شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا

سفر مسلمانان به آمریکا افزایش یافت


سفر مسلمانان به آمریکا افزایش یافت
حوادث ۱۱ سپتامبر زندگی مسلمانان ساكن آمریكا را متحول و مهاجرت از كشورهایی مانند مصر، پاكستان و مراكش به ایالات متحده را به شدت محدود كرد. اما پنج سال پس از آن واقعه و در حالی كه آمریكا همچنان درگیر مسائلی چون تروریسم، آزادی های مدنی و مهاجرت است، آمارهای سازمان امنیت ملی آمریكا و اداره آمار این كشور نشان از افزایش مجدد و چشمگیر مهاجرت مسلمانان به آمریكا دارد. مهاجرینی كه از كشورهای مسلمان خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیا به آمریكا می روند، در حال مستقر شدن و ریشه دواندن در ایالت های مختلف از ویرجینیا تا تگزاس و كالیفرنیا هستند. آمارهای سازمان امنیت ملی آمریكا كه از مسافران ۲۲ كشور مسلمان به آمریكا جمع آوری شده حاكی از صدور مجوز ورود ۴۰ هزار نفر در سال گذشته میلادی است یعنی بالاترین رقم پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر. در سال ۲۰۰۵ تعداد مهاجران كشورهای مسلمان كه مجوز اقامت دائم در آمریكا را گرفتند به ۹۶ هزار نفر، یعنی بیشترین تعداد در دو دهه گذشته رسید.
سفر بسیاری از آنها با سختی های فراوان و تحقیر و سختگیری های اداره مهاجرت آمریكا همراه بوده و برخی حتی با سیاست های آمریكا در خاورمیانه كاملا مخالفند. اما آنها هم به دنبال همان آرمان هایی آمده اند كه سال ها است مهاجرین را به سوی ایالات متحده سوق می دهد: موقعیت های بهتر اقتصادی و آزادی های سیاسی. وسوسه رسیدن به این آرزوها آنقدر قوی هست كه بر نگرانی هایی همچون بدرفتاری آمریكایی ها با مسلمانان چیره شود. «بهزاد یغماییان» مهاجر ایرانی و كارشناس مسئله مهاجرت مسلمانان می گوید: «آمریكا همواره برای مسلمانان و غیر مسلمانان سرزمین رویاها بوده. مسلمانان هم با وجود مخالفت با سیاست های خارجی آمریكا هنوز به این كشور می آیند تا از آنچه در كشورشان ندارند، بهره مند شوند.»
مهاجرت مسلمانان به ایالات متحده از اواسط دهه ۱۹۶۰ و پس از آن كه سهمیه مهاجرتی ساكنان اروپای شرقی كاهش یافت، یك باره رشد چشمگیری كرد، مسجد ها یكی پس از دیگری در شیكاگو، لس آنجلس و نیویورك ساخته شد و نسل جدید مسلمانان با تحصیلات عالیه جایگاه خود را تثبیت كردند. در طول سه دهه بعد از آن، داستان مهاجرت مسلمانان به آمریكا با امید و شكوفایی روایت می شد. درصد مهاجرین مسلمانی كه در رشته های دانشگاهی فارغ التحصیل می شدند از دیگر جوامع مهاجر بیشتر بود و متوسط حقوق دریافتی آنها براساس داده های اداره آمار آمریكا ۲۰ درصد بیشتر از سایرین بود.
اما حملات ۱۱ سپتامبر وضعیت مسلمانان آمریكا را دگرگون كرد. مسجد ها ویران شد، موج نفرت عمومی بالا گرفت و هزاران نفر از كشور اخراج شدند. برخی از مسلمانان نامشان را تغییر دادند تا با تبعیض های شغلی روبه رو نشوند و بسیاری به كانادا مهاجرت كردند. با این حال این دوره سیاه، به چشم بسیاری از مسلمانان نتایج مثبتی نیز در پی داشت و آنها را خود به خود از لحاظ سیاسی و اجتماعی در كنار هم قرار داد و متحول كرد. در سرتاسر كشور گروه هایی شروع به آموختن حقوق مدنی به مسلمانان و ثبت نام آنها برای شركت در انتخابات و تشویق برای مخالفت با سیاست های جدید دولت فدرال ازجمله «قانون میهن پرستی» كردند. به گفته رهبران مسلمانان آمریكا، مهاجران جدید بهتر از قبلی ها می توانند با جامعه پس از ۱۱ سپتامبر روبه رو شوند، چرا كه مراكز اسلامی بیش از همیشه سازماندهی شده اند و منابعی از قبیل راهنما های حقوقی و اجتماعی به زبان انگلیسی بیشتر در دسترس قرار دارد.
با این حال خارج از مساجد و مراكز اسلامی، زندگی برای بسیاری از مسلمانان با فشار و سختی همراه است. به زنان مسلمان توصیه می شود برای فرار از متلك و كنایه های عابرین حجاب را كنار بگذارند و ظاهری غربی داشته باشند. در فرودگاه ها هم این مسلمانان هستند كه باید بیش از همه انتظار بكشند و سئوال و جواب شوند. به عقیده بسیاری از مهاجران قدیمی زندگی پیش روی مهاجران مسلمان جدید هرگز قابل مقایسه با دوران خوش و صلح آمیز گذشته نیست.
بنابر تخمین ها، حدود شش میلیون مسلمان در آمریكا زندگی می كنند. از آنجا كه اداره آمار آمریكا و سازمان امنیت ملی، مذهب مسافرین آمریكا را پیگیری نمی كنند، آمار هر دو برگرفته از تعداد مهاجرین از كشورهای مسلمان است و فرض می شود كه بیشتر این مهاجرین مسلمان هستند. پس از ۱۱ سپتامبر مهاجرت از این مناطق به شدت كاهش یافت و افراد كمتری موفق به دریافت «گرین كارت» و ویزای غیراقامتی شدند. تا سال ۲۰۰۳ شمار مهاجرین از ۲۲ كشور مسلمان بیش از یك سوم كاهش یافت و از آن بدتر ورود دانشجویان و توریست ها از این كشورها تقریبا به نصف میزان قبلی رسید. پس از ۱۱ سپتامبر، سختگیری های آمریكا برای ورود به این كشور تنها مختص مسلمانان نبود و برای بسیاری از كشورها افزایش یافت، اما معیارها و قوانین جدید برای ورود مسافرین از كشورهای مسلمان همچون پاكستان، مراكش و ایران از همه سختگیرانه تر بود و هنوز هم هست. عوامل زیادی را به عنوان دلیل این كاهش ورودی می توان ذكر كرد از جمله آنكه رد درخواست صدور ویزا برای ورود به آمریكا، متقاضیان را ناامید می كرد و این خود باعث می شد تعداد كمتری برای ورود به آمریكا درخواست روادید كنند.
اما از سال ۲۰۰۴ دوباره این تعداد افزایش یافت و شمار افرادی كه از كشورهای بنگلادش، تركیه، الجزایر و دیگر كشورهای مسلمان برای زندگی راهی آمریكا شدند، ۲۰ درصد افزایش یافت. صدور ویزاهای غیراقامتی نیز در این دوره افزایش چشمگیر داشت. برای مثال در سال ۲۰۰۵ برای بیش از ۵۵ هزار اندونزیایی ویزای غیراقامتی صادر شد در حالی كه این رقم در سال ۲۰۰۲ كمتر از ۳۶ هزار بود. به گفته «كریس بنتلی» سخنگوی اداره مهاجرت و شهروندی آمریكا این میزان افزایش به دلیل كاهش سختگیری های امنیتی نیست، بلكه دلیل آن افزایش دوباره درخواست ویزا و همچنین تسریع روند رسیدگی به این درخواست ها است. همچون دیگر مهاجران، مسلمانان هم از شیوه های متعددی برای ورود به آمریكا استفاده می كنند. پناهندگی، تحصیل و توریسم از جمله این روش ها است و كسانی هم كه نزدیكان و اقوام شان در آمریكا هستند، برای ویزای اقامتی اقدام می كنند. عده كمی هم در لاتاری برنده گرین كارت می شوند. احمد یوسف ۲۹ساله از همین دسته آخر است. او هیچ گاه فكر نمی كرد در لاتاری برنده شود، اما او یكی از ۵۰ هزار نفری بود كه در سال ۲۰۰۳ از میان نه ونیم میلیون شركت كننده از سرتاسر جهان موفق به دریافت گرین كارت شد. هنگام ترك مصر برخی از دوستانش به او می گفتند چطور می تواند به كشوری برود كه مردم را در عراق و افغانستان می كشد. اما كسانی كه در آمریكا زندگی كرده بودند، او را تشویق به رفتن می كردند. او ماه مه سال ۲۰۰۵ به آمریكا رسید و در یك ساندویچ فروشی كار پیدا كرد. او با چند مصری دیگر هم خانه شد، اما در یك ماه اول موفق به دیدن هیچ یك از همسایگانش در طول روز نشد. یوسف می گوید: «به شوخی به هم اتاقی هایم می گفتم: پس كی قرار است این آمریكا را ببینم» سه ماه بعد كه در دكه خودش شروع به فروختن هات داگ كرد، كم كم كشور جدیدش را كشف كرد. او دلش برای شنیدن صدای اذان تنگ شده بود و برای خواندن نماز سجاده اش را كنار دكه اش پهن می كرد تا اینكه همسایگان به او هشدار دادند این كارش باعث می شود او را با مسلمانان تندرو اشتباه بگیرند. در نهایت احمد یوسف دبیر مركز اسلامی جرسی سیتی شد. او می خواهد برای گذراندن دوره كارشناسی ارشد زبان عربی در دانشگاه كلمبیا ثبت نام كند و اكنون در اتاقی داخل مسجد زندگی می كند. نزدیك تخت خوابش جدولی برای نمازهای روزانه اش نصب كرده و اگر نمازش را اول وقت بخواند در جدول به عربی می نویسد: «درست.» او می گوید: «اینجا وضعیتم خیلی بهتر از زمانی است كه هات داگ می فروختم.»
منبع: نیویورك تایمز
منبع : روزنامه شرق