چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
اعتکاف
انسان موجودی استسالك و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی كه برود و هر مسیری را كه در زندگی انتخاب كند، سرانجام به لقای معبود خویش میرسد:
«یا ایها الانسان انك كادح الی ربك كدحا فملاقیه; (۱) ای انسان! تو با تلاش و رنجبه سوی پروردگارت میروی و او را ملاقات خواهی كرد.»
با توجه به این آیه اگر انسان راه ایمان، خودسازی و تهذیب نفس را بپوید جمال و مهر خداوند را ملاقات میكند، اما اگر راه كفر و آلودگی را در پیش گیرد، جلال و قهر او را. بنابراین اگر مقصد و غایتسلوكش لقای محبت و مهر خدا باشد، باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقی را در پیش گیرد و از هوای نفس بگریزد و در طریقت انس با معبود گاهی به گوشهای خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوانها و تعلقات مادی، لختی بر حال زار خویش بگرید و با سوز دل و اشك چشم، كدورت و زنگار را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت اندیشه كند.
ادیان الهی با توجه به همین نیاز روحی، با آن كه انسان را به حضور در جامعه و شركت در فعالیتهای اجتماعی فرا میخوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت نمودن او با خداوند فراهم نمودهاند، یكی از این فرصتها «اعتكاف» است.
اعتكاف در لغتبه معنی اقامت كردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مكانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
اعتكاف; فرصتبسیار مناسبی است تا انسانی كه در پیچ و خمهای مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزشهای معنوی از علایق مادی دستبكشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا كند كه او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیكران انس و مهر خداوند كه همهاش مغفرت و رحمت است، متصل شود.
در اعتكاف میتوان خانه دل را از اغیار تهی كرد و نور محبتخدا را در آن جلوه گر ساخت; میتوان خود را وقف عبادت كرد و لذت میهمانی را بر سر سفره احسان و لطف الهی چشید; میتوان زمام دل و جان را به دستخدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند كشید; (۲) میتوان به خویشتن پرداخت و معایب و كاستیهای خود را شناخت و در جست و جوی معالجه بود; میتوان نامه عمل را مرور كرد و به فكر تدارك و جبران فرصتهای از دست رفته بود; میتوان به مرگ اندیشید و خود را برای حضور در پیشگاه خدای «ارحم الراحمین» آماده كرد.
آری! اعتكاف; فصلی استبرای گریستن، برای ریزش باران رحمت، برای شستن آلودگیهای گناه، برای تطهیر صحیفه اعمال، برای نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح.
● پیشینه اعتكاف
اعتكاف مخصوص دین اسلام نیستبلكه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگرچه ممكن است در شرع مقدس اسلام پارهای از خصوصیات و احكام و شرایط آن تغییر یافته باشد.
درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل توجهی در اختیار ما نیست. مرحوم علامه مجلسی در «بحارالانوار» به نقل از طبرسی آورده است كه: «حضرت سلیمان (ع) در مسجد بیت المقدس به مدت یك سال و دو سال، یك ماه و دو ماه وكمتر و بیشتر اعتكاف میكرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم میشد و او در همان جا به عبادت میپرداخت.» (۳)
برخی از آیات قرآن دال بر این است كه اعتكاف در ادیان الهی گذشته وجود داشته است. خداوند متعال میفرماید:
«... و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین والعاكفین والركع السجود; (۴) به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سفارش نمودیم تا خانهام را برای طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهیر كنند.»
از این آیه استفاده میشود كه در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) عبادتی به نام اعتكاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد كعبه معتكف میشدهاند.
حضرت مریم (س) آن گاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانی خالی و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نكند.
به همین جهت طرف شرق بیت المقدس را كه شاید محلی آرامتر و یا از نظر تابش آفتاب پاكتر و مناسبتر بود برگزید. (۵)
مرحوم علامه طباطبائی (ره) در المیزان مینویسد: هدف حضرت مریم (س) از دوری نمودن از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به سنت اعتكاف بوده است. (۶)
برخی از روایات اهل سنت هم نشان میدهد كه در دوران جاهلیت هم عملی عبادی به عنوان اعتكاف در میان مردم رایجبوده است. (۷)
علامه حلی در كتاب «تذكرهٔ الفقهاء» به مشروعیت اعتكاف در ادیان پیشین تصریح نموده است. (۸)
از زمانی كه پیامبر اسلام (ص) اعتكاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامی در میان مسلمانان رواج پیدا كرد.
در حال حاضر مراسم اعتكاف در دهه پایانی ماه مبارك رمضان در بسیاری از كشورهای اسلامی از جمله عربستان (مكه) با شكوه خاصی برگزار میشود. همه ساله خیل عظیم مسلمانان، كه بخش قابل توجهی از آنان را جوانان تشكیل میدهند، از سراسر جهان به سوی مسجدالحرام میشتابند و در كنار خانه خدا معتكف میشوند و حتی بسیاری از زائران خانه خدا به منظور دستیابی به فضیلت اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پربركت را برای انجام عمره مفرده برمیگزینند.
شبیه این مراسم در مسجدالنبی و در كنار مرقد مطهر پیامبر (ص) برگزار میشود. مسجد كوفه در عراق نیز سالهای متمادی، محل برپایی مراسم اعتكاف در دهه آخر ماه مبارك رمضان بوده است. انبوه شیعیان و پیروان مكتب اهل بیت (ع) در این مسجد مقدس معتكف میشدهاند و بسیاری از عالمان بزرگ شیعه نیز همراه با مردم در این مراسم شركت میكردهاند.
اعتكاف در كشور ایران تاریخچهای پرفراز و نشیب دارد در هر عصری كه عالمان برجسته دینی به اعتكاف اهتمام ورزیدهاند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروی كرده و به اعتكاف بها دادهاند.
در عصر صفوی، در سایه تلاشهای دو عالم بزرگ آن زمان مرحوم شیخ بهایی (۱۰۳۰- ۹۵۲ ه.ق) و شیخ لطف الله میسی عاملی اصفهانی (متوفای ۱۰۳۲ یا ۱۰۳۴ ه.ق)، اعتكاف در شهرهای ایران، به ویژه قزوین و اصفهان، رونق خاصی یافته است.
خوشبختانه اكنون در بسیاری از شهرهای كشورمان مراسم اعتكاف در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب (ایام البیض) برگزار میشود. این سنتحسنه ابتدا در شهر مقدس قم، توسط عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی صورت گرفت و رفته رفته در شهرهای دیگر رواج یافت.
● ارزش معنوی اعتكاف
انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذكر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتكاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است كه در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی میتوان یافت، اما اهمیت اعتكاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاكید قرار گرفته است.
در بنیاد اولین خانه توحید (كعبه) به دست دو پیامبر الهی، حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سخن از عهد و پیمانی به میان میآید كه از جانب خداوند، جهت تطهیر «بیت الله» برای طواف كنندگان، معتكفین و نمازگزاران از آنان گرفته شده است.
مطالعه در تعالیم ادیان الهی نشان میدهد كه همواره شیوههایی از درونگرایی و دوری از جمع در ادیان آسمانی وجود داشته است.
● اعتكاف در قرآن
از كلام وحی استفاده میشود كه در میان بنی اسرائیل نوعی روزه همراه با سكوت «صمت» رایجبوده است. (۹) حضرت موسی (ع) با آن كه مسئولیتسنگین رهبری و هدایت امت را بر دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را رها كرد و برای خلوت كردن با محبوب خویش به خلوتگاه كوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش پروردگار فرمود:
«... و عجلت الیك رب لترضی; (۱۰) پروردگارا به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی.
قرآن مجید در جایی دیگر از «رهبانیت» و گوشهگیری پیروان حضرت عیسی (ع) سخن به میان آورده، میفرماید:
«... و رهبانیهٔ ابتدعوها ما كتبناها علیهم الا ابتغاء رضوان الله فما رعوها حق رعایتها...; (۱۱) و رهبانیتی را كه خود ابداع نمودند از این رو برایشان مقرر نمودیم تا خشنودی خداوند را كسب كنند. پس حق آن را چنان كه باید مراعات نكردند.»
مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبائی (ره) فرموده است:
«لحن آیه شریفه نشان میدهد كه خداوند، ابتدائا رهبانیت را بر پیروان حضرت عیسی (ع) مقرر ننموده، ولی آن را مورد تایید قرار داده است.» (۱۲) هر چند آنان به دلیل این كه در رهبانیت زیاده روی نمودند و حد و مرز آن را مراعات نكردند، مورد نكوهش خداوند قرار گرفتند.
اسلام با پیش بینی عبادتی به نام «اعتكاف» كه در واقع نوعی خلوت و درون گرایی است، برای ساختن انسانها و جلوگیری از فتخدافراموشی و خودفراموشی چاره اندیشی نموده است. اینها همه نشان میدهد با آن كه روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه هایی كه او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است.
راز این امر روشن است; معمولا حضور پیوسته و دائمی در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملی، رفته رفته روحیه عمل گرایی را در انسان تقویت میكند.
پیدایش این روحیه چه بسا انسان را از درون تهی میكند تا آن جا كه به چیزی جز
عمل بیشتر نیندیشد. شخص عمل گرا و عمل زده حتی گاه فرصت نمییابد نتایج كارها و تلاشهای خود را هم به درستی ارزیابی كند. لذا اعتكاف زمینه مناسبی است تا انسان به كاوش درباره انگیزهها و روحیات خویش بپردازد و برای رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراین اعتكاف با ویژگی هایی كه اسلام برای آن در نظر گرفته، پاسخی استبه این نیاز روحی و فرصتی است مغتنم برای رو آوردن به خود و خدا.
● اعتكاف در احادیث
میزان توجه پیامبر (ص) به برپایی اعتكاف، بسیار در خور دقت و تامل است. خداوند متعال، پیامبر خویش را به داشتن خلق و خویی عظیم وبزرگ ستوده است.
«و انك لعلی خلق عظیم; (۱۳) و در حقیقت تو به اخلاق نیكو و عظیم آراسته هستی.»
با این حال، آن حضرت با وجود مسئولیتبزرگ اجتماعی كه بر دوش داشت، خود را از اعتكاف بی نیاز نمیدانست.
چنان كه در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است:
«كان رسول الله (ص) اذا كان العشر الاواخر اعتكف فی المسجد و ضربت له قبهٔ من شعر و شمر المیزر و طوی فراشه; (۱۴) رسول خدا در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مسجد معتكف میشدند و برای آن حضرت خیمهای كه از مو بافته شده بود، در مسجد برپا میشد. پیامبر (ص) برای اعتكاف آماده میشدند و بستر خویش را جمع میكردند. »
در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است:
«كانتبدر فی شهر رمضان و لم یعتكف رسول الله (ص) فلما ان كان من قابل اعتكف عشرین. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته; (۱۵) جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، از این رو رسول خدا موفق به اعتكاف نشدند. آن حضرت در ماه رمضان سال آینده یك دهه را به عنوان همان سال اعتكاف نمودند و یك دهه را نیز به عنوان قضای سال قبل.»
رسول خدا افزون بر اهتمام عملی نسبتبه اعتكاف، با بیان فضایل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق مینمودند. در حدیثی از آن حضرت آمده است: «اعتكاف عشر فی شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین; (۱۶) یك دهه اعتكاف در ماه رمضان هم چون دو حج و دو عمره است.»
گرچه این حدیث ناظر به اعتكاف به مدت ده روز و در ماه مبارك رمضان است، ولی اعتكاف در كمتر از این مدت (به شرط آن كه سه روز كمتر نباشد) در غیر ماه مبارك رمضان مخصوصا «ایام البیض» به اندازه خود فضیلت و ثواب دارد.
● زمان اعتكاف
اعتكاف از نظر زمان محدود به وقتخاص نیست، تنها از آن رو كه لازمه اعتكاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتكاف شود كه شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتكاف دهه آخر ماه مبارك رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان برای درك لیلهٔ القدر و بهره برداری از فیض این شب گران قدر، بیارتباط نیست. در كشور ما اكنون اعتكاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتكاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد. و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است:
اول) آن كه ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده میشود كه اعتكاف در ماههای حرام، نسبتبه دیگر ماهها از ضیلتبیشتری برخوردار است.
ثانیا) روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است، زیرا ماه رجب ماه بزرگی است كه مردم حتی در جاهلیت نیز حرمت آن را پاس میداشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود. (۱۷) ظاهرا چنین رفتار و باوری نسبتبه ماه رجب از دیگر ادیان الهی در میان مردم به جای مانده بود.
مالك بن انس (پیشوای مذهب مالكی) گفته است:
سوگند به خدا چشمانم تاكنون كسی را كه از نظر وارستگی، فضیلت و عبادت و پرهیزگاری برتر از امام صادق (ع) باشد، ندیده است. من به حضور ایشان میآمدم و او مرا مورد توجه قرار میداد و احترام مینمود. روزی به ایشان عرض كردم:
ای فرزند رسول خدا! پاداش كسی كه یك روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق (ع) فرمود:
پدرم از پدرش و او از جدش از رسول خدا (ص) برایم روایت كرد كه هر كس یك روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده میشود. (۱۸)
بر پایه حدیثی دیگر از پیامبر (ص) هر كس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله میاندازد. پروردگار مهربان به كسی كه سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب میكند كه حق تو بر من واجب شد و دوستی و ولایتم برایتحتمی شد. ای فرشتگان! در حضور شما شهادت میدهم كه گناهان بندهام را آمرزیدهام. (۱۹)
علاوه بر روایاتی كه به طور عام نسبتبه فضیلت روزه ماه رجب تاكید مینماید، درباره روزه گرفتن در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ و انجام عمل «ام داود» نیز تاكید شده است.
● مكان اعتكاف
اعتكاف از نظر مكان محدودیتخاص دارد. نظریه معروف آن است كه اعتكاف تنها در یكی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد كوفه و مسجد بصره)
جایز است. امام رضا (ع) فرمودهاند: «اعتكاف لیلهٔ فی مسجد الرسول و عند قبره یعدل حجهٔ و عمرهٔ; (۲۰) یك شب اعتكاف در مسجد پیامبر و نزد قبر او معادل یك حج و یك عمره است.»
ولی گروهی از فقها اعتكاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانستهاند. (۲۱)
البته در مورد مسجد جامع نیز برخی برآنند كه بایستی به قصد رجاء و به امید این كه شاید مطلوب درگاه الهی باشد، اعتكاف نمود. (۲۲) اعتكاف در سایر مساجد مانند مسجد محله و بازار تنها به نظر شمار اندكی از فقیهان شیعه جایز است. (۲۳) مقصود از مسجد جامع در هر شهر و منطقه مسجدی است كه معمولا مردم بیشتری در آن جا گرد میآیند; (۲۴) به عبارت دیگر، مسجدی كه اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد. (۲۵)
شیخ لطف الله میسی اصفهانی در كتاب «رساله اعتكافیه» به نقل احادیثی در باب اعتكاف پرداخته و ضمن بیان احادیث، شواهدی را در جواز اقامه اعتكاف در مسجد جامع، نصب قبه و نیز احیای دهه آخر ماه رمضان ذكر میكند.
روشن است كه در محل اعتكاف اختلافی در میان فقهای شیعه وجود دارد. این اختلاف ناشی از این روایت است كه اعتكاف در مسجدی جایز است كه امام عدل، جماعتی در آن برگزار كرده باشد. برخی از فقها صرفا همین چند مسجد (كوفه، بصره، مدینه و مكه) را برای اعتكاف جایز شمردهاند و برخی دیگر مساجد دیگر را نیز برای اعتكاف مجاز شمردهاند.
از این دسته دوم، گروهی تنها مساجد جامع را معین كرده و برخی همه مساجد جماعات را. شیخ لطف الله بر این باور بوده كه در تمامی مساجد جامع و حتی جماعت اعتكاف جایز است، ولی درباره روایتی كه «امام عدل» را مطرح كرده چنین اظهار میكند كه مقصود از امام عدل، اعم از امام معصوم و غیر معصوم است. شیخ تاكید دارد كه اصولا سؤال درباره مساجد بغداد بوده و روشن است كه وجه عدل نمیتوانسته ارتباطی با امام معصوم برای اقامه نماز در آن مساجد داشته باشد.
وی با اشاره به آراء برخی از فقهای متقدم در این كه تنها در مساجد اربعه اعتكاف رواست، اسامی جمعی از علمای عصر خود را كه اغلب علمای جبل عامل هستند، ذكر كرده و رای آنان را چنین دانسته كه در هر مسجد جامعی اعتكاف جایز است. از جمله آنان مرحوم شیخ بهایی است كه در هنگام تالیف این رساله در قید حیات بوده است و نیز شیخ علی بن عبدالعالی میسی، جد نویسنده، و نیز شهید ثانی و بسیاری دیگر. (۲۶)
در این جا ممكن است این پرسش مطرح شود كه با توجه به آثار سازنده اعتكاف آیا بهتر نیست اعتكاف در هر مسجدی را جایز بدانیم تا همگان به آسانی بتوانند از این عبادت بهرهمند شوند؟
در پاسخ باید گفت:
عبادتهای دینی كاملا توقیفی هستند; بدین معنا كه شرایط و احكام آن را باید از متون اسلامی و دستورهای شرعی اخذ كرد. هرگاه از ادله معتبر استفاده شود كه محل اعتكاف، مسجد جامع است، نمیتوان از روی ذوق و سلیقه شخصی در شرط عبادت تصرف نمود و دامنه آن را توسعه داد.
اساسا برخی عبادتها از نظر مكان، دارای محدودیتخاصی هستند.
مراسم و اعمال حجباید در مكانهای معینی انجام شود. از این رو انجام دادن اعمال حج در غیر از محلهای مقرر بیمعناست.
در مورد اعتكاف نیز هرگاه با ادله معتبر ثابتشود كه جایگاه آن مسجد جامع است، میفهمیم كه شارع مقدس این عبادت را تنها در این ظرف مكانی معین از ما خواسته است. البته در تشریع این حكم حتما مصالحی مورد نظر بوده است كه شاید عقل ما نتواند به طور یقین بدان دستیابد. شاید اسلام با منحصر نمودن اعتكاف در مسجد جامع بخواهد نوعی كنترل بر كمیت و كیفیت آن وجود داشته باشد و در كنار این عبادت، ارزشهای دیگری مانند وحدت و همراهی و هم دلی نیز مطرح شود. (۲۷)
انسان معتكفی كه به آداب اعتكاف پایبند است در هر موردی از نماز خواندن، دعا كردن، تفكر كردن، شب زنده داری و گریستن به گنجینه هایی از رحمتخاص خدا دست مییابد كه گرانبهاترین سرمایه زندگانی و بهترین زاد و توشه آخرت او خواهد بود.
هم چنین گاهی خداوند به خاطر تادیب انسانها یا به خاطر عقوبت آنان نسبتبه ستم كاریها و معاصی روز افزون شان، اراده نزول عذاب میكند و بلایی چون خشك سالی یا زلزله یا بیماری عمومی و مانند آن را تقدیر مینماید، ولی عمل صالح گروهی از آنان باعث دفع بلا گشته و به گونهای كه خود نیز متوجه نیستند از تحقق عذاب و عقاب الهی جلوگیری میكنند: «... و ما كان الله معذبهم و هم یستغفرون; (۲۸) و خداوند آنان را عذاب نمیكند تا زمانی كه استغفار میكنند.»
اعتكاف خالصانه جمع كثیری از مردم جامعه ما، میتواند چنین نقشی را در اجتماع اسلامی داشته باشد; یعنی زمانی كه قدرناشناسی مردم نسبتبه نعمتهای الهی اوج میگیرد و غفلت از خدا به شكلهای گوناگون در بین مردم رواج مییابد و پولپرستی و شهوت رانی، بخش عظیمی از جامعه را از عبادت خدا دور ساخته و به حقوق دیگران بیتوجه میسازد، خطر نزول بلانزدیك میشود، اما گریهها و تضرعها و نمازها و روزههای معتكفین، رحمتخدا را بر میانگیزاند و به آبروی آنان، عاصیان نیز در امان میمانند.
● مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه
در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست; زیرا این مراسم عبادی - معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا میكند.
جوانی كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را میچشد، لذتهای مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بیارزش میشود وبه آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمیشود.
از سوی دیگر، چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرتآمیز برای مردم است. حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دین مداری است و آثار سازندهای بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایی كه در باور عمومی مردم ریشههای عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بیتردید مساجد، حسینیهها، تكایا، هیئتهای مذهبی، زیارت و اعتكاف، نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا كرده و میكنند. این مقولهها با آثار مثبت جانبی كه دارند، اهرمهای توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانهاند.
در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، ولی این حركت استعماری، دست كم ریشهای چند صد ساله دارد و همین پدیدههای سنتی هم چون اعتكاف مردم ما را در طول سالهای متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیتبخشیده است. (۲۹) اما اهمیت آن و نقش بسزایی كه در تصفیه و تزكیه انسان دارد برای بسیاری از مسلمانان ناشناخته مانده است.
از این رو جا دارد مبلغان اسلامی بیش از پیش بر نقش مهم آن تاكید ورزند تا این سنت دیرینه محمدی آن گونه كه شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامی حفظ كند.
در عصر ما كه زندگی ماشینی و پیچیدگیهای آن، دیدههای انسان را به خود خیره كرده، روابط اجتماعی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمی انسان به جلوهها و مظاهر مادی توسعه یافته است، تاكید بر نقش سازنده اعتكاف، ضرورتی دو چندان مییابد، زیرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمینه را برای گسستن فرد از سرگرمیهای پوچ فراهم میآورد; انسان را با خداوند پیوند میدهد و از آفتخدا فراموشی و از خودبیگانگی نگه میدارد.
۱. انشقاق (۸۴) آیه۶.
۲. عطار نیشابوری، تذكرهٔ الاولیاء، ص۷۸۵.
۳. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص۱۴۱.
۴. بقره (۲) آیه۱۲۵.
۵. تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۳۳.
۶. علامه طباطبائی، المیزان، ج۱۴، ص۳۴.
۷. سید مرتضی، المسائل الناصریات، ص۱۱۹.
۸. علامه حلی، تذكرهٔ الفقهاء، ج۶، كتاب اعتكاف، ص۲۳۹.
۹. حر عاملی، وسائل الشیعه; ج۷، ص۱۱۶.
۱۰. طه (۲۰) آیه ۸۴.
۱۱. حدید (۵۷) آیه ۲۷.
۱۲. المیزان، ج۱۹، ص۱۷۳.
۱۳. قلم (۶۸) آیه۴.
۱۴. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۷، ص۳۹۷، روایت۱.
۱۵. همان، روایت ۲.
۱۶. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، كتاب الاعتكاف، ص۱۸۸.
۱۷. شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثهٔ، ص۲۴، روایت۱۲.
۱۸. همان، ص۳۸، روایت۱۶.
۱۹. همان، ص۲۵، بخشی از روایت۱۲.
۲۰. بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۵۱.
۲۱. سید محمد كاظم طباطبائی، العروهٔ الوثقی، كتاب الاعتكاف، ص۳۹۹.
۲۲. امام خمینی (ره)، تحریرالوسیله، ج۱، ص۳۰۵.
۲۳. شیخ محمد حسن نجفی، جواهر الكلام، ج۱۷، ص۱۷۰.
۲۴. همان، ص۱۷۱.
۲۵. آیهٔ الله گلپایگانی، مجمع المسائل، ج۱، ص۱۵۴.
۲۶. فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره ۱، پائیز ۱۳۷۴، ص۳۸. رحیم نوبهار، اعتكاف; سنت محمدی، ص۷۸ و ۸۸.
۲۷. بحارالانوار، ج۳۳، ص۵۴۲.
۲۸. انفال (۸) آیه۳۳.
۲۹. اعتكاف، سنتی محمدی، ص۵۰ و ۵۱
اسماعیل نساجی زواره
۲. عطار نیشابوری، تذكرهٔ الاولیاء، ص۷۸۵.
۳. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص۱۴۱.
۴. بقره (۲) آیه۱۲۵.
۵. تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۳۳.
۶. علامه طباطبائی، المیزان، ج۱۴، ص۳۴.
۷. سید مرتضی، المسائل الناصریات، ص۱۱۹.
۸. علامه حلی، تذكرهٔ الفقهاء، ج۶، كتاب اعتكاف، ص۲۳۹.
۹. حر عاملی، وسائل الشیعه; ج۷، ص۱۱۶.
۱۰. طه (۲۰) آیه ۸۴.
۱۱. حدید (۵۷) آیه ۲۷.
۱۲. المیزان، ج۱۹، ص۱۷۳.
۱۳. قلم (۶۸) آیه۴.
۱۴. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۷، ص۳۹۷، روایت۱.
۱۵. همان، روایت ۲.
۱۶. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، كتاب الاعتكاف، ص۱۸۸.
۱۷. شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثهٔ، ص۲۴، روایت۱۲.
۱۸. همان، ص۳۸، روایت۱۶.
۱۹. همان، ص۲۵، بخشی از روایت۱۲.
۲۰. بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۵۱.
۲۱. سید محمد كاظم طباطبائی، العروهٔ الوثقی، كتاب الاعتكاف، ص۳۹۹.
۲۲. امام خمینی (ره)، تحریرالوسیله، ج۱، ص۳۰۵.
۲۳. شیخ محمد حسن نجفی، جواهر الكلام، ج۱۷، ص۱۷۰.
۲۴. همان، ص۱۷۱.
۲۵. آیهٔ الله گلپایگانی، مجمع المسائل، ج۱، ص۱۵۴.
۲۶. فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره ۱، پائیز ۱۳۷۴، ص۳۸. رحیم نوبهار، اعتكاف; سنت محمدی، ص۷۸ و ۸۸.
۲۷. بحارالانوار، ج۳۳، ص۵۴۲.
۲۸. انفال (۸) آیه۳۳.
۲۹. اعتكاف، سنتی محمدی، ص۵۰ و ۵۱
اسماعیل نساجی زواره
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست