چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

لینک‌ها: یک طرفه یا دوطرفه؟


لینک‌ها: یک طرفه یا دوطرفه؟
وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو، لینك‌ها،‌لیست وب‌سایت‌های موتور جستجو، مفاهیمی هستند كه همواره با هم گره خورده‌اند و صاحب یك وب سایت به خوبی از پیوند این‌ها با هم آگاه است. در واقع لینك‌ها یكی از ابزارهایی هستند كه در جهت ارتقای رتبه وب سایت‌ها موثر عمل می‌كنند. در این جا بحث برسر لینك‌هاست و این كه كدامیك كارسازتر و مفیدتر واقع می‌شوند، لینك‌های یك طرفه و یا دو طرفه ؟
ثابت شده كه لینك‌های یك طرفه مفیدتر هستند و به مجریان ارتقای وب سایت‌ها بیشتر كمك می‌كنند. منتهای آرزوی صاحب یك وب سایت جذب هر چه بیشتر كاربران و بازدیدكنندگان به وب سایت است تا تعدادی از آن‌ها به خریدار تبدیل گردند. این خواسته همان بالا بردن هر چه بیشتر ترافیك سایت است كه جذب كاربران هدف را نیز در خود دارد. لینك‌های یك طرفه می‌توانند موثر باشند و آن‌ وب سایتی كه لینك به سویش برقرار می‌شود هم نقش كلیدی دارد و به وب سایت شما كمك می‌كند تا رتبه بالایی در موتورهای جستجوی برتر و مشهور اینترنت به دست آورید.
به خاطر داشته باشید كه هیچ راهی وجود ندارد كه صددرصد صدرنشینی یك وب سایت در لیست موتورهای جستجو را تضمین كند ولی روش‌ها و ترفندهای چندی هستند كه راه صعود را هموار می‌كنند. یكی از مفیدترین استراتژیها خلق لینك‌های یك طرفه است. در این حالت یك لینك از وب سایت دیگری به وب سایت شما ایجاد می‌شود و در صفحه اول آن قرار می‌گیرد. لینك وب سایت شما هم به سایت آن‌ها برقرار شده روی صفحه نخست سایت قرار می‌گیرد ولی شما مجبور نیستید كه لینك سایت مقابل راروی صفحه‌تان ایجاد كنید. این كار ترفند بسیار خوبیست چرا كه با این حالت، بازدیدكنندگان همچنان در وب سایت شما می‌مانند و دیگر با چند كلیك كردن ساده آن را ترك نمی‌گویند. دیگر مزیت این لینك‌های یك طرفه اینست كه وب سایت دیگر (همانی كه لینك وب سایت شما را در خود دارد) با همه توان تلاش می‌كند تا بازدیدكننده‌های بیشتر و بیشتری را جذب نماید و این یعنی افزایش تعداد بازدیدكنندگانی كه از راه لینك مربوطه به سایت شما سرمی‌زنند.
حالا پرسش مهمی مطرح می‌گردد و آن این كه آیا لینك‌های یك طرفه می‌توانند رتبه و مقام یك وب سایت را در لیست موتورهای جستجو ارتقا دهند؟ در حقیقت پرسش كلیدی این مقوله هم همین است و چرا موتورهای جستجو سایتی كه لینك‌های یك طرفه زیادی دارد را شایسته ارتقا می‌دانند؟
پاسخ اینست كه وقتی موتورهای جستجو لینك‌های یك طرفه را می‌بینند، در می‌یابند كه یك وب سایت قدرتمند و غنی وب سایت شما را پذیرفته و لینك مربوط به آن را روی صفحه‌اش قرار داده است.در واقع وب سایت شریك، وضعیت شما را بررسی می‌‌كند و اگر ببیند كه سایت ارزشمندی هستید، قبول می‌كند كه این لینك یك طرفه برقرار شود. اگر لینكی كه از آن وب سایت به سایت دیگری باز می‌شود، صفحاتی بی‌ارزش و ضعیف را پیش روی كاربر قرار دهد، اعتبار آن وب سایت هم زیر سوال می‌رود. به همین جهت موتورهای جستجو وب سایت شما را هم وب سایتی معتبر و قوی می‌پندارند. موتورهای جستجو لینك‌های یك طرفه را به دو طرفه ترجیح می‌‌دهند. حتی آن‌ها به وب سایت‌هایی كه از تعداد كمتری لینك‌های دو طرفه استفاده كرده باشند، نمره بهتری می‌دهند.
مهمترین مسئله در این مقوله اینست كه چطور وب سایت مناسبی پیدا كنید كه قبول كند لینكی از شما را روی صفحه‌اش قرار دهد. در این‌جا فقط درخواست كردن و تقاضا كردن جواب نمی‌دهد و كمكی به وب سایت شما نخواهد نمود. لازمست كه قدرت سایت و غنی بودن محتوای آن را به آن وب سایت نشان دهید. اگر مقاله‌ای پربار، مفید و بسیار عالی بنویسید كه محتوایش به مفاهیم آن مربوط باشد، احتمال دارد كه شما را بپذیرند.
روش دیگری كه برای معرفی و شناساندن وب سایت‌ها به كار می‌رود، استفاده از دایركتوریهای وب است. یك مقاله منظم، مفید، ارزشمند و غنی بنویسید كه عناصری از محتوای وب سایتتان را در برداشته باشد. سپس نام وب سایت و لینك و اطلاعات مربوط به آن را در پایان مقاله بگنجانید. وب سایت‌های گوناگون به این دایركتوریها سرمی‌زنند تا مطالب مناسب و جالبی را یافته در وب سایت خودشان قرار دهند. زمانی كه بخواهند از مقاله شما استفاده كنند، ناچار می‌شوند كه لینك همراهش را نیز در كنارش قرار دهند. به این ترتیب همان لینكی كه خواستارش هستید، شكل خواهد گرفت. لینك‌های یك طرفه به كسب رتبه بهتر در لیست‌های موتور جستجو كمك می‌كنند.
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم