یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
ایرانیان خارج از کشور و رسانه
«به نظر من ما در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر - یک کمی - کوتاه میآییم; یعنی آن حساسیت لازم را به خرج نمیدهیم . این مساله آبروی ماست . باید در این زمینه بنشینید و برنامهریزی کنید . کاری هم نداشته باشیم که انقلابی استیا انقلابی نیست، فرقی نمیکند; ایرانی است . در حوزه کاری خودتان، هر جا مشاهده کردید که یک ایرانی مشکلی پیدا کرده که با دولت طرف است و تحت تعقیب قرار میگیرد، آن وقتشما جدا وارد شوید . همه ثقل دیپلماسی کشور - حتی - بیشتر از دیپلماسی کشور را به کار بگیرید . گاهی ما مبادلات داریم، خرید و فروش داریم، داد و ستد میشود، همه اینها را بگذارید که از تبعه ایرانی دفاع بکنید .» (۲)
بیانات فوق در عالیترین سطح مسؤولین نظام جمهوری اسلامی در خارج از ایران، به منزله اهمیت ویژهای است که موضوع ایرانیان خارج از کشور دارد . حضور میلیونها ایرانی که پراکندگی آنان را در ۵۰ کشور جهان برآورد نمودهاند، (۳) مسالهای است که دارای ابعاد ملی بوده و از جمله موضوعهایی است که نیازمند توجه و تمرکز امکانات و فعالیتها، در میان کلیه ارگانهای فعال در این خصوص است .
اتباع ایرانی که به دلایل گوناگون، سرزمین مادری خود را ترک و در حریمهای جدید جغرافیایی و سیاسی اسکان گزیدهاند، در هر جای دنیا که هستند باز هم یک ایرانی بوده و موفقیت و سربلندی آنان مایه افتخار و مباهات کشور است; همچنانکه سقوط و انحطاط آنان نیز به اعتبار و حیثیت کشور خدشه وارد مینماید .
بدون تردید، بافت و ماهیت کلی، ترکیب کمی و کیفی و نقش و جایگاه جامعه ایرانیان خارج از کشور در تقویت منافع ملی و زمینههای مستعد پیوند آن با سرزمین مادری و کمک به توسعه کشور، تا حدود زیادی برای دستگاهها، مسؤولان و دستاندرکاران کشور روشن است و نقش حساس و رسالتسنگین هر یک از این دستگاهها و مسؤولان را در راستای جذب ایرانیان خارج از کشور، گوشزد میکند .
البته سعت و دامنه مسائل و نیازهای موجود، به گونهای است که بدون ایجاد یک ساختار و جایگاه شایسته برای آن، نمیتوان در کوتاه مدت، نتایج مطلوب و تحقق کامل اهداف را انتظار داشت . این گستردگی مسائل، میطلبد تا با سعه صدر به پدیده ایرانیان خارج از کشور نگاه شود و برنامههایی منسجم و دقیق در سطح کلان و با هماهنگی تمامی سازمانهای مربوط در راستای استحکام پیوند با این اعضای جدا شده از پیکره اسلامی، اجرا گردد تا از یک سو، ایرانیان مشتاق به هویتخود (بویژه نسل دوم و سوم) از این دریای فرهنگی سیراب شده و حس غربت و انقطاع خود را با این پیوند، کمرنگ نمایند و از سوی دیگر فرهنگ ایرانی نیز به واسطه فرزندان خود که بهترین سفیر جامعه ایرانی میباشند، به همگان شناخته شود .
هر تلاشی جهتبرقراری رابطه و تبادل با نسلها و اقشار و لایههای مختلف اجتماعی ایرانی در خارج از قلمرو حاکمیتسیاسی نظام جمهوری اسلامی، نیازمند شناخت کامل این نسلها و لایههاست . یکی از طرق وصول به این شناخت، بررسی گرایشهای فکری و فرهنگی این دسته از ایرانیان است که در مقطع یا مقاطعی خاص بنابر انگیزههایی متفاوت به خروج از ایران و انتخاب کشورهای بیگانه به عنوان اقامتگاه مبادرت نمودهاند .
از سال ۱۳۵۸ تا قبل از تشدید جنگ و آثار ملموس آن بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، اغلب کسانی که از ایران خارج شدند، حامل تفکرات ضد انقلابی و در واقع سیاسی بودند . این موضوع، با آغاز دهه شصتشدت بیشتری یافت، اما با گذشتسالهای بیشتری از جنگ، طبقات دیگری نیز به جمع فراریان افزوده شدند . این عده که رقم بیشتری را نسبتبه فراریان سیاسی دارا بودند، به دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، کشور را ترک کردند و در میان آنان تعداد زیادی از اصحاب قلم و نویسندگان توانای کشور نیز حضور داشتند . (۴) حضور چنین اشخاصی در میان ایرانیان خارج از کشور باعث گردید تا بسیاری از جریانات سیاسی ضد انقلاب نیز در خارج از کشور، بویژه در اواخر دهه شصت از فاز مبارزات سیاسی و نظامی به سمتسازماندهی روش جدید; یعنی فعالیتهای فرهنگی، گرایش پیدا کنند . (۵) از آنجا که عده قابل ملاحظهای از این افراد از صنوفی چون نویسنده، تهیه کننده، مجری، گوینده، برنامهریز و کارگردان بودند، برای جبران کمبودهای خود در ابعادی نظیر فرهنگ، هنر، تاریخ، ملیت و ... فعالیتهای فرهنگی خود را با طرح شعارهایی مانند «رساندن پیام آزادی» ، «برقراری دمکراسی و حقوق بشر در ایران» و «مبارزه برای براندازی دولت جمهوری اسلامی ایران» آغاز و شبکه گستردهای از رادیو و تلویزیونهای ایرانیان در خارج را پایهگذاری کردند .
این مساله نشان میدهد که ایرانیان خارج از کشور برای پذیرش آموزههای فرهنگی، از ظرفیت گستردهای برخوردار بوده و نیازهای روحی و روانی فراوانی به برنامههای تلویزیونی و رادیویی به زبان مادری خود دارند، بویژه آن که نسلهای جدید ایرانیان خارج از کشور با توسعه جدی خطر استحاله و انقطاع فرهنگی مواجه هستند .
در این راستا بیشتر پراکندگی شبکههای رادیویی و تلویزیونی متعلق به ایرانیان خارج از کشور در ایالات متحده آمریکا گسترش یافت; چرا که اولا بیشترین درصد مهاجران ایرانی، در آمریکا اسکان یافتهاند و ثانیا قوانین و مقررات مربوط به رسانههای همگانی در آمریکا آسانتر است . البته بسیاری از این شبکهها اکنون به دلیل عدم اتصال به ریشههای فرهنگی و تاریخی و سرزمین اجدادی خود نمیتوانند تاثیراتی ماندگار در مهاجران ایرانی داشته باشند . از این رو، به یک جریان تکراری با محتوایی ضعیف و کم اثر تبدیل شدهاند .
در اینجا با معرفی اجمالی شبکههای فعال موجود در خارج از کشور، تلاش خواهیم کرد تا شمایی کلی از وضعیت کنونی حاکم بر جو تبلیغی و رسانهای در میان ایرانیان خارج از کشور را ارائه نماییم:
الف) رادیوهای راهاندازی شده از سوی ایرانیان خارج از کشور
۱ - رادیوهای ایرانیان در آمریکا
برای مشاهده اطلاعات تفصیلی در خصوص رادیوهای یادشده به جدول «شماره ۱» در پایان مقاله مراجعه کنید . (۶)
علاوه بر رادیوهای مذکور، رادیوهای دیگری نیز در حوزه آمریکا به زبان فارسی برنامه پخش میکنند که به دلیل کم اهمیتی و کوچکی از ذکر نام آنها خودداری میکنیم، اما یادآور میشویم که موضوع رادیوهای فعال در آمریکا از اهمیتبالایی برخوردار بوده و با توجه به استقبال ایرانیان از رادیو و نیازی که دائما رو به تزاید است، جای یک شبکه رادیویی که مستقیما از ایران برنامه پخش کند در میان صدها شبکه رسانهای فعال در این حوزه، خالی است .
۲ - رادیوهای ایرانیان در اروپا
قبل از معرفی رادیوهای تاسیس شده توسط ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی این نکته شایان توجه است که اغلب رادیوهای وابسته به ضد انقلاب، در اروپا بویژه فرانسه فعالیت دارند و مخاطبین اصلی آنها عموما ایرانیان مقیم همان کشورها هستند .
برای مشاهده اطلاعات تفصیلی در خصوص رادیوهای یادشده به جدول «شماره ۲» در پایان مقاله مراجعه کنید . (۷)
علاوه بر رادیوهای مذکور، رادیوهای متعدد دیگری نیز در اروپا تاسیس شدهاند که متعلق به گروههای مارکسیستی میباشند . فهرست این رادیوها عبارتند از:
فدایی، صدای ملی (متعلق به حزب توده)، صدای زحمتکشان (وابسته به فداییان خلق اکثریت)، صدای انقلاب ایران (وابسته به حزب دمکرات کردستان)، صدای کردستان (وابسته به حزب کومله)، صدای کارگر (وابسته به گروهک راهکارگر)، صدای چریکها (وابسته به فداییان خلق اقلیت) .
اسامی دیگر رادیوهای فعال در حوزه اروپا از این قرار است:
صدای آزادی، صدای آزاد (وابسته به منافقین)، صدای حقوق بشر و آزادی، پیام پاریس .
۳ - رادیوهای ایرانیان در استرالیا (۸)
این رادیوها عبارتند از:
آوای ایران (در سیدنی)، همبستگی (در سیدنی) و صدای اندیشه (در پرت) .
ب) تلویزیونهای راهاندازی شده از سوی ایرانیان خارج از کشور
برای مشاهده اطلاعات تفصیلی در خصوص تلویزیونهای یادشده به جدول «شماره ۳» در پایان مقاله مراجعه کنید . (۹)علاوه بر تلویزیونهایی که نامشان در جدول فوق آمده است، تلویزیونهای دیگری نیز در حوزه آمریکا و اروپا توسط ایرانیان خارج از کشور تاسیس شده است که با عنایتبه حجم و تعداد زیاد این شبکهها، تنها فهرستی از مهمترین آنها را ارائه میکنیم:
جمعه، چرا ظنین؟ سیمای آزادی، ما، چشمانداز، نگاه، پزشک خوب خانواده، دیار، دنیای یهود، ملی، ایران (در شرق آمریکا)، پنجرهها، قدقد مرغ، شبانه، این هفته، آریا، شما، پارس (در ماساچوست)، پرسپولیس، پارسیان، ایرانیان شرق آمریکا، تماشا، تگزاس، نقاب، دنیای امروز، سیما و نوای ایران، استودیو کارناوال، استان ایران، حرف و گفت، مردم، ایراننما، آپادانا، مژده، ایرانزمین، پرشین آمریکا، داوود رمزی، فارسی، جهان، یکشنبه، بهترین، شب بخیر لس آنجلس، ایرانیان دالاس، مسابقه، ارکیده، طپش، دیدار، ایرانیان و جهان، دریا، سخنی با روانشناس لس آنجلس، شما و جهان پزشکی، جنگ شب، ملت، ارتباط تجاری، چشمک، امید، مردم و جهان پزشکی، عصر امروز، خوب بد زشت، فوقالعاده، اتحادیه آشوریهای آمریکایی، جوانان و نوجوانان، میدنایتشو (نمایش نیمه شب)، تصویر و تماشا، موسیقی ایرانی، آشوری، میخک نقرهای، سیمای مردم، خروس بیمحل، بعد از ظهر ایرانی، جهاننما، امید ایران، ایرانجلس، دنیای خوبها، تهران، زندگی بهتر، اتحادیه سلطنتطلبان، پرشین تی وی، فارسی، پگاه، رنگارنگ، ایرانیان (در برلین)، وطن (در فورت آلمان)، ایرانیان (در دورتموند)، مینیاتور، شادی، طنین (در هامبورگ)، یک، نمای ایران، صبح روز جمعه، سیمای مقاومت، وطن (در آلمان، سوئد، دانمارک، انگلستان، آمریکا، ترکیه و خاور نزدیک) و مهر ایران .
آنچه که در یک اظهارنظر کلی در خصوص شبکههای رادیویی و تلویزیونی تاسیس شده از سوی ایرانیان خارج از کشور، به نظر میرسد، تلاش همه جانبهای است که گردانندگان این شبکهها در راستای برنامهسازی و حفظ روشهای سنتی مبتنی بر شکل و کیفیتبرنامههای زمان طاغوت دارند . از این رو، در ابعاد سیاسی یک خط مشی روشن را دنبال میکنند و آن، هدایت افکار مخاطبان به ضدیتبا نظام اسلامی ایران است . این مساله که شبکههای برون مرزی صدا و سیمای ج . ا . ا را با رقابتی سختبا این شبکهها مواجه میسازد، حساسیتی را گوشزد میکند که برنامهریزان شبکههای برون مرزی صدا و سیما باید در برنامهریزیهای مربوط به ساخت و عرضه برنامههای خود اعمال نمایند تا با برنامهریزی متناسب با واقعیتها به نقاط اطمینان و مطلوبهای برنامهسازی دستیابند و تاثیرات سوء برنامههای طاغوتی شبکههای مهاجرین ایرانی بر گروههای مختلف مهاجر را خنثی نمایند . برای دستیابی به این هدف نیز، لازم است تا ضمن توجه به امر پژوهش و نظارت دائمی و مستمر بر تحولات جاری میان ایرانیان خارج از کشور، تبعات و آثار راهاندازی شبکه جام جم بر روی شبکههای ایرانی، همینطور ایرانیان مخاطب این شبکهها، نیز مورد یک ارزیابی روشن قرار بگیرند . در این راستا، ارائه هر نوع گزارش و اطلاعاتی پیرامون فعالیتها و عملکردها، دیدگاهها و افکار اقشار مختلف ایرانیان ساکن در خارج از کشور، میتواند کمک شایانی به برنامهریزان و برنامهسازان شبکه جام جم باشد .
از سویی باید توجه داشت که تحقق یکی از عالیترین اهداف شبکههای برون مرزی سازمان صدا و سیما; یعنی تبدیل ایرانیان خارج از کشور به اقلیتی منسجم و با هویت و البته مدافع منافع ملی و مذهبی، مستلزم ایجاد ارتباط صمیمانه و نزدیک میان این ایرانیان پراکنده و دور از هم است که این امر نیز بدون شناخت دقیق وضعیت و پراکندگی جغرافیایی هموطنان مهاجر امکانپذیر نخواهد بود .
در اینجا نیز ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی ایرانیان خارج از کشور، به صورت کلی و در سطحی اجمالی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، تا بتوان با یک برنامهریزی اصولی از سوی شبکههای برون مرزی با توجه به مقتضیات و شرایط هر دسته از این مهاجرین ایرانی، احساس آنان را به آنچه که موجب غرور و افتخارشان میشود معطوف نمود و آنان را به ایفای نقشی سازنده و مسؤولانه به نفع کشور و نظام اسلامی ایران، در هر کجای دنیا که هستند، مصمم ساخت .
ویژگیهای مذهبی ایرانیان خارج از کشور
قالب مهاجرت ایرانیان به کشورهای بیگانه از نظر کمی، کیفی و انگیزه، پیچیده و در این میان وابستگیهای مذهبی مهاجرین نیز متنوع و متفاوت با یکدیگر است که برنامهریزی و سرمایهگذاری فرهنگی در راستای جذب ایرانیان خارج از کشور، بدون توجه به این وابستگیها نتیجه و بازتابی را به ارمغان نخواهد داشت . البته از آنجا که تقسیم بندی و ارائه آمار در خصوص مهاجرین، در هر کشوری، بر اساس ملیت مهاجرین صورت میگیرد، اطلاع دقیقی در خصوص تعداد مهاجرین مسلمان ایرانی در سایر کشورها در دست نیست; اما با استناد به برخی آمارهای موجود میتوان دریافت که بیشترین درصد مهاجرین ایرانی، مسلمان و تقریبا تمامی آنان، ابایی از مسلمان دانستن و مسلمان معرفیکردن خویش ندارند .
به عنوان مثال از تعداد ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ایرانی مقیم کالیفرنیای جنوبی آمریکا، ۸۰% مسلمان هستند که در جمع دیگر هموطنان کلیمی، زرتشتی، مسیحی، ارمنی، آشوری و بهایی خود، روز و شب را سپری میکنند . (۱۱) وقوع انقلاب اسلامی ایران نیز تا حد زیادی به تقویت احساسات و اتحاد دینی در میان ایرانیان مسلمان مقیم کشورهای بیگانه کمک کرد . دکتر عبدالمعبود انصاری در این خصوص مینویسد:
«در همین چند سال اخیر (سالهای پس از انقلاب اسلامی) چندین مرکز اسلامی و مسجد در برخی مناطق آمریکا چون نیویورک، واشنگتن دی سی، مریلند و کالیفرنیا تاسیس شده است . در حال حاضر مساجد، مهمترین مراکز فرهنگی در میان جامعه مذهبی ایرانیان میباشند . ایرانیان مذهبی، به این مراکز همچون ابزاری برای حفظ هویت مذهبی خویش و نیز راهی برای از بین بردن اثرات مخرب فرهنگ آمریکایی، خصوصا تاکید آن بر مسائل مادی در نزد نسل دومیها، مینگرند .» (۱۲)
علاوه بر این که ضرورتا تناقضی میان عقاید دینی و عقاید سیاسی; مثلا ملیگرایی، شاه پرستی یا شاه دوستی (که شهرت اولین مهاجرین پس از پیروزی انقلاب به دیار غرب بود) وجود ندارد . (۱۳)
البته نمیتوان از طیف قابل توجهی از مهاجرین مسلمان ایرانی غافل شد که تقیدی به ضوابط و تعالیم دینی ندارند . این گروه که بیشتر سلطنت طلبان و منافقین را شامل میشود، با دخالت دین در ساختار و نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مخالفت میورزند و اعتقادی به سیاسی شدن دین یا دینی شدن سیاست ندارند .
در کنار مهاجرین ایرانی مسلمان، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایرانیان خارج از کشور را نیز هموطنان یهودی، مسیحی، زرتشتی و بهایی تشکیل میدهند .
عدم اطمینان به موضع نظام جدید نسبتبه ادیان مختلف، باعثشد بسیاری از ایرانیان غیر مسلمان، در اوج مبارزات و پس از انقلاب، کشور را ترک نمایند . (۱۴) گفته میشود که تنها در آمریکا و کانادا حدود ۳۰ هزار نفر زرتشتی (پارسی و ایرانی) ساکن هستند که ۴۰ درصد آنها ایرانی میباشند و حدود ۲۰ هزار زرتشتی (پارسی و ایرانی) نیز در کشورهای اروپایی اقامت دارند . (۱۵)
در حقیقت مهاجرین ایرانی غیر مسلمان از نظر شرایط و امکانات زندگی، تفاوت چندانی با سایر ایرانیان (ایرانیان مسلمان) ندارند . مسائل، مشکلات و محدودیتهای مشابهی دارند و به صورت نسبتا یکسانیاز پارهای امکانات و شرایط کشور میزبان بهرهمند میشوند و تقریبا تمامی آنها از نوستالوژی غربت رنج میبرند .
ویژگیهای فرهنگی ایرانیان خارج از کشور
در صفحه مخصوص ایران در کتابخانه کنگره ملی آمریکا، از ایرانیان مهاجر، به عنوان افرادی نام برده شده است که به مراتب از هر ملیت دیگری تحصیل کردهتر هستند . (۱۶)
گفته میشود که در میان جامعه ایرانیان مقیم آمریکا، صاحبان مدارک علمی از هر نوع، ۳/۵۶% هستند . به عبارت دیگر، از هر دو نفر یک نفر صاحب مدرک علمی پیشرفته است . بنا به گزارش سرشماری فدرال، ۱/۵% ایرانیان مقیم آمریکا دارای مدرک دکترا یا بالاتر، ۱/۱۶% دارای مدرک فوق لیسانس و ۳/۳۰% دارای مدرک لیسانس هستند . (۱۷)علاوه بر آمریکا، تقریبا در تمامی کشورهای دیگر که میزبان مهاجرین ایرانی هستند، سطح تخصص و دانش حرفهای این مهاجرین، از سطح عمومی افراد این جوامع بالاتر است و در سطوح قابل توجه کارشناسی و حرفهای، مشاغل قابل توجهی دارند .
به عنوان مثال، بررسی وضعیت تحصیلی یک زیر مجموعه ۳۱۷/۳ نفری از ایرانیان مقیم اتریش نشان دهنده این است که ۴۳% برخوردار از تحصیلات عالی میباشد . (۱۸) ۴۰ درصد از یک مجموعه ۰۰۰/۱۰ نفری از ایرانیان مقیم استرالیا نیز تحصیلات عالی دارند . (۱۹) همچنین بررسی دیگری نشان میدهد که از صد هزار نفر ایرانی مقیم فرانسه، حدودا ۵۰% (۲۰) و در ایرلند نیز ۳۶% ایرانیان، از تحصیلات عالی برخوردارند . (۲۱) جامعه نسبتا کوچک و پراکنده ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی و کشورهای آکردیته نیز عمدتا تحصیلکرده هستند و مشاغل تخصصی را در اختیار دارند . (۲۲) ایرانیان برخوردار از تحصیلات عالی در فیلیپین، مجارستان و رومانی هم از ۵۰% بیشتر میباشند . همچنین قرائنی در دست است که تعدادی از برخورداران از تحصیلات عالی ایران، به کشورهای امارات متحده عربی، کویت و قطر نیز مهاجرت کردهاند . (۲۳)
ویژگیهای سیاسی ایرانیان خارج از کشور
طبق پژوهشهای به عمل آمده در خصوص تفکرات سیاسی ایرانیان خارج از کشور، این دسته از ایرانیان، علاقه زیادی به برقراری ارتباط با ایران دارند . آنان مسائل ایران را با حساسیت دنبال کرده و اطلاعات جمع آوری میکنند و میکوشند با سایر هممیهنان عضو جامعه سیاسی، ارتباط و همکاری کنند . در میان آنان هم، مانند درون ایران، مرزبندیهای سیاسی و تقسیمبندیهای فکری، شکل گرفته و کمابیش منعکس کننده همان اختلافهایی است که در ایران وجود دارد; مثل گرایشهای ملی، سوسیالیستی، مذهبی، طرفداری از ج . ا . ا و سلطنتطلبی . (۲۴)
تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی خارج از کشور را منافقین تشکیل میدهند که از همفکران ابوالحسن بنی صدر و مسعود رجوی هستند و در آن سوی مرزها - از جمله کشورهای ترکیه، فلسطین اشغالی (۲۵) و آلمان - تودهای را به نام مجاهدین خلق تشکیل دادهاند .
گروهک منافقین، به این امید که بتواند جامعه ایران را مطابق تصورات سیاسی خویش تغییر دهد، از طریق جذب سرمایههای هنگفت دولتهای میزبان، به اتخاذ مواضعی تند و افراطی در قبال تغییر و تحولات جامعه ایران و سیاستهای حکومت جمهوری اسلامی مبادرت ورزید و هیچ تلاشی جهت پنهان کردن مخالفتسیاسی خویش با سیستم سیاسی رایج در ایران انجام نداد .
چپها نیز گروه دیگری از فعالان سیاسی خارج از کشور میباشند که با تحتالشعاع قرار گرفتن موجودیتشان در سال ۱۳۶۰ و به دلیل ناتوانی در مواجه شدن با وقایع سیاسی اجتماعی جامعه ایران، دچار به هم ریختن سیستم فکری و ایدئولوژی شده و در فقدان سیستم رهبری، راهی کشورهای بیگانه شدند .
این دسته از مهاجرین سیاسی، اگر به دلایلی کشور آمریکا را به عنوان میزبان انتخاب کرده باشند، تمایل دارند خود را در میان دوستان آمریکاییشان قربانی امپریالیسم آمریکا معرفی کنند . (۲۶)
گروه دیگری از مهاجرین ایرانی که در دستهبندی فعالان سیاسی خارج از کشور قرار میگیرند، ملی گرایان هستند . این مهاجرین که از تمام علایق و دلبستگیهای میهنی و ملی خود دل کنده و به عنوان مهاجرین سیاسی خود تبعید، در کشورهای بیگانه اقامت جستهاند، بیشتر وارث مکتب پانایرانیسم قدیم هستند که پدیدهای در مقابل اسلامگرایی محسوب میشد .
همچنین تعدادی از پناهندگان سیاسی پس از انقلاب را سلطنتطلبان تشکیل میدهند که عموما از وابستگان به کومتشاهنشاهی میباشند . این عده، از هیچ تلاشی جهت محبوبیتبخشی به چهرههای منفوری چون رضا پهلوی، فرح دیبا و ... فروگذار نمیکنند و پروایی ندارند که رضا پهلوی را از هماکنون، شاه ایران بنامند . (۲۷)
از مهمترین کشورهایی که مهاجرین سیاسی ایرانی، آنها را به عنوان اقامتگاه خود برگزیدهاند، میتوان به آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اشاره داشت .
در فاصله سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ تعداد ۵۵۰/۱۱۱ ایرانی از ۱۴ کشور اروپایی (به جز پرتغال) درخواست پناهندگی سیاسی نمودهاند که دادگاههای پناهندگی کشورهای مزبور با ۶۵۴/۵۲ تقاضا، موافقت کردهاند . بر اساس آمار ارائه شده در جدول، به نظر میرسد که سه کشور آلمان، سوئد و هلند در سالهای گذشته، بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر به ایرانیان پناهندگی سیاسی اعطا کردهاند .
در آمریکا نیز بینسالهای ۱۹۹۰تا۱۹۹۶ به ۲۹۶/۳ مهاجر ایرانی، پناهندگی سیاسیاعطاشدهاست . (۲۹)
آمار رسمی وزارت کشور ترکیه در سال ۱۹۹۷ نیز نشان میدهد که از ۰۰۰/۳۰ مهاجر ایرانی در ترکیه، ۶۰۰ نفر دارای پناهندگی سیاسی میباشند .
گفتنی است در کنار گروههای سلطنتطلب، چپ، منافقین و ملیگرایان، گروه دیگری نیز در میان جمعیت ایرانیان خارج از کشور هستند که داعیه اصلاحطلبی، ایران دوستی، و علاقه به حیثیت و عظمت و اعتلای کشور را دارند که به صرف نداشتن اطلاع دقیق از درستی یا نادرستی این ادعاها، نمیتوان با احساس استغنا و غرور، از آنها چشم پوشید .
بی تردید، درک درست این گروه از مهاجرین ایرانی از سوی کارگزاران، برنامهریزان و تصمیمگیران مرتبط با مساله ایرانیان خارج از کشور، آگاهی عمیق از انگیزهها و اهداف آنان در پشتیبانی از اعتلای نظام و میهن و برقراری ارتباط جدی با آنان، میتواند نقشی سازنده در پیشبرد و آبادسازی و تقویتبنیه علمی و مادی و تکنولوژی کشور داشته باشد .
ویژگیهای اقتصادی ایرانیان خارج از کشور
طبق آمارهای رسمی و غیررسمی، یکی از سرمایهدارترین گروههای مهاجر در کشورهای آمریکایی و اروپایی، مهاجرین ایرانی میباشند، چنان که در صفحه مخصوص ایران در کتابخانه کنگره ملی آمریکا نیز از ایرانیان مهاجر به عنوان یکی از ثروتمندترین گروههای مهاجر نام برده میشود . (۳۰)
بر اساس گزارش اقتصادی «بانک آو آمریکا» که در سال ۱۹۸۶ انتشار یافت، از میان تمام ملتهای مهاجر، ایرانیان تنها ملتی هستند که با مهاجرت خود، باری بر دوش آمریکا ننهادهاند، بلکه مهاجرتشان سودمند نیز تلقی شده است . (۳۱)
هر چند که نسبت افراد بازرگان و صاحب صنعت در ایرانیان مقیم آمریکا بیش از مهاجرین ایرانی در سایر کشورهاست، (۳۲) اما در سایر کشورها بویژه کشورهای اروپایی نیز ایرانیان مهاجر در رده متمولترین افراد این جوامع هستند، که در این میان، کشور سوئیس به دلیل موقعیت مساعد اقتصادی، فرهنگی و علمی، در میان مهاجرین ایرانی متمول، از جایگاه خاصی برخوردار بوده است . (۳۳)
آنچه مسلم است جهت مقابله با تهاجمات رسانههای بیگانه و رسانههای مبتذل و مخرب تاسیس شده از سوی مهاجرین ایرانی وابسته به معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران، میبایست دغدغهها، مشکلات و نیازهای ایرانیان مهاجر و چگونگی رفع آنها، مورد توجه برنامهسازان شبکههای برون مرزی سازمان قرار گیرد; چرا که تولید و پخش هر برنامه رادیویی یا تلویزیونی، چنانچه متناسب با گرایش مخاطبان و نیازهای آنان نباشد، نه تنها در کسب جایگاهی مناسب در بین مخاطبان خود موفق نخواهد بود، بلکه به مرور زمان در مسیر تامین اهداف شبکههای رادیویی و تلویزیونی موانعی را نیز ایجاد خواهد نمود .
در برنامهسازی برای مهاجران ایرانی که خود در شکلی وسیع در محاصره انواع برنامههای مهیج و جذاب اما فاقد معنویات و اخلاق شبکههای رادیویی و تلویزیونی کشورهای میزبان هستند، توجه به برخی مقولات و مؤلفهها، نقشی اساسی و حیاتی دارد و بدون رعایت آنها نمیتوان توقع داشت که این برنامهها در جذب مخاطب و ارضای نیازها و خواستهای آنان موفقیتی حاصل نمایند .
از مهمترین و اساسیترین این مقولات و مؤلفهها عبارتند از:
الف) در اولویت قرار گرفتن اصول نظام و اسلام در برنامهسازی نسبتبه ملیت و وطن
هر چند در تلقی و نگرش نسبتبه دین و عناصر دینی و نقش کارکردی آنها، اختلافهایی وجود دارد، اما احساس نیاز به معنویت و دین، در زندگی فردی و خانوادگی، حقیقتی انکارناپذیر است . از مهمترین نشانههای این گرایش معنوی و دینی در میان مهاجران ایرانی خارج از کشور، تمایل آنان به حضور در مراسم حجبه عنوان مهمترین نشانه احیای نیمی از هویت فراموش شده است . (۳۴)
با این حال، همانگونه که در جهانی شدن ایرانیت، اسلام نادیده گرفته شده است، (۳۵) در خصوص تلاش برای جذب ایرانیان خارج از کشور به فرهنگ بومی و منطقهای خویش، بیشتر به ملیت و ایرانیتبها داده شده و به ابعاد اسلامی و دینی این فرهنگ توجهی نگردیده است . از این رو، هر سال، شاهد اخباری تاسفبار در خصوص خروج برخی از ایرانیان خارج از کشور از دین اسلام و گرویدن آنان به سایر ادیان هستیم . (۳۶) این اخبار مؤید این ضرورت است که در راستای برنامهسازی در خصوص ایرانیان خارج از کشور، توجه ویژه به اسلام و دیانت و در اولویت قرار دادن آن نسبتبه ملیت و وطن، ضمن توجه دادن مهاجران به ابعاد فراملی اسلام، میتواند عاملی در جهت فارغ شدن آنان از دیدی کاملا بسته و محدود به ایرانیتی واپسگرا به حساب آید .
ب) توجه به مناسبتهای ملی و مذهبی
حساسیت ویژه ایرانیان مهاجر به مناسبتهای ملی و مذهبی، ضرورت بهکارگیری دیپلماسی در ابعاد مختلف جهت تحقق اهداف کلی سازمان را گوشزد میکند و دستاندرکاران رسانه را بر آن میدارد تا برای تعمیق آداب و رسوم و سنتهای اسلامی - ایرانی، به برنامهسازی متناسب با این مناسبتها اهتمام ورزند، بویژه آن که گاهی تلاشهایی نیز جهت جذب ایرانیان مهاجر از سوی جبهه مقابل صورت میگیرد و وجود خلا در امر برنامهسازی متناسب با مناسبتهای ملی و مذهبی مجال بیشتری برای معاندان نظام فراهم میآورد; به عنوان مثال در آستانه نوروز ۱۳۸۱ جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی، نوروز را به ایرانیان مقیم آمریکا و ملت ایران تبریک گفت . کالین پاول، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پیامی ضمن تجلیل از نوروز و تبریک سال نو ایرانی، اظهار امیدواری کرد که نوروز منادی سالی باشد که مردم ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیکتر کند . (۳۷)ج) توجه به حوادث درون مرزی
همواره وقوع حوادث طبیعی و یا تحولات سیاسی و فرهنگی، اندیشه و ذهن اغلب مهاجران ایرانی را به ایران و مسائل آن بویژه در خصوص مسائل و تحولات سیاسی که آنان با حساسیتخاصی روند آنها را دنبال مینمایند، معطوف ساخته است .
توجه به حساسیت ایرانیان خارج از کشور به مسائل و حوادث درون مرزی، توجه و تمرکز امکانات و فعالیتها برای پاسخگویی به این نیاز و جلب اعتماد مهاجران ایرانی، ضروری به نظر میرسد، تا بتوان تهاجمات رسانههای بیگانه را در مواقع بروز چنین حوادثی، خنثی نمود .
د) توجه به حوادث برون مرزی تاثیرگذار بر زندگی مهاجران
در طول تاریخچه مهاجرت ایرانیان و اسکان آنها در کشورهای بیگانه، همواره زندگی آنان در اثر بروز حوادث ملی و فراملی، دستخوش تغییرات و تحولاتی بوده است و پایبندی آنان به هویت ایرانی خویش، تاثیر چندانی درنوع نگرش مردم مناطق میزبان نسبتبه آنها نداشته است; به عنوان نمونه مورد اذیت و آزار قرار گرفتن ایرانیان مقیم آمریکا در بحران گروگانگیری در ایران (نوامبر ۱۹۷۹ تا ژانویه ۱۹۸۱ م) و یا پس از وقوع حادثه یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ م (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) مصادیق بارزی از بروز این آسیبها در زندگی مهاجران ایرانی است .
در کنار وقوع این حوادث مسالهساز برای مهاجران ایرانی که ضرورت ارتقای حساسیت مدیران و مسؤولان سازمان را نسبتبه برنامهسازی متناسب با نیاز مهاجران ایرانی در چنین شرایطی یادآور میشود، واکنش مهاجران ایرانی در قبال برخی تحولات بینالمللی مرتبط با ایرانیتیا اسلامیت آنان، در خور توجه است; چرا که برنامهریزی دقیق و کارشناسانه در امر برنامهسازی در شبکههای برون مرزی صدا و سیما میتواند به تقویت جنبههای مثبت این واکنشها منجر شود .
ه) رفع شبهات مذهبی موجود در اذهان مخاطبان
هر حرکت فرهنگی که با هدف تحقق ارزشهای والای انسانی و الهی صورت گیرد، ابتدا باید مایههای دینی را از زنگار تعصب و خرافه پاک کرده، سپس به صورتی ظریف و با شگردهای تلطیفیافته، آنها را مطرح نماید . تعمیق ارزشهای اسلامی تا آن هنگام که در هالهای از عصبیت و خرافه محصور شده باشند، امکانپذیر نخواهد بود . از این رو، رفع شبهههای مذهبی بویژه شبهههای مطرح در خصوص مذهب شیعه - از آن جهت که مسؤولان عالی رتبه نظام، همگی شیعه هستند - از مهمترین مقولاتی است که بدون توجه به آن، کلیه عملکرد متولیان امور فرهنگی نظام جهت جذب ایرانیان مهاجر، با بن بست مواجه خواهد شد .
و) رفع شبهههای موجود در اذهان مخاطبان نسبتبه نظام ج . ا . ا
امروز در بین ایرانیان خارج از کشور، سه قرائت و نگاه نسبتبه مسائل کشور وجود دارد: قرائت انتقادی، قرائت ایدئولوژیک و قرائتبراندازی و معاندت . در هر گونه تبلیغ، برنامهسازی و سیاستگذاری باید به این قرائتها توجه نمود . (۳۸) از سویی، تصویر یک دولت مقتدر و عدالتگستر همواره جذاب و سبب آرامش روانی میباشد . از این رو، در سیاستگذاری و عمل، باید همواره این موضوع زمینه هرگونه اقدامی باشد; به عنوان مثال، برای تشویق بازگشت متخصصان، سرمایهداران یا هر قشر دیگر به ایران، نباید به گونهای به ابراز «نیاز» و «احتیاج» پرداخت که دولت، مستاصل و درمانده تلقی شود، بلکه باید با اعلام سیاستهای شفاف خود، از جمله تسهیلات فراهم شده داخلی یا فرصتهای پیش رو، همواره بر نقش دولت در حفظ و حراست از حقوق شهروندان ایرانی و پاسداری از کرامت انسانی تاکید کرد و در عمل نیز این مساله نشان داده شود . (۳۹)
گفتار آخر
در پایان باید خاطر نشان کرد که از طریق رسانه صدا و سیما ضمن ارائه اطلاعاتی دقیق، صحیح و بهروز به هموطنان مقیم خارج از کشور و قرار دادن آنان در وضعیت کنونی کشور و رفع سوء برداشتهایشان نسبتبه جریانات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و غیره، میتوان ارتباطی دو سویه را با این دسته از هموطنان برقرار کرد و یک لحظه، این مهم را از نظر دور نداشت که یک ایرانی هر جا که باشد یک ایرانی است و نماینده کشورمان محسوب خواهد شد و دور از ذهن نخواهد بود اگر بگوییم که با کمی دقت نظر و وسعت دید، بخش وسیعی از ایرانیان مهاجر میتوانند نقش مبلغان غیررسمی کشورمان را در سراسر جهان ایفا کنند .
پینوشت:
۱) کارشناس علوم سیاسی و پژوهشگر .
۲) سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع تعدادی از سفرای ج . ا . ا در کشورهای اروپایی، بهمن ۱۳۷۶ .
۳) کمیته برنامهریزی ایرانیان خارج از کشور صدا و سیمای ج . ا . ا، پدیده ایرانیان خارج از کشور، ۱۳۷۸، ص۱۸ .
۴) ر . ک .: همان، صص ۲۸ - ۲۷ .
۵) معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابشناسی کتابهای فارسی منتشر شده در آلمان، ج ۱، بخش یادداشت، ص ۵ .
۶) کمیته برنامهریزی ایرانیان خارج از کشور صدا و سیمای ج . ا . ا، پیشین، صص ۵۲ - ۳۴ .
۷) کمیته برنامهریزی ایرانیان خارج از کشور صدا و سیمای ج . ا . ا، پیشین، صص ۵۵ - ۵۲ .
۸) همان، ص ۵۴ .
۹) همان، صص ۸۰ - ۵۵ .
۱۰) مسعود شکرانی، بررسی دلایل مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و اثرات آن بر اقتصاد ملی، نشریه سامان، اداره کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور، دی ۱۳۷۹، ش ۹، ص ۵۴ .
۱۱) فریبا عادلخواه، سالهای دور از خانه ایرانیان لسآنجلس، سامان، اسفند ۱۳۸۰، ش ۱۶، ص ۵۳ .
۱۲) عبدالمعبود انصاری، ایرانیان مهاجر، سامان، شهریور ۱۳۸۰، ش ۱۳، صص ۳۳ - ۳۲ .
۱۳) فریبا عادلخواه، پیشین، صص ۵۵ - ۵۴ .
۱۴) ر . ک .: عبدالمعبود انصاری، پیشین، ص ۳۱ .
۱۵) توران شهریاری، ایرانیان زرتشتی خارج از کشور و حفظ هویت ملی، مجموعه مقالات گفتمان ایرانیان، اداره کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور، انتشارات کمیل، ۱۳۷۹، ص ۲۱۵ .
۱۶) ر . ک .: مسعود شکرانی، پیشین، ص ۵۱ .
۱۷) سید مهدی موسوی زارع، نقدی بر آمار ایرانیان با تحصیلات عالی در خارج از کشور، (گزارش بررسی وضعیت ایرانیان مقیم آمریکا، دفتر حفاظت منافع ج . ا . ا . ، واشنگتن)، نشریه هموطن سلام، مرکز امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، ۱۳۷۹، ص ۱ .
۱۸) همان، ص ۵ (نظرسنجی از مخاطبان، امور مخاطبان و روابط بینالملل شبکه جهانی جام جم) .
۱۹) همان، ص ۱ (گزارش سفارت ج . ا . ا، استرالیا، ۱۳۷۸) .
۲۰) همان (گزارش سفارت ج . ا . ا) .
۲۱) همان، ص ۲ (ایرانیان مقیم فرانسه در یک نگاه) .
۲۲) جامعه ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی، نشریه مهاجر، مرکز امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، ش ۲۷، ص۲ .
۲۳) سید مهدی موسوی زارع، پیشین، ص ۲ .
۲۴) فرخ نگهدار، سخنرانی در انجمن پژوهشگران ایران، نشریه سامان، اسفند ۱۳۷۹، ش ۱۰، صص ۶۲ - ۶۱ .
۲۵) منظور، مناطق صهیونیستنشین است .
۲۶) نشریه سامان، اردیبهشت ۱۳۸۰، ش ۱۱، صص ۴۴ - ۴۳ .
۲۷) با توجه به مطالب مندرج در سایت اینترنتی رضا پهلوی .
۲۸) نیما راشدان، مروری بر وضعیت ایرانیان متقاضی پناهندگی در اروپا، سایت اینترنتی گویا (جهت مشاهده اصل مقاله و منابع استفاده شده در آن میتوانید به سایتشخصی ذرح.ذچححخژچز.ججج مراجعه فرمایید).
۲۹) مسعود شکرانی، پیشین، ص ۴۹ .
۳۰) همان، ص ۵۱ .
۳۱) امیرحسین پورمسینا، مسالهای به نام مهاجرت و هویت، نشریه سامان، آبان ۱۳۷۹، ش ۸، ص ۶۸ .
۳۲) مسعود خاتمی، بافت متشکله ایرانیان مقیم آمریکا و پیشنهادهایی برای ارتباط بیشتر با آنها، مجموعه مقالات گفتمان ایرانیان، اداره کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور، انتشارات کمیل، ۱۳۷۹ .
۳۳) گزارش سفارت ج . ا . ا، برن، نشریه مهاجر، مرکز امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، ش ۲۷، ص ۱ .
۳۴) نشریه سامان، دی ۱۳۸۰، ش ۱۵، صص ۵ - ۳ .
۳۵) فریبا عادلخواه، پیشین، ص ۶۰ .
۳۶) گزارشی از گرایش پناهجویان ایرانی به مسیحیت، نشریه سامان، اردیبهشت ۱۳۸۱، ش ۱۷، صص ۷۸ - ۷۷ .
۳۷) نشریه سامان، اردیبهشت ۱۳۸۱، ش ۱۷، صص ۲۵ - ۲۴ .
۳۸) کمیته برنامهریزی ایرانیان خارج از کشور صدا و سیمای ج . ا . ا، پیشین، ص ۶ .
۳۹) سید حسین ذوالانواری، مبانی و موانع همبستگی و اتحاد ایرانیان با داخل کشور، مجموعه مقالات گفتمان ایرانیان، پیشین، ص ۱۹۱ .
نویسنده:سیده مریم چاوشی
منبع:ماهنامه رواق اندیشه، شماره ۲۹
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست