جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

شیوه های دفع استرس در محیط کار


شیوه های دفع استرس در محیط کار
دانشمندان از این واقعیت که بسیاری از حملات قلبی در افرادی اتفاق می افتد که فاقد هرگونه عامل مستعدکننده مانند فشار خون بالا، مصرف سیگار و کلسترول بالا هستند، مدت ها است سردرگم اند. آنها از خود می پرسند چه چیز موجب این حمله قلبی شده است؟ پس از مطالعات و بررسی های متعدد بر روی الگوهای رفتاری خاص، جواب خود را در استرس یافتند؛ پاسخ روحی، هیجانی و رفتاری بدن به تغییرات فیزیکی و نیازهای فیزیولوژیک بدن که امروز به عنوان یکی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی به شمار می رود. در این میان، استرس های کاری بیش از همه دردسرساز است. کارکردن در محیطی مملو از سرعت، مجادله، ناامنی و تغییر با خود شرایطی را به همراه می آورد که فکر کنیم هیچ گاه به پیشرفت و موفقیتی که انتظارش را می کشیم، نخواهیم رسید. تمامی این افکار در مدت نه چندان طولانی باعث تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون شده و در نهایت به آشفتگی جریان خون و افزایش فشار وارد بر دیواره شریان ها منجر می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد، بیش از ۴۰ درصد از سکته های قلبی در افرادی اتفاق می افتد که در محیط های اجتماعی پر از استرس کار می کنند. فشار کاری، کمبود وقت و انرژی، عدم داشتن زمان کافی برای به پایان رساندن پروژه ها، کمبود حقوق و مزایا و عدم امکان بیان نارضایتی های شغلی همگی از مواردی است که باعث بروز استرس در محیط کاری می شود. از آنجا که موارد فوق همیشگی بوده و هیچ گاه از محیط های کاری جدا نیستند، بهتر است به جای ایجاد شرایط تنش زا، اداره و محل کار را برای خودمان به محیطی شاد، دلپذیر و حتی سرگرم کننده تبدیل کنیم.
ابتدا از خودتان شروع کنید. دلایلی را که باعث بروز استرس در محیط شغلی تان می شود فهرست کرده و در دفتری یادداشت نمایید. موانع دردسرساز کوچک را با اندیشه و تفکر مثبت و خلاق از سر راهتان بردارید و از کنار بقیه با احتیاط بگذرید. نظم در کارها را فراموش نکنید. شلوغ و درهم برهم بودن میز حتی باعث ایجاد استرس می شود. قبل از اینکه به سراغ پرونده های نیمه کاره بروید میزتان را تمیز و مرتب کنید. اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اهمیتشان انجام دهید و برای کارهایتان برنامه ریزی کنید. اگر از عهده انجام مسئولیتی برنمی آیید بهتر است صادقانه به رئیس تان بگویید تا بعد پشیمان نشوید. قانون های کاری را بشناسید و حتی به همکارانتان نیز آموزش دهید. مدتی را هم به استراحت مشغول شوید. وقت ناهار از شرکت خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید. لازم نیست یک کیلومتر پیاده روی کنید. همین چند قدم کافی است تا نفس عمیق بکشید و یک نوشیدنی بخورید و با انرژی مضاعف به کارتان برگردید. در همه حال مثبت بیندیشید و هدف از کار کردن را برای خود بازگو کنید. به این فکر کنید که با استفاده از درآمد حاصله خواهید توانست نیاز های خود و خانواده تان را برطرف کنید و همسر و فرزندتان را خوشحال سازید. به کار به عنوان پلی برای رسیدن به آرزوها و خواسته هایتان نگاه کنید و از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که بیزاری از کار یگانه عاملی است که باعث استرس و خستگی می شود و از فعالیت انسان می کاهد. ورزش را حذف نکنید حتی در شرایط سخت. حتی یک فعالیت ساده مثل پیاده روی با ترشح هورمون آندروفین و آندروژن در مغز خواهد توانست در شما سرخوشی و نشاط ایجاد کند و از خطر بروز بیماری های قلبی، اسکلتی و ماهیچه ای برهاند. دست از انزوا بردارید. با همکارانتان به باشگاه ورزشی بروید و یا در فعالیت های فرهنگی _ هنری شرکت کنید. دوستان و خانواده تان را از یاد نبرید چراکه با حضور مثبت خود می توانند کمبود های روحی شما را جبران کنند. در نهایت اگر باز هم نتوانستید از شر استرس خلاص شوید به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید که به خوبی می توانند مشکلات روحی- روانی شما را برطرف نمایند.
منبع : بیرتک