چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


رؤیاهای پیدا و آرام


رؤیاهای پیدا و آرام
احیا و مرمت اشیاء و خانه های قدیمی، ترویج سبک آنها در معماری معاصر و تلفیق عناصر و مصالح آن با موارد جدید به صورت گزینشی از گذشته بوده است، به این دلیل اهمیت دارد که از مزایا و محاسن فراموش شده و از رده خارج آن با نگاهی جدید بار دیگر در معماری داخلی مدرن بهره گرفته شود و زیبایی هایی که تاکنون در معماری به وجود آمده، مستقل از زمان و عصرشان مورد توجه قرار گرفته و توصیه شود. اشیا و شیوه ها نباید صرفاً به این خاطر که قدیمی هستند کنار گذاشته شوند، چرا که بسیاری از قدیمی ها همچنان خوب و هوشمندانه اند و با تغییر مختصری می توانند امروزه نیز براحتی استفاده شوند، در حالی که خیلی از جدید ها ناقص و شکل سازند و باید کنار گذاشته شوند. شاید در مورد شیوه های قدیمی چون امتحان خود را پس داده اند و شناخته شده اند بهتر بتوان قضاوت کرد. به هر حال خانه ها و بافت های قدیمی هنوز در بسیاری از جاهای دنیا یافت می شوند و می توان آنها را دید که در خانه های مدرن در شهر به حیات خود ادامه می دهند و باید برای آنها هم فکری کرد. می توان از وسایل و لوازم قدیمی موجود در منزل و انبار بهره گرفت، با قیمت پائین از فروشگاه های اجناس دست دوم تهیه کرد یا به صورت سفارش آنها را ساخت و با قدری ذوق و ابتکار بهترین کارآیی را به دست آورد.
البته که اعمال نعل به نعل الگوی پیشنهاد شده نه ممکن است و نه مطلوب بلکه هدف آشنا شدن با آن و ایده گرفتن از شگردهای آن است؛ تا جرقه ای را در ذهنتان روشن کند و سپس با شرایط خاص شما منطبق شود. در تصویر شماره یک، دیوارها، کف و سقف به رنگ کاملاً سفید، یا رنگ های کمرنگ و سبک نزدیک به آن، بوم خالی و سفیدی را برای نمایش دادن هرچه بهتر، برجسته تر و مؤکدتر ترکیب هنرمندانه مبلمان، صنایع دستی، اشیاء و لوازم خانگی پدید آورده است. محتوای این تابلو توسط یک تخته شاسی صریح و روشن با رنگ های ملایم و کمرنگ که از رنگ درجه های خاکی و زمینی (خاکستری، قهوه ای و اخرایی) انتخاب شده به یکدیگر متصل شده و پیوند خورده اند و سپس با استفاده متهورانه و غیر منتظره منسوجاتی با طرح پوست پلنگ به عنوان قالیچه و پتو یا روکش مبل و کف پوشهایی از جنس پوست دباغی شده حیوانات، مانند گاو، ببر و گورخر و نیز نقاشی های بزرگ و مدرن که اشکالی غالباً نا آشنا و انتزاعی دارند، لحن و آهنگ خاصی به آن داده شده است. فضای ساخته شده مقرراتی و ناصری خشک جلوه می کند، اما ملایم و آرامش بخش است. برای حفظ خلوتی و جلوگیری از ریخت و پاش و پراکندگی، اشیا در داخل کابینت ها و پستوها پنهان شده و نمودی ندارند. استفاده از نقش گل ها، خال ها و خطوط پوست حیوانات و انواع بافت و جنس های مختلف شان به جای استفاده از نقاشی ها و رنگ های مصنوعی گل و بلبل، شیوه ای برای وارد کردن طرح و نقش در داخل بناست. اشکال طبیعی و ناپرورده مواد که به صورت خام و پرداخت نشده و با جلوه اصلی و صادق خود به کار گرفته شده، بر خلاف مصالح مدرن که در آنها اغلب از صداقت خبر نیست و در آن به حاده «PVC» جلوه سنگ و چوب می دهند و یا سرامیک را به شکل سنگ درآورده و روی همه چیز را با لایه ای از رنگ می پوشانند، باعث می شود تا فکر کنید اشیا همانطور که هستند به نظر می آیند و همانطور که به نظر می آیند، هستند. اشیایی که شما نمی توانید نسبت به آنها بی تفاوت و بی احساس باشید و به آنها به عنوان وسیله ای که فقط نیازی از شما را رفع می کنند نگاه نمی کنید، بلکه طوری به آنها نگاه می کنید که گویی می خواهید با آنها ارتباط برقرار کرده و حرف بزنید. یک احساس و عاطفه انسانی که بیش از ابزار بودن است و به آنها جان می دهد. چرا که دست ساز بودنشان به آنها روح بخشیده و بوی ماشین و صنعتی بودن نمی دهند و می تواند عواطف درونی و عمیق شما را نسبت به خود برانگیزند. رنگ و بوی کهنگی در آنها آزاردهنده نیست و بیشتر صمیمی و دلچسب است. در فضاهایی با تیپ مدرن خطوط و سطوح بیش از حد صاف ، دقیق و تیز هستند و به همین دلیل بوی مصنوعی بودن می دهند و انسان با آنها احساس نزدیکی و خویشاوندی نمی کند، اما مواد طبیعی با پوست سازگارتر و لمس خوشایندی دارند، چرا که مواد آنها آلی است و با مواد بدن سنخیت بیشتری دارد. مبلمانی که به هر حال زمانی زنده بوده اند و از این رو با شرایط زندگی انسان و خصوصیات او همخوانی زیادی دارند. در احیای این سبک ها هدف آنها است که از بسیاری تشریفات، تکلف ها و تجمل های بی استفاده و دردسر ساز پرهیز شود و به آسایش و آرامش گذشته و راحتی آن فضا بازگشت شود، ضمن آن که در راحتی و تساهل زیاده روی نمی کند و با تن پروری فرصت حرکت و تلاش و خلاقیت را نمی گیرد. شکل های طبیعی، چوب در حالت خام و جلا خورده، سنگ های صاف و شسته شده، فلزی که سطح آن کمی زنگار بسته و مات شده و سفال کهنه و صورتهای پخته و رسیده مواد، عناصر و اجزا یک ترکیب چشمگیر و شوق انگیز و تا حدی سنتی را شکل می دهند که دیدن خصوصیاتشان نگاهی فرهیخته می خواهد. آثار هنری و صنایع دستی به نحوی روی فضا تأثیر می گذارند که حال و هوایی از مدرنیته را با اشاره هایی از زندگی قلدر مآبانه و ساده گرا به وجود می آورند. یک فضای داخلی خیلی سفید و روشن که با نقاشی تمامی بدنه های داخلی و قاب پنجره به رنگ سفید به وجود آمده و این رنگ را در غالب اشیا و مبلمان، پرده و لوازم تکرار کرده است. رنگ آمیزی یک بخش (شومینه) به رنگ سیاه مات در این اتاق درخشان، در نگاه اول ایجاد یک تمرکز فوری و بلافاصل می کند. وجود یک پنجره بزرگ در موقعیت مناسب به پرنوری این اتاق کمک زیادی کرده است. رنگ مرده و بی روح شومینه که خیلی به سیاه نزدیک است در داخل آن، تک صندلی کنار آن، لکه های روی پوست گاو و خال های پوست پلنگ با تفاوت کمی تکرار شده و آن را تقویت کرده است. همچنین متمایز کردن پر رنگ شومینه بر روی ابعاد و تناسبات موزون و زیبای اتاق تأکید می کند و امکان و زمینه استفاده متهورانه از چند شیء سیاه دیگر را به صورت تند و برجسته فراهم می آورد. سیاه و سفید بودن اتاق و عدم استفاده از رنگ سادگی را هر چه بیشتر القا می کند، ضمن آن که بطور اجتناب ناپذیری فضا را خشک و رسمی و بی لطف می کند. روکش چرمی صندلی کنار شومینه نیز این رنگ تیره را انعکاس می دهد، اما در کنار چراغ پایه بلند و در یک اتاق با هم تلفیق می کند. این صندلی و چراغ با خطوط دقیق و واضح محیط دورشان و عملکرد ساده خود به یکدیگر متصل و مرتبط شده اند. صندوقچه قدیمی کنار چراغ نیز با رنگ خاکستری خیلی روشن رنگ شده تا با حل شدن و پنهان شدن در پس زمینه خود کمتر به نظر بیاید و در نتیجه سادگی و خلوتی فضا را حفظ کند. این صندوقچه که در گوشه فضا قرار گرفته در کنار صندلی و چراغ به خوبی کار می کند. پرده های سفید به فضا حس خصوصی بودن و گرما می دهند، بدون آن که از ارزش و اعتبار باقی محتوای اتاق بکاهد. پوست گاو استفاده شده بر روی کف، پوست پلنگ روکش کاناپه در کنار باقی روکش ها که نقش پوست حیوانات بر رویشان چاپ شده است ترکیب جالب و زیبایی از سادگی سنتی و شیوه های معاصر دکوراسیون ایجاد کرده است، بخصوص زمانی که در مجاورت سایر بخش های متمایز و برجسته اتاق دیده می شود. کیفیت لمسی و بساوایی این پوست ها، لطافت و راحتی را به این فضای نسبتاً خشک وارد می کند و رنگ های غنی استفاده شده در آنها که همان رنگ های موجود در اتاق را انعکاس می دهند، منبعی سرشار و فراوان از رنگ ها و سبک ها را در کنار هم به صورت کامل گردآوری می کند. حتی نقاشی ها و لوازم واقعی بر روی پیش بخاری با نظم و انضباط سخت گیرانه این طرح رنگی ملایم و تک رنگ که به لحاظ دیداری ترکیب متعادلی دارد، هماهنگ هستند. استقرار یک جاظرفی کوتاه در مرکز اتاق نشیمن، درست در پشت کاناپه و جایی که قسمت پشتی این کابینت با رنگ خشن و غیر یکدست خود به عنوان تکیه گاه کاناپه کاربرد دارد، فضای کنار دیوار و سطح قابل استفاده آن را در باقی جاهای اتاق آزاد و خالی کرده و حالت سادگی و بی پیرایگی فضا را حفظ و آن را تداوم بخشیده است. قفسه بزرگ کتاب که در پشت کاناپه قرار گرفته براحتی می تواند برجسته و متمایز شده و بر تمامی فضاسایه افکند، اما رنگ سفیدی که روی تمامی قسمت های آن زده شده باعث شده تا بخوبی با فضا و دیوارهای آن آمیخته و در آن حل شود و کتاب ها را به یک ویترین نمایش تزئینی تبدیل کند. به همین ترتیب قاب عکس های سفید روی دیوار مجموعه ای مدولار از نقاشی های کوچک را ارائه می کند که بر روی خود نقاشی ها تأکید می کند. یک کیسه کهنه و قدیمی با چهره غیر عادی و نامأنوس خود به عنوان روکش بالش بر روی کاناپه ای با طرح پوست پلنگ قرار گرفته است. تعدادی قاب عکس تزئینی دیگر که متأثر از هنر شرقی است با استفاده از تعدادی پیچ معمولی به دیوار نصب شده عکس هایی را جلوی چشم بیننده روی دیوار می نهند.
کاسه های دست ساز چوبی که به صورت یک تکه از تنه درخت کنده کاری شده و بعضاً روکش پوست درخت و بافت های آن را همراه خود دارد، شکلی بسیار ساده دارند و به آثار پیکر تراشی و مجسمه سازی می مانند. شکل نامنظم و ارگانیک این کاسه ها که در امتداد الیاف، گره ها و ترک های خود تنه درخت است و بافت آوندهای آن را روی خود نمایش می دهد، در حالی که در چند مورد شاخه های درخت بر روی آن در جای خود نگه داشته شده، شکل دلنشین و هنرمندانه ای دارد. در داخل آنها تعدادی مرجان دریایی با شکل های طبیعی بسیار غنی، ظریف و پیچیده که به حالت فسیل درآمده و نیز سنگ های زیبا و صیقلی دریایی با تنوع خود در کنار سایر موجودات خشک شده دریایی نمایش داده شده و در نهایت با چیدمان هرکدام به صورت خاص و متفاوت کیفیت بهتری پیدا کرده است. آرایه بندی به این نحو با حفظ سادگی و نمایش جلوه و نمود اصلی اشیا و بافت های زنده، به صورت طبیعی و صادقانه، برتری قابل توجهی نسبت به دکوراسیون پرزرق و برق و پرطمطراق با مواد فقیر و نامناسب مصنوعی دارد که معمولاً باعث آلودگی محیط زیست شده و در بسیاری موارد سمی و خطرناک هستند. در برابر سادگی تخته رنگ حاصل از ترکیب رنگی دیوارها، کف و سقف و مبلمان و لوازم کمرنگ و رنگ پریده موجود در این فضا، جزئیات و ریزه کاری های استفاده شده در جای جای آن حسی هنرمندانه به وجود می آورند که در تمامی خانه منتشر و ساری می شود. روی پنجره اتاق ناهارخوری که سرتاسر سطح دیوار انتهایی آن را پر کرده، قاب سفیدی به رنگ دیوارها دارد، هیچ پرده، مسدودکننده یا پوششی استفاده نشده و این باعث شده تا این پنجره فرانسوی درخشنده و تابناک ظاهر شود و شکوه و جلال خاصی داشته باشد. همانند باقی قسمت های این خانه تعداد مبلمان استفاده شده و اسباب و اثاثیه اطراف آن در حداقل ممکن نگاه داشته شده و سادگی سفیدرنگ جداره ها باعث شده تا محتوای اتاق و اشیای چیده شده در آن برجسته، پررنگ و قوی به نظر برسند و خودشان را خوب نشان دهند. طرح کلی و خطوط محیطی نرم و ملایم این نیمکت ها و صندلی ها که در شیوه روستایی ساخته شده، بعضاً برای کارهای پارک و محوطه سازی و نشستن در حیاط یا زمین محوطه مناسب هستند و به خوبی و زیبایی فرسوده شده و حالت مأنوس و صمیمی اشیای عتیقه و ارزشمند تاریخی را پیدا کرده اند. سبک معماری سنگی این خانه احیا شده مربوط به اعصار گذشته است و ارزش تاریخی دارد. قطعات بی شکل سنگ با سطح زبر و خشن و بافت زمخت خود که متناسب باقی عناصر و اجزای فضای داخلی و تقویت کننده حالت آنهاست، در کنار مجسمه های سنگی دست ساز در سینه کش شومینه و داخل حفره مربع شکل آن قرار گرفته. این شومینه که شکل غیرعادی و جالبی دارد، دارای یک فرورفتگی مربع شکل دیگر در همان ابعاد در نزدیکی کف اتاق است که برای ذخیره کردن چوب به عنوان هیزم در نزدیکی محل سوخت کاربرد دارد. رنگ و بافت این چوب ها نیز تحت تأثیر حال و هوای کلی اتاق و بازتابی از آن است. این نحوه مبلمان و دکوراسیون بیشتر متناسب با عملکردهای غیررسمی و غیرکاری و اماکن خصوصی، استراحتی، تفریحی و تفننی است و در مواردی مثل خانه، کافه و رستوران، تفرجگاه ها و فضای سبز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
از مهم ترین مزایای آن ارزانی، بی تکلف بدون، استفاده از مصالح طبیعی، جلوگیری از دور ریختن اشیا و مبلمان کهنه با احیای آنها و استفاده از ظاهر خاص آنهاست.
این شیوه اگرچه در نوع و سبک خود از یک ایده پیروی کرده و از قواعد و بینش های آن خط گرفته است، بسیار حجیم و جاگیر و نیز سنگین است و با آن که محکم و قرص است، حمل ونقل آن کار ساده ای نیست و در نهایت به نظر خیلی راحت و آسوده نمی آید. همچنین با بسیاری شرایط و سلیقه ها همخوان نیست، به دلیل قدیمی بودن مسائل ارگونومیک در آن کمتر لحاظ شده، دست و پاگیر است و انعطاف و قابلیت های لازم را ندارد. مثلاً کف اتاق برای راه رفتن با پای برهنه و یا نشستن مناسب نیست و از پتانسیل های آن استفاده نشده و برای راحتی کف و مبلمان لازم است از انواع منسوجات، بالش ها و پشتی ها به کار گرفته شود و انتخاب مبلمان نیز با دقت و با توجه به شرایط صورت پذیرد.
دستشویی که برای فرد باغبان در حیاط و یا رعایت نظافت و بهداشت بچه ها بعد از بازی و ورود به فضای تمیز کاربرد دارد، به قدر کافی کوچک است تا حضوری معقول و محتاطانه در جایگاه خود داشته باشد و با رنگ سفیدش در محیط روشن و درخشان اطراف غیرعادی و نامتناسب به نظر نمی رسد. در حالی که سطح نهایی کف طبقه همکف را بتن رنگ شده تشکیل می دهد، ماده ای گرم و نرم تر، بی سر و صداتر و راحت تر موردنیاز بود تا برای پله ها و اتاق های خواب به عنوان سطح تمام شده مورد استفاده قرار گیرد. رنگ پرهیجان و گرم این روکش پله به چشم می خورد، بافت طبیعی، نقش جناغی یا خارماهی و جنس آن که از الیاف درهم بافته شده محکم، زبر و خشن نارگیل است و با استفاده از میله های فلزی قلمی و باریک به عنوان بست روی پلکان نگهداری و محکم شده، در هماهنگی با سایر قسمتهای خانه است. نوری که از نورگیر شخصی شیشه ای بالای حمام وارد فضای آن که در طبقه بالای خانه واقع شده، می شود، حمام را به خوبی روشن کرده است. درهای چوبی که قسمت بالایشان چارچوب شیشه خور است با شیشه های منقوش و مات شده جهت مخدوش کردن دید مزاحم ضمن عبور دادن نور موردنیاز، محرمیت و خصوصی بودن حمام را تأمین می کند. این فضای کوچک که پنجره ای روی دیوارها ندارد، با استفاده از دیوارکهای مستقل و باریک که به جز با کف، به دیوارهای دیگری اتصال ندارند، به طور هوشمندانه ای تقسیم بندی و فضابندی شده است تا حداکثر استفاده از محدوده کوچک آن به عمل آید.
دوش و سرویس بهداشتی در پشت دیوارها پنهان شده اند. دیوارکهای پشت جامهای روشویی علاوه بر آن که سطحی را برای نصب این جام سفید از جنس چینی فراهم آورده تا با قرار گرفتن برروی دو میله فلزی ساده به شکل مثلثی درمحل خود محکم شوند، توالت پشت آن از دید مستقیم را هردو درحال بازبودن در، پنهان کرده است. سیم کشی برق، لوله کشی آب، شیر فلزی بالای روشویی و لوله کشی فاضلاب به صورت توکار در داخل این دیوار انجام شده و این خود به القای حس تمیزی و پاکیزگی کمک کرده است.
سطح کاشیکاری شده سفید دیوار دارای فرورفتگی های تاقچه مانند عالی است که محل استقرار ابزار و مواد موردنیاز و وسایل نظافت است. دو چراغ کوچک بالای هرجام روشویی با روکش فلزی گالوانیزه درکنار چهارپایه چوبی زیرآن، احساسی از آرامش و تسکین می دهد که دور از سردی و خشکی، بی احساسی و بی روحی برخی از فضاهای مدرن است. رنگ سفید عناصر و دیواره های فضا را یکپارچه و یکدست ساخته و با کاربری آن که حفظ بهداشت و نظافت است، کاملاً متناسب است.
در خانه دیگری که یک خانه ییلاقی مربوط به دهه هفتاد که حال وهوایی از دهه پنجاه در اروپا را با خود دارد مورد بررسی قرار گرفته است. این ویلای ساده گرا فضای زندگی غنی، آسوده و راحتی دارد و به لحاظ رنگ، بافت و دکوراسیون نیز پر از نکات جالب است. مجموعه میز و صندلی و اسباب و لوازم و نیز مواد و مصالح به کار رفته در فضای داخلی، از یک سبک طراحی ترکیبی بهره گرفته که تلفیقی از سبک های کلاسیک و سنتی و شیوه های مدرن و صنعتی است. حال وهوای اینجا به طرز فریبنده ای اتفاقی است در حالی که در تمامی اجزای آن تعمد و انتخاب صورت گرفته و ریزترین جزئیات آن از دقت نظر دور نمانده است. اتمسفرش تا حد امکان خودمانی و غیررسمی است، اما به هیچ وجه سرسری و توأم با بی توجهی نیست و برای کوچکترین چیزها ارزش و جایگاه خودش در نظر گرفته شده و محترم است اسباب و اثاثیه محبوب آن با دقت و حساسیت در کنار هم آرایش داده شده و در فضای اتاق با توجه به عناصر معماری همچون دیوار، در و پنجره، پله و راهرو و کاربری اتاق، در محل خود مستقر شده اند و به نحوی مناسب نمایش داده می شوند. در اینجا تأکید طرح بیشتر بر روی کاربری بهینه و بهترین استفاده از فضا و لوازم است در حالی که راحتی استفاده کننده را در نظر می گیرد به جای آن که سبک معماری داخلی و دقت بر روی اسلوب کار و حفظ و تداوم آن را در اولویت قرار دهد. بافت و نقشی که در تصویر روی در و دیوارها دیده می شوند، با مجموعه ای از کاغذهای ژاپنی منسجم و بادوام ساخته شده اند که به طرز خلاقانه ای به عنوان روکش دیوارها، پرده و مبلمان به کار گرفته شده اند رنگ های قرمز، نارنجی و قهوه ای مبلمان همان رنگ های معروفی هستند که در دهه پنجاه استفاده شده اند، همانطور که لبه های مستقیم و زوایای ۹۰درجه آن نیز چینی هستند. راحتی فضا در عین توجه به مرتب و منظم بودن آن، با استفاده از مبلمان کاربردی بهسازی شده و وسایل خانگی طوری انتخاب شده اند که علاوه بر داشتن کارایی در زندگی «حس دوست داشتن» فرد صاحب خانه را برانگیزند. فضای آشپزخانه و قفسه بندی منظم و نمایان آن برای نگهداری و انبار ظروف دیده می شود. این قفسه بندی با ردیف های طولانی تاقچه های پیوسته روی هم، یک بدنه آشپزخانه را به طور کامل اشغال کرده و به خود اختصاص داده است یا آن که کابینت های جدید و اجاق استیل مجهز یادآور سبک های مدرن است و مبلمان آشپزخانه از بسیاری از ویژگی های عملکرد آشپزخانه های مربوط به دهه های پنجاه و شصت برخوردار است، هیچ سبکی به تنهایی برجست و بر فضا چیره نشده و هیچ شی ءای سبک مربوط به خود را بر مجموعه دیکته نکرده. جا ظرفی های ساخته شده از فولاد رنگ مربوط به تجهیزات پزشکی هستند که به طرزی محبوبانه بدون جلب توجه در میان مجموعه متنوع سبک ها جا گرفته فضایی شلوغ، اما منظم و آراسته پدید آورده اند. مجموعه ای از قفسه های چوبی ضخیم، دسترسی آسان و سریعی را برای ظروف و وسایل دم دستی که استفاده زیادی دارند و مدام باید برداشته و گذاشته شوند فراهم می کند. ضمن آن که با تفکیک آن ها از یکدیگر و قرار ندادن هیچ کدام در پشت دیگری، یافتن و سپس برداشتن وسیله مورد نظر را تا حد امکان تسهیل می کند.
البته بخشی از لوازم و وسایل منزل باید پنهان شوند و به انبارها و پشت پستوها رانده شوند و فقط از اشیای خاصی می توان استفاده دکوراتیو کرد. بنابراین در گزینش آنها باید دقت کرد و با استقرار منظم در بوفه ها، قفسه ها و ویترین ها، ضمن تأمین دسترسی سریع و حل مشکل انبار آنها، روی کاربری های هر فضای خاص تأکید کرد و به هر بخش شخصیت و هویت خوب بخشید و با القای کارهایی که قرار است در آن انجام شود، فضا را تعریف کرد. کاشی های سرامیکی استفاده شده در کف آشپزخانه نیز که مفید و کارآمد بوده نظافت آنها به سادگی صورت می پذیرد. یک سینک ظرفشویی لعابدار با دو جام و طرح خالدار و یک میز چوبی به سبک روستایی که بافت طبیعی چوب و پوسته درخت روی آن دیده می شود همگی به سبک سهل و راحت و حرکت های روان این فضا کمک می کنند. در اینجا سادگی با کارآیی و مجهز بودن، عدم وجود جزئیات و سؤالی و ریزه کاری های پرتکلف همراه شده و به جای آن که با سختی و تنگنا باشد راحت و دارای امکانات است. سادگی آن بر کارآیی افزوده و ضمناً پارسایی و قناعت را القا می کند.
اجاقی که در حد و اندازه تهیه غذا برای جشن و میهمانی است و سیستم مدرن هواکش روی آن، حاکی از نوعی تفریح و تفنن در آشپزی است که بر انضباط و شکل زیبا فائق آمده. در واقع به دلیل علاقه صاحبخانه به فن آشپزی با عملکردی ساختن آشپزخانه، مسأله دکوراسیون در آن تحت تأثیر واقع شده و مغفول افتاده است.
واحدهای پرقابلیت و چند منظوره کاناپه در فضای نشیمن خصوصی مصور شده که با ابعاد بزرگ و راحتی خود، شکل مدرن و ساختار متجددش هم بسیار کاربردی و مفید است و هم به منظورهای گوناگونی می توان از آن استفاده کرد. روکش های شل و آویزان که از پارچه کتان قدیمی به عنوان ملافه ساخته شده اند و روی تمامی سطوح این کاناپه بزرگ را پوشانده اند، تأثیر این شیء بزرگ مقیاس را که بیشتر فضای اتاق را پر می کند تلطیف کرده اند، ضمن آن که از آن محافظت کرده نظافت آن را آسان می کنند و در میهمانی ها به راحتی برداشته می شوند.
بالش های کوچک، قالیچه، پتو، پوست حیوانات و منسوجات منقوش که جزو صنایع دستی محسوب می شوند با بافت و نقش غنی خود، حسی از تجمل و زیبایی را به ارمغان می آورند و قطعات دست بافته آویخته شده اند، بافت ها، رنگ ها و الگوهای بصری زیبایی را ارائه می کنند. این پارچه ها که مربوط به اعصار و سبک های گوناگون هستند رنگ های گرم، طرح ها و الگوهای تعدادی از نمادها و نقوش قدیمی و علایم ارزشمند سنتی و باستانی را به همراه دارند که خاطرات و فرهنگ گذشته را زنده می کند. مشابه مبلمان دیگر جاهای این خانه، قفسه های سفیدرنگ کتاب با محتوای عمدتاً سفید خود در ابتدای امر برای استفاده خانگی و اتاق نشیمن طراحی و ساخته نشده بلکه برای یک کتابخانه عمومی بوده و صاحب خانه با ابتکار خود آن را به اتاق آورده تا با استفاده از چرخ های بزرگ آن بتوان به آسانی دورتادور اتاق حرکتش داده و به مکان مناسب منتقل کرد. یک جفت شمعدانی قدیمی روبه روی یک آینه مستطیل شکل خیلی بزرگ در طرف دیگر این اتاق نشیمن تصویر شده که روی یک میز توالت کشیده و کم ارتفاع در پشت کاناپه ایستاده اند. آینه با شیشه غم زده و زنگار بسته خود کم گویی با کشیدن آهی ترک خورده است به اتاق شخصیت و زیبایی داده و توهمی از گسترش فضا ایجاد کرده است. همچنین با انعکاس نور باعث افزایش روشنایی اتاقی شده که به شکل ساده و بی پیرایه ای مبله شده است. با یک نگاه دقیق و عمیق به زنگار آینه می توان شکل زیبا و ارگانیک آن را که الگویی از بافت های طبیعی دارد مشاهده کرد. منسوجات، دست بافته ها، پارچه ها، پوست حیوانات، مجسمه های کوچک، لوازم خانگی مجسمه وار و تزئینی که در جای جای این خانه استفاده شده اند در کنار کمد و کف سازی چوبی، قاب آینه و چارچوب درها از رنگ های کرم و قهوه ای برخوردار هستند و با ایجاد وحدت و یکپارچگی میان اشیایی با ساختمان ها و سبک های گوناگون فضایی ساده و یکدست را پیش می نهند. دیواره ها با اتاق خود با ورقه هایی از یک نوع کاغذ ضخیم و نسبتاً بافته شده و منسوج که با الیاف درشت و نمایان چوب ساخته شده، رنگ، بافت، جلوه و حسی طبیعی از چوب را با اتصال در قطعات مساوی روی دیوار، به اتاق داده است.
یاسین درودیان
منبع : روزنامه ایران