چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
احیای اسلام در روسیه
ده سال است كه روند تجدید حیات اسلام در روسیه جریان دارد. تعداد مساجد و روحانیون به مراتب بیشتر شده است; همه جای كشور، مدارس متوسط و عالی اسلامی فعالیت میكنند، مسلمانان به سفر حج میروند، ادبیات دینی فراوانی منتشر میشود و تماسها با مسلمانان كشورهای دیگر برقرار و تحكیم میشوند. به عقیده هیات تحریریه «منبر اسلام»، زمان آن رسیده است كه راهی كه طی شده است، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ما باید بفهمیم روند احیای اسلام در چه جهتی حركت میكند؟ چه چیزی به قلوب مردم راه یافته، چه نوآوریهایی در زندگی مسلمانان رواج یافتند و مسلمانان از چه چیزی رها شدند؟ حیات دینی كنونی كه از سوی مقامات رسمی محدود نمیشود، چه ویژگیهایی دارد؟ مسلمانان عادی و روحانیون و شخصیتهای اجتماعی و سیاسی به تجدید حیات اسلام، چه امیدهایی میبندند؟
روحانیون اسلامی و مسلمانان عادی، شخصیتهای دولتی و اجتماعی اغلب اصطلاح «تجدید حیات اسلام» را بكار میبرند. میتوان آن را در برنامههای كار و اسناد گوناگون جنبشها و احزاب اجتماعی و سیاسی مسلمانان پیدا كرد. ولی منظور دقیق آنها از تجدید حیات اسلام و اهداف این حركت معلوم نیست. همچنین مشخص نمیشود با چه روشهایی باید به این اهداف دستیافت. در نتیجه، مسالهای كه برای سرنوشت اسلام و مسلمانان روسیه بسیار مهم است، بدون پشتوانه شایسته علمی و فقهی باقی ماند، جهتگیریهای مشخصی ندارد. پروفسور طاهر شاید ولین، استاد تاریخ، در این مورد چنین اظهار نظر میكند: عربها، اولین ملت اسلامی جهان، میگویند: "پسر بیشتر به زمان خود شباهت دارد تا به پدرش". این ضربالمثل قدیمی، سرشت انسان را كه در برابر تحولات پیرامون، از خود واكنش نشان میدهد، به خوبی منعكس میكند. وقتی كه ما در باره تجدید حیات اسلام در كشور خود بحث میكنیم، نباید تحولاتی را فراموش كنیم كه طی دهها سال گذشته در روسیه و در شخصیت مسلمان، رخ داده است.
ولی این بحثباید با مشخص كردن مفهوم "تجدید حیات" یا "احیا" شروع شود. این مفهوم به معنای اعتلای بعد از سقوط یا ویرانی و فروپاشی و پیدایش مجدد پدیده مورد نظر است. اكنون اسلام در روسیه، در شرایطی فعالیت میكند كه برداشت از نقش دین در حیات معنوی كشور كه قبل از انقلاب اكتبر وجود داشت، احیا میشود. به همین دلیل، امكانات فراوانی برای احیای زندگی دینی و توسعه تاثیر اسلام بر مردم، در زمینههای گوناگون فراهم شده است. ولی اگر ما بخواهیم كه این روند نتایج مثبتی بدهد، باید بدانیم كه احیای موقعیت ماقبل از انقلاب سال۱۹۱۷، اسلام و نقش آن در جامعه، به دلایل گوناگونی ممكن نیست. در زیر، مهمترین دلایل این امر را بر خواهم شمرد. روسیه كنونی با روسیه قبل از انقلاب، تفاوت اصولی دارد. با وجود برخورد مثبت جامعه با دین، دین از دولت جدا شده است و مآلا، موقعیت آن نسبتبه دوران قبل از انقلاب اكتبر۱۹۱۷، فرق زیادی دارد. برای مثال، قبل از انقلاب، عرصه آموزش و پرورش تماما در دست روحانیت اسلامی بود، ولی اكنون جوانان در مؤسسات آموزشی غیردینی تحصیل میكنند. در روسیه قبل از انقلاب، سازمانهای اسلامی از دارایی قابل توجهی از جمله قطعات زمین، بناهای تجاری، كانالهای آب و غیره برخوردار بودند. اكنون سازمانهای اسلامی، نیروی اقتصادی ندارند. در جامعه ما، قوانین لاییك اجرا میشوند و نفوذ شریعت میتواند فقط بسیار محدود باشد. ولی اصل كار یك چیز دیگر است. روسیه معاصر به شاخصهای اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی كه با دور زدن قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستند، ستیافته است. در كشورمان مناسبات اجتماعی - سیاسی كه با گذشته تفاوت فراوانی دارد، حكمفرماست. كشورمان در قرن جاری، تحولات فراوانی را پشتسر گذاشته است كه نفوذ اسلام در عرصههای گوناگون را كاهش داده است. ایجاد چهره جدید مسلمانان كه با گذشته تفاوت فراوانی دارد، نتیجه این تحولات بود. مسلمانان درباره نقش اسلام در زندگی خود و حیات جامعه، نظر دیگری دارند. به نوشته یك متفكر تاتار، قبل از انقلاب، یك مسلمان در همه امور زندگی خود، اعم از تعمیر سماور تا خرید اسب، با امام مشورت میكرد. اكنون عرصه نفوذ امامان خیلی تنگتر شده است. ضمن بررسی مساله احیای اسلام در روسیه، نمیتوان این واقعیات را نادیده گرفت. غیر از آن، تجدید حیات اسلام باید با حال و آینده روسیه ارتباط داشته باشد. مسلمانان جدا از تحولات جاری در جامعه، زندگی نمیكنند. این در حالی است كه تحولات ریشهای كنونی، زندگی اجتماعی - اقتصادی و روحی انسان را تماما دگرگون میسازند. تجدید حیات اسلام، بر مسلمانی كه باید در جامعه دموكراتیك با اقتصاد بازاری زندگی كند، چه تاثیری خواهد گذاشت؟ آیا دین برای مسلمان زنجیری خواهد شد كه او را در گذشته نگه میدارد یا بالی كه او را جلو میبرد؟ آیا اسلام، انسان را به قرن گذشته یا به قرن آینده و هزاره جدید دعوت خواهد كرد؟
اظهارات پروفسور شاید ولین بسیار جالب است. البته، ما احساس كردیم كه در نظریه وی، ویژگیهای آگاهی دینی در نظر گرفته نشدهاند. ولی این دانشمند در یك زمینه حق دارد: البته، بدون در نظر گرفتن ویژگیهای مسلمانان واقعی، نمیتوان در باره تجدید حیات اسلام صحبت كرد. در نهایت امر، به شخص مسلمان وابسته است كه اندیشهها و پیشنهادات رهبران احزاب و جنبشهای اسلامی پذیرفته خواهند شد یا خیر. تجدید حیات اسلام باید هدف آتیهداری داشته باشد تا مسلمانان راحتتر بتوانند در شرایط جدیدی كه حكم زمان است، زندگی كنند. ولی چطور میتوان به این هدف دستیافت. آیا دینی كه ۱۴ قرن پیش بهوجود آمد، توان كافی دارد كه به یك مسلمان كمك كند تا جایگاه شایسته خود را در جامعه پویای معاصر پیدا كند؟
آیا مسلمانان روسیه فقط باید تابع قرآن و سنت نبوی باشند؟
در عصر حاضر، برخی از روحانیون، رهبران و نظریهپردازان احزاب و جنبشهای مختلف اسلامی و اجتماعی، در برنامههای خود برای شریعت - حقوق اسلامی - جایگاه مهمی قایلاند. آنها ادعا میكنند كه مسلمانان باید فقط تابع قرآن و سنتباشند. مسلمانان باید برتری احكام شرعی را بشناسند كه نه تنها به امور دنیوی مسلمانان رسیدگی كرده و راهگشای همه مسائل آنها میباشد. در عین حال، دعوت به امتناع از شناسایی مشروعیتحكومت غیردینی و قوانین لاییك كه گویا چالشی از سوی سلطنت كفر برای مسلمانان است، مطرح میشود; زیرا سعی میكند ایمان به شیطان را در جای ایمان به پروردگار قرار دهد.این دیدگاهها در بعضی جاها عملی میشوند. "مناطق جداگانه اسلامی" بوجود آمدند. پوسترهای بزرگ را نصب میكنند و روی آنها با حروف بزرگ مینویسند كه در این سرزمین احكام شرعی اجرا میشوند. آیا این اهداف و اعمال، با روح و نص خود شریعت مطابقت دارند؟ پروفسورلئونید سوكیاینن، كارشناس معروف شریعت، در این مورد معتقد است:
بیانیههایی كه در فوق ذكر شدند، احساسات متضادی را برانگیخته، مبنای ارزیابیهای مختلف هستند. این امر تصادفی نیست; زیرا كه مساله مورد نظر، چند جهتگیری دارد. یكی از جنبههای مهم آن، تعبیر قوانین دولتی به عنوان قوانین بیگانه برای مسلمانان و ناسازگار با شریعت است كه این امر، موجب نافرمانی بیپرده از مقامات رسمی میشود. این موضوع بحثخاصی است. ولی من میخواهم گفت و گو در باره شریعت در روسیه معاصر را با اشاره به برخی از مبانی شریعت و راههای عملی كردن آن، شروع كنم.
دعوتها به معرفی شریعت و گامهای عملی در این جهت در برخی از مناطق كشور، كاملا قابل درك است. بیاعتمادی مسلمانان به مقامات حاكم و قابلیت دولت، به حل و فصل مسائل حاد اجتماعی، اقتصادی و ملی رشد میكند. به همین دلیل، شریعت در مقابل قوانین عرفی كه از نظر مسلمانان بیانگر منافع همان قدرت بیگانه و دور از نیازهای آنان است، گذاشته میشود. به همین دلیل، رویكرد به شریعتبه عنوان تنها راه حل مشكلات جاری و سنت دیرینه مردمی و مبانی دین، كاملا طبیعی است. تمایل به زندگی مطابق با شریعت نیز شایان احترام است. ولی با توجه به اینكه این مساله با مهمترین جنبه اسلام و شیوه زندگی مسلمانان ارتباط دارد، حل و فصل آن گامهای سنجیده و متفكرانهای را ایجاب میكند كه باید شایسته شان والای شریعتباشند. در همین جا سؤالات زیادی بروز میكنند. این نكته به چشم میخورد كه پیروان شریعت، آن را به عنوان یك چیز تكبعدی، تغییر ناپذیر و غیروابسته به زمان، شرایط اجتماعی، ملی و فرهنگی و واقعیات محلی تلقی میكنند. آنها ادعا میكنند كه مسلمانان میخواهند به گونهای زندگی كنند كه الله حكم كرده و رسول خدا (ص) به مسلمانان آموخته است.
در میان مسلمانان متدین، افراد زیادی پیدا میشوند كه از كندی گسترش اسلام در زندگی روزمره مردم و كل جامعه، اظهار نارضایتی میكنند. آنها حاضرند این موازین را به زور معرفی كنند و همه ناراضیان را "مسلمان بد" شناخته یا از دین طرد كنند. با این پدیده، چطور باید برخورد كرد؟ خبرنگار "منبر اسلام" این سؤال را از كارمند مسؤول سفارت یكی از كشورهای عربی در مسكو كرد. او چند سال است كه در كشورمان زندگی میكند و از نزدیك با اوضاع مذهبی روسیه آشناست. وی به بسیاری از مناطق سكونت مسلمانان روسیه رفته، با رهبران مذهبی آشناست و در بسیاری از مراسم اجتماعی شركت كرده است. وی با استناد به موقعیت كاری خود، از ارزیابی جریانات در اسلام روسی خودداری كرده، نخواست نامش فاش شود. هیات تحریریه با رعایت این شروط تصمیم گرفته استبرخی از دیدگاهها و عقاید این كارشناس عربی را به آگاهی خوانندگان خود برساند. مثالهایی كه او از تاریخ اسلام آورده است، میتوانند برای خوانندگان ما جالب باشند. دیدگاه دیپلمات عربی در زیر از نظرتان میگذرد:
مسلمانان روسیه طبیعتا میخواهند ثمرات تجدید حیات دین خود را به صورت رشد معنویت، رفع اعمال ضد اخلاقی، بخصوص در میان جوانان ببینند. ولی نباید فراموش كرد كه آنها طی مدت زیادی از ریشههای مذهبی دور بودند و با روح اخلاق اسلامی پرورش نیافتند. به همین دلیل، نباید انتظار نتایجسریع را داشت، بلكه باید ویژگیهای مهم اسلام را به خاطر آورد. به موجب اسلام، هدف مطروح نمیتواند سریع حاصل شود. باید بهتدریجبدون شتاب و ارتكاب اشتباهاتی كه ممكن است صلح بین مسلمانان را خدشهدار سازند، به سوی آن حركت كرد. شتابزدگی میتواند به ضرر خود اسلام نیز تمام شود. الله همین را به ما میآموزد و پیغمبر اسلام (ص) همینطور عمل میكرد.
متاسفانه، در كشورمان روح و عمل اسلام مورد مطالعه كافی قرار نگرفته است; این در حالی است كه اسلام، دینی است كه ۱۴ قرن است امكانات فراگیر آموزه اجتماعی - سیاسی و اخلاقی خود را به اثبات میرساند. این مكتب، در همه شرایط تاریخی، معاصر و حیاتی و كاملا جوابگوی روحیه زمان بوده است. اسلام شایستگی آن را دارد كه در جامعه روسی، جایگاه شایستهای كسب كند و در تحولات جاری در كشور، نفوذ قابل توجهی كند. این امر، چه هدفی دارد؟ در روندهای مذهبی عصر حاضر، چه چیزی باعث نگرانی میشود؟ مفتی راویل عینالدین، رئیس اداره روحانی مسلمانان منطقه مركزی اروپایی روسیه، در این مورد میگوید:
مسائلی كه در این زمینه مطرح شدند، باید با مشاركتشخصیتهای علاقهمند مورد بحث و بررسی قرار گیرند. من هم حاضرم در این بحثشریك شوم. امیدوارم، نشریه شما كه این مساله حیاتی را طرح كرده است، نیمه راه توقف نكند و به تشریح این موضوع ادامه دهد. ولی فعلا مایلم مختصرا به سؤال اول پاسخ دهم، در حالی كه به سؤال دوم بیشتر خواهم پرداخت.
یكی از عللی كه اسلام در هر دوره تاریخی، لازم و حیاتی است، توجه ویژه این دین به مسؤولیتشخصی انسان در برابر خدا و در قبال امورات دنیوی خود است. انسان مجبور است همیشه در باره آینده خود در دنیا و آخرت فكر كند. "از الله بترسید! بگذار روحتان ببیند، از قبل برای فردا چه چیزی تهیه كرده است!" (سوره حشر، آیه۱۸)
حالا مایلم در باره نگرانیهای خود صحبت كنم. من میتوانم روحیات مسلمانان را درك كنم. آنها بعد از وقفه طولانی اجباری، بالاخره موفق شدهاند به سرچشمه دین خود برسند. ولی بخشی از مسلمانان خیلی عجله میكنند تا نتایجحیات مذهبی فعالانه را ببینند. آنها میخواهند مردم هرچه زودتر، در زندگی روزمره خود، براساس اسلام عمل كنند. این آرزو نیك و پسندیده است، ولی نباید سالهای گذشته زندگی در شرایط سلطه بیدینی و عواقب تخریبی آن را فراموش كرد. نباید عجله كرد و مسلمانان را به "پاك" و "ناپاك" تقسیم كرد. این برخورد به ضرر اسلام و خود مسلمانان است و با اسلام مغایرت دارد. به تاریخ دینمان بنگرید. اسلام ابتدا موفق نبود و با مقاومتشدید روبرو شده بود. در آن شرایط سختبرای جمعیت اولیه اسلامی، الله از مسلمانان خواست كه صبر و حوصله به خرج دهند و نسبتبه آنهایی كه نمیخواهند در راه اسلام حركت كنند، از خود خویشتنداری نشان دهند. خداوند همین را به رسول خود آموخت. در قرآن آمده است: "از صبر و دعا كمك بگیرید.الله، یار صابرین است" (سوره بقره آیه ۱۴۸)
منبع: سفارت ج. ا.ا. - مسكو، به نقل از روزنامه "منبر اسلام"، شماره۹، ۱۹۹۸.
طالب سعید بایف
روحانیون اسلامی و مسلمانان عادی، شخصیتهای دولتی و اجتماعی اغلب اصطلاح «تجدید حیات اسلام» را بكار میبرند. میتوان آن را در برنامههای كار و اسناد گوناگون جنبشها و احزاب اجتماعی و سیاسی مسلمانان پیدا كرد. ولی منظور دقیق آنها از تجدید حیات اسلام و اهداف این حركت معلوم نیست. همچنین مشخص نمیشود با چه روشهایی باید به این اهداف دستیافت. در نتیجه، مسالهای كه برای سرنوشت اسلام و مسلمانان روسیه بسیار مهم است، بدون پشتوانه شایسته علمی و فقهی باقی ماند، جهتگیریهای مشخصی ندارد. پروفسور طاهر شاید ولین، استاد تاریخ، در این مورد چنین اظهار نظر میكند: عربها، اولین ملت اسلامی جهان، میگویند: "پسر بیشتر به زمان خود شباهت دارد تا به پدرش". این ضربالمثل قدیمی، سرشت انسان را كه در برابر تحولات پیرامون، از خود واكنش نشان میدهد، به خوبی منعكس میكند. وقتی كه ما در باره تجدید حیات اسلام در كشور خود بحث میكنیم، نباید تحولاتی را فراموش كنیم كه طی دهها سال گذشته در روسیه و در شخصیت مسلمان، رخ داده است.
ولی این بحثباید با مشخص كردن مفهوم "تجدید حیات" یا "احیا" شروع شود. این مفهوم به معنای اعتلای بعد از سقوط یا ویرانی و فروپاشی و پیدایش مجدد پدیده مورد نظر است. اكنون اسلام در روسیه، در شرایطی فعالیت میكند كه برداشت از نقش دین در حیات معنوی كشور كه قبل از انقلاب اكتبر وجود داشت، احیا میشود. به همین دلیل، امكانات فراوانی برای احیای زندگی دینی و توسعه تاثیر اسلام بر مردم، در زمینههای گوناگون فراهم شده است. ولی اگر ما بخواهیم كه این روند نتایج مثبتی بدهد، باید بدانیم كه احیای موقعیت ماقبل از انقلاب سال۱۹۱۷، اسلام و نقش آن در جامعه، به دلایل گوناگونی ممكن نیست. در زیر، مهمترین دلایل این امر را بر خواهم شمرد. روسیه كنونی با روسیه قبل از انقلاب، تفاوت اصولی دارد. با وجود برخورد مثبت جامعه با دین، دین از دولت جدا شده است و مآلا، موقعیت آن نسبتبه دوران قبل از انقلاب اكتبر۱۹۱۷، فرق زیادی دارد. برای مثال، قبل از انقلاب، عرصه آموزش و پرورش تماما در دست روحانیت اسلامی بود، ولی اكنون جوانان در مؤسسات آموزشی غیردینی تحصیل میكنند. در روسیه قبل از انقلاب، سازمانهای اسلامی از دارایی قابل توجهی از جمله قطعات زمین، بناهای تجاری، كانالهای آب و غیره برخوردار بودند. اكنون سازمانهای اسلامی، نیروی اقتصادی ندارند. در جامعه ما، قوانین لاییك اجرا میشوند و نفوذ شریعت میتواند فقط بسیار محدود باشد. ولی اصل كار یك چیز دیگر است. روسیه معاصر به شاخصهای اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی كه با دور زدن قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستند، ستیافته است. در كشورمان مناسبات اجتماعی - سیاسی كه با گذشته تفاوت فراوانی دارد، حكمفرماست. كشورمان در قرن جاری، تحولات فراوانی را پشتسر گذاشته است كه نفوذ اسلام در عرصههای گوناگون را كاهش داده است. ایجاد چهره جدید مسلمانان كه با گذشته تفاوت فراوانی دارد، نتیجه این تحولات بود. مسلمانان درباره نقش اسلام در زندگی خود و حیات جامعه، نظر دیگری دارند. به نوشته یك متفكر تاتار، قبل از انقلاب، یك مسلمان در همه امور زندگی خود، اعم از تعمیر سماور تا خرید اسب، با امام مشورت میكرد. اكنون عرصه نفوذ امامان خیلی تنگتر شده است. ضمن بررسی مساله احیای اسلام در روسیه، نمیتوان این واقعیات را نادیده گرفت. غیر از آن، تجدید حیات اسلام باید با حال و آینده روسیه ارتباط داشته باشد. مسلمانان جدا از تحولات جاری در جامعه، زندگی نمیكنند. این در حالی است كه تحولات ریشهای كنونی، زندگی اجتماعی - اقتصادی و روحی انسان را تماما دگرگون میسازند. تجدید حیات اسلام، بر مسلمانی كه باید در جامعه دموكراتیك با اقتصاد بازاری زندگی كند، چه تاثیری خواهد گذاشت؟ آیا دین برای مسلمان زنجیری خواهد شد كه او را در گذشته نگه میدارد یا بالی كه او را جلو میبرد؟ آیا اسلام، انسان را به قرن گذشته یا به قرن آینده و هزاره جدید دعوت خواهد كرد؟
اظهارات پروفسور شاید ولین بسیار جالب است. البته، ما احساس كردیم كه در نظریه وی، ویژگیهای آگاهی دینی در نظر گرفته نشدهاند. ولی این دانشمند در یك زمینه حق دارد: البته، بدون در نظر گرفتن ویژگیهای مسلمانان واقعی، نمیتوان در باره تجدید حیات اسلام صحبت كرد. در نهایت امر، به شخص مسلمان وابسته است كه اندیشهها و پیشنهادات رهبران احزاب و جنبشهای اسلامی پذیرفته خواهند شد یا خیر. تجدید حیات اسلام باید هدف آتیهداری داشته باشد تا مسلمانان راحتتر بتوانند در شرایط جدیدی كه حكم زمان است، زندگی كنند. ولی چطور میتوان به این هدف دستیافت. آیا دینی كه ۱۴ قرن پیش بهوجود آمد، توان كافی دارد كه به یك مسلمان كمك كند تا جایگاه شایسته خود را در جامعه پویای معاصر پیدا كند؟
آیا مسلمانان روسیه فقط باید تابع قرآن و سنت نبوی باشند؟
در عصر حاضر، برخی از روحانیون، رهبران و نظریهپردازان احزاب و جنبشهای مختلف اسلامی و اجتماعی، در برنامههای خود برای شریعت - حقوق اسلامی - جایگاه مهمی قایلاند. آنها ادعا میكنند كه مسلمانان باید فقط تابع قرآن و سنتباشند. مسلمانان باید برتری احكام شرعی را بشناسند كه نه تنها به امور دنیوی مسلمانان رسیدگی كرده و راهگشای همه مسائل آنها میباشد. در عین حال، دعوت به امتناع از شناسایی مشروعیتحكومت غیردینی و قوانین لاییك كه گویا چالشی از سوی سلطنت كفر برای مسلمانان است، مطرح میشود; زیرا سعی میكند ایمان به شیطان را در جای ایمان به پروردگار قرار دهد.این دیدگاهها در بعضی جاها عملی میشوند. "مناطق جداگانه اسلامی" بوجود آمدند. پوسترهای بزرگ را نصب میكنند و روی آنها با حروف بزرگ مینویسند كه در این سرزمین احكام شرعی اجرا میشوند. آیا این اهداف و اعمال، با روح و نص خود شریعت مطابقت دارند؟ پروفسورلئونید سوكیاینن، كارشناس معروف شریعت، در این مورد معتقد است:
بیانیههایی كه در فوق ذكر شدند، احساسات متضادی را برانگیخته، مبنای ارزیابیهای مختلف هستند. این امر تصادفی نیست; زیرا كه مساله مورد نظر، چند جهتگیری دارد. یكی از جنبههای مهم آن، تعبیر قوانین دولتی به عنوان قوانین بیگانه برای مسلمانان و ناسازگار با شریعت است كه این امر، موجب نافرمانی بیپرده از مقامات رسمی میشود. این موضوع بحثخاصی است. ولی من میخواهم گفت و گو در باره شریعت در روسیه معاصر را با اشاره به برخی از مبانی شریعت و راههای عملی كردن آن، شروع كنم.
دعوتها به معرفی شریعت و گامهای عملی در این جهت در برخی از مناطق كشور، كاملا قابل درك است. بیاعتمادی مسلمانان به مقامات حاكم و قابلیت دولت، به حل و فصل مسائل حاد اجتماعی، اقتصادی و ملی رشد میكند. به همین دلیل، شریعت در مقابل قوانین عرفی كه از نظر مسلمانان بیانگر منافع همان قدرت بیگانه و دور از نیازهای آنان است، گذاشته میشود. به همین دلیل، رویكرد به شریعتبه عنوان تنها راه حل مشكلات جاری و سنت دیرینه مردمی و مبانی دین، كاملا طبیعی است. تمایل به زندگی مطابق با شریعت نیز شایان احترام است. ولی با توجه به اینكه این مساله با مهمترین جنبه اسلام و شیوه زندگی مسلمانان ارتباط دارد، حل و فصل آن گامهای سنجیده و متفكرانهای را ایجاب میكند كه باید شایسته شان والای شریعتباشند. در همین جا سؤالات زیادی بروز میكنند. این نكته به چشم میخورد كه پیروان شریعت، آن را به عنوان یك چیز تكبعدی، تغییر ناپذیر و غیروابسته به زمان، شرایط اجتماعی، ملی و فرهنگی و واقعیات محلی تلقی میكنند. آنها ادعا میكنند كه مسلمانان میخواهند به گونهای زندگی كنند كه الله حكم كرده و رسول خدا (ص) به مسلمانان آموخته است.
در میان مسلمانان متدین، افراد زیادی پیدا میشوند كه از كندی گسترش اسلام در زندگی روزمره مردم و كل جامعه، اظهار نارضایتی میكنند. آنها حاضرند این موازین را به زور معرفی كنند و همه ناراضیان را "مسلمان بد" شناخته یا از دین طرد كنند. با این پدیده، چطور باید برخورد كرد؟ خبرنگار "منبر اسلام" این سؤال را از كارمند مسؤول سفارت یكی از كشورهای عربی در مسكو كرد. او چند سال است كه در كشورمان زندگی میكند و از نزدیك با اوضاع مذهبی روسیه آشناست. وی به بسیاری از مناطق سكونت مسلمانان روسیه رفته، با رهبران مذهبی آشناست و در بسیاری از مراسم اجتماعی شركت كرده است. وی با استناد به موقعیت كاری خود، از ارزیابی جریانات در اسلام روسی خودداری كرده، نخواست نامش فاش شود. هیات تحریریه با رعایت این شروط تصمیم گرفته استبرخی از دیدگاهها و عقاید این كارشناس عربی را به آگاهی خوانندگان خود برساند. مثالهایی كه او از تاریخ اسلام آورده است، میتوانند برای خوانندگان ما جالب باشند. دیدگاه دیپلمات عربی در زیر از نظرتان میگذرد:
مسلمانان روسیه طبیعتا میخواهند ثمرات تجدید حیات دین خود را به صورت رشد معنویت، رفع اعمال ضد اخلاقی، بخصوص در میان جوانان ببینند. ولی نباید فراموش كرد كه آنها طی مدت زیادی از ریشههای مذهبی دور بودند و با روح اخلاق اسلامی پرورش نیافتند. به همین دلیل، نباید انتظار نتایجسریع را داشت، بلكه باید ویژگیهای مهم اسلام را به خاطر آورد. به موجب اسلام، هدف مطروح نمیتواند سریع حاصل شود. باید بهتدریجبدون شتاب و ارتكاب اشتباهاتی كه ممكن است صلح بین مسلمانان را خدشهدار سازند، به سوی آن حركت كرد. شتابزدگی میتواند به ضرر خود اسلام نیز تمام شود. الله همین را به ما میآموزد و پیغمبر اسلام (ص) همینطور عمل میكرد.
متاسفانه، در كشورمان روح و عمل اسلام مورد مطالعه كافی قرار نگرفته است; این در حالی است كه اسلام، دینی است كه ۱۴ قرن است امكانات فراگیر آموزه اجتماعی - سیاسی و اخلاقی خود را به اثبات میرساند. این مكتب، در همه شرایط تاریخی، معاصر و حیاتی و كاملا جوابگوی روحیه زمان بوده است. اسلام شایستگی آن را دارد كه در جامعه روسی، جایگاه شایستهای كسب كند و در تحولات جاری در كشور، نفوذ قابل توجهی كند. این امر، چه هدفی دارد؟ در روندهای مذهبی عصر حاضر، چه چیزی باعث نگرانی میشود؟ مفتی راویل عینالدین، رئیس اداره روحانی مسلمانان منطقه مركزی اروپایی روسیه، در این مورد میگوید:
مسائلی كه در این زمینه مطرح شدند، باید با مشاركتشخصیتهای علاقهمند مورد بحث و بررسی قرار گیرند. من هم حاضرم در این بحثشریك شوم. امیدوارم، نشریه شما كه این مساله حیاتی را طرح كرده است، نیمه راه توقف نكند و به تشریح این موضوع ادامه دهد. ولی فعلا مایلم مختصرا به سؤال اول پاسخ دهم، در حالی كه به سؤال دوم بیشتر خواهم پرداخت.
یكی از عللی كه اسلام در هر دوره تاریخی، لازم و حیاتی است، توجه ویژه این دین به مسؤولیتشخصی انسان در برابر خدا و در قبال امورات دنیوی خود است. انسان مجبور است همیشه در باره آینده خود در دنیا و آخرت فكر كند. "از الله بترسید! بگذار روحتان ببیند، از قبل برای فردا چه چیزی تهیه كرده است!" (سوره حشر، آیه۱۸)
حالا مایلم در باره نگرانیهای خود صحبت كنم. من میتوانم روحیات مسلمانان را درك كنم. آنها بعد از وقفه طولانی اجباری، بالاخره موفق شدهاند به سرچشمه دین خود برسند. ولی بخشی از مسلمانان خیلی عجله میكنند تا نتایجحیات مذهبی فعالانه را ببینند. آنها میخواهند مردم هرچه زودتر، در زندگی روزمره خود، براساس اسلام عمل كنند. این آرزو نیك و پسندیده است، ولی نباید سالهای گذشته زندگی در شرایط سلطه بیدینی و عواقب تخریبی آن را فراموش كرد. نباید عجله كرد و مسلمانان را به "پاك" و "ناپاك" تقسیم كرد. این برخورد به ضرر اسلام و خود مسلمانان است و با اسلام مغایرت دارد. به تاریخ دینمان بنگرید. اسلام ابتدا موفق نبود و با مقاومتشدید روبرو شده بود. در آن شرایط سختبرای جمعیت اولیه اسلامی، الله از مسلمانان خواست كه صبر و حوصله به خرج دهند و نسبتبه آنهایی كه نمیخواهند در راه اسلام حركت كنند، از خود خویشتنداری نشان دهند. خداوند همین را به رسول خود آموخت. در قرآن آمده است: "از صبر و دعا كمك بگیرید.الله، یار صابرین است" (سوره بقره آیه ۱۴۸)
منبع: سفارت ج. ا.ا. - مسكو، به نقل از روزنامه "منبر اسلام"، شماره۹، ۱۹۹۸.
طالب سعید بایف
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست