جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
شبکه جهانی مبادله اطلاعات علمی
در سال ۱۹۶۶ كنفرانس عمومی یونسكو با مشاركت اعضای شورای بینالمللی مجامع علمی ICSU طرح ایجاد شبكه جهانی مبادله اطلاعات علمی را تحت عنوان UNISIST مورد بررسی قرار داد. بر اساس تصمیمات كنفرانس عمومی یونسكو كمیتهای مركب از دانشمندان و كارشناسان اطلاعرسانی مأموریت یافتند كه اساس این طرح را مورد مطالعه دقیق قرار دهند. ریاست این كمیته به عهده آقای پروفسور H.Brown معاون شورای بینالمللی مجامع علمی محول گردید. سپس كمیته مذكور گروههایی را مأمور ساخت كه اجزاء طرح UNISIST مانند یكنواخت ساخت روشهای گردآوری و اشاعه اطلاعات علمی, یكنواخت ساختن كتابنامهنویسی و مسائل مربوط به اشاعه اطلاعات علمی در كشورهای در حال توسعه را مورد بررسی بسیار قرار دهند.نتایج كار این گروهها در جلسات متعددی با شركت كارشناسان سازمانهای بینالمللی اطلاعات علمی مانند FID مورد بحث قرار گرفت و پس از شور نهایی به صورت نشریهای چاپ و منتشر شد.
حاصل كلی كار این گروهها را میتوان چنین بیان كرد: با توجه به حجم روزافزون اطلاعات علمی و فنی و احتیاج دانشمندان و متخصصین به بهرهگیری از اطلاعات یكدیگر و بالاخره ضرورت پاسخگویی به نیازهای علمی و تحقیقاتی محققین و علمای سراسر جهان, صرفنظر از حدود و ثغور سیاسی, ایجاد شبكهای جهانی به منظور مبادله اطلاعات علمی و فنی ضروری و با توجه به امكانات موجود قابل اجرا است. بدیهی است كه مبادلهی اطلاعات علمی در سطح جهانی ایجاب میكند كه سیستمهای موجود اطلاعرسانی هر چه بیشتر یكنواخت و یكسان گردد, این كار الزاماً شركت فعالانه و داوطلبانه كلیه سازمانها و مراكز اطلاعرسانی ملی را ایجاب مینماید. به عبارت دیگر میتوان گفت كه این آغاز بیكاری جهانی برای تحقق بخشیدن به آرزوی دیرینهی محققان و دانشمندان جهان به منظور مبادلهی دانش در سطح بینالمللی است.اما اگر نگاهی به گذشته بیفكنیم خواهیم دید كه این كوشش از دیرباز در جهان دانش بشری به پیشاهنگی گروه خادمی كه كتابدارشان مینامیم ادامه داشته است.
كوشش صادقانه این ندیمها, ژوزف كرارها و برونهها هدفی جز این نداشته است كه حاصل كار دانشپژوهان را به شكل كتابنامه منتشر سازند تا معاصرین و آیندگان از حاصل كار سایر دانشمندان بهرهمند گردند.بین سالهای ۱۸۶۸ تا ۱۹۴۴ نیز لافونتن و اوتله كوشیدند تا فهرست جهانی كتاب را تهیه و تنظیم كنند و قریب ده میلیون برگه فهرست هم گردآوری كردند لیكن متأسفانه به علت عدم همكاری سازمانهای بینالمللی كارشان متوقف ماند.اكنون مجریان طرح UNISIST برآنند كه با استفاده از تجربیات گذشته و جلب حمایت و همكاری ملتها و دولتها و سازمانهای بینالمللی طرح سیستم جهانی مبادلهی اطلاعات علمی را اجرا كنند.از مطالعات و تحقیقات سازمان یونسكو مخصوصاً آنچه كه تحت نظر Pierre Auger به عمل آمده نتیجه میگردد كه تعداد دانشمندان و محققین قرن حاضر برابر ۹۰% تعداد كل دانشمندان و محققینی است كه از آغاز پیدایش دانش بشری تا قرن اخیر میزیستهاند.
و به همین منوال تعداد افرادی كه به خدمت تحقیقات علمی گماشته شدهاند و بودجهای كه در این راه صرف میگردد از تمام قرون گذشته بیشتر است و در نتیجه حاصل كارهای تحقیقی كه به شكل مجله و نشریه علمی منتشر میگردد به نحو سرسامآوری فزونی مییابد. بر اساس مطالعات پروفسور Pierre Piganiol حدود ۳% تا ۸% تولید ناخالص ملی كشورهای صنعتی صرف تحقیقات علمی و فنی میگردد و بررسی نظام اطلاعرسانی علمی و فنی كشورهای اخیر نشاندهنده آن است كه این كشورها برای آگاه ساختن مداوم محققین و متخصصین خود از پیشرفتهای علوم در رشتههای مختلف اقدام به ایجاد مراكز وسیع و متعدد دكومانتاسیون نمودهاند. لیكن مراكز دكومانتاسیون و اطلاعرسانی علمی در كار رساندن اطلاع به سازمانهای پژوهشی و صنعتی با مسائل بسیار پیچیدهای مانند حجم روزافزون انتشارات علمی و تنوع رشتههای علمی و فنی روبرو هستند, لذا این مراكز, خواه ملی, خواه اختصاصی, هر چند هم كه در گرآوری و اشاعه اطلاعات علمی از شیوههای دقیقی استفاده كنند باز هم نمیتوانند تمام اطلاعات ضروری را گردآوری كنند و باید از سایر مراكز مشابه در كشورهای دیگر جهان مدد بگیرند.
از اینجا نتیجه گرفته میشود كه ادامه صحیح این همكاری بایستی در قالب یك همكاری بینالمللی عملی گردد.چنانكه وضع كشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار دهیم ملاحظه خواهیم كرد این كشورها جهت تعیین سیاست علمی و تحقیقاتی و تنظیم برنامههای عمرانی و صنعتی خود برای جبران عقبماندگیهای خویش احتیاجی مبرم به بهرهوری از نتایج تحقیقات و تجربیات كشورهای صنعتی رشدیافته دارند و واضح است كه برای جذب صحیح و منطقی نتایج تحقیقات كشورهای توسعه یافته و اشاعهی آنها بین محققین و علمای كشور خود لازم است كه سازمانهایی مانند كتابخانههای اختصاصی و مراكز دكومانتاسیون داشته باشند و ضمناً ارتباط این سازمانها با سازمانهای مشابه در كشورهای صنعتی از طریق یك سیستم بینالمللی تأمین گردد تا آن كه علما و پژوهندگان در این كشورها بتوانند از نتیجهی مطالعات و تحقیقات علمای كشورهای پیشرفته مطلع گردنند.
از بحث مختصر فوق نتیجه میگیریم كه:
۱. مبادلهی اطلاعات علمی در دنیای ما امری ضروری جهت توسعه و ترقی و ادامهی حیات ملتهاست.
۲. سیستمهای موجود جمعآوری و اشاعه اطلاعات حتیالمقدور باید یكنواخت شده و به همین منوال سیستمهایی كه بعداً به وجود خواهند آمد بر اساس ملاكهای بینالمللی باشد, تا به توان اطلاعات علمی را به سهولت مبادله كرد.
۳.برای از بین بردن شكاف بین كشورهای صنعتی و پیشرفته با كشورهای در حال توسعه لازم است كه كشورهای اخیرالذكر مجهز به كتابخانههای اختصاصی و مراكز اطلاعات علمی و دكومانتاسیون گردند و بدینوسیله ارتباط خود را با كشورهای صنعتی و پیشرفته به منظور استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و متخصصین آنها برقرار سازند.
در تعقیب هدفهای بالا در اكتبر ۱۹۷۱ بنا به دعوت یونسكو كنفرانسی با حضور نمایندگان ۸۳ كشور جهان تشكیل شد كه اصول و پیشنهادهای زیر به تفصیل مورد بحث قرار داد. [۱]
● اصل اول
برقراری مبادله و ارتباط بین مراكز اطلاعرسانی در سطح بینالمللی ایجاب میكند كه این مراكز از سیستمهای یك شكل در دكومانتاسیون و اطلاعرسانی پیروی نمایند. لذا اصل اول UNISIST را میتوان بهبود و یك شكل كردن مكانیسمهای ارتباطی بین سیستمهای اطلاعات علمی دانست بر اساس این اصل شش نظریه به شرح ذیل به كنفرانس بینالمللی UNISIST پیشنهاد شده است:
● پیشنهاد اول
به طوری كه اشاره كردیم به منظور سهولت ارتباط میبایستی كوشش نمود كه سیستمهای موجود گردآوری و اشاعه اطلاعات علمی حتیالمقدور یك شكل گردد برای نیل به این مقصود لازم است قبلاً فهرست كاملی از مراكز اطلاعرسانی و روش كار آنها در هر كشور تهیه شود. بدیهی است این فهرست كه هدف از گردآوری آن تصحیح روشهای نادرست و نوسازی مراكز بر اساس سیستمهای یك شكل اطلاعاترسانی است باید هر مركز و شیوه كار آن را به دقت توصیف كند.
● پیشنهاد دوم
از آنجا كه ركن اساسی یك مدرك یا سند علمی اطلاعات كتابشناسی آن است متخصصین UNISIST باید با شركت (Organisation Internationale de normalistation). ISO در مورد نحوهی یك شكل كردن اطلاعات كتابشناسی مطالعه نمایند, به طوری كه بتوان برای ذخیره این اطلاعات از حسابگرهای الكترونیكی استفاده كرد.
● پیشنهاد سوم
به عنوان یكی از وسایل ضروری مبادله اطلاعات علمی باید كوشش شود كه فهرستی جهانی از مجلات و نشریات علمی منطبق با روال ISO تهیه گردد. باید خاطر نشان ساخت كه ISO در این زمینه فعالیتهای فراوانی داشته كه از آن جمله میتوان تلخیص اسامی نشریات علمی را یادآوری نمود.
● پیشنهاد چهارم
یكی از مهمترین اشكالات فعلی مراكز اطلاعرسانی علمی بازیابی اطلاعات است. معمولاً پژوهندگانی كه به مراكز دكومانتاسیون مراجعه میكنند در توصیف اطلاعاتی كه در جستجوی آن هستند از واژهها و اصلاحات عادی زبان استفاده میكنند, در حالی كه اطلاعات یا بر اساس توصیفگرها و یا یك طبقهبندی سیستماتیك كه متداولتر از همه UDC است ذخیره شده است. لذا باید واژهنامهها یا اصطلاحنامههایی وجود داشته باشد تا پژوهنده و دكومانتالیست هر دو به آن مراجعه كنند و در بازیابی اطلاعات زبان واحدی داشته باشند. بنابراین از دانشگاهها و مجامع علمی درخواست شده تا هیاتهایی را مأمور مطالعه در واژهنامه و اصول و موازین ساختن آن به نمایند.
● پیشنهاد پنجم
استفاده از حسابگرهای الكترونیكی و سایر وسائل ماشینی در مورد ذخیره و بازیابی اطلاعات علمی مدتها است كه در بسیاری از كشورها معمول است لیكن مراكز اطلاعاتی در این مورد هر یك از برنامهریزی خاص پیروی میكنند. لذا به منظور سهولت ارتباط بین مراكز لازم است كه برنامه ماشینی نمودن ذخیره و بازیابی اطلاعات علمی نیز یك شكل گردد در این زمینه ISO سرگرم مطالعه است.● پیشنهاد ششم
ارتباط مراكز اطلاعرسانی از طریق شبكههای مخابراتی مانند تلكس و Phacsimilli Transmition اهمیت زیــاد در زمــینه مبادلات اطلاعات علمی دارد به همین دلیل قرار شده است كه:
Union Internationale de ’telecomunication (UIT).
Federation Internationale pours le Traitement de L Information (IFIP),
Federation Internationale de documentation (FID)
مشتركاً مسئله استفاده از وسائل جدید مخابراتی را در زمینه انتقال اطلاعات علمی مورد بررسی قرار دهند كوشش میشود كه در این كار از تكنیكهای جدید ارتباطات, مانند ارتباط از طریق اقمار مصنوعی, استفاده شود.باید دانست كه در حال حاضر چنین سیستمی در زمینه علوم و تحقیقات فضایی معمول است و بر اساس سیستم RECON نتیجه تحقیقات فضایی در NASA به مركز تحقیقات فضاییدار مشتات در آلمان منتقل و از آنجا با استفاده از شبكههای مخابراتی در اختیار مراكز تحقیقاتی فضایی فرانسه و هلند قرار میگیرد.
● اصل دوم
در اصل اول و پیشنهادهای وابسته به آن درباره مكانیسمهای ارتباط بین مراكز شیوه یكنواخت ساختن این مكانیسمها مطالبی بیان شد در این قسمت راههایی برای بهبود وضع كتابخانهها و مراكز دكومانتاسیون و اطلاعرسانی پیشنهاد میشود.
● پیشنهاد هفتم
از آنجا كه كتابخانههای علمی و اختصاصی دارای وظیفه بسیار عمدهای در اشاعهی اطلاعات علمی هستند UNISIST پیشنهاد مینماید كه برای نوسازی این كتابخانهها با توجه به اهمیت فراوان آنها در تحقیقات علمی اقدامات سریعی با مشاركت سازمانهای بینالمللی به عمل آید.
● پیشنهاد هشتم
به طوری كه قبلاً اشاره كردیم یكی از وسایل بسیار مؤثر اشاعه اطلاعات علمی انتشار چكیدهنامه است. تأمین چنین سرویسی در هر كشور موجب خواهد شد كه محققین و علمای كشورها از انزوا خارج شده و اطمینان حاصل كنند كه نتیجه تحقیقات آنها درلابلای صفحات نشریات علمی و فنی گم نمیشود بلكه از طریق نشریات و چكیدهنامهها به نظر همكارانشان در اقصی نقاط دنیا خواهد رسید.
● پیشنهاد نهم
مراكز دكومانتاسیون اختصاصی به علت وظیفه عمدهای كه در پاسخگویی به نیازهای متخصصان و محققان دارند باید مورد توجه فراوان قرار گیرند. ارتباط این مراكز با یكدیگر به منظور تشكیل یك شبكه جهانی موجب خواهد شد كه محققان هر رشته به طور كامل از اطلاعاتی كه در زمینه تخصص آنها در جهان وجود دارد بهرهمند گردند.
● اصل سوم
چون كلیه فعالیتهای پیشبینی شده در چهارچوب UNISIST احتیاج به نیروی انسانی متخصص دارد لذا پیشنهاد میشود كه با كمك سازمانهای بینالمللی و شركت فعالانه دولتها به ترییت كادر متخصص كتابدار و دكومانتالیست و متخصصین تهیه چكیده و نمایه به پردازند در این مورد یادآور میشود كه دولت لهستان به كمك یونسكو اقدام به ایجاد مدرسه بینالمللی دكومانتاسیون خواهد نمود.
● اصل چهارم
مربوط به سازمانی است كه درهر كشور باید در زمینه جمعآوری و اشاعه اطلاعات عملی وجود داشته باشد.
● پیشنهاد دهم
توصیه میشود كه كشورها به منظور یكنواخت ساختن سیستمهای اطلاعات علمی خود هر یك دارای یك مركز ملی دكومانتاسیون باشند. وظیفه این مركز ملی هماهنگ ساختن فعالیت سایر مراكز دكومانتاسیون كشور است. ضمناً این مراكز ملی میتوانند به عنوان رابط در پروژههای UNISIST شركت داشته و زمینه را برای اجرای پیشنهادات UNISIST مساعد سازند. در حال حاضر چنین تشكیلاتی در بعضی از كشورهای اروپای شرقی و در اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد.
● پیشنهاد یازدهم
از آنجا كه یك كتابخانه یا یك مركز دكومانتاسیون قادر نیست كه كلیه مدارك علمی مورد نیاز مراجعین خود را در برداشته باشد لذا باید از شیوه امانت بین كتابخانهها استفاده نمود البته امانت بین كتابخانهها كه قرار است در هر قاره با كمك یونسكو اجرا شود فعلاً فقط در امریكا و اروپا عملی میگردد.با توجه به مشكلات مالی كشورهای در حال توسعه بایستی دولتهایی كه طرح UNISIST را میپذیرند تسهیلاتی برای این كشورها قائل شوند كه با صرف مخارج كمتر و در اسرع وقت كتاب و مدارك علمی مورد نیاز پژوهندگان در اختیار آنان قرار گیرد. بدیهی است یكی از بزرگترین تسهیلاتی كه دولتها میتوانند فراهم سازند این است كه به مجریان طرح امانت بین كتابخانهها فرصت دهند كه از شبكههای مخابراتی و ارتباطی استفاده كنند.
●اصل پنجم UNISIST و مسائل كشورهای در حال توسعه در زمینه اطلاعات علمی
مسائل مربوط به كشورهای در حال توسعه موجب بحث فراوانی در كنفرانس UNISIST شد. نمایندگان این كشورها منجمله ایران پیشنهاد نمودند كه به اصل پنجم UNISIST اولویت داده شود تا این كشورها بتوانند در طرح مذكور شركت فعالانهای داشته باشند.در این قسمت پیشنهاد شده است كه كشورهای در حال توسعه به منظور شركت در طرح UNISIST قبلاً باید دارای مراكز ملی دكومانتاسیون و اطلاعرسانی و كتابخانههای ملی و اختصاصی باشند زیرا مركز ملی دكومانتاسیون است كه به عنوان رابط یونسكو و مراكز دیگر میتواند پیشنهادهای UNISIST را در داخل هر كشور اجرا كند. باید یادآوری كرد كه مسائل مربوط به اطلاعرسانی علمی در كشورهای در حال توسعه برای اولین بار مطرح نمیشود بلكه قبلاً نیز UNIDO و یونسكو در این زمینه فعالیتهایی داشتهاند. ایجاد مراكز دكومانتاسیون در كشورهای همجوار ایران یعنی تركیه و پاكستان و اقدام اخیر یونسكو به ایجاد مركزی در مؤسسهی استاندارد ایران از این قبیل است.
ولی با توجه به احتیاجات كشورهای در حال توسعه به اطلاعات علمی و فنی جهت تنظیم برنامههای عمرانی و صنعتی نمودن این كشورها ضروری است كه مسأله اطلاعات علمی در كشورهای مذكور به صورت جدیتری مورد مطالعه قرار گیرد. و یونسكو با توجه به اهمیت این مسأله و درخواست و پافشاری نمایندگان كشورهای در حال توسعه تصمیم گرفته است كه هر چه زودتر با اعزام متخصص و تنظیم برنامه خاص به ایجاد و نوسازی مراكز دكومانتاسیون در كشورهای در حال توسعه بپردازد.[۱] كنفرانس UNISIST از ۴ تا ۹ اكتبر ۱۹۷۱ در مقر یونسكو با مشاركت ۸۳ نماینده از كشورهای جهان تشكیل شد. هیئت نمایندگی ایران به ریاست آقای پروفسور رضا و آقایان عبدالرحیم احمدی قائم مقام مؤسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی و حسین دانشی در این كنفرانس شركت كردند.
نوشته: حسین دانشی
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست