دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
اورکا - Orca

کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لوچانو وینچنتسونی
کارگردان : مایکل آندرسن.
فیلمنامهنویس : سرجو دوناتی و وینچنتسونی.
فیلمبردار : تد مور.
آهنگساز(موسیقی متن) : انیو موریکونه.
هنرپیشگان : ریچارد هریس، شارلوت رامپلینگ، ویل سمپسن، بو درک، کینان وین، اسکات واکر و رابرت کارادین.
نوع فیلم : رنگی، ۹۲ دقیقه.
نیو فوندلند. وقتی «ناخدا نولان» (هریس) میبیند که یک نهنگ قاتل (از جنس اورکا اورکینوس) انسانی را از چنگ یک کوسه بزرگ سفید نجات میدهد، با آگاهی از احتمال به جیب زدن سود مالی فراوان، تصمیم میگیرد یکی از این نهنگها را شکار کند یا بکشد. «ریچل بِدراد» (رامپلینگ)، یک زیستشناس دریائی که درباره نهنگها تحقیق میکند، سعی دارد «نولان» را از این کار منصرف کند اما موفق نمیشود. آنان به گروهی از نهنگها برمیخورند. «نولان» سعی میکند به بزرگترین آنها شلیک کند، اما به جایش یک نهنگ ماده را صید میکند. نهنگ را به بالای عرشه میکشند و در اینجا بچهاش سقط میشود و «نولان» که از شباهت جنین نهنگ به جنین انسان ترسیده، دستور میدهد جنین را به دریا بیاندازند. حالا اورکای نر خشمگین، «نولان» را هدف میگیرد و به کشتی حمله میکند. «نولان» دستور میدهد که اورکای ماده را پائین بیاورند اما در حین این کار، همکارش «نوواک» (وین) کشته میشود. حضور اورکای نر در آبهای ساحلی باعث ترس و وحشت همه میشود. «ریچل» و سرخپوستی بهنام «اومیلاک» (سمپسن) به «نولان» هشدار میدهند که اورکای نر در پی انتقام مرگ جفتش است. نهنگ به تمام کشتیها در بندرگاه حمله میکند به جز کشتی «نولان». در نهایت «نولان» که از سوی ماهیگیرها تهدید شده و خودش نیز از اتفاقاتی که بر سر همکارانش آمده، ترسیده، با «ریچل»، دستیار او، «کن» (کارادین) و «اومیلاک» برای کشتن نهنگ راهی میشوند. دینامیت و اسلحه کارساز نیست و نهنگ کشتی را به سمت شمال میکشاند، جائی که میان صخرههای یخگیر میافتد. «نولان» نهنگ را مجروح میکند اما هم خودش و هم «اومیلاک» کشته میشوند و «ریچل»، مستأصل و سرگردان در یخها برجای میماند.
* از رده فیلمهائی که پس از توفیق آروارههای استیون اسپیلبرگ (1975) ساخته شدند؛ این بار ماهی مرگبار یک نهنگ است که ظاهراً باید به حادثهپردازی ابعاد گستردهتری بدهد. اما اورکا ظرفی کوچکتر از محتوای حماسی و زیستشناسانهاش دارد. و موفقیتش درجائی است که به فرمول افسانهای و غیر واقعی خود در ژانر هیولائی / خیالپردازانه متکی میماند. هریس در نقش شخصیت اصلی فیلم یکی دیگر از بازیهای تکبُعدیاش را ارائه میدهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست