سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
بررسی آثار گازسوز کردن خودروها
![بررسی آثار گازسوز کردن خودروها](/mag/i/2/bgz80.jpg)
براساس آخرین آمار منتشره، ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۰۱ با ۳/۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۵۵ تریلیون متر مكعب بالغ شد و كشورهای روسیه و ایران به ترتیب با داشتن ۷/۳۰ و ۷/۱۶ درصد از این میزان، بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.
میزان ذخایر گاز قابل استحصال كشور در پایان سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۵/۲۶ تریلیون مترمكعب بوده است.
این ارقام به خوبی نشان از اهمیت راهبرد توسعه بهرهبرداری از گاز طبیعی –چه در زیربخشهای اقتصاد ملی و چه در بخش صادرات-دارد.
به علاوه از آنجا كه در یك دهه گذشته، رویكرد جهانی به كاهش آلایندههای محیط زیست وارد مرحله نوینی شده، گسترش استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوختی پاك، در دستور كار بیشتر كشورهای جهان قرار گرفته است. به این ترتیب و براساس پیشبینیها، نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در قرن ۲۱ بالاترین نرخ رشد را در مقایسه با نرخ رشد مصرف سایر حاملهای انرژی خواهد داشت تا آنجا كه قرن ۲۱، قرن گاز نامیده شده است.
در حال حاضر مهمترین محور گسترش مصرف گاز طبیعی در داخل كشور، توسعه انتقال گاز به شهرها و روستاهاست. به موازات آن، اتفاق مهم دیگر ایجاد زیرساخت و ساختارهای لازم برای استفاده از سوخت گاز طبیعی در بخش حمل و نقل است، به این ترتیب كه سوختی نسبتاً ارزان به نام CNG در اختیار مصرفكنندگان قرار گیرد كه در كاهش سطح آلودگی هوا نیز نقش مهمی خواهد داشت.
سابقه استفاده از موتورهای گازسوز به چند دهه قبل برمیگردد. اولین فعالیت مهم برای گازسوز كردن موتورهای درو نسوز در سال ۱۹۳۰ در امریكا انجام شد.
تمایل به گازسوز كردن موتورها در اوایل دهه ۵۰ میلادی افزایش یافت؛ تا این كه مرتفع شدن مسائلی از قبیل سوخت نامناسب، تجهیزات ناقص و نیز گرانی گاز، استفاده از گاز در موتورهای درونسوز را جدی كرد.
از آن زمان تاكنون طرحهای متنوعی برای گازسوز كردن موتورهای احتراق داخلی ارائه شده است. مهمترین مزایای استفاده از سوختهای گازی در موتورهای احتراقی عبارتند از:
صرفهجویی در سوخت و روغن موتور
كاهش آلودگی محیط زیست
كاهش هزینههای نگهداری موتور
در كشور ما نیز CNG جایگزین بسیار مناسبی است زیرا:
در بیشتر مناطق كشور در دسترس است.
بسیار پاك میسوزد و كمترین آلایندگی را دارد.
بسیار ارزان و باصرفه است.
هزینه مصرفی كمتری بر اقتصاد تحمیل میكند.
در طول چهار دهه گذشته به علت افزایش جمعیت و مصرف روزافزون انرژی، آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اتكای بیش از حد به نفت و كاهش ذخایر نفتی، تلاشهای بسیاری برای تنوع بخشیدن به انرژی و سوختهای جایگزین در جهان صورت گرفته است.
گاز طبیعی یكی از انواع انرژی بود كه به دلیل داشتن كیفیت مناسب و ویژگیهای خاص به عنوان یكی از سوختهای جایگزین شناخته شد. در طول ۲۰ سال گذشته فعالیتهای بسیاری برای دستیابی به مخازن گاز طبیعی صورت گرفت و با كشف مخازن عظیم گاز طبیعی، سهم گاز طبیعی در تامین انرژی موردنیاز كشور روز به روز افزایش یافت؛ به طوری كه در سال ۱۳۷۲ سهم گاز طبیعی به ۸/۳۲ درصد رسید و سهم نفت خام در تامین انرژی در این سال كاهش یافت و در سال ۱۳۷۳ نیز سهم گاز طبیعی برای مصرف داخلی روزانه به ۹۶ میلیون مترمكعب رسید. این میزان مصرف گاز طبیعی معادل ۸۵۰ هزار بشكه نفت خام برای پالایش است. در سالهای بعد میزان مصرف گاز طبیعی در كشور سیر صعودی پیدا كرد.
همان گونه كه ذكر شد، میزان ذخایر گاز قابل استحصال كشور در پایان سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۵/۲۶ تریلیون مترمكعب بوده است. مصرف داخلی گاز طبیعی در این سال معادل ۶۸ میلیارد مترمكعب بود كه ۶/۳۲ درصد آن به بخش خانگی-تجاری و عمومی، ۹/۱۳ درصد به بخش صنعت، ۱/۳۶ درصد به نیروگاهها، ۳/۴ درصد به پالایشگاهها، ۸/۸ درصد به پتروشیمی و ۲/۴ درصد به حمل و نقل، سوخت شركتی، گازهای اسیدی و تخلیه اختصاص داشت.
براساس آمار تا سال ۲۰۰۱، یك میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو در جهان گازسوز شدهاند و در مجموع چهار هزار ایستگاه سوختگیری در جهان وجود دارد.
هم اكنون در ۱۴ كشور بیش از ۱۰ هزار خودرو تبدیل به گازسوز شدهاند. خودروهایی كه موتور آنها فقط با گاز CNG كار میكند، مواد آلاینده كمتری نسبت به خودروهای تبدیل شده به وجود میآورند اما هزینه آنها بیشتر است.
یكی از مشكلات اساسی كشورهای در حال توسعه، تبدیل و CNGسوزكردن نادرست خودروها و استفاده از كیت و سیلندر نامرغوب است.
حجم ذخایر اثبات شده و قابل استحصال گاز طبیعی در جهان بالغ بر ۵۴۵۰ تریلیون فوت مكعب است كه ایران ۹۲۹ تریلیون فوت مكعب یعنی ۱۷ درصد از این ذخایر اثبات شده را در اختیار دارد. با درنظر گرفتن ارقام كنونی ذخایر قابل استحصال این سوخت هیدروكربوری، منابع كشف شده گاز طبیعی پاسخگوی حدود ۶۳ سال مصرف گاز در جهان و افزون بر ۴۰۰ سال مصرف گاز در سطح كنونی در ایران است.
سوخت گازی كه در خودروها استفاده میشود، از تنوع بسیاری برخوردار است. در صنعت از دو نوع سوخت گازی CNG، LPG استفاده میشود كه هر یك از آنها با توجه به شرایط موجود برای خودرو انتخاب میشوند.
سوخت CNG (Compressed natural gas) با فشردن گاز طبیعی (معمولاً متان) در فشارهای بالا به دست میآید این گاز، سوخت ایدهآل خودروست اما تهیه و استفاده مناسب از آن به تكنولوژی و تجهیزات پیچیدهای نیاز دارد.
سوخت LPG (Liquefied petroleum gas) تركیبی از پروپان و بوتان است كه میتواند در فشارهای پایین به مایع تبدیل شود. به كارگیری آسان این سوخت، آن را به عنوان بهترین سوخت گازی خودروها مطرح كرده است.
از جمله مزایای دیگر گاز مایع، بالا بودن عدد اكتان آن است. گاز مایع مخلوطی از گازهای مختلف است و از این رو نمیتوان برای آن عدد اكتان دقیقی را بیان كرد اما اندازهگیریهای عدد اكتان برای گازهای تشكیلدهنده گاز مایع نمایانگر بالاتر بودن این عدد نسبت به بنزین است.
ویژگی دیگر گاز مایع به عنوان سوخت خودرو، بالا بودن ارزش حرارتی آن در مقایسه با بنزین است.
در طرح قبلی گازسوز كردن خودروها، از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها استفاده میشد كه این سوخت به لحاظ آلایندگی زیست محیطی و همچنین هزینه حمل و انتقال آن از بنادر به نقاط مصرف، شرایطی همانند بنزین داشت بنابراین اجرای این طرح متوقف شد. در طرح جدید، از گاز طبیعی CNG به جای بنزین در خودروها استفاده میشود كه این روش دارای تكنولوژی ۲۵ ساله است.
استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها دارای مزیتهای بسیاری است. قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین بسیار پایین بوده و به لحاظ ایجاد آلایندههای زیست محیطی، سوختی استاندارد است و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمیكند. دولت سالانه بیش از یك میلیارد دلار بنزین وارد میكند كه اگر این میزان سرمایهگذاری در بخش گاز طبیعی صورت گیرد، از یك سو به دلیل وفور آن در كشور و مزایای فراوان این طرح و از سوی دیگر به دلیل شرایط دشوار صادرات گاز كشور، میتواند كمك بزرگی به اقتصاد مملكت باشد.
گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوختهای فسیلی متداول، پایینترین ارزش حرارتی را دارد و برخلاف سایر هیدروكربورها قابل تبدیل به مواد با ارزش افزوده بالا نیست.
گاز طبیعی به صورت مستقل و یا همراه با نفت خام یا مایعات گازی از چاهها استحصال میشود و به طور عمده از متان تشكیل شده و حاوی مقادیر ناچیزی اتان، پروپان، بوتان و پنتان است. در حال حاضر عمدهترین مصرف آن در شبكه گازرسانی شهری است و برای استفاده در بخش حمل و نقل بسیار به صرفه است. علاوه بر این با استفاده از گاز طبیعی به جای سوختهای فسیلی، انتشار آلودگیهای ناشی از مصرف سوختهای فسیلی قطع میشود و در هزینهها نیز صرفهجویی خواهد شد.
سوخت CNG در ایران
ایران به لحاظ ویژگیهای زیر، یكی از گزینههای مناسب برای به كارگیری CNG به عنوان سوخت مورد استفاده در خودروهاست:
دارای دومین ذخایر گاز جهان است.
جزء تولیدكنندگان عمده گاز جهان است.
دارای شبكه گسترده خط لوله گاز است كه نصب جایگاه سوخت رسانی در سرتاسر كشور را میسر میكند.
به علت طراحی قدیمی و عمر بالای خودرو، مصرف سرانه سوخت خودروهای ایران (در ازای هر خودرو) در مقایسه با معیار متوسط جهانی بسیار زیاد است.
نرخ داخلی گاز طبیعی ایران بسیار ارزان است.
بالاترین نسبت مصرف گاز به كل سوختها را در جهان دارد.
در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ طرح استفاده از گاز طبیعی در خودروها به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه سواری به مرحله اجرا درآمد. به همین منظور دو ایستگاه سوختگیری CNG برای سرویسدهی به این خودروها ایجاد شد. هم اكنون نیز یك ایستگاه سوختگیری و ۵۰۰ خودرو در شیراز فعال هستند و قیمت فروش گاز طبیعی برای هر بار شارژ معادل ۱۰ مترمكعب گاز ۵۵۰ ریال است. در مشهد نیز دو ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ ایجاد شد. كل خودروهای گازسوز شده از ابتدای طرح تاكنون حدود ۱۲۰۰ خودروست كه ۴۷۵ دستگاه آن در مشهد فعال هستند. قیمت گاز طبیعی برای هر بار شارژ معادل ۱۰ مترمكعب گاز حدود ۷۰۰ ریال است.
در تهران نیز شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در سال ۱۳۷۱ تحقیقاتی را برای گازسوز كردن اتوبوسهای درون شهری آغاز كرد. این طرح در سال ۱۳۷۵ به بهرهبرداری رسید. در حال حاضر ۱۱۶ دستگاه اتوبوس با سوخت CNG در حال تردد هستند و یك ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی وجود دارد.
●خودروهایی با سوخت گاز طبیعی NGV (Natural Gas Vehicles)
تفاوت اصلی میان خودروهای گازسوز و خودروهای معمولی، در سیستم سوخت رسانی آنهاست. گاز طبیعی در ایستگاههای سوختگیری به میزان مناسب متراكم و در مخزن ذخیره سوخت خودرو ذخیره میشود.
سیستم سوخت رسانی در خودروهای گازسوز به این گونه است كه ابتدا گاز با عبور از شیر ایمنی مخزن وارد سیستم سوخترسانی میشود، پس از ورود به رگولاتور و كاهش فشار برای اختلاط با درصد مناسبی از هوا، به میكسر انتقال مییابد و بعد از اختلاط، به درون محفظه احتراق هدایت میشود. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت در خودروهای گازسوز به صورت دوگانهسوز (CNG و بنزین) تك سوخته (CNGسوز) و دوسوخته (CNG و گازوئیل) است.
●خودروهای دوگانهسوز
این خودروها دارای دو سیستم جداگانه سوخترسانی بنزین و گاز طبیعیاند كه به صورت اختیاری امكان استفاده از یك سوخت را دارند.
طخودروهای تك سوخته
این خودروها صرفاً توانایی استفاده از یك سوخت را دارند و به دلیل عملكرد بهتر موتور به لحاظ بازده، شتاب و صدای آرام موتور در مقایسه با نوع دوگانهسوز، بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
●خودروهای دوسوخته
موتورهای دیزل فاقد سیستم جرقهزنیاند و در صورتی قابلیت استفاده از گاز طبیعی را خواهند داشت كه سیستم جرقهزنی روی موتور تعبیه شود یا مخلوط گاز طبیعی و گازوئیل به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.●اثرات استفاده از CNG در كاهش آلودگی هوا
از آنجا كه وسایل نقلیه، موتوری در ایجاد آلودگی هوا نقش اصلی را به عهده دارند، یكی از راههای كاهش آلودگی هوا گازسوز كردن آنهاست. سوختهای مصرفی بنزین و گازوئیل كه وزن مخصوص آنها به ترتیب ۷۵ درصد و ۸۴ درصد است، در مقایسه با گاز مایع به وزن مخصوص ۵۵ درصد و گاز طبیعی، سوختهای سنگینتری به حساب میآیند.
هر چه مولكولهای تشكیلدهنده سوخت از هیدروكربنهای بزرگتری ساخته شده باشد، به هنگام مصرف، احتراق ناقصتری انجام میشود و در نتیجه منوكسید كربن و هیدروكربورهای نسوخته بیشتری وارد هوا میشود. گاز طبیعی فشرده یا متان (CH۴) مزایای بسیاری نسبت به بنزین دارد. اولاً خوشسوز است و به سرب به عنوان ماده خوش سوزكننده كه به بنزین اضافه میشود، احتیاج ندارد؛ ثانیاً چون گاز طبیعی به طور یكنواختی با هوا مخلوط میشود، تمیزتر میسوزد و دودگرفتگی به وجود نمیآورد بنابراین برعمر موتور میافزاید و به سرویس كمتری نیاز دارد و هزینه نگهداری خودرو پایین میآید. همچنین نسبت كربن به هیدروژن در گاز طبیعی از بنزین كمتر است؛ در نتیجه میزان منوكسید كربن تولیدی آن حدود یك سوم كمتر از بنزین است و به علت خوشسوزی، نسبت تولید CO۲ بیشتر از CO خواهد بود. اختلاط بهتر گاز طبیعی با هوا باعث پایین آوردن هیدروكربورهای نسوخته میشود و در نتیجه انتشار هیدروكربورهای نسوخته ۴۵ درصد كمتر خواهد شد.
آلاینده منوكسید كربن یك خودروی گازسوز به طور متوسط ۹۰ درصد از بنزینسوز كمتر است.
گاز طبیعی پس از هیدروژن پاكترین سوخت جایگزین است و چون بیش از ۸۰ درصد این سوخت از متان تشكیل شده، گازهای آلاینده منتشره از خودروهای با سوخت گاز طبیعی، كمتر از خودروهای بنزینی مشابه است.
آلاینده منواكسید كربن یك خودروی گازسوز تقریباً بین ۷۶ تا ۹۵ درصد و اكسیدهای نیتروژن حداقل ۷۷ درصد كمتر از حالت بنزینسوز منتشر میشود.
انتشار آلایندههای سمی ناشی از تبخیر بنزین از باك خودرو، در زمان سوختگیری در خودروهای گازسوز به وقوع نمیپیوندد، همچنین در واحد انرژی، گاز طبیعی نسبت به سایر سوختهای هیدروكربنی مایع، بنزین، گازوئیل، كربن كمتری دارد و از این رو میزان انتشار دی اكسید كربن در مسافتی یكسان، از خودروهای گازسوز كمتر است.
وقتی سوخت گاز به صورت صددرصد استفاده میشود، میزان آلایندههای موتور قابل قیاس با دیزل نیست و برخی شاخصهای آلایندگی دیزل مانند ذرات و دوده صددرصد حذف میشود.
میزان گوگرد هم قابل قیاس نیست چون گازوئیل ما یك درصد گوگرد دارد كه ۱۰ تا ۲۰ برابر بالاتر از استاندارد اروپایی است بنابراین بارانهای اسیدی، دوده و ذرات حذف میشود. در خصوص هیدروكربورها باید گفت، چون هیدروكربور متان (CH۴) و پروپان (C۳H۸) و بوتان (C۴H۱۰) هیدروكربورهای شناخته شده و بیضرری هستند، نسبت به گازوئیل كه دارای هیدروكربورهای سنگین و خطرناك مثل اروماتها و هیدروكربورهای حلقوی است، بسیار سالمترند. منواكسید كربن كاملاً قابل كنترل است و اكسیدهای ازت هم در مقایسه با حالت دیزلی كمتر میشود.
با استفاده از خودروهای با سوخت CNG میتوان آثار مخرب گلخانهای CO۲ را ۲۰ درصد كاهش داد.
كاهش انتشار آلایندههای CNG نسبت به سایر سوختها
۲۰ درصد CO۲
۶۵ درصد CO
۳۰ درصد Nox
۹۵ درصد PM
۸۹ درصد NmHc
●ایمنی بیشتر خودروها
گاز طبیعی از هوا سبكتر است و به این دلیل در صورت نشت گاز از مخزن ذخیره سوخت و دیگر اجزاء، به سرعت به سمت بالا حركت میكند.
دمای اشتعال گاز طبیعی تقریباً دو برابر بنزین است كه باعث میشود خطر انفجار یا آتشسوزی خوردوهای گازسوز به شدت كاهش یابد. جدا از مشخصات فیزیكی و شیمیایی گاز طبیعی، مخازن ذخیره گاز طبیعی CNG نیز در مقایسه با باكهای معمولی خودروها استحكام بیشتری دارند.
كلیه مخازن ذخیره این گاز میتواند به شیر جلوگیری از جریان بیش از حد مجهز باشند كه در صورت كاهش ناگهانی فشار، به قطع مسیر خروج گاز اقدام میكنند.
مصرف گاز در خودروها از سال ۱۳۷۴ تا ۷۸ به ترتیب ۶۲، ۱۴۷، ۱۶۷، ۲۹۰ و ۷۵۰ تن در روز رسید بنابراین روند استقبال از گاز در خودروها مطلوب بوده است اما موفقیت آن منوط به برنامهریزی، هماهنگی و پاسخگویی به نیاز مصرفكنندگان در سالهای آینده است تا بتوان به نتایج مطلوبی در زمینه بهینهسازی مصرف سوخت خودروها و كاهش آلودگی هوا دست یافت.
استفاده از گاز طبیعی فشرده دارای محاسن و معایبی است. مهمترین محاسن آن عبارتند از: انتشار آلایندههای كمتر، قیمت ارزانتر، عملیات آرام و بی سروصدای موتور نسبت به موتورهای دیزلی و كاهش انتشار دی اكسید گوگرد.
معایب گازسوز كردن خودروها شامل هزینه بالای پخش و ذخیرهسازی گاز، ایجاد جایگاههای سوختگیری، هزینه بیشتر خودرو، كوتاهتر شدن مسافت پیمایش خودرو، نیاز به تانك سوخت بسیار سنگین و مشكلات عملیاتی و كاری بیشتر نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی است.
امروزه گاز طبیعی فشرده از نظر اقتصادی تنها سوخت جایگزین برای خودروهای سنگین است. برای تبدیل و گازسوز كردن خودروهای دیزلی و تهیه تجهیزات سوختگیری به سرمایهگذاری سنگین نیاز است كه به علت ارزانی و فراوانی سوخت گاز طبیعی و كاهش آلایندگیهای زیست محیطی، توجیه فنی و اقتصادی دارد.
ساختار موتور خودروها برای استفاده از گاز مناسب نیست و رانندهها میگویند پس از مدتی سوپاپها و موتور با مشكلاتی روبه رو میشود و در اصطلاح به دلیل خشكی گاز، فرسایش موتور بیشتر میشود و هزینه تعمیر آن افزایش مییابد و عملاً صرفهجویی استفاده از گاز به جای بنزین با این هزینهها از بین میرود بنابراین خودروسازان باید با سخت كاری و استفاده از آلیاژهای مناسب در خودروها و سوپاپهای موتور، امكان استفاده از گاز طبیعی را ایجاد كنند.
اگر خودروسازان با بهبود تكنولوژی و بالا بردن كیفیت موتور و سوپاپها امكان استفاده از گاز را ایجاد كنند و وزارت نفت نیز گاز را به وفور در دسترس مصرفكنندگان قرار دهد، در سالهای آینده شاهد افزایش خودروهایی با سوخت پاك خواهیم بود و نگرانی از افزایش آلودگی هوا كاهش خواهد یافت.
تاكنون توجیه فنی و اقتصادی گازسوز كردن خودروهای سواری با تردید رو به رو بوده است. به همین دلیل كشورهای توسعه یافته برای تجاری كردن این گونه خودروها اقدامی جدی نكردهاند.
آمارها نشان میدهد كه از مجموع ۷۵۰ میلیون خودروی موجود در جهان، تنها یك میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو گازسوز (CNG) شدهاند كه معادل ۲۵/۰ درصد خودروهای درحال تردد است و بیشتر آنها هم خودروهای عمومی مانند تاكسیها، كامیونها، اتوبوسها و سرویسهای شهری هستند .
با توجه به این كه خودروهای عمومی در مقایسه با خودروهای شخصی سوخت بیشتری مصرف میكنند، تجهیز این خودروها به سیستم گاز طبیعی از دو جنبه در اولویت قرار گرفت: اولاً با تجهیز این خودروها به سیستم گاز طبیعی، از مصرف بیش از حد بنزین جلوگیری میشود و از طرف دیگر وضعیت آلودگی شهرهای بزرگ بهبود مییابد.
دوره بازگشت هزینه نصب سیستم استفاده از گاز طبیعی در خودروهای عمومی زیر یك سال است.
توسعه شبكه انتقال گاز و نیز احداث ایستگاههای فشردهسازی، مستلزم سرمایهگذاری قابل توجهی است؛ البته این سرمایه در كمتر از پنج سال از محل صرفهجوییهای مستقیم در هزینههای سوختی كه بخش قابل توجهی از آن وارداتی است، جبران میشود و از آن پس به سوددهی خالص نیز خواهد رسید.
سرمایهگذاری برای CNGسوز شدن تاكسیها در زمانی كمتر از ۹ ماه بازمیگردد.
براساس برآوردهای صورت گرفته، در حالی كه با گازسوز شدن تاكسیها میزان مصرف فراورده مایع و گاز طبیعی تقریباً برابر خواهد بود (۹۰۰۰ لیتر و یا مترمكعب)، سود سالانه ناشی از جایگزینی سوخت تقریباً ۱۶۲۰ دلار است.
همچنین نسبت سود به سرمایهگذاری در CNG سوز شدن تاكسیها ۱۳۵ درصد و هزینه لازم برای گازسوز شدن هر تاكسی ۱۲۰۰ دلار است كه به سرعت بازمیگردد.
شایان ذكر است كه وجود شبكه گسترده خط لوله گاز در كشور نیز شرایط نصب جایگاه گازرسانی را در اغلب نقاط كشور فراهم آورده است.
ما طی ۱۰ سال تنها ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را گازسوز كردیم؛ در حالی كه كشوری نظیر هند ظرف یك سال ۳۵ هزار دستگاه اتوبوس را گازسوز كرده است.
وزارت صنایع نیز گازسوز شدن خودروها را با طرحی تحت عنوان (توسعه صنایع و سیستمهای گازسوز خودرو) دنبال میكند. براساس این طرح كه بر دو دسته از خودروهای بنزینی و دیزلی متمركز است تا پایان سال ۸۷ معادل ۲ میلیون خودروی گازسوز تولید میشود. در این طرح ۱۰ درصد خودروهای در حال كار گازوئیل سوز (معادل ۱۶ هزار دستگاه) تا پایان سال ۸۵ گازسوز خواهد شد.
به استناد این طرح، وزارت صنایع ۵/۱ میلیون دستگاه خودروی OEM (خودرویی كه از ابتدا گازسوز است) به بازار عرضه خواهد كرد.
متقاضیان تاسیس جایگاه توزیع گاز طبیعی میتوانند با ارائه طرح خود به سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، از تسهیلات یارانهای بهرهمند شوند.
شرایط مصرف سوخت در كشور به گونهای است كه چارهای جز حفظ نفت، حذف واردات بنزین و تبدیل سوخت خودروها از بنزین به گاز طبیعی نداریم.
در حال حاضر شرایط برای جایگزینی سوخت و حذف واردات بنزین مساعد است ولی برای تسریع در این برنامه باید تاسیسات زیربنایی لازم را احداث كرده و با تبلیغ مستمر، اطلاعات مردم را افزایش داد. تجهیز هر خودرو به سیستم سوخت گاز طبیعی فشرده با نصب كیت، سیلندر تبدیل و احداث جایگاه حدود ۱۴۰۰ دلار به طور سرانه هزینه دارد.
گفته میشود بنزین كه امروزه سوخت غالب خودروهای سواری در جهان است، هزینه تولید بسیار بالایی دارد و استفاده از این سوخت در درازمدت غیرممكن است و صرفه اقتصادی ندارد.در ایران سالانه مبلغ قابل توجهی از منابع پولی برای خرید بنزین مصرف میشود و مقدار چشمگیری بنزین در خودروها میسوزد. براساس آخرین آمارها، سالانه بیش از ۱۸ میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف میشود و تهران یكی از آلودهترین شهرهای جهان است؛ پس هم سرمایههای پولی خرج میشود و هم هوا آلوده میشود.
استراتژی استفاده از سوخت گاز طبیعی به جای بنزین هم معضل آلودگی را مهار میكند و هم از هزینهها میكاهد.
براساس برآوردها، در حال حاضر میانگین مصرف بنزین هر تاكسی در شهرها حدود ۳۰ لیتر در روز است. اگر به جای آن از گاز استفاده شود، بیش از هزار و ۶۰۰ دلار صرفهجویی سالانه در مصرف سوخت حاصل میشود. علاوه بر آن، كاهش میزان آلایندگی را هم در پی خواهد داشت.
در سه چهار سال گذشته در دهلی نو ۱۴۰ هزار خودروی عمومی را گازسوز كردهاند، در حالی كه فاقد ذخایر گاز طبیعی هستند و CNG را وارد میكنند. در پایتخت بنگلادش نیز حدود ۱۰۰ هزار ریكشا را گازسوز كردهاند.
در فاز اول حدود ۲۰۰ هزار خودروی عمومی از جمله تاكسی، اتوبوس، وانت بار و... در ۱۵ شهر از جمله تهران، كرج، مشهد، تبریز، اصفهان و... به سیستم استفاده از گاز طبیعی تجهیز خواهند شد. در این فاز حدود ۱۵۰ ایستگاه سوختگیری در شهرها و جادهها احداث میشود.
هزینه احداث یك جایگاه سوختگیری با ظرفیت ۱۵۰۰ خودرو در شبانه روز حدود ۴۰۰ هزار دلار است.
●افزایش ۲۰ درصدی تولید خودروهای گازسوز
كارخانههای خودروسازی از سال آینده به مدت پنج سال باید سالانه ۲۰ درصد به تولیدات گازسوز خود اضافه كنند.در طرح تبدیل خودروهای بنزین سوز و تولید خودروهای گازسوز، تا پایان سال ۸۷ حدود ۴ میلیون و ۳۰ هزار خودرو باید گازسوز شود.
همچنین در صورتی كه نسبت فعلی بین جایگاههای سوخت و تعداد خودروها برقرار شود، احداث ۱۹۲۵ جایگاه ضروری است.در میان خودروهای موجود، تبدیل خودروهای پیكان، پراید و رنو در اولویت قرار دارد.
●●نتیجهگیری
با توجه به عملكرد قابل قبول موتورهای CNG سوز انتظار میرود كه این سیستم بتواند در آینده پاسخگوی نیاز ما باشد.
از طرفی افزایش روزافزون خودروها و بالطبع افزایش آلودگی شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، پرداختن به مقوله CNGسوز شدن خودروها را نه تنها یك انتخاب بلكه یك ضرورت كرده است. همچنین مزایای اقتصادی این طرح در سطح كلان كمك شایانی به اقتصاد كشور خواهد كرد.
مزیت دیگری كه به طور غیرمستقیم از طرح فوقالذكر به دست میآید، اثر اشتغالزایی در زمینه راهاندازی واحدهای تولیدی و نیز نصب، تعمیر و نگهداری كیتهای گازسوز است.
در مجموع استفاده از گاز طبیعی به ویژه در خودروهای عمومی كه بیشترین رفت و آمد را در سطح شهر دارند، به عنوان راه حلی مناسب برای حداقل چند سال آینده میتواند مورد توجه اساسی قرار گیرد.
مسعود عابدی
كارشناس مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
منابع
ترازنامه انرژی سال ۱۳۸۰.
كتاب سوخت و انرژی نوشته دكتر سید خطیبالاسلام صدرنژاد و دكتر احمد كرمانپور، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، سال ۱۳۸۰
مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در خودرو، دفتر بهینهسازی مصرف انرژی وزارت نیرو، تهران، اسفند ۸۱
بروشورهای سازمان بهینهسازی مصرف سوخت كشور
www.ieeo.org
كارشناس مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
منابع
ترازنامه انرژی سال ۱۳۸۰.
كتاب سوخت و انرژی نوشته دكتر سید خطیبالاسلام صدرنژاد و دكتر احمد كرمانپور، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، سال ۱۳۸۰
مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در خودرو، دفتر بهینهسازی مصرف انرژی وزارت نیرو، تهران، اسفند ۸۱
بروشورهای سازمان بهینهسازی مصرف سوخت كشور
www.ieeo.org
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست