یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۳ / 6 October, 2024
مجله ویستا


راهکارهای توانمندسازی کارمندان


راهکارهای توانمندسازی کارمندان
نیروی انسانی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر سازمان است. مدیران، گردانندگان این نیروی مهم هستند و توانمدسازی کارمندان، همواره جزء هدف‌های یک مدیر موفق می‌باشد. جهت دست یافتن به این هدف، روش‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:
۱) شناخت و درک کارمند
▪ گوش دادن به حرف‌ها و گفت‌وگو با کارمند
بسیاری از مشکل‌های کارمندان را می‌توان از راه گوش دادن به آنان و گفت‌وگو حل کرد تا بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند.
▪ توجه به احساس‌های مثبت و منفی و حل و فصل این احساس‌ها
احساس‌های مثبت مانند انگیزه و تعلق، به کارمند نیروی فعالیت‌های مثبت کاری می‌دهند و احساس‌های منفی مانند بی‌تفاوتی و ترس، این نیرو را از او می‌گیرند. به این دلیل، تلاش مدیر در بالا بودن سطح احساس‌های مثبت کارمند، بسیار مفید و ثمربخش واقع می‌شود.
▪ ایجاد احساس امنیت برای کارمند
کارمند زمانی احساس‌ها، فکرها و عقیده‌های راستین خود را با مدیر در میان می‌گذارد که به او اعتماد داشته باشد. مدیر می‌تواند با صداقت، محبت، خیرخواهی و احترام خود نسبت به کارمند، این حس اعتماد را ایجاد کند.
۲) شناسائی و به‌کار بستن استعدادهای اصلی کارمند
▪ انجام دادن تمرین‌های کتاب ”راهنمای موفقیت باطنی“ نوشتهٔ ”کاوه نیری“ و تست‌های مختلف استعدادشناسی
مدیر می‌تواند مهارت‌های مهم و نهفتهٔ کارمند را شناسائی کند و به‌کار گیرد. این‌کار، به کارمند انگیزهٔ فراوانی می‌دهد و مهارت‌های ارزشمند او را نیز به‌کار می‌بندد تا برای سازمان، مفید واقع شود.
▪ تشویق و کمک به کارمند و برنامه‌ریزی شغلی جهت شکوفا کردن این استعدادها
عملکرد مثبت و گام برداشتن مدیر در به‌کار بستن استعدادهای فردی خود
بسیاری از کارمندان، مدیر را الگوی کاری خود قرار می‌دهند. به همین دلیل، اگر کارهای مدیر با آنچه می‌گوید و از کارمندان خود می‌خواهد، هماهنگ باشد، اثر مثبتی روی سازمان خواهد گذاشت.
۳) جلوگیری از وارد کردن صدمه‌های احساسی و درونی به‌ کارمند
صدمه‌های احساسی می‌توانند کارمند را ضعیف و حتی مریض کنند و رفته رفته از کار بیندازند. برای پیشگیری از این مشکل‌ها، روش‌های زیر توصیه می‌شوند:
الف) پرهیز از انتقاد شدید و تهدید بی‌مورد کارمند
ب) اجتناب از تحقیر کارمند
ج) صحبت با لحن دوستانه
د) رفتار صبورانه نسبت به کارمند
و) عذر خواستن از کامند زمانی که مدیر او را رنجانده است.
۴) ارج نهادن به کارمند
▪ شرکت دادن کارمند در تصمیم‌گیری‌های سازمان
هر کارمند، سازمان را از دیدگاه منحصربه‌فرد خود می‌بیند. مدیر می‌توانند با نظرخواهی از کارمند، از دیدگاه و اطلاعات او در زمان تصمیم‌گیری استفاده کند.
▪ دادن استقلال کافی به کارمند
مدیر می‌تواند با این‌کار، اعتماد خود را نسبت به کارمند نشان دهد و احساس مسئولیت و اعتمادبه‌نفس را در او تقویت کند.
▪ پشتیبانی از کارمند در زمان احتیاج
زمانی‌که کارمند با مشکل‌های شغلی روبه‌رو می‌شود، بهتر است بداند و احساس کند که می‌تواند روی کمک و پشتیبانی مدیر، حساب کند، این آگاهی به او در انجام کارش، شهامت و پشت‌گرمی خواهد داد.
توجه به خواسته‌های کارمند و برآورده کردن آنها در حد امکان و توانمندسازی کارمند انجام این‌کار مدیر، باعث می‌شود کارمند رضایت‌خاطر داشته و با امید و تعهد کافی، جوابگوی مسئولیت‌های شغلی خود باشد.
کاوه نیری / روانشناس - مشاور
منبع : مجله شادکامی و موفقیت