دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
قوانین دولتی، مانع کارآفرینی است
کار آفرینی، فرایند یا مفهومی است که طی آن فرد کار آفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با به کار گیری منابع به ایجاد کسب و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت میورزد.
در مورد تعریف کارآفرینی دیدگاههای مختلفی وجود دارد و درک کامل مفهوم و موضوع کارآفرینی نیازمند اطلاع و آگاهی از دیدگاههای بین رشتهای است.
مفهوم کارآفرینی دارای جنبههای مختلفی است. از آنجا که در جامعه فعالیتهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، کارآفرینی هم برای هر یک جداگانه مطرح میشود.
در کشور ما افراد کارآفرین زیادی فعالند که تحصیلات دانشگاهی ندارند و ذاتا به موفقیت رسیدهاند؛ ولی ما افرادی را تربیت نکردهایم تا نتیجه فعالیتشان را در محیط کار بررسی کنیم. اگر افراد موفقی که فقط از وجه هنری کارآفرینی برخوردارند، آموزش ببینند کاراییشان تا ۱۰ برابر افزایش پیدا میکند.
به هر حال کسی که فقط آموزش ببیند، نمیتواند کارآفرین شود.امروزه جامعه به نیروی انسانیای نیازمند است که بتواند خلاقیت و نوآوری داشته باشد. کشورهای توسعه یافته با درک اهمیت موضوع، بسترسازی در این زمینه را از دوره آموزش عمومی و حتی دوره دبستان شروع میکنند.
اما آیا این بسترسازی در ایران نیز ایجادمیشود؟در کشور ما باید طوری بسترسازی شود که کارآفرینی ارزش تلقی شود. این در حالی است که موانع فرهنگی نگرش مثبت به کسب و کار در ایران متعددند.
علاقه به ثروتهای بادآورده، استقبال اکثریت نیروی کار از تعطیلات، بهرهوری پایین نیروی کار و کم کاری، تمایل به مشاغل واسطهگری، دلالی و خدماتی در مقابل مشاغل تولیدی، برخی از این موانع هستند. یکی دیگر از بسترها، زمینه قانونی است.
قوانین وضع شده باید فعالیتهای کارآفرینی را تسریع کند. در حالی که تحقیقات انجامشده در کشور ما نشان میدهد که قوانین و مقررات دولتی مانع عمده کارآفرینیاند که موضوع مهم و قابل توجهی است.
دولتی که باید در خدمت کارآفرینی و توسعه باشد به یک مانع عمده تبدیل شده است.
بنابراین باید دولت به کارآفرین تبدیل شود. زمانی که دولت کارآفرین نیست و حتی مانع هم ایجاد میکند چگونه توقع داریم کارآفرینی کند.
البته در برنامه سوم توسعه به امر کارآفرینی پرداخته شده که عملاً نتیجهای در پی نداشته است. قانونگذاران در کشور ما چندان با مفهوم کارآفرینی آشنا نیستند و هنگام قانونگذاری دچار سردرگمی میشوند.
به مجریان قوانین نیز مفهوم درستی از کارآفرینی ارائه نشده است. به همین دلیل جامعه ما در مرحله توجیه مفهوم کارآفرینی قرار دارد.
امروز کارآفرینی بهعنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته میشود. از این رو، دانشگاههای بزرگ جهان آموزش و توسعه تفکر کارآفرینی را در دستور کار قرار دادهاند.
بهترین دلیل این امر، خلاصه اعلامیه جهانی، پیرامون آموزش دانشگاهی است.
براساس این اعلامیه که در پایان کنفرانس جهانی آموزش عالی در قرن ۲۱ (دورنما و اقدام)، در اکتبر ۱۹۹۸ زیر نظر یونسکو در پاریس صادر شد، توسعه مهارتها و ابتکارهای کارآفرینی باید در زمره دل نگرانیهای عمده آموزش دانشگاهی باشد.
علاوه بر آن، در کشورهای در حال توسعه نیز سازمانهایی برای ترویج کارآفرینی ایجاد شده است.
دکتر سید محمد مقیمی
رئیس مرکز کارآفرینی
پردیس قم دانشگاه تهران
منبع : همشهری آنلاین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
قتل فضای مجازی هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل آیفون اینستاگرام سامسونگ مایکروسافت اپل عکاسی ناسا
چای کاهش وزن فشار خون توت فرنگی سیگار کبد چرب