سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
مسئله است - باید

بنابراین ساختار استدلال تعیین كننده اعتبار آن است. مثلاً به این ساختار مشهور توجه كنید: «اگر p، آنگاه q؛ چنین نیست كه q؛ بنابراین چنین نیست كه p» این ساختار به قاعده «رفع تالی» (modustollens) معروف است. هر استدلالی كه چنین شكلی دارد استدلال معتبری است و اگر مقدمات آن صادق باشند نتیجه آن حتماً صادق است. مثلاً «اگر علی خوب درس بخواند، در امتحان موفق می شود؛ اما علی در امتحان موفق نشده است، بنابراین او خوب درس نخوانده است.» این استدلال همان شكل منطقی بالا را دارد و اگر مقدمات آن صادق باشند نتیجه آن حتماً صادق است.
البته برخی استدلال های معتبر به لحاظ قیاسی، اعتبارشان به شكل منطقی آنها نیست بلكه به علت معنای واژگانی است كه در مقدمات و نتیجه آن به كار رفته است. مثلاً «احمد برادر سعیده است، بنابراین سعیده خواهر احمد است.» این استدلال معتبر است به دلیل تعریف خواهر و برادر، یعنی هر زنی خواهر برادرش است.
برخی از استدلالات اخلاقی نیز به لحاظ قیاسی معتبرند. مثلاً «ندادن اطلاعات مانند دروغ گفتن است، دروغ گویی نادرست است، بنابراین ندادن اطلاعات نادرست است.» شكل كل استدلال بالا به صورت زیر است: «a مانند b است؛ b، c است؛ بنابراین a، c است.» به این ساختار كلی «تراگذری» (transitivity) می گویند كه یك ساختار استدلالی معتبر است. هم چنین توجه كنید كه در استدلال بالا یكی از مقدمات، ارزشی است (دروغ گفتن نادرست است). بنابراین استدلال بالا یك استدلال منطقاً معتبر است كه اگر مقدمات آن صادق باشند، نتیجه حتماً صادق است. اما برخی استدلالات اخلاقی كه در آنها نتیجه از مقدمات غیرارزشی به دست می آید، به لحاظ قیاسی معتبر نیستند. در چنین استدلالاتی این امكان وجود دارد كه مقدمات صادق باشند اما نتیجه كاذب باشد. به این استدلال توجه كنید: «ذبح حیوانات به منظور مصرف گوشت آنها موجب ایجاد درد در آنها می شود، بنابراین ذبح حیوانات بدین منظور كاری نادرست است.» ساختار این استدلال به این شكل است: «a موجب b می شود؛ بنابراین a، c است.» این ساختار به لحاظ قیاسی معتبر نیست. هم چنین استدلال ذبح حیوانات مشابه با استدلال «احمد برادر سعیده است، بنابراین سعیده خواهر احمد است» نیست كه استدلالی معتبر به واسطه معنای واژگان استفاده شده در آن بود؛ چون «ایجاد درد در حیوان» و «نادرست بودن» به طریقه ای كه برادر و خواهر به واسطه تعریفشان به هم مربوطند؛ با یكدیگر ارتباطی ندارند. بدین دلیل برخی معتقدند كه بسیاری از استدلالات اخلاقی كه از مقدمات غیرارزشی به یك نتیجه ارزشی می رسند، به لحاظ قیاسی معتبر نیستند و این امكان وجود دارد كه مقدمات آنها صادق باشد، اما نتیجه كاذب باشد. پایه استدلال آنها این است كه واژگان ارزشی ای كه در نتیجه استدلالات اخلاقی به كار می رود به هیچ طریق منطقی دقیقی با عبارات غیرارزشی كه در مقدمات به كار رفته، مربوط نمی شود. اما واقعاً جوهر مسئله است- باید چیست؟ آیا مسئله این است كه ما نمی توانیم از گزاره هایی درباره آنچه «است»، گزاره هایی درباره باید یا نباید را استنتاج كنیم بدین دلیل كه چنین استدلال هایی منطقاً معتبر نیستند؟ در نوبت بعد به این سئوالات می پردازیم.
احمدرضا همتی مقدم
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست