جمعه, ۲۲ تیر, ۱۴۰۳ / 12 July, 2024
مجله ویستا

در مصرف مکمل های ویتامین دقت کنید


در مصرف مکمل های ویتامین دقت کنید
بسیاری بر این تصور غلط هستند که استفاده از مکمل های ویتامینی برای سلامتی مفید است. در حالی که محققان آمریکایی در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف زیاد مکمل های ویتامینی به بدن آسیب می رساند و برخلاف آنکه تصور می‌شد، مکمل‌های ویتامینی به علت خاصیت آنتی اکسیدان خود در جلوگیری از سرطان موثر است اما بررسی ‪ ۶۷‬تحقیق مختلف در مورد تاثیر مصرف مکمل‌های ویتامین نشان داده، مصرف آنتی اکسیدان‌ها نه تنها سبب طول عمر نمی‌شود بلکه در خیلی موارد مرگ زودهنگام افراد را هم در پی دارد. محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک می‌گویند، مصرف مکمل‌های ویتامین‌های A و E در روند طبیعی سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد می کند.
به گفته این محققان، مصرف بتاکاروتن، ویتامین A و ویتامین ‌E احتمال مرگ را افزایش می‌دهد. علاوه بر مکمل‌های عنوان شده، بررسی‌های این محققان شامل ویتامین سی و سلنیوم هم بوده است. پیش از این تصور می‌شد، این مکمل‌ها به علت خواص آنتی آکسیدانی که دارند، مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن می‌شوند. از رادیکال‌های آزاد به عنوان علت بروز بیماری‌هایی مانند انواع سرطان و بیماری‌های قلبی نام برده می‌شود.
در این مطالعه، نتیجه تحقیقات مختلف بر ‪ ۲۳۳‬هزار نفر بررسی شده است. این گروه از افراد، شامل افراد بیمار و افراد سالمی بوده که مکمل‌های ویتامین مصرف می‌کرده اند. محققان دانمارکی پس از مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل‌های ویتامین A، خطر مرگ را ‪ ۱۶‬درصد افزایش می‌دهد. این رقم برای بتاکاروتن هفت درصد و ویتامین‌ای چهار درصد است.
این تحقیقات می‌گوید: مصرف مکمل‌های ویتامین سی، هیچ تاثیرمنفی یا مثبتی ندارد. در این حال، پژوهشگران خواستار مطالعه بیشتر بر مصرف این ویتامین و سلنیوم هستند.
بر اساس آن، وزارت بهداشت بریتانیا از شهروندان خواسته، به جای مصرف مکمل‌های مصنوعی ویتامین ها، نیاز خود به ویتامین‌های مختلف را از راه تغذیه برطرف کنند.
همچنین این بررسی ها نشان می دهد استفاده از مکمل های حاوی ویتامین های A,E و بتاکاروتن که از ویتامینهای محلول در چربی هستند، با افزایش پنج درصدی مرگ و میر مرتبط است. نتایج این تحقیق می تواند نگرش عمومی را در خصوص این ویتامینها و ارتباط آنها با سلامت افراد را دچار دگرگونی کند. پس از بررسی نتایج تحقیق ۴۷ درمانگاه مشخص شد که استفاده از ویتامینهای A,E و بتاکاروتن به ترتیب چهار، هفت و شانزده درصد میزان مرگ و میر را بالا می برد.
از سوی دیگر، مطالعات در آمریکا بر روی ۷۷ هزار داوطلب نشان داد که مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ویتامین E به مدت طولانی، خطر بروز سرطان ریه را تا ۲۸ درصد افزایش می‌دهد که این خطر برای افراد سیگاری به مراتب بیشتر است.
این در حالی است که در تحقیقات قبلی نیز مشخص شده بود که مصرف زیاد از حد و افراطی بتاکاروتن نیز می‌تواند خطرات مشابهی داشته باشد. نتایج این بررسی در مجله آمریکایی طب مراقبتی تنفسی و حیاتی منتشر شده است.
با توجه به یافته‌هایی از این قبیل کارشناسان توصیه می‌کنند که مردم ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را باید از میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنند. ویتامین E در مقابل بسیاری از بیماری‌ها به بدن کمک می‌کند، سلول‌ها را از انواع خاصی از آسیب‌ها حفظ کرده و به این ترتیب طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. این خاصیت ویتامین E در طول زمان، باعث کند شدن آسیب سلولی می‌شود که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد.
مواد غذایی که منابع طبیعی حاویی این ویتامین محسوب می‌شوند شامل مغزها مانند بادام، فندق و گردو، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن سبزیجات فشرده شده خنک،‌ شامل ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانه پنبه، کانولا، و سبوس گندم (به عنوان غنی‌ترین منبع)، اسفناج و کلم پیچ و سیب‌زمینی هستند.
همچنین ویتامین E یک ماده قوی ضد انعقاد است که به جریان راحت‌تر خون در شریان‌هایی که دارای پلاکهای چربی چسبیده به دیواره هستند، کمک می‌کند. در عین حال، این ویتامین سطح ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌ها بالا می‌برد. با توجه به این مزایا متخصصان به مصرف این ویتامین از منابع غذایی طبیعی و یا مصرف مکمل‌های آن با مشورت پزشک توصیه می‌کنند.
زیبا رنجبر
متخصص تغذیه