سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
آواز پیروز طبیعت

بینالمللی به معنی آنچه جامعه هنری سیال آن را پذیرفته و شاید به این دلیل آن را ارج مینهد كه نهاد تصویر را ابعاد و سیالیتی تازه میبخشد.
این شاید از آنرو توجیهپذیر است كه عرصه رسانه، هنرمند امروز را نه در یك مشی بومی كه در زیستی تصویری میپروراند، اینكه البته بعضی به اصطلاح منتقدان ما حركتهای نو را به هر نحوی تخطئه میكنند از نوعی دگماتیسم ناشی میشود كه یادآور انقلابهای هنری قرن ۱۹ است كه منتقدان را به یاوهگویی میكشاند.
به هر حال همه اینها مقدمهای بود تا به هنرمندان نوجویی اشاره كنم كه با آگاهی و شعور و به دور از دغدغه محفلبازی و شلنگ و تختهاندازی در مسیری كه پیش گرفته، همواره نسیمی تازهتر میوزد، علیرضا معصومی در آثار تازهاش در گالری اثر حرفهای پیش از این خود را با جرات تمام از لحاظ فرمی به چالش میكشد.
فضای نقاشیهای معصومی همواره شاعرانهاند و پیوندش با طبیعت چه در منش اكسپرسیو پیش از اینش چه در شستهرفتگی و موازنات طبیعت و انتزاع در آثار جدیدش كاملا بدیهی است.
معصومی سكوت را با تمام حواشی و حرفهای نگفتهاش گرامی میدارد و این راه مانند یك كمانكش ذن ابتدا طبیعت بكر را درك میكنند، اما طنزی كه «گاستون» را به یاد میآورد و سطوح رنگی و الهمانهایی كه «میلتون ایوری» را احیا میكند، دست در دست هم فضایی را میسازد كه مخاطب را بیواسطه با نوعی سوگند روبهرو میكند؛ سوگندی كه سكوت طبیعت را هزاران سال است با خود حمل میكند و این گفته والتر بنیامین را به یاد میآورد كه «طبیعت لال است و از آنرو غمگین».
این سكوت اما در ذهن نقاش به گونهای حلول كرده كه با آوردنش بدون تزئین و اضافهگویی و عرضاندام آكادمیك پاسداشتی ارزشمندتر را عرضه میكند. به عبارتی نقاش در این آواز پیروز طبیعت هیچ نغمه انسانی به عاریت نمیگذارد و شكفتن رنگدانهها در سطوح وسیع، نگرشی عمیق را در سكوت طبیعت به گردن میگیرد.
چنین رویكردی شاید مخاطب سطحی را به سرسری نگاه كردن آثار نمایشگاه وا دارد اما قرار گرفتن جلو هر تابلو حكم نوعی مدیتیشن را دارد كه طی آن سطوح رنگی سیال در نگاه مخاطب به همان آرامش كویری بدل میشود كه نقاش در خلق اثر از آن بسیار تاثیر گرفته و شعری كه با شكوه طبیعت درآمیخته برای لحظهای مخاطب اثر را درگیر همان سكون و آرامشی میكند كه نقاش در دشت كویر تجربه كرده است.
ابتلای مخاطب در اینجا آنگاه كه در انتظار آرامش، به ثمر مینشیند به وادی مالیخولیایی راه مییابد كه بطن آن در پیوند با لایهها و ارزشهای بصری و عناصر موجود در مناظر تحقق یافته است. در پایان، مجموع آنچه لازمه یك نمایشگاه و یك طبیعت كامل در نوع خود قلمداد میشود را در آن پیدا میكند.
وحید شریفیان
منبع : روزنامه هممیهن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست