چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
موانع و محدودیتهای اعمال نظارت کارآمد
نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان دهنده این واقعیت تلخ است که فساد در شکلهای مختلف در دستگاههای اداری وجود دارد و سازمانهای نظارتی به رغم تمامیتلاشهای انجام شده، قادر به مقابله و برخورد با آن نبودهاند. هرچند ارزیابی وضعیت نظارت در کشور منوط به اطلاعات و آمار عملکرد سازمانهای نظارتی و تحلیل کیفیتاثربخشی فعالیتها و اقدامات آنها در سطح کشور میباشد، اما در یک دیدگاه کلی به نظرمیرسد مجموعه اقداماتی که تحت عنوان نظارت و بازرسی در کشور انجام میشودبه لحاظ موانع، محدودیتها و مشکلات از کفایت و کارایی لازم برخوردار نبوده ونتوانسته در برخورد با پدیدههای مختلف فساد نقش سالم سازی را ایفاء نماید و همه زوایا و عرصهها را تحت پوشش قرار دهد. نظارت و ارزشیابی بعنوان یکی از اصول مدیریت باید از کارآیی و اثربخشی برخوردار باشد و متناسب با شرایط محیطی و هدف در اشکالگوناگون انجام شود. نظارت دقیق و کامل بر دستگاههای مختلف کشور یک ضرورت است.(۱) و باید برای این مهم تدابیر ویژهای اتخاذ گردد.
سازمان بازرسی کل کشور یکی از مهمترین ارکان قوه قضاییه است که نقشنظارتی آن بسیار مهم و حساس بوده و عامل تضمین کننده سلامت حاکمیت دستگاههایاجرایی و اصلاح اقتدار آنها است.(۲) دغدغهها و ابراز نگرانی مسئولین کشور و همچنینانتظارات آنان از نحوه و کیفیت نظارت و اثربخشی آن در خور توجه میباشد. در مطالعهتاریخی روند شکلگیری و سابقه نظارت و بازرسی در کشور به ویژه بعد از انقلاباسلامی و تلاشهای انجام شده برای یافتن راههای افزایش کارایی و تأثیر، میتوان بهتصویب لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور )با فاصلهای اندک بعداز پیروزی انقلاب اسلامی( و آیین نامه اجرایی مصوب ۵۸/۵/۶ هیأت وزیران اشاره کرد.اما به رغم تمام این اقدامات تاکنون نتوانسته است اعتماد افکار عمومی را جلب و رضایتشهروندان را تأمین نماید. موفقیت و پیشرفت در هر نظام، و تغییراتی که با هدف اصلاحانجام میشود مرهون نظارتهای مؤثر و کارآمد است که در مراحل مختلف و تحت عناوینگوناگون اعمال شود. هرچه موانع و محدودیتهای بیشتری برای نظارت وجود داشتهباشد فساد بیشتر بروز و گسترش خواهد یافت. موفقیت و کارآمدی نظارت را از اینطریق میتوان ارزیابی کرد. با شناخت موانع و محدودیتها و علل آن و تلاش برای رفعآنها، میتوان اهداف مورد نظر را تحقق بخشید. در این مقاله سعی شده است به این سؤالپاسخ داده شود. موانع و محدودیتهای نظارت کدامند؟ چگونه ایجاد شدهاند؟ و برای رفعآنها چه باید کرد؟
● موانع و محدودیتها:
مقاومت و کارشکنی دستگاههای اداری و عدم پذیرش نظارت که اخیرا شکلتبلیغاتی به خود گرفته است و تحت عناوین مختلف سعی در خارج شدن از حیطهسازمانهای نظارتی دارند از یک طرف و نبود قدرت و امکانات کافی در دستگاههاینظارتی از سوی دیگر، وضعیتی غیرقابل قبول را فراهم آورده است. موانعومحدودیتهای نظارت را گاه باید در فرآیند نظارت بعنوان موضوع فعالیت اصلیدستگاههای نظارتی جستجو کرد و گاهی فراتر از آن در محیط یا موضوعی که بایدنظارت اعمال گردد. که در دو بخش جداگانه، موانع محدودیتهای سازمانهای نظارتی وموانع و محدودیت های فرا سازمانی اشاره خواهد شد.
الف ) موانع و محدودیت های سازمانهای نظارتی
هر سیستم سازمانی در چرخه فعالیت خود نیازمند شناسایی مستمر نقاط آسیبپذیر و موانع تحول و تکامل خود میباشد. حصول به نتایج و اهداف سازمانها در گروشناخت صحیح موانع و مشکلات، سپس تلاش و پیگیری جدی برای رفع آنها میباشد. باتوجه به بررسیها و مطالعات پراکندهای که درخصوص سازمانهای نظارتی بعمل آمدهاست، به نظر میرسد سازمانهای نظارتی در یک نگاه کلی با مشکلات اساسی روبرو میباشند.
الف ـ۱) نظارت (معیار، محدوده، نتایج)
تعیین معیار و ضابطه (استاندارد)، تطبیق و ارزیابی عملکرد با معیار و ضابطهها، تشخیص صحت یا انحراف، اعلام نتیجه و پیگیری تا انجام اصلاحات بعنوان فرآیند انجام نظارت از مهمترین فعالیت های سازمانهای نظارتی است که باید بطور کامل مورد توجهقرار گیرد.(۳)
نبود استانداردهای دقیق، واقعی و منصفانه، امر نظارت را با مشکلات جدی مواجهخواهد کرد و تطبیق و ارزیابی عملکرد غیرممکن خواهد شد و با انجام فعالیتهای نظارتیفاقد استاندارد، تشخیص ناظر، مورد تردید قرار خواهد گرفت و در نتیجه اصلاحاتفراموش یا به کندی انجام خواهد شد.
انجام نظارتهای بعد از اجرا(۴) و ارزیابی نتایج فعالیتهای گذشته با فرضتشخیص انحراف از برنامه یا خطا در اجرا نمیتواند تاثیر مطلوبی در اصلاح امور داشتهباشد و از اتلاف و تضییع اموال و منافع دولت و حقوق عمومی جلوگیری نماید. منحصرشدن فعالیت سازمانهای نظارتی به این نوع از نظارت، حکم نوشداروی را خواهد داشتکه نخواهد توانست اهداف مورد انتظار را تحقق بخشد. سازمانهای نظارتی با توسعهفعالیتها و استفاده از تمامی ظرفیت ها و اعمال نظارتهای مختلف، به ویژه نظارتهای پیشگیرانه(۵) و آیندهنگر(۶) با حضور به موقع، باید علاج واقعه را قبل از وقوع داشتهباشند و انحراف و خطا از قانون و برنامه را قبل یا حین اجرا تشخیص و اعلام نمایند.محدوده و قلمرو زمانی نظارت از این حیث قابل اهمیت است که علاوه بر حراست از اموالعمومی و دولت، مدیران و کارکنان را از مسیر صحیح، آگاه میسازد و از افزایش هزینههاجلوگیری مینماید. ضریب خطا در روند و نتیجه را کاهش و اعتماد و اطمینان متقابلسازمانهای نظارتی و دستگاههای اداری را به همراه خواهد داشت. گسترش فعالیتهای نظارتی به همه محیط ها و موضوع ها و حضور ناظران در همهدستگاهها همواره مورد تاکید قرار گرفته است. توجه به این مهم، نظارت را بعنوان ابزاریبرای حسن مدیریت در کشور معرفی خواهد کرد. در مرحله اول چارهای جز اولویتبندی در سازمانها و دستگاههای مورد بازرسی و نظارت نداریم.(۷)
اطلاعات نقش مهمی در اعمال نظارت موثر دارد. دسترسی به اطلاعات دقیق و بههنگام، و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مسیر روشنی فرا روی ناظران خواهد گشود و علاوه بردقت در تشخیص، موجب کوتاه شدن زمان فعالیت نظارتی و کاهش هزینه ها خواهد شد. اطلاعات: مهمترینابزاربراینظارت، دسترسی به اطلاعات استکه به موقع جمعآوری و مورد بهرهبرداری قرار گیرد. دستهبندی اطلاعات فراهم آمده، ارزیابی و پردازش آنها وایجاد بانکهای اطلاعاتی، بهرهبرداری صحیح و سریع از اطلاعات را ممکن و ضریباطمینان را افزایش خواهد داد. این ضرورت، با اختصاص مرکزی در کنار شورای عالیهماهنگی و سیاستگذاری سازمانهای نظارتی تحت عنوان مرکز اطلاعات و مطالعات کهوظیفه جمعآوری، تنظیم و ایجاد بانکهای اطلاعاتی را بعهده داشته باشد تامین خواهد شدو با انجام مطالعات و تحقیقات و بهرهگیری از نتایج پژوهشها، اطلاعات و نظرات صحیحو به موقع در اختیار ناظران و تصمیم گیرندگان قرار دهد.
اعزام ناظران بدون اطلاع یا کم اطلاع و انجام فعالیت های نظارتی برمبنای اطلاعاتنادرست، قدیمی و غیر صحیح، عکس العمل دستگاههای اداری )مدیران و کارکنان( رابهمراه خواهد داشت و موجب وقفه و کندی در روند امور خواهد شد. از جمله ویژگیهاینظارت موثر، دقیق بودن اطلاعات، به موقع بودن نظارت و انجام نظارت مبتنی بر هدف وبرنامه )معقول و قابل درک( است. نظارتی که کشف کننده و عینی باشد و در نقاط مهم واستراتژیک انجام شود و همچنین مقرون به صرفه و کم هزینه باشد(۸) نقص در هریک ازموارد مذکور نظارت را با آسیب های جدی مواجه خواهد ساخت و موجب کم اثر یا بی اثرشدن این فعالیت که ضرورت انجام آن انکار ناپذیر است خواهد شد. فقد معیار و ضابطه(استاندارد)، عدم بکارگیری و اعزام ناظران واجد شرایط، کمبود اطلاعات و دسترسینداشتن به اطلاعات دقیق و به موقع و انجام نظارتهای بی هدف و برنامه بدون توجه بهاولویت ها و موارد مهم، در غیر از زمان خود پرهزینه، آزار دهنده، نقض غرض و خلافانتظار است.
در اعمال نظارت، افراط و تفریط جایز نیست و زیاده روی به همان اندازه زیان آوراست که کم توجهی خسارت وارد می کند. نظارت بیش از حد به روح آزادی و استقلالافراد لطمه زده، خلاقیت و نوآوری را از آنان سلب و آنها را در مقابل نظارت مقاوم خواهدساخت.(۹) باتوجه به اینکه هدف نظام نظارت، اصلاح عملیات و جلوگیری از انحرافاتاست باید علاوه بر جامعیت، واقعی، ساده، روشن و خالی از ابهام باشد و نباید برمبنایذهنیات و نظرات شخصی ناظران اعمال گردد و اساسا نظارت باید ابزاری برای اصلاح باشد نه تنبیه و مجازات.
فعالیت های نظارتی در مرحله اعلام نتیجه و پیگیری اجرای پیشنهاداها با چالشهاییعمده از جمله مقاومت مدیران، تردید در صحت و سقم نتایج بررسی، غیر قابل اجرابودن پیشنهاداها یا عدم امکان رفع مشکلات بلحاظ محدودیتهای منابع و بهانههایی که بعد ازاعلام نتیجه و ارسال گزارش مطرح میگردد، مواجه خواهد شد رو در رو قرار گرفته است. این نوع استقبال ازنتایج فعالیتهای نظارتی در دستگاههای اداری و مراجع صالحه دیگر که وظیفه تعقیبکیفری یا اداری مجرمان و متخلفان و ناقضان قانون را برعهده دارند ناظران را کم انگیزه وافکار عمومی را مایوس و نگران نموده است. عدم حساسیت محاکم قضایی در رسیدگی فوقالعاده به اتهامات اعلام شده و مجازات مرتکبین فساد و ملاحظه کاری هیاتهای رسیدگی بهتخلفات اداری، در اتخاذ تصمیمات متناسب، اصلاحات مورد نظر سازمانهای نظارتی را بهورطه فراموشی سپرده و جری شدن متخلفان را باعث گردیده است. صدور احکام برائت بهاعتبار عدم احراز سوء نیت، ختم رسیدگی و اتخاذ تصمیم، بلحاظ گذشت زمان )مشمولمرور زمان قرار دادن اتهامات افرادی که به حقوق و اموال عمومی و بیت المال تجاوزنمودهاند( یا تعیین مجازاتهای نامناسب )جزای نقدی( که عموما درصد ناچیزی از اموالتصرف شده میباشد هرگز راه به جایی نخواهد برد. عدم تحقق نتیجه، سازمانهای نظارتی رابه پیگیریهای مکرر و بعضا انصراف از آن سوق داده است. نبود ضمانت اجرای متناسب وقطعی در برخورد با این نوع برداشت از نتایج نظارتی، نقش مهمی را ایفاء نموده است. تاکیدقانونگذار بر رسیدگی فوقالعاده و خارج از نوبت یا اجرای پیشنهادها در ظرف مدت مقرر، کافی نبوده و انجام اصلاحات اداری را تضمین نمینماید.(۱۰)
»لایصح النهایات الا بتصحیح البدایات«(۱۱) نتیجه صحیح و مورد انتظارمشروط به انجام صحیح مراحل و مقدمات است. نظارت کارآمد و اثربخش دراولین گام در گرو اعمال نظارت با تمام ویژگیهایی است که به آنها اشاره گردید.
الف ـ ۲) سازمانهای نظارتی (ساختار و جایگاه)
تعدد سازمانهای نظارتی و عدم تصویب قانون به منظور ارتباط سیستمی وقانونمند میان سازمانهای نظارتی، موجب انجام فعالیت های موازی، تکراری وپرهزینه شده است. این ناهماهنگی و عدم ارتباط سبب شده است تا حاصل اقداماتو نتیجه فعالیتهای دستگاههای نظارتی، برای یکدیگر قابل بهرهبرداری نباشد. هرچند ارتباطهای مقطعی و تعریف نشدهای وجود دارد که بنظر میرسد ناکافیبوده و هدف مورد نظر تامین نمیگردد و باید در یک سیستم ارتباطی صحیح، نتایجاقدامات نظارتی هریک از سازمانهای نظارتی براساس یک راهبرد مشخص موردبهرهبرداری قرار گیرد. تشکیل شورای عالی سیاستگزار و هماهنگی سازمانهاینظارتی کشور که با پیشنهاد سازمان بازرسی کلکشور در لایحه قانون برنامهسوم توسعه )ماده۲) پیشبینی شده بود به لحاظ اختلاف در ساختار و جایگاه وتداخل قوا به سرانجام نرسید. در حالیکه فقدان یک نهاد عالی سیاستگزار و هماهنگکننده سازمانهای نظارتی کاملاً محسوس است. هرچند ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان بازرسیکلکشور(۱۲) که در مقام هماهنگیهای مقدماتی و جلوگیری ازانجام فعالیتهای موازی نظارتی و استفاده از گزارشهای سازمانهای نظارتی وواحدهای نظارت درونی دستگاهها تصویب شده است، با بی اعتنایی مواجه و بهبهانههای مختلف از جمله ساختار و جایگاه قانونی و... همکاری های لازم صورتنگرفته است. مواد ۴۸ و ۴۹ آیین نامه اجرایی و تبصره های ذیل آن(۱۳) نیز به رغم ضمانت اجرای پیشبینی شده شکل اجرایی به خود نگرفته است. بخشی نگری، عدماعتماد سازمانهای نظارتی به یکدیگر و پوشیده نگاه داشتن اطلاعات به بهانه طبقهبندی و... و یا ارائه بخشی از اطلاعات با اکراه و استناد به جایگاه سازمانی که قرارگرفتهاند، از جمله مواردی است که هماهنگیها را دشوار ساخته و هریک مسیر خود را، میپیمایند. اعمال نظارتهای مکرر از یک دستگاه علاوه بر مشغول کردن بیش از حد مدیران و کارکنان دستگاههای اداری، هزینههای انجام نظارت را افزایش و بهرهوری دستگاهها را کاهش خواهد داد. موجب ایجاد حساسیت بیش از حد و نارضایتی مدیران و کارکنان خواهد شد و از سوی دیگر سایر دستگاههای اداری در حریم امن عدم ورود ناظران قرار خواهند گرفت. ضرورت هماهنگی سازمانهای نظارتی، تنظیم سیاستگذاری مشخص و تدوین برنامههای راهبردی امری اجتنابناپذیر است. تبادل اطلاعات، استفاده از ظرفیتهای موجود سازمانهای نظارتی و توسعه فعالیتهای نظارتی بر مبنای برنامه و هدف و بطور کلی اعمال مدیریت نظارت در کشور تضمینکننده سلامت اداری و امنیت اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.
الف ـ ۳ ) ابزار نظارت )قانون ـ منابع ـ شیوهها(
تدوین و تصویب قانون، بدون ملاحظات کارشناسی و فنی و اصلاحات مکرر بنا به نیازها مقطعی و تشخیصهای سلیقهای از جمله آسیبهایی است که علاوه بر سازمانهای نظارتی گریبانگیر بیشتر دستگاههای اداری کشور میباشد. حجم قوانین و انبوه مواد قانونی، تضاد، تعارض، تناقض، ابهام و اجمال قوانین و دشواربودن درک آن برای ناظران و مجریان، مقولهای است قابل اهمیت و قبل از هر اقدامی، اصلاح قوانین و تدوین و تصویب قوانین ساده و قابل فهم ضروری بنظر میرسد. قوانین مورد عمل سازمانهای نظارتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
منابع سازمانی اعم از منابع مالی و نیروی انسانی در دستگاههای نظارتی از وضعیت مورد قبول برخوردار نیست و تا نقطه مطلوب فاصله دارد. بودجه و اعتبارات ناکافی سازمانهای نظارتی را به گونهای مشغولساخته که در طول سال وقت و انرژی مدیران سازمانهای نظارتی را به خوداختصاص داده است. منابع انسانی کارآمد، بزرگترین و با ارزش ترین دارایی هر تشکیلات وپشتوانهای مطمئن و مستحکم برای کسب موفقیت در هر سازمان است و انتخاب و به کارگیری نیروهای شایسته، تناسب نیروها در حوزه عملیات نظارتی و بخشهای پشتیبانی و جلوگیری از ورود نیروهایی که از کارایی و تجربه برخوردار نیستند، بعنوان الگوی صحیح بکارگیری نیروی انسانی، ملاک عمل دستگاههای اداری قرارخواهد گرفت. باتوجه به فرآیند نظارت، و ویژگیهایی که برای انجام نظارت موثر احصاء شدهاست، علاوه بر ضرورت تعیین معیار و ضابطه، ناظران نیز باید تواناییشناخت و فهم موضوع مورد نظر را داشته باشند و بتوانند ارزیابی صحیح ازعملکرد را ارائه نمایند. ناظران که وظیفه مهم تطبیق، ارزیابی و تشخیص را بعهدهدارند باید از صلاحیت های لازم برخوردار باشند. انتخاب ناظران امین، صادق و وفادار که تخصص لازم و تجربه کافی راداشته باشد و با علاقه و انگیزه وظایف خود را انجام دهند تاکید شده است. اعزامناظران فاقد شرایط لازم، عمومی و تخصصی اساس و صحت فعالیت نظارتی وتشخیص را مورد سئوال قرار خواهد داد، لذا همانگونه که تعیین معیار و ضابطه)استاندارد( بعنوان ابزار کار و تشخیص ضروری می باشد انتخاب ناظر واجدشرایط ضروریتر بنظر می رسد، ناظرانی که باید نقش دیده را ایفاء نمایند.(۱۴) باید درست ببینند و منعکس نمایند. در غیر اینصورت تصمیم گیرندهها را گمراه، وتصمیمات نابجا اتخاذ خواهد شد، کمتر یا بیشتر از واقع دیدن، عدم انعکاس بهموقع، اعلام به غیر از مرجع تصمیم گیرنده، نگرانی هایی است که وجود دارد. اگرناظر در مقام تصمیم گیری قرار گیرد و بنا به تشخیص، اغماض یا بنا به سلیقه و نظر شخصی، اقدام نماید نگران کننده تر خواهد شد. محدودیت در جذب و بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز و واجد شرایط )که از ثبات شغلی و درآمد مکفی برخوردار باشد( علاوه بر دشواری اخذ مجوز ومقاومتهایی که در این زمینه انجام می شود باتوجه به کمبود بودجه عملاً غیرممکن نشان داده است و سازمانهای نظارتی را به سمتوسوی استفاده از نیروهای موقت و کمتوقع سوق داده است.
به کارگیری نیروهای موقت، بی تجربه و کم تجربه )که از تخصصهای مرتبط با موضوع بهرهمند نباشند( از جمله آفتهایی است که سازمانهای نظارتی با آنمواجه میباشند. ناظران باید امنیت شغلی لازم را داشته باشند تا در طول فعالیتهای نظارتی، هرگونه تطمیع یا تهدید را نپذیرند. افراط، تفریط، تندروی، کندروی، تعجیل، بزرگ نمایی، احتیاط در انعکاسمطالب و ترس از تهدیدات یا تحت الشعاع قرار گرفتن روابط از جمله ایراداتی استکه بر ناظران و نتایج فعالیت های نظارتی مطرح می گردد. سازمانهای نظارتی بااصلاح ساختار نیروی انسانی و تدوین برنامه مشخص و جامع در این زمینه، مراحل مختلف شناسایی، جذب، نگهداری، اصلاح و ارزشیابی نیروی انسانی راباید مورد توجه و اجرا قرار دهند تا از آسیبها و آفت های مذکور در امان بمانند.
روشهای فعلی نظارتی از کفایت لازم برخوردار نبوده و پاسخگوی نیازهایامروز نمیباشد. حذف روش های کهنه و ناکارآمد و بهرهبرداری از روشهای نوینضروری است و اقتضاء دارد نسبت به اتخاذ روش های نو با بهره گیری ازتکنولوژی پیشرفته و استفاده از آخرین تجارب جهانی اهتمام بیشتری داشتهباشند.
اصرار بر اتخاذ روش ها و شیوه های سنتی و انجام نظارتهای فیزیکی ولزوما با حضور ناظران، محدودیتهایی را در انجام وظایف محوله قانونی ایجادکرده است و موجب ناتوانی سازمانهای نظارتی در توسعه فعالیت های نظارتی شده است.
نظارتهای مستقیم اعم از نظارتهای حضوری یا غیر حضوری، مکاتبهای، رایانهای که توسط ناظران انجام شود و همچنین نظارتهای غیر مستقیم که توسط افرادی خارج از سازمانهای نظارتی به وسیله کارکنان و مسؤولان دستگاهها صورت میگیرد و با اعطای نمایندگی یا گزارش گیری و فرمهای خود اظهاریبصورت نوبهای و مستمر از دستگاهها امکان پذیر میباشد روشهایی است که کمترسازمانهای نظارتی اتخاذ نمودهاند. انجام نظارتها و بازرسی های مشترک تلفیقی بااستفاده از ظرفیت های موجود دستگاههای اداری و سازمانهای نظارتی تعامل وهمکاری را گسترش و اعتماد متقابل را افزایش خواهد داد. در حال حاضر کهشبکههای رایانهای IT و ICTو اتوماسیون در دستگاههای اداری در حال شکل گیری واجرا میباشد می توان با ورود به محیط اطلاعات و دادهها، از چگونگی فعالیتدستگاههای اداری آگاه گردید.
مطالعه تطبیقی و شناخت روش های نو در عرصه نظارت که مورد عمل درکشورهای پیشرفته و در حال توسعه است، سازمانهای نظارتی را در نیل به اهدافو وظایف محوله قانونی یاری خواهد کرد.
ب) موانع و محدودیتهای نظارتی فرا سازمانی
سازمانهای نظارتی علاوه بر موانع و محدودیت های سازمانی که لازم استتلاش و پیگیری برای رفع آنها ادامه داشته باشد با موانع و محدودیت های دیگریمواجهند که از جهتی قابل اعتناتر میباشند و رفع آنها خارج از وظیفه و توان آنهااست قسمتی از این موانع و محدودیتها به دستگاههای نظارتشونده و بخشی دیگر به قوای سه گانه و دستگاههای حمایت کننده اختصاص دارد.
ب ـ ۱) فرهنگ نظارت پذیری
عکسالعملهای مدیران و کارکنان دستگاههای اداری و کیفیت استقبال آناناز ورود سازمانهای نظارتی و مواضعی که توسط آنان در مواجهه با ناظران اتخاذمیشود از این جهت قابل بحث است که ناظران و دستگاههای نظارتی به محضانتخاب موضوع یا محیط برای اعمال نظارت، و شروع فعالیت نظارتی با مقاومت وعدم پذیرش روبرو میشوند. ضعف پاسخگویی دستگاههای اداری، نبود روحیه قانونگرایی و تلاش در خروج از حیطه نظارتی فاصلهای بین ناظران و مجریانایجاد و به بروز دو دیدگاه منتهی شده است. دیدگاه ناظران و سازمانهای نظارتی براصلاح امور مبتنی است و مجریان تلقی دیگری از حضور سازمانهای نظارتی ابرازمیکنند. مچ گیری، تنبیه و کاسته شدن جرأت، خلاقیت و نوآوری مدیران و... ازجمله آنهاست. تبدیل نگرش تقابلی به تعاملی و ایجاد و توسعه فرهنگ نظارتپذیری، ضرورتی است مهم تا بتوان گام نخست را برداشت. وحدت دیدگاه ازمقاومتها خواهد کاست و همکاریها را افزایش خواهد داد. زیرا اصلاح امور، رفتار، ساختار، قانون و روش و... هدف مشترکی است که سازمانهای نظارتی وهمچنین مدیران و کارکنان دستگاههای اداری آرزوی تحقق آن را دارند.
نظارت فراگیر مقتدرانه و مشفقانه بر حسن جریان امور و اجرای صحیحقوانین در دستگاهها به منظور ارتقای سلامت و کارآمدی نظام اداری کشور وپیشگیری از وقوع تخلف و جرم و دفع زمینه های فساد و تبعیض و مبارزه با آنجهت افزایش معنویت و اخلاق و ارائه بهتر به مردم(۱۵) هدفی است که برای تحققآن برنامهریزی شده است.
ب ـ ۲ ) مصونیت از نظارت
یکی از موانع موجود در اعمال نظارت، مصونیتهایی است که به منظورخروج از دایره نظارت از سوی بعضی از دستگاههای اداری دنبال میشود تا درحاشیه امن قرار گیرند. حذف نظارتها و دور کردن ناظران با وضع قوانین خاصدر جهت گریز از بایدها و نبایدهایی که به موجب قوانین الزامآور شده است، اهداف را دست نیافتنی و تداوم این شرایط اقتدار نظام و حاکمیت قانون را کاهش خواهدداد. با تعمیم نظارت به همه دستگاههای اداری و حذف استثناهای نظارتی، بایدنظارتهای بدون تبعیض و اغماض را اعمال کرد تا امکان اصلاح ساختار نظام اداری به معنای اعم )که از ضروریات غیرقابل انکار است( فراهم گردد. وجود استثناء، تبعیض و... در اعمال نظارت فراگیر و موثر به ترجیح و تقدم منافع فردی بر منافععمومی و نقض عدالت منجر خواهد شد و بطور کلی به فرآیند توسعه آسیب واردخواهد کرد.
تصویب قوانین خاص، مقاومت در مقابل قانون و طرح مطالب نابجا به منظورتخطئه کردن نظارت از سوی بعضی از صاحب منصبان، مصونیت هایی را بهوجود آورده است که فقط با برخورداری سازمانهای نظارتی از حمایتهای قانونی و جلوگیری از خروج دستگاههای اداری از چتر نظارتی، میتوان شرایط مساوی رالحاظ و در مراحل مختلف تصمیمگیری، برنامه ریزی، سازماندهی و اجرا را، اعمال نمود.
ب ـ ۳ ) ساختار نظام اداری
تمرکز زدایی موجب لوث شدن مسئولیت ها و کاهش کارایی نظام نظارتی میشود.(۱۶) محدودیتهای ساختاری و فراساختاری، پیچیدگی اجزای عواملدولتی و تمرکز فعالیتهای اقتصادی، بازرگانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و...پیشرفت را کند و نظارت را دشوار خواهد کرد. وجود بوروکراسی اداری و پیچ وخمهای فراوان و تشریفات غیر ضرور و ساختار غلط و غیر صحیح اداری، دیوانسالاری قدرتمند و نامناسبی را ایجاد کرده است که در سایه آن نظارتها کم اثر، ناکافی و ناکارآمد جلوه نموده است.
ویژگیهایی که اگر از نظارت گرفته شود آسیب های جدی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پدیدار خواهد شد. نارضایتی مردم و متعاقبا کاهش اعتماد ووفاداری آنان به مسؤولان و نظام بروز خواهد کرد. ثبات و استحکام سیاسی وامنیت کشور و همچنین مشروعیت و مقبولیت نظام مورد سئوال قرار خواهد گرفت.بیکفایتی و عدم احساس مسئولیت گسترش و اعتقادات و ارزشهای اخلاقی سستخواهد شد. سرمایه گذاریها هدر خواهد رفت و با افزایش هزینههای انجام کار، درآمدهای دولت کاهش خواهد یافت و در نتیجه با ضعف نظارت، تخلف و فسادافزایش و گسترده خواهد شد. پدیده فساد همواره در تزاحم با حیات اجتماعی تهدیدی جدی برای جوامعبشری بشمار میرفته است.
فساد پدیدهای است که ارکان حکومت را متزلزل و کرامت انسانی را تحقیرمینماید نظم اداری و انضباط مالی را نشانه میرود. استعدادها، تواناییها، امکانات و سرمایههای کشور را ضایع و باورها و ارزشهای انسانی و اسلامی را بهفراموشی میسپارد. در نتیجه عدالت رنگ میبازد و فقر رخ میگشاید.
نابرابریها چهرهای زشت از مناسبات اجتماعی مینمایاند. رفتارهایدوگانه و تبعیضات ناروا، فاصلهها را گستردهتر و تفاوتها را افزایش خواهد داد. بروز و توسعه فساد و از بین رفتن بیم و دلهره از انجام کارهای ناپسند، حکومتها را برآن داشته است تا زمینههای فساد و شیوه شناسایی و مبارزه با آنرامورد بررسی قرار دهند.
مقام معظم رهبری با درک صحیح از اوضاع اجتماعی و امور جاری کشور باتاکید بر اصلاحات در نظام اقتصادی، اداری، قضایی، فرهنگی، امنیتی و اصلاحقوانین و مقررات در خطبههای نماز جمعه ۷۹/۱/۲۶ )روز تاسوعا( فرمودند: انقلاب، ما را به ایجاد این اصلاحات امر میکند و فرمان میدهد، همه خوشحالند ودوست دارند که اینگونه اصلاحات در جامعه انجام بگیرد. البته این اصلاحات هم باتعارف انجام نمیگیرد. این اصلاحات با قاطعیت و با اقدام انجام میگیرد«.
صدور فرمان مبارزه همه جانبه با فساد مالی و اقتصادی از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی خطاب به رؤسای محترم سه قوه فصل جدیدی از اصلاحاترا در نظام اداری کشور گشود. در این فرمان به نظارت سازمان یافته، دقیق وبیاغماض تاکید فرموده و سازمانهای نظارتی در سه قوه را به همکاری صمیمانه به شناسایی نقاط دچار آسیب در گردش مالی و اقتصادی فرا خوانده است. این فرمان بعنوانمنشور مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
● اطلاعرسانی
در زمینه اطلاع رسانی و ایجاد ارتباطات متقابل، فعال و سازنده با مردم ودستگاههای اداری، سازمانهای نظارتی فعالیت مطلوبی از خود نشان ندادهاند.برقراری ارتباط و ایجاد تحرک و توسعه در روابط سازمانهای نظارتی با مردم ودستگاههای اداری منجر به پاسخگویی به افکار عمومی و آگاه کردن جامعه ازفعالیتهای انجام شده و شناساندن سازمانهایی که وظیفه نظارت را برعهده دارند از یک سو و شناخت مشکلات و دغدغههای عمومی، از سوی دیگر خواهد شد.
● نظارت عمومی
نقش مردم و نظارت آنان در پیشگیری از موارد خلاف قانون و سوء جریاندر دستگاههای اداری غیر قابل انکار است. قانون اساسی باتوجه به اهمیت این نقشآنرا وظیفهای همگانی و متقابل مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردمنسبت به دولت دانسته است.(۱۷) به رغم تصریح در قانون اساسی مبنی بر تعیینشرایط، حدود و کیفیت اجرای این نظارت در قانون عادی، با گذشت ربع قرن، به رغم تأکید بر این موضوع که آگاهی و مشارکت و نظارت همگان بر حکومت خودشان، برترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه است.(۱۸) قانونی برای اجرای ایناصل مترقی تصویب نشده است.
فقد قانون، اجرای این وظیفه مهم را متوقف نموده و مانعی برای گسترشنظارت عمومی در کشور محسوب میگردد. مردم نیز بلحاظ عدم آگاهی و شناختکافی از دستگاههای اداری نتوانستهاند نظارت موثری بر رفتار و عملکردکارگزاران داشته باشند و بعنوان بازوی قوی و منبع اطلاعات دقیق و موثق، سازمانهای نظارتی را یاری نمایند. عدم برقراری ارتباط تشکیلاتی با مردم موجبشده است تا سازمانهای نظارتی نتوانند از این استعداد و توان بالقوه مردم استفاده نمایند.
وجود برخی نارساییهای اداری و نبود برنامه مشخص و جایگاه معین درسازمانهای نظارتی بمنظور ترغیب و تشویق مردم به مشارکت در امر نظارت وهمچنین آسیبهایی که مردم در همکاریهای مختصر و نظارتهای اندک بردستگاهها متحمل شدهاند و عملا شهروندان را از ادامه همکاری بازداشته است.
حفظ حقوق شهروندان و در نتیجه جلب اعتماد عمومی در همکاری باسازمانهای نظارتی نیاز به ارتباط تعریف شدهای دارد که باید در سیاستگزاریهایکلان و راهبردهای مشخص زمینه ارتباط و تعامل آنان فراهم گردد، زیرا نقش مردمو مشارکت آنان در حل مشکلات کشور نقشی تعیین کننده است و در همه مقاطع، آنجا که حضور و حمایتهای مردم وجود داشته است شاهدموفقیتهای بزرگبودهایم. در امر نظارت نیز نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم.
● نتیجهگیری و پیشنهاد
ادامه وضعیت فعلی برای سازمانهای نظارتی و عدم رفع موانع، مشکلاتومحدودیتها خود بعنوان سوء جریانی در نظام اداری کشور محسوب میشود.توجه به سازمانهای نظارتی، تامین نیازهای اولیه وحمایت از فعالیتهای نظارتیضرورتی است که به اصلاح در مجموع کشور میانجامد. تعیین شاخصهای دقیق صحت و خطا به تناسب وظایف و ویژگیهایدستگاههای اداری، بهرهگیری از اطلاعات صحیح و به موقع، تقدیم نظارتهایپیشگیرانه بر بازرسی در مراحل بعد از اجرا، توجه به بازرسی های ادواری و مستمرو نظارت فراگیر بر همه دستگاهها با استفاده از عناصر کارآمد با تکیه بر کار کارشناسی، از جمله تأکیداتی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تاریخ ۸۲/۲/۱ دردیدار با مدیران سازمان بازرسی کلکشور بیان فرمودند.ایشان ناظران را از افراط و تفریط و طرح نقاط ضعف، بدون توجه به نقاط مثبت نهی فرموده و معرفیدستگاههای اداری که حسن عمل داشته باشند را ضروری دانسته است. و خطاب به دولت، مجلس و قوه قضاییه و همه دستگاهها توصیه نمودند که سازمان بازرسی ازجمله ابزارهای کارآمدی نظام است و این سازمان با آگاه کردن مدیران کشور ازنقاط ضعف و قوت دستگاهها، ابزار حسن مدیریت مسؤولان مختلف کشور باشدلذا سازمان بازرسی را نعمت و نقطه اتکاء و امید خود بدانند.
توجه سازمانهای نظارتی به تاکیدات مقام معظم رهبری در محدوده مشکلات وموانع مربوط به خود واجرای سفارشات و توصیههایی که به دستگاههای اداری ومجموعه حکومت شده است. سازمانهای نظارتی را به سمت اهداف مورد نظر کههمان کارآمدی و تاثیر است رهنمون خواهد کرد.
پیشنهاد میشود قانون جامعی برای امر اعمال مدیریت نظارت درکشورتدوین گردد امید است با تشکیل شورای عالی سیاستگزاری و هماهنگیدستگاههای نظارتی که بحمدا... بعد از سالها تلاش و پیگیری سازمان بازرسیکلکشور در برنامه چهارم توسعه مورد توجه و عنایت دولت و مجلس شورایاسلامی قرار گرفته است کارشناسیهای لازم انجام و لایحه قانون مذکور تنظیمگردد. در قانون مذکور باید به نیازهای سازمانهای نظارتی پاسخ داده شود و با پیشبینی ضمانت اجراهای لازم بند ۲۲ سیاست های کلی نظام را عینیت بخشند و با نگاهیبه برنامه جهانی مبارزه با فساد که بر ارزیابی معیارها، اصلاح قوانین به دلیل اثربخشنبودن و جامع نبودن قوانین مبارزه با فساد، ایجاد و تقویت موسسات نظارتی بهمنظور مبارزه با فساد براساس تجربیات سایر کشورهای موفق در این زمینه ازجمله ایجاد تشکیلات مستقل و غیرقابل نفوذ که خط مشی و راهبردهای مبارزه بافساد را تدوین و فعالیتهای سازمانهای نظارتی را هماهنگ نماید و استفاده ازنیروهای متخصص با انگیزه و تقویت ساختارها و روش های مورد عمل بردستگاههای اداری نظارت نماید و به آموزش عمومی و جلب مشارکت شهروندان در امر نظارت و جلوگیری از بروز فساد تأکید نموده است. سازمانهای نظارتی را توانمند و اثربخشی امر نظارت را افزایش داد. بهبود ساختار اداری و اصلاح نظامهای قضایی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... در گرو تقویت نظارت است که با استفاده از نظارتهای عمومی و ارتقاء آگاهیها موجب اصلاح قوانین، شیوهها و رفتار کارگزاران در دستگاههای اداری خواهد شد.
جواد عبداللهی
منابع و ماخذ
۱ـ نهج البلاغه، نامه حضرت امام علی به مالک اشتر
۲ـ صحیفه نور، حضرت امام خمینی )ره(
۳ـ قانون اساسی
۴ـ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
۵ـ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
۶ـ برنامه راهبردی پنج ساله دوم سازمان بازرسی کل کشور
۷ـ اصول مدیریت ـ دکتر علی رضائیان
۸ـ مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی
۹ـ مجموعه مقالات دومین همایش عملکرد کاربردی نظارت ـ روشهای افزایش کارایی ـ دکتر علی نقی فرحبخش
۱۰ـ منازل السائرین ـ خواجه عبدالله انصاری
۱۱ـ فرمان ۸ مادهای مبارزه با فساد اقتصادی ـ مقام معظم رهبری
۱۲ـ فرمایشات حضرت آیتا... خامنهای در دیدار مدیران سازمان بازرسی کل کشور با ایشان ۸۲/۲/۱
۱۳ـ سخنرانی حضرت آیتا... هاشمی شاهرودی ـ بازدید از سازمان بازرسی کل کشور ۷۹/۷/۱۹
۱۴ـ سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین رییسی ـ گردهمایی تخصصی مدیران دیوان محاسبات
منابع و ماخذ
۱ـ نهج البلاغه، نامه حضرت امام علی به مالک اشتر
۲ـ صحیفه نور، حضرت امام خمینی )ره(
۳ـ قانون اساسی
۴ـ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
۵ـ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
۶ـ برنامه راهبردی پنج ساله دوم سازمان بازرسی کل کشور
۷ـ اصول مدیریت ـ دکتر علی رضائیان
۸ـ مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی
۹ـ مجموعه مقالات دومین همایش عملکرد کاربردی نظارت ـ روشهای افزایش کارایی ـ دکتر علی نقی فرحبخش
۱۰ـ منازل السائرین ـ خواجه عبدالله انصاری
۱۱ـ فرمان ۸ مادهای مبارزه با فساد اقتصادی ـ مقام معظم رهبری
۱۲ـ فرمایشات حضرت آیتا... خامنهای در دیدار مدیران سازمان بازرسی کل کشور با ایشان ۸۲/۲/۱
۱۳ـ سخنرانی حضرت آیتا... هاشمی شاهرودی ـ بازدید از سازمان بازرسی کل کشور ۷۹/۷/۱۹
۱۴ـ سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین رییسی ـ گردهمایی تخصصی مدیران دیوان محاسبات
منبع : صنایع نیوز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست