پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

نوع چربی که می خوریم، مهم است


نوع چربی که می خوریم، مهم است
در اولین زیر ذره بین عنوانی که برای روغن انتخاب شده بود باعث شد که تعدادی از همکاران عزیز من که در زمینه تصحیح وضعیت روغن در کشور تلاش کرده اند به من تلفن کنند تا بگویند که عنوان انتخاب شده منصفانه نبوده و تولید روغن موجب رونق مرگ و میر نشده است.
ژورنالیست ها معمولا به همین دلیل عنوان های جذاب تهیه می کنند تا عده ای که فرصت خواندن مطلبی را هم ندارند، جذب عنوان شوند و مقاله را بخوانند و به دوستانشان زنگ بزنند البته من هم حق را به همکارانم می دهم.
آن عنوان را هم یکی از ژورنالیست های با ذوق هفته سلامت که بر روی مقاله اولین زیر ذره بین گذاشته بود. بله دریافت مقدار متعادل چربی برای سلامت جسم و روان ما لازم است، می دانیم که مغز ما، سلول های عصبی (نرون ها) که مثل شبکه ای در تمام بدن ما گسترده است عمدتا از چربی ساخته شده اند. هورمون ها که نقشی حیاتی در کلیه اعمال بدن ما دارند، بدون حضور چربی ساخته نمی شوند.
چربی ها در ساختمان غشا، نازک سلول های ما نقش مهمی دارند. بدون این غشا سلول نمی تواند اعمال حیاتی خود را انجام دهد.
سلولهای دستگاه ایمنی برای انجام فعالیت های خود مثل ترشح آنتی بادی به کارکرد غشا سلولی وابسته اند.
در حقیقت چربی ها مواد مغذی مهمی برای تنظیم کارکرد ایمنی هستند، چربی ها ماده خام موادی هستند که مسوولیت های زیادی در اعمال حیاتی ما از تنظیم فشار خون گرفته تا احساس درد دارند، علاوه بر این دریافت چربی به مقدار کافی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای جذب ویتامین های محلول در چربی لازم است.
داده های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که رژیم های غذایی بسیار کم چربی، بروز بعضی از سکته های مغزی را افزایش می دهد مثلا در بین خانواده ای ژاپنی که چربی و پروتئین حیوانی در حد پایینی دریافت می کنند، میزان سکته مغزی هموراژیک بالا گزارش شده است.
مطالعات بزرگی در آمریکا نشان داده اگر چه رابطه ای قوی بین میزان کلسترول بالا با بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی و قلبی وجود داشته است ولی افرادی که پایین ترین غلظت کلسترول را داشته اند، از خطر افزایش یافته سکته مغزی هموراژیک برخوردار بوده اند.
بنابراین در مصرف چربی و روغن هم مثل خیلی چیزهای دیگر، تعادل و یا مصرف متعادل مهم است.همیشه از متخصصان تغذیه شنیده اید که باید ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه از چربی ها تامین شود یعنی یک فرد با جثه متوسط و میزان فعالیت متوسط روزانه ۲۰۰۰ کیلو کالری نیاز دارد که ۳۰ درصد این نیاز یعنی تنها ۶۰۰ کیلو کالری را باید از چربی و روغن دریافت کند.
یادمان باشد که مقداری از چربی هایی که مادر طی روز مصرف می کنیم نامرئی هستند در اغلب مواد غذایی که ما ممکن است مصرف کنیم، این چربی ها وجود دارند، چند دانه پسته، یک شکلات، یک تکه کیک یا بیسکویت، یک لیوان شیر، یک تکه پنیر و حتی نان و البته در غذاهایی هم که در وعده های نهار و شام می خوریم از روغن و چربی استفاده می شود.
توجه کنیم نوع چربی که می خوریم مهم است چربی های اشباع شده (جامد) و انواع ایزومروهای ترانس که در چربی های جامد وجود دارد، برای قلب و عروق خطری جدی به حساب می آید به طوری که در اجلاس های مشورتی که توسط سازمان های بین المللی برگزار می شود دولت ها را موظف کرده است که باید میزان اسیدهای چرب ایزومری در منابع غذایی را پیگیری و کنترل کنند و تاکید شده است که دولت ها باید تبلیغات مربوط به غذاهایی را که اسیدهای چرب ترانس دارند متوقف کنند.
منبع : مرکز پیوند موی جردن