چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

ترمیم شکاف‌های امنیتی در lM


ترمیم شکاف‌های امنیتی در lM
پیام رسانی فوری برای سرعت بخشیدن به ارتباطات در شبكه‌های شركتی ایده آل بوده و علاوه بر صرفه جویی در وقت ، به انجام طرح های گروهی سهولت می بخشد .
اما مشكل ایناست كه فناوری lM انتشار ویروس ها در شبكه را نیز ساده می كند و بدون باقی گذاشتن هیچ ردی ، اسرار شركت ها را به آسانی در دسترس رقبای آنها قرار می دهد .
فناوری lM ، در این مقطع از رشد خود ، به هیچ وجه ابزار ارتباطی امنی محسوب نمی شود و آنچه این فناوری را برای lT و مدیران امنیتی به یك كابوس تبدیل كرده ، این است كه بسیاری از كارمندان شركت ها بدون وجود هیچ كنترلی نرم افزار lM مورد علاقه خود را از اینترنت دریافت می كنند . حال اگر lT این فرایند را تحت نظارت دقیق قرار ندهد ، مشكلات امنیتی بیش از پیش گسترش خواهد یافت .
فناوری lM به تدریج به اندازه پست الكترونیكی فراگیر می شود ، اما شركت ها نباید به كارمندان خود اجازه دهند كه از خدمات AOL یا Yahoo Messenger مشترك شوند ، زیرا عواقب خطرناكی در پی دارد.
هنوز از زمانی كه استفاده از lM مختص به نوجوانان و دانشجویان بود ، مدت زیادی نگذشته است . اما طی دو سال اخیر ، این فناوری از یك ابزار جوان پسند به یك ابزار شركتی تبدیل شده است .
طبق گزارش شركت تحقیقاتی Ldc ، بیش از ۲۰ میلیون كارمند در سراسر دنیا از lM استفاده می كنند وانتظار می رود كه این رقم تا سال ۲۰۰۵ به ۳۰۰ میلیون نفر برسد . پژوهش انجام شده در یكی از نهادهای ایالت واشنگتن نشان می دهد كه گرچه lM در حال حاضر در ۹۱ درصد از شركت ها قابل دسترسی است ، اما فقط حدود ۲۶ درصد آنها از یك سیستم lM مخصوص آن شركت استفاده می كنند و ۶۵ درصد باقیمانده به خدمات محصولات تجاری از قبیل Yahoo و MSN متكی هستند .
طبق اظهارات یكی از تحلیلگران ، كلاینت های lMموجب ایجاد مشكلات امنیتی جدی برای شركت‌ها می شود ، زیرا از طریق آنها می توان در دیوار آتش شبكه شركت نفوذ و از درگاه های غیر مجاز استفاده كرد .
این امر راه را برای ویروس‌ها و یا برنامه‌های زیان آور، باز كرده و به آنها امكان اجتناب از سیستم‌های تایید هویت را می دهد.
برخی از شركت ها سعی دارند با تركیب محصولات دیگر ، سیستم های lM تجاری را در چارچوب كلی امنیت شركت ها جای دهند ، اما طبق اظهارات یكی از تامین كنندگان خدمات lM ، این استراتژی از پایه غلط است .
اكثر سیستم های lM موجود در بازار ، سیستم های نظیر به نظیر هستند كه در آنها مكالمات به محض شروع ، به طور مستقیم بین دستگاه های كلاینت كاربران دنبال می شود و از سرور عبور نمی كند . این معماری ، توانایی مدیران سیستم در دسترسی به سابقه مكالمه را از بین می برد .
كارشناسان معتقدند كه برنامه های كاربردی P۲P و lM امكان ارتباط و به اشتراك گذاری فایل ها را به صورت مخفیانه با اشخاص خارج شبكه ، ایجاد می كنند زیرا این برنامه ها قادرند بدون ردیابی شدن توسط برنامه های قدیمی امنیتی اجرا شوند .
از این رو فناوری lM به ویژه در صنایع دارای خدمات جامع از قبیل خدمات مالی و مراقبت های پزشكی ، می تواند خسارت زیادی وارد كند . برای مثال ، « قانون انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری بیمه درمانی » به شدت استفاده از lM در بخش مراقبت های پزشكی را زیر سوال می برد ؛ زیرا فرضا ارتباطات غیر مستند درباره یك بیمار ممكن است بدون اطلاع مدیر صورت گرفته و نهایتا به نقض قوانین دسترسی HlPAA منجر شود . این گونه تخلف ها گاه جریمه های سنگینی را به دنبال دارد .
از سوی دیگر سیستم های عمومی Lm برای ثبت مكالمات ، مكانیزمی ارائه نمی كنند . تحلیلگران معتقدند كه به استثنای چند مورد ، كلاینت های lM طراحی شده برای كاربران خانگی روشی برای ثبت محتوای مكالمات lM ندارند .
این كمبود به ویژه برای شركت هایی كه از نظر قانونی یا براساس سنت ، مقید هستند یك نسخه از مكالمات خود را با مشتریان ، شركای تجاری و سایر افراد مربوطه حفظ كنند ، مشكل بزرگی محسوب می شود .
مسئله مهم دیگر این است كه اكثر سیستم های موجود در بازار به صورت باز عمل می كنند . به عبارت دیگر ، اگر شناسه lM یك فرد شناخته شده باشد ، امكان ارسال مستقیم پیام به او وجود دارد .
بنابراین ، هر فردی كه یك آدرس lM داشته باشد برای مبادله اطلاعات حساس و گریز از بخش های نظارتی یك شركت ، مستعداست . بهترین روش برای رفع این مشكل ، استفاده از یك سیستم بسته است كه صرفا به مشتریان و تولید كنندگان خاصی ارائه شود .
مدیران Lt نیز باید در نظر داشته باشند كه در محصولات lM عمومی ، مكالمات بین كاربران به وسیله متن های ساده صورت می گیرد و افراد خارجی می توانند به آن دسترسی یافته و آن را تجزیه و تحلیل كنند .
خوشبختانه ، نرم افزار های ترمیمی قادر به بهبود امنیت پیام های ارسالی در خطوط عمومی هستند . تحلیلگران بر این باورند كه شركت ها ، صرف نظر از دامنه فعالیتشان ، باید از استاندارد های امنیتی ، مانند XML رمزگذاری شده و پیام های رمزگذاری شده SSL استفاده كنند . در غیر این صورت ، هیچ تضمینی برای حفاظت از پیام ها در مقابل كاربران غیر مجاز وجود ندارد .
به علاوه ، در عصری كه ویروس ها و كرم های رایانه ای پیوسته میلیاردها دلار خسارت وارد می كنند ، این مسئله همیشه می تواند یك نگرانی امنیتی باشد . به علاوه با فراگیرتر شدن فناوری Lm ، نویسندگان كدهای زیان آور نیز توجه بیشتری به این رسانه جدید نشان می دهند .
در عمل ، تمام سیستم های lM امكان انتقال فایل را به نحوی كه از نرم افزار هیا ردیابی ویروس اجتناب شود ، فراهم می كنند . این امر شبكه ها را در معرض خطری جدی قرار می دهد ، مانند كرم رایانه ای Blaster كه در ۲۴ ساعت اول انتشار خود ، یك میلیون كامپیوتر را از كار انداخت .
كارشناسان اظهار كرده اند كه این شكاف بزرگ امنیتی با هیچ برنامه افزودنی پر نمی شود ، بلكه به یك سیستم شركتی با امتیازات مدیریتی نیاز است كه به مدیران امكان دهد انتقال فایل بین كاربران را متوقف كنند .
به هر حال ، فناوری lM در دسترس است ، حتی اگر مدیران Lt هنوز آمادگی نظارت بر استفاده از آن را نداشته باشند . بنابراین بهترین روش ، اعمال كنترل بر نحوه استفاده از lM است .
شركت ها می توانند از طریق ایجاد خط مشی های شركتی و استقرار یك سیستم lM طراحی شده برای دنیای تجاری ، این كنترل را اعمال كنند .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید