پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

استرس در محل کار


استرس در محل کار
برخی از مردم به دلیل اینکه کار و یا شرکت شخصی برای خود ندارند تاسف خورده، در مواردی نیز احساس افسردگی می کنند و از کار خود لذت نمی برند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید برای حل این مشکل باید در ابتدا خود را به عنوان رییس شرکت فرضی خودتان تصور کنید و برای اینکه از استرس خود در محل کارتان بکاهید به نکات زیر توجه داشته باشید :
۱) برنامه کاری برای خود تنظیم کنید
یکی از دلایل کمتر بودن میزان استرس افرادی که کاسبی شخصی دارند این است که آنها سرنوشت خود را خودشان کنترل می کنند، درست همانند کسی که به تنهایی می دود، او می تواند به هر سرعت دلخواه بدود هرگاه نیاز داشت استراحت کند و ... در حالی که اگر او با گروه به دویدن و ورزش می پرداخت اینگونه شرایطی را نداشت.
اما نگران نباشید، مشکلی نیست. شما می توانید به سرعت کنترل خود را بر کارهایتان افزایش دهید، فقط باید بدانید هدف از کاری که انتخاب کرده اید چیست؟ و بنا به تعریف شغلی تان از کارتان چه چیزی می خواهید به دست آورید؟
در ابتدا از خود بپرسید که به چه دلیل این کار راانتخاب کرده اید و سپس از خود بپرسید که در این راستا چه چیزی بیشتر برایتان مهم است؟ آیا با شغلی که دارید آرزوهایتان تحقق می یابد؟ چگونه می توانید این خواستها را به اولویتهای کاری خود بدل کنید و از شغل خود برای رسیدن به آنها استفاده کنید و چگونه می توانید برنامه کاری برای خود داشته باشید؟
۲) احساس پیشرفت
افرادی که کاسبی شخصی خود را دارند با برداشتن قدم در راههای مطمئن از تاثیرات منفی استرس بر کارشان می کاهند و موجب پیشرفت خود می شوند، شما نیز باید اینگونه عمل کنید.
مطمئن شوید که پیشرفت می کنید و مرتبا به هدفتان نزدیکتر می شوید. از امروز به دنبال راههای کوتاه مدت و بلند مدتی باشید که توانایی هایتان را افزایش می دهد، حال که شرکتی برای خود ندارید، شایستگی های خود را در محلی که کار می کنید گسترش دهید.
مطمئن باشید بدین ترتیب احساس پیروزی خواهید کرد. هیچ چیزی به اندازه داشتن حس پیروزی استرس شما را از بین نمی برد.
۳) از انزوا بپرهیزید
مهمترین نشانه استرس در محیط کار احساس انزواست و یکی از نتایج مهم استرس اینست که ما هر چه بیشتر خود را منزوی کنیم از ارتباط با دیگران بیشتر پرهیز می کنیم درنتیجه احساس استرس بیشتر و بی وقفه تری خواهیم داشت. این امر موجب می شود تا زمانی که ما از دیگران کناره گیری می کنیم، توانایی فکر کردن و تصمیم گیری درست را از دست بدهیم.
▪ اما شما از دو راه می توانید مانع از این اتفاق شوید.
ـ ابتدا مطمئن شوید که هرروز وقت زیادی را درارتباط برقرار کردن با دیگران می گذارید. اگر ممکن است حتمآ با افراد بصورت حضوری یا درغیر اینصورت با تلفن ارتباط داشته باشید. (از نامه نگاری برای بپرهیزید، چون مهارت های شما را به کندی افزایش می دهد)
ـ سپس با کسانیکه به آنها اطمینان دارید صحبت کنید. دقت کنید که ممکن است در ابتدا میزان استرس شما بیشتر شود، اما نگران نباشید.
بسیار مهم است که از دریچه خود به مشکلات نگاه کنیم، البته دانستن دیدگاه دیگران در مورد موقعیت ما نیز جالب و مفید خواهد بود. در نهایت پندی که می گیریم اینست که مهم نیست تا چه زمان این کابوس ادامه دارد، بلکه مهم آن است که در مسیر رفع آن بکوشیم و بلاخره راهی برای پایان یافتن آن وجود دارد.
۴) از شکایت کردن بپرهیزید
یکی از دلایل موفقیت افرادی که کاسبی خود را دارند اینست که شکایت نمی کنند و یا به عبارتی فرد بالادستی را برای شکایت کردن ندارند. این عمل انرژی ما به سرعت تخلیه می کند و میزان استرس را بالا می برد.
عادت به شکایت کردن باعث ویرانگری و محروم کردن خود از مزایای کار می شود و امور را بدتر می کند. بنابراین وقتی از این حالت بیرون آمدید به خود یک شک روانی بدهید و به این جمله بیندیشید که من اداره کننده سرنوشت خود هستم. به جستجوی مسائلی بروید که می تواند در این موقعیت به شما کمک کند و اگر گیج شدید از دیگران کمک بگیرید.
۵) به خود استراحت بدهید
برای نتیجه گیری از گفته های بالا باید بدانیم که زیاده روی در هر چیزی خوب نیست. همه ما برای دوباره جوان شدن، برای بازسازی نیروی تجسم، بهبود بجشیدن به کارهایمان به یک زمان استراحت نیاز داریم و بهترین کاری که می توان در این راستا انجام داد فعالیتهای مفرح فیزیکی است.
منبع : ایرانیان انگلستان