چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
گشت وگذاری در نوشته های علی حاتمی

حاتمی از نگارش تاریخ مردمی ایران گفته بود؛ آرزویی كه هرگز محقق نشد تا داوری درباره سبك نوشتاری او را دقیق تر كند. اما نگاهی به فیلمنامه ها و نمایشنامه های حاتمی تاكید بیش از حد او را در استفاده از تركیبات و كلمات از یاد رفته نشان می دهد تا آنجا كه می توان آن را به نوعی سبك حاتمی در دیالوگ نویسی دانست. سبكی كه از درهم آمیختن عبارات مطنطن، ریتم موزون و آهنگین كلمات به دست می آید و در فیلم های حاتمی نقشی پررنگ به خود می گیرد. زبان و سبك نوشتاری دیالوگ ها و حتی مونولوگ ها در فیلم های حاتمی بخشی از تنه اصلی داستان فیلم است و به منزله امضای او پای كار محسوب می شود. كاربرد ضرب المثل ها، افسانه ها، حكایات قدیمی و اشعار گوناگون در كلام شخصیت های فیلم های حاتمی یكی دیگر از ویژگی های نوشتاری حاتمی است؛ حاتمی برای گسترش و بسط ساختار نحوی كهنه زبان به جای زبان مرسوم و معمول و امروزی در فیلم هایش تلاش فراوانی در استفاده از امثال و حكم گذشتگان می كرد بدون توجه به اینكه گاهی ممكن است این كلمات و عبارات در دهان شخصیت های فیلم تصنعی به نظر برسد. گرچه به ظاهر تمام این تغییرات زبانی از نظر او آگاهانه صورت می گیرد: «من زبان را می شكنم گاهی مبتداها و خبرها را حذف می كنم كه كاری را، آهنگی را كه با زبان می خواهم دربیاورم ساخته شود، حتی اگر روایت قصه از بین برود.» این نكته ای است كه در تمامی آثار حاتمی وجود دارد. محمدابراهیم (با بازی محمدعلی كشاورز) در فیلم مادر (۱۳۶۸) وقتی كه می بیند ماه منیر مادر را از سركه خوردن پرهیز می دهد به او می گوید: «پرهیز مرهیزش میدین كه چی؟ خورشید دم غروب آفتاب صلات ظهر نمی شه. مهتابی اضطراریه. دو ساعته باتریش سست. بذارین حال كنه این دمای آخر، حال و وضع ترنجبین بانو عینهو وقت اضافی بازی فیناله، آجیل مشكل گشاشم پنالتیه. گیرم این جور وجودا موتورشون رولزرویسه تخته گازم نرفتن سر بالایی زندگی. دینامشون وصله به برق توكل. اینه كه حكمتش پنالتیه. یك شوت سنگین گله. گلشم تاج گله قرمزته! آبی آبلیموجات.» به كار بردن چنین تمثیل ها و تشبیهاتی البته گاه به بیان مقصود كمك می كند و موجب خلق عباراتی بدیع می شود اما وقتی كه سراسر فیلم پر باشد از زبانی پرتكلف چه باید گفت؟ حاتمی حتی در نامگذاری فیلم هایش نیز سلیقه زبانی خود را بروز می دهد؛ دلشدگان، سوته دلان، هزاردستان، سلطان صاحبقران. اجازه هست بپرسیم؟ اصلاً چه نیازی است به این همه تكلف و تفاخر در زبان و بیان؟ حاتمی علاقه مفرط و بی اندازه ای به كند و كاو دفینه های ایرانی داشت و به خصوص در نوشته هایش (فیلمنامه ها و نمایشنامه ها) این شیفتگی را پنهان نمی كرد. حالا كه او در میان ما نیست لابد باید از خیر این حرف ها بگذریم و یاد خیری كنیم.
رحمان بوذری
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست