چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
راههای درمان غیبت
دانشمندان اخلاق برای همه بیماریهای نفسانی، دو راه درمان را سفارش میكنند:
راه علمی كه خود شامل دو قسم: «اجمالی» و «تفصیلی» است. در این گفتار، راههای درمان هر كدام از موارد غیبت، جداگانه بررسی میشود.
●درمان علمی اجمالی غیبت
همان طور كه در مباحث پیشین ذكر شد، عیب و نقصی كه در غیاب برادر مؤمن گفته می شود، دو جنبه دارد:
۱. مادی (جسمی)
۲. معنوی (روحی)
۱. درباره «نقص جسمی» باید گفت: چون بیان كردن عیب و نقص برادر مؤمن و نكوهش او، مربوط به پدیده و آفرینش آفریدگار است، این رفتار به ناقص پنداشتن فعل آفریدگار برمیگردد؛ یعنی اگر از انسان مؤمنی به لحاظ جسمانی غیبت كند، در واقع آفرینش خداوند را مورد سؤال قرار داده است.
آگاهی از این نكته و تأمل و درنگ در آن، انسان را در كنار گذاشتن این رفتار ناپسند یاری میكند. غیبت كننده باید توجه كند كه حقیقت رفتار ناشایست او، ایراد گرفتن بر خدا است.
۲. درباره «نقص روحی» میتوان گفت: مبتلا بودن به نقایص روحی و رذایل اخلاقی برای مؤمن عیب است؛ ولی غیبت كننده باید توجه داشته باشد كه آیا خود از آن عیب مبرا است؟! اگر او معتقد باشد كه خود دارای هیچ عیبی نیست، با این رفتار، به عیبی بزرگ دچار شده كه همان غیبت كردن است.
به بد گفتن خلق چون دم زدی اگر راست گویی سخن هم، بدی
[۱]
كسی كه بر درمان بیماری غیبت تصمیم گرفته است، باید بداند كه به جای برشمردن عیب دیگران، بهتر است به عیبهای خود بپردازد.
پیامبر گرامی(ص) میفرماید:
طوُبی لِمَن مَنَعهُ عَیبُهُ عَن عُیُوبِ المُومِنینَ. [۲]
خوشا به حال كسی كه عیب خودش، او را از پرداختن به عیب مردم باز میدارد.
حضرت علی(ع) نیز میفرماید:
طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیُوبِ الناسِ. [۳]
خوشا به حال كسی كه عیب و نقص خودش او را سرگرم كرده است تا به عیوب دیگران نپردازد.
●درمان علمی تفصیلی غیبت
غیبت، مرضی نفسانی است كه ازبیماریهای دیگر درونی سرچشمه میگیرد؛ از این رو غیبت كننده، در ابتدا باید ریشه یابی كند و دریابد كه علت آلوده شدن او به این گناه چیست. پس از ریشهیابی، باید ریشه را به طور كامل قطع كند تا غیبت از كردارش زدوده شود.
باید توجه داشت كه اصلاح روبنایی كافی و مفید نیست. اگر فرد در چند مجلس هم بتواند از انجام این كار خودداری كند، چون اصل مسأله در وجود او ریشه دوانده است، در جایی دیگر جوانه زده و او را آلوده میسازد؛ ولی اگر ریشه قطع شود، ترك غیبت، قهری میشود؛ یعنی نفس انسان، خود به خود از غیبت جلوگیری میكند.
همان گونه كه در بحث ریشههای درونی غیبت بیان شد، گاه انسان برای تبرئه خود از رفتار ناشایستی كه انجام داده، زبان به غیبت دیگران میگشاید در این جا باید توجه داشته باشد كه اگر برای دوری از نكوهش مردم، عیب دیگران را مطرح كرده است، این احتمال وجود دارد كه مردم سخن او را نپذیرند؛ در این صورت، او برای مصون ماندن از نكوهش خلق خدا، نكوهشی حتمی و قطعی را از سوی خدا، برای خود فراهم میسازد، در حالی كه هیچ عاقلی برای كسب نفع احتمالی موهوم، ضرر قطعی نقد را متحمل نمیشود. از سویی چه بسا در این غیبت، نفع موهوم دنیایی به دست آید، درحالی كه آن ضرر قطعی، معنوی است و با حقیقت سر و كار دارد. همچنین توجیه رفتاری اشتباه به این شكل كه «فلانی چنین كاری را كرد، من هم میكنم» خود جای پرسش دارد، و بیان این سخن، آوردن عذر بدتر از گناه است، چرا كه نفس پیروی از عمل نادرست، خلاف است و با عمل خلافی مثل غیبت نمیتوان خلاف گذشته را پوشاند.
مورد دیگری كه سبب غیبت میشد، این بود كه فرد، با بیان عیب دیگران، فضیلتی را برای خود اثبات كند و نشان دهد كه خود فاقد عیب است. پرسشی كه در این جا مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه چگونه میتوان با بیان عیب دیگری، كمالی را برای خود اثبات كرد و آیا با این رفتار نادرست و عمل خلاف میتوان فضیلتی به دست آورد؛ در حالی كه ارزش واقعی و فضیلت حقیقی انسان، بهای او نزد خدا است و باید سعی كرد از آن فضیلت كاسته نشود؟ افزون بر این، چه بسا با غیبت دیگران، از ارزش غیبت كننده نزد آنها كاسته و از او سلب اعتماد شود.
زبان كرد شخصی به غیبت دراز بدو گفت داننده ای سرفراز
كه یاد كسان پیش من بد مكن مرا بدگمان در حق خود مكن
گرفتم ز تمكین او كم ببود نخواهد به جاه تو اندر فزود
[۴]
از دیگر ریشههایی كه برای غیبت بیان شد، همراهی با دوستان در نشستها و مجالس بود. چنین فردی با غیبت كردن، در واقع رضای مخلوق را بر خشنودی پروردگار مقدم میدارد. در صورتی كه افراد غیبت كننده در مجلس، انسانهای عاقل، مؤمن، متدین و معتقد نیستند، آیا میتوان رضای چنین افرادی را بر رضای خالق مقدم داشت؟
گاهی هم غیبت برای پیشگیری و خنثی كردن تأثیر سخنی كه شاید درباره غیبت كننده زده شود، انجام میگیرد؛ در این صورت، انسان باید بیندیشد كه چگونه میتوان مطمئن شد عیوب او گفته شده است. از كجا معلوم كه این احتمال موهوم نباشد؟ آیا باز گفتن عیوب دیگران، و وارد كردن خدشه بر شخصیت ایشان، فقط به دلیل احتمالی كه غیبت كننده میدهد، دوراندیشی است؟! افزون بر این، حتی نمیتوان اطمینان داشت كه دیگران، غیبتی را كه میشنوند، بپذیرند یا به علت غیبت كردن او پی ببرند تا خواسته غیبت كننده برآورده شود؛ پس پایه این غیبت بر موهومات استوار است و از آن فقط زیان آخرتی نصیب انسان میشود.
●درمان عملی غیبت
۱. نخستین راه عملی كه برای جلوگیری از غیبت سفارش میشود این است كه انسان پیش از گفتن هر سخنی، به «مشروع یا نامشروع بودن»، و «سود و زیانهای دنیایی و آخرتی» آن توجه كند. اندیشه در سخن، پیش از بیان آن، مانع بسیاری از گناهان زبان میشود.
۲. انسان در معاشرت با دوستان یا شركت در محافل، احتیاط بیشتری به خرج دهد؛ یعنی دوستانی را برگزیند كه اهل غیبت نباشند، و در مجالسی شركت كند كه درباره دیگران سخن چینی نمیشود؛ زیرا شركت در مجالسی كه در آن غیبت میشود، خوانا ناخواه بر روح انسان اثر میگذارد و از آن جا كه شنیدن غیبت هم حرام است، باید در مسأله دوستیابی و صله رحم دقت بیشتری كرد.
۳. راه سوم، كمك خواستن از خداست كه این خود دو گونه است: نخست این كه انسان به صورت كلی و در همه اوقات از خدا درخواست كمك و یاری كند تا به رذایل اخلاقی چون غیبت دچار نشود؛ همان گونه كه در دعاها هم آمده است كه «خدایا مرا از غیبت پناه ده). [۵] دوم در جایی كه زمینه غیبت فراهم و آبروی فرد در خطر است و شرایط اقتضا میكند كه شخص برای حفظ آبروی خود، از دیگران غیبت كرده، عیوب ایشان را آشكار سازد، در واپسین مرحله، با خدا باشد و از او بخواهد كه آبرویش را حفظ كند و بگوید: «خدایا! با تو معامله میكنم و برای تو از آبرویم میگذرم و آن را به تو میسپارم. تو خود آبروی مرا حفظ فرما»؛ چرا كه خداوند بهتر از هر انسانی در حفظ و نگهداری حیثیت انسانها، توانا است.
امیرمؤمنان علی(ع) میفرماید:
الغیبه جهد العاجز. [۶]
غیبت تلاش انسان ناتوان است.
كسانی كه قدرت و تكیه گاهی داشته باشند (به ویژه از لحاظ معنوی) هرگز زبان به غیبت نمیآلایند.
پاورقی:
[۱]. سعدی: بوستان.
[۲]. كلینی: كافی، ج ۸، ص ۱۶۸، ح ۱۹۰.
[۳]. محدث نوری: مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۱۱۶، ح ۱۳۷.
[۴]. سعدی: بوستان.
[۵]. وَ اعذنی فیه مِنَ الغیبه ... (علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۳۴۳، ح ۲).
[۶]. صبحی صالح: نهجالبلاغه، ص ۵۵۶، ح ۴۶۱.
منبع:www.pasokhgoo.ir
[۱]. سعدی: بوستان.
[۲]. كلینی: كافی، ج ۸، ص ۱۶۸، ح ۱۹۰.
[۳]. محدث نوری: مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۱۱۶، ح ۱۳۷.
[۴]. سعدی: بوستان.
[۵]. وَ اعذنی فیه مِنَ الغیبه ... (علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۳۴۳، ح ۲).
[۶]. صبحی صالح: نهجالبلاغه، ص ۵۵۶، ح ۴۶۱.
منبع:www.pasokhgoo.ir
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست