پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
درس خواندن با کنسول بازی
دستگاههای بازی که خیلی از پدر و مادرها به آن به چشم یک دشمن مخوف نگاه میکنند و اعتقاد دارند فرزندانشان را از مطالعه و درس باز میدارد در کلاسهای درس ژاپن در حال گسترش است.
در تعدادی از شهرها معلمان امیدوارند ابزاری مانند دستگاههای بازی را برای بچههایی که در عصر پرسرعت دیجیتال به دنیا آمدهاند و با تجهیزاتی مانند Nintendo DS سرو کار دارند، به عنوان وسایلی برای ترغیب آنان به مسایل آموزشی به کار گیرند.
این استراتژی در یکی از کلاسهای درس توکیو با بازخورد مثبتی روبهرو شده است. در این کلاس دانشآموزان هر شنبه صبح مباحث ریاضی فوق برنامه را دریافت میکنند.
سایتو میائوچی (Saito Miyauchi)، دانشآموز ۱۲ ساله ژاپنی در حالی که با خوشحالی از اینکه با استفاده از کنسول بازی DS، ۴۵عمل ضرب را در ۱۵ دقیقه انجام رساند، گفت: خیلی عالی است و من خیلی زود به آن عادت کردم.
دانشآموزان با استفاده از صفحه لمسی دستگاه DS میتوانند عملیات ریاضی را انجام دهند.
از ۲۶ دانشآموز یکی از مدارس معتبر در ژاپن که بین ۱۲ تا ۱۴ سال سن دارند، ۱۲ نفر به انجام تکالیف آخر هفته بیش از تکالیف معمول خود تمایل نشان دادند.
نانا واتانابه (Nana Watanabe)، دانشآموز ژاپنی که شانس استفاده از دستگاه DS به عنوان یک وسیله آموزشی را داشته است، گفت: کلاس بدمینتون من زمان زیادی از وقتم را میگرفت، اما الان با استفاده از DS میتوانم با سرعت بالا هرجا بخواهم درس بخوانم.
همچنین کیوکو یاما گوچی (Kyoko Yamaguchi)، آموزگار داوطلب این طرح گفت: من به بچههای امروزی غبطه میخورم. شرایطی که امروزه برای آموزش بچهها فراهم شده است نه تنها زمان من، بلکه حتی زمان تحصیل فرزندانم هم قابل تصور نبود. دستگاههای بازی مثل DS یادگیری و مرور درسهای تکراری را آسان میکنند. ما قصد نداریم دانشآموزان را وادار به یادگیری کنیم، بلکه میخواهیم کاری کنیم که آنها خود به خود آموزش ببینند و خودشان به سمت درس بروند. علاوه بر این کنسولهای بازی هم درست مثل تلویزیون هستند و با توجه به استفادهای که از آنها میشود میتوانند تاثیرگذار و یا مخرب باشند.
استفاده از دستگاه DS در شهر یاواتا (Yawata) که در غرب ژاپن واقع شده، در حالی روبه افزایش است که این دستگاه در حال حاضر در این منطقه به عنوان ابزاری برای آموزش زبان انگلیسی به کار میرود. در چهار مدرسه راهنمایی این شهر دانشآموزان هر روز صبح به مدت ۱۰ دقیقه از دستگاه DS برای یادگیری لغات جدید استفاده میکنند.
یوکیمیتسو هایاشی (Yokimitsu Hayashi)، یکی از مقامات آموزشی شهر یاواتا درباره به کارگیری دستگاه DS به عنوان یک وسیله آموزشی میگوید: سودمندی DS این است که دانشآموزان میتوانند به طور همزمان به آن نگاه کنند، گوش دهند و لغات انگلیسی را در آن نگاه کنند. با استفاده از کنسولهای میتوان شتاب و سرعت آموزش را بالا برد ضمن آنکه این کار با روحیه بچههای امروزی کاملا تطابق دارد.
کنسول DS در حالی که فقط یکسوم یک کامپیوتر شخصی (۱۵۰دلار) قیمت دارد از نظر اقتصادی یک ابزار آموزشی مقرون صرفه به حساب میآید. تحقیقات نشان داده است دانشآموزانی که از کنسول DS برای یادگیری زبان استفاده میکنند ۴۰درصد بیشتر از دانشآموزان معمولی، کلمات انگلیسی یاد میگیرند.
اما کنسول PSP سونی هم کاربریهای خاص خود را دارد. دبستان غیرانتفاعی اوتمون گاکوین (Otemon Gakuin) که در غرب شهر اوزاکا واقع شد است از سپتامبر سال گذشته تا ماه مارس امسال برای آموزش ۳۸ دانشآموز کلاس چهارم خود که ۹ و ۱۰ سال سن دارند از کنسول PSP استفاده کرده است. در این شیوه آموزشی نیازی به پرینت گرفتن و یا کنترل تستهای دانشآموزان نیست و اطلاعات هر دانشآموز در همان لحظه به PSP معلم مورد نظر در سال میشود و وی میتواند ببیند چه دانشآموزی در همان لحظه جواب غلط داده است.
یکی از معلمان که از PSP به عنوان یک وسیله آموزشی استفاده کرده است، گفت: این شیوه و شیوههای آموزشی نظیر آن، همان آموزش الکترونیکی محسوب میشود و تلاشی است برای ترکیب آموزشهای سنتی نظیر نوشتن و خواندن و فناوری اطلاعات و دستگاههای بازی.
مسولان دبستان یاد شده قصد دارند با نوشتن برنامه آموزشی مورد نیاز برای PSP، از ماه آوریل سال آینده این کنسول را برای دانشآموزان پایه دوم دبستان هم به کار بگیرند که در صورت گسترش این طرح حدود ۸۰۰ دانشآموز در شهر اوزاکا تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
در حالی که وزارت آموزش و پرورش ژاپن هیچ برنامه و یا خطمشی خاصی برای به کارگیری دستگاههای بازی در کلاسهای درس ندارد، این شیوه آموزشی با بازتاب و استقبال غافلگیرکنندهای روبهرو شده است.
کنیچی فوکوناگا (Kenichi Fukunaga)، معاون بخش روابط عمومی سرگرمیهای سونی بر این باور است که آموزش الکترونیکی و استفاده از کنسولهای بازی در آموزش به دلیل کاربری آسان و عملکرد و قابلیت بالای آنها گسترش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: هنوز پیش زمینههای غلطی در مورد دستگاههای بازی وجود دارد و در هر دورهای والدین از به کارگیری شیوه جدیدی که خود با آن میانه خوبی ندارند ولی فرزندانشان واکنش مثبتی به آن نشان میدهند نگران بودهاند، اما این مساله هم با مرور زمان برای همه جا خواهد افتاد و به یک امر عادی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این از کنسولهای بازی میتوان در امر آموزش کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.وی ادامه داد: دیگر نیازی به پرینت صفحه به صفحه نیست و تنها با استفاده از یک منبع الکترونیکی مطمئن که نقش یک پایگاه مادر را ایفا میکند میتوان یک پایگاه آموزش ایجاد کرد که این امر یک انقلاب در بحث آموزش به حساب میآید.
منبع : روزنامه فناوران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست