پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
حراستِ بیتالمال از دیدگاه علوی
روش زمامداری در اسلام و روابط حكومت با جامعه، بر اساس مساوات و عدالت و احترام و رعایت حقوق همگان و توجّه به آحاد ملّت و حذف تشریفاتِ بیهوده است. «حاكم» در اسلام، فردی است كه مسئولیّتش از افراد دیگر بیشتر و وظائفش از همگان خطیرتر است. حاكم مانند برادری مهربان و خادمی دلسوز و امین، انجام وظیفه مینماید و حكومت را وسیله اشباع غرایز حیوانی، خودخواهی و نخوت قرار نمیدهد.حاكم نمیتواند خود و كسانش را بر دیگران برگزیند و برای خود و وابستگانش دستگاه و تجمّلات فراهم كند و به روش كسری و قیصر عمل نماید، از مردم فاصله بگیرد و بیش از حقّ خود از «بیتالمال» بردارد.
حكومت در اجتماع اسلامی، باید درخشانترین مظهر «عدالت اسلامی» باشد و از استبداد و استثمار، به هر نحوه، منزّه باشد و در تقسیم بیتالمال بین افراد ملت هیچگونه تبعیض روا ندارد....
حكومت امام علی علیهالسلام نشان دهنده تمام این اصول و روشنترین تجلّی حكومت انسانی و معرّفِ حقیقی روح عدالت و مساوات اسلام است.
در این نوشتار مختصر، تنها به حفظ و حراست از بیتالمال و بهرهگیری از آن در حكومت امام علی علیهالسلام میپردازیم.
● ستیز با ناهنجاری
در فرهنگ امام علی علیهالسلام بهرهگیری از بیتالمال و حفظ و حراست از آن بر اساس قانون، از اهمیّت ویژهای برخوردار است. یكی از اموری كه حضرت بر آن اصرار و پافشاری میورزید، جلوگیری از بخششهای ناروای بیتالمال و تقسیم مساوی آن بین مسلمانان، اعم از عرب، عجم، مولی و عبد بود؛ چیزی كه بسیاری از اصحاب از آن رویگردان بوده، تاب و تحمل پذیرش آن را نداشتند. این عده به همین جهت، یكی بعد از دیگری به آن حضرت اعتراض نموده و پس از مدّتی كنارهگیری، عَلَم مخالفت و دشمنی برافراشتند.
از زمان خلیفه دوم، بیتالمال بر اساس سوابق و درجات اصحاب تقسیم میشد. در زمان عثمان نیز همین سیاست، با تساهل افزونتری ادامه یافت؛ یعنی نه تنها طبق دیوان عمر، اموال بیت المال به طور نامساوی تقسیم میشد؛ بلكه حاتمبخشیهای بیحساب و كتابی از سوی خلیفه سوم صورت میگرفت. از این رو ذائقه بسیاری از اصحاب به اخّاذیِ ناروا از بیتالمال عادت كرده، مسئله تساهل در استفاده غیر عادلانه از بیتالمال رواج یافت. امام علی علیهالسلام پس از رسیدن به خلافت، در همان روزهای نخست، فرمود:
«اَلا و اِنَّ كلّ قطعهٔ اقطعها عثمان من مالِ اللّه مردودٌ علی بَیتِ المال المسلمین...۱ و اللّه لو وجدتُهُ قد تزوّج به النّساء و ملك به الاماءُ، لرددتُه فانّ فی العدل سعهٔ و من ضاق علیه العدل فالجور علیه أضیق؛۲ آگاه باشید هر قطعه زمینی را كه عثمان از مال خدا به كسی هدیه داده، به بیتالمال مسلمانان عودت داده خواهد شد... قسم به خدا! اگر با آن اموال، زنانی كابین بسته و یا كنیزانی خریده باشند، آن را بازپس خواهم گرفت؛ زیرا «عدالت» مایه گشایش و رفاه است و آن كس كه عدالت بر او گران آید، تحمّل ظلم و ستم برایش گرانتر خواهد بود.»
علی علیهالسلام سپس برای تمام كارگزارانش این بخشنامه را صادر فرمود:
«لایسخروا المسلمین، من سألكُم غیر الفریضهٔ فقد اعتدی فلاتعطوه۳؛ هر كس بیش از سهم تعیین شدهاش را طلبید، زیادهطلبی كرده است. از پرداخت زیاده، خودداری كنید.»
تقسیم مساوی بیتالمال، موجب نارضایتی و اعتراض بسیاری از بیعت كنندگان و دوستان دور و نزدیك آن حضرت شد؛ به طوری كه افرادی چون: طلحه، زبیر و حتی نزدیكان آن حضرت چون: برادرش عقیل۴ و خواهرش امّ هانی۵ بدان اعتراض كردند.
یحیی بن عروهٔ بن زبیر میگوید: وقتی نزد پدرم سخن از علی علیهالسلام به میان میآمد، او از حضرت بد میگفت، ولی یك بار به من گفت: «پسرم! قسم به خدا! مردم از علی جدا نشدند مگر به خاطر دنیا».
اسامهٔ بن زید، پیكی نزد حضرت فرستاد و گفت:
«عطای مرا بفرست، شما میدانی كه اگر در دهان شیر بروی، با شما میآیم».
امیرمؤمنان علیهالسلام در پاسخ نوشت:
«انّ هذا المال لمن جاهد علیه، و لكن لی مالاً بالمدینهٔ فأصب منه ما شئت؛۶
این مال برای كسی است كه در جهاد شركت كرده باشد؛ اما من در مدینه مالی دارم، هرچه میخواهی از آن بگیر.»
امام صادق علیهالسلام میفرماید: یكی از دوستان امیرمؤمنان علیهالسلام از ایشان مالی درخواست نمود، حضرت فرمود:
«یخرج عطائی فأُقاسِمُك هُو؛ (آنگاه كه حقوق من رسید، از آن به تو میدهم»؛ ولی آن شخص به آن مقدار قانع نشد و گفت: برایم كافی نیست. به معاویه پیوست.۷
● قانونمداری
در فرهنگ آن امام، بهرهگیری از بیتالمال مسلمانان بر پایه قانون، از اهمیّت ویژهای برخوردار است. یكی از توصیههای مهم و كاربردی علی علیهالسلام به كارگزارانش، بهرهگیری معقول و قانونی از بیتالمال است. حضرت بارها كارگزارانش را از خطرها و آفتهای قانون شكنی در مورد بیتالمال، برحذر داشته است. سیاست اقتصادی علی علیهالسلام در مورد بهرهگیری از بیتالمال، یكی از اصولیترین سیاستهای اقتصادی است كه برای كارگزاران همه دورهها كاربرد دارد.
متأسّفانه یكی از اموری كه جوامع امروزه را رنج میدهد، استفاده و بهرهگیری غیر قانونی برخی از كارگزاران و نزدیكان آنها از بیتالمال است. سرگذشت برخی از این دست كارگزاران، نشان میدهد كه یكی از عوامل مهمّ ناهنجاری آنان مربوط به بهرهگیری ناروا از اموال عمومی بوده است. برخی از نزدیكان كارگزاران و اطرافیان آنها از قدرت، سوء استفاده كرده، آنگونه از بیتالمال بهره میگیرند كه گویا تمام بیتالمال، اموال شخصی آنان است. علی علیهالسلام در مورد استفاده غیر قانونی عثمان بن عفّان و نزدیكان او از بیتالمال، میفرماید:
«و قام معه بنو أبیه یَخْضَمُونَ مالَ اللّه خِضْمَهَٔ الاِبلِ نِبتَهَٔ الرَّبیع۸؛ هنگامی كه عثمان به خلافت قیام كرد، خویشاوندانش با او ایستادند و بیتالمال را مانند شترِ مهار بریدهای كه گیاهان بهاری را بچرد، خوردند و بر باد دادند.»
بر اساس ضرورتِ رعایت قانون در بهرهگیری از بیتالمال است كه علی علیهالسلام به مالك اشتر توصیه میكند كه خود و نزدیكان او در استفاده از اموال عمومی، حریم قانون را حفظ كنند:
«و ایّاكَ و الاِستئْثارَ بما النّاسُ فیه أسوهٌٔ۹؛ بپرهیز از اینكه چیزی را به خود مخصوص داری كه بهره همه مردم در آن (بیتالمال) یكسان است.»
همچنین میفرماید:
«والی، نزدیكان و خویشاوندانی دارد كه خوی برتری جویی دارند و گردن فرازی... ریشه ستم اینان را با بریدن اسباب آن درآور و به هیچیك از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را به بخشش وامگذار...»۱۰
● ثروتهای بادآورده
حضرت در اموال كارگزاران به شدّت دقّت میكرد؛ اگر كسی به طور غیر منتظره صاحب ثروت یا خانه و زمینی میشد، به سرعت منبع درآمد او را جست و جو میكرد. اگر كارگزاری به ناحق از بیتالمال سهم افزونتری برای خود میگرفت، با برخورد تند علی علیهالسلام مواجه میشد. از این رو، زیادهخواهان از آن حضرت جدا شده، به معاویه میپیوستند. كما اینكه یزید بن حجیه ـ فرماندار «ری» و دشتپی۱۱، مصقلهٔ بن هبیرهٔ۱۲ و نعمان بن عجلان۱۳ پس از خیانت در بیتالمال، به سوی معاویه گریختند.
«شریح قاضی» در كوفه خانهای به هشتاد دینار خرید۱۴، حضرت سریع «قنبر» را دنبال او فرستاد و به شدّت وی را مورد بازخواست قرار داد. شریح، خود ماجرا را چنین نقل میكند:
وقتی نزد علی علیهالسلام رفتم، گفت: به من خبر رسیده خانهای به هشتاد دینار خریدهای...؟ گفتم:ایشان فرمود:
«ای شریح! از خدا بترس، همانا به زودی كسی به سراغت میآید كه به سند خانهات نمینگرد و به دلائل و توجیهات تو بر مالكیت این خانه، نگاه نمیكند، تو را از خانهات بیرون آورده، به قبر تسلیم میكند، در حالی كه نه مالی همراه داری و نه خانهای! قدری درنگ كن! ببین این خانه را از غیر مالت نخریده باشی و یا از مال غیرِ حلال نپرداخته باشی، كه اگر چنین باشد، در دنیا و آخرت خسارت كرده و زیان نمودهای.»۱۵
امام علی علیهالسلام در نامهای به یكی از نمایندگانش میفرماید:
«... به من اطلاع دادهاند كه تو زمین را برهنه كردهای ـ و محصول درختان و زراعت را برای خویشتن جمع كردهای و چیزی به مردم ندادهای ـ و همه اموال بیتالمال را هم برای خویش اندوختهای! بنابراین، گزارش كار خود ـ و حسابِ دخل و خرجت ـ را برایم بفرست. و به یاد داشته باش كه حسابرسی خداوند در رستاخیز، از حسابرسی و بررسی مردم، دقیقتر است؛ زیرا ممكن است در اینجا، كسی گزارشْ برخلاف واقع بنویسد، یا دروغی بگوید، اما در روز قیامت همه چیز روشن است و پروندهها حقایق را نشان میدهند.»۱۶
برخورد امام علی علیهالسلام با برادرش عقیل ـ كه سهم بیشتری از بیتالمال میخواست ـ حاكی از دقّت بسیار و اهتمام آن امام همام در بهرهگیری از بیتالمال و رعایت قانون است. عقیل به خاطر سختی معیشت، خدمت آن حضرت رسید و گفت:
برادر! فرزندانم گرسنه هستند، زندگیام به سختی میگذرد، مقداری سهم ما را از بیتالمال زیاد كن.
حضرت كه در بالاخانهای مُشْرِف به سرای تجّار بود، فرمود:
برادر! برخیز، مقداری از پولهایی كه در این تجارتخانه است، بیاور.
عقی پاسخ داد:
آیا مرا به سرقت امر میكنی؟
حضرت فرمود:
برادر! تو مرا به دزدی دعوت میكنی؟ این بیتالمال مسلمانان است. من حق ندارم بیش از آنچه به دیگران میدهم، به تو بدهم.
این است سیره حكومتی علی علیهالسلام و آن هم مسئله خاموش كردن چراغش در نیمه شب و عدم استفاده از روغن چراغ بیتالمال برای كار شخصی خود!۱۷
علی علیهالسلام نهایت توجّه خود را در زمینه حفظ و حراست از بیتالمال و بهرهگیری صحیح از آن به كار گرفته؛ تا آنجا كه به كارگزارانش دستور میدهد كه حتّی در نوشتن نامهها از اسراف بپرهیزند. میفرماید:
«أدقّوا اقلامكم و قاربوا بین سُطوركم و احذِفوا عن فُضولِكم و اقصدوا قَصْدَ الْمَعانی و ایّاكم و الْاِكْثار فانّ اموال المسلمین لاتحتمل الاضرار؛۱۸ قلمها را نازك كنید، فاصله سطرها را كم، مطالب اضافی را حذف كنید و به معانی توجّه داشته باشید. از پرنویسی، دوری شود، زیرا اموال مسلمانان تحمّل ضرر ندارد.»
●● نتیجهگیری
از مطالبی كه گذشت، درمییابیم كه «سیره حكومت علوی علیهالسلام » روشنترین تجلّی حكومت انسانی و مُعَرِّف حقیقی روح عدالت و مساوات اسلامی است.
بخششهای ناروای بیتالمال و تقسیم غیر عادلانه آن در «حكومت علوی» مردود و مطرود است. سیاست علی علیهالسلام در مورد بهرهگیری از بیتالمال و حفظ و حراست از اموال عمومی، فقط تئوری نیست كه آن را بنویسیم و در كناری بگذاریم؛ بلكه دستورالعملی است برای كشورداری كه باید همه كارگزاران آن را ملاكِ عمل خود قرار دهند؛ چرا كه با رعایت این قبیل دستورالعملها، افراد بیخانمان و نیازمند، سامان میگیرند و عدالت اجتماعی، تحقّق مییابد.
در نحوه رفتار علی علیهالسلام با كارگزارانش در مورد بیتالمال، دو نكته مهم قابل توجّه است:
۱. نظارت دقیق زمامدار جامعه اسلامی ـ كه البته قبل از هر كس، خود زمامدار باید تعدّی و تخطّی نكند ـ بر اجرای صحیح قانون در اموال عمومی توسّط كارگزارانش.
۲. برخورد قاطع زمامدار با كارگزارانی كه قانونشكنی میكنند.
شایان ذكر است كه: كارگزاران و هر كسی كه به نحوی با بیتالمال سر و كار دارد و متصدّی آن است، باید توجّه و دقّت كامل داشته باشد كه استفاده غیر قانونی از بیتالمال، ظلم بزرگی است؛ به دلیل اینكه اموال عمومی، مال همه یتیمان، پابرهنگان، فقیران، ضعیفان و قشر آسیبپذیر جامعه است كه در صورت «سوء استفاده»، حقّ همه آنها ضایع میشود و این، ستمی نابخشودنی است و از لحاظ وجدانی، عقلی و نقلی، محكوم و مذموم است.
نویسنده:عسكری اسلامپور كریمی
پینوشتها:
۱. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، محمّدباقر محمودی، دارالتعاریف، بیروت، ۱۳۹۶ق، ج ۱، ص ۱۹۸.
۲. نهج البلاغه، خطبه ۱۵.
۳. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۴، ص ۳۱.
۴. همان، ج ۱، ص ۲۲۴.
۵. همان، ص ۲۲۴ و ۲۲۵.
۶. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص ۱۰۲.
۷. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۴۶ و ۱۴۷.
۸. نهج البلاغه، خطبه شقشقیه. در مورد سوء استفاده عثمان از بیتالمال، ر. ك: مروج الذّهب، ج ۲، ص ۳۵۰؛ الغدیر، ج ۸، ص ۲۸۷ ـ ۷۵ و شرح نهجالبلاغه، ابن میثم، ج ۱، ص ۱۶۷.
۹. هجالبلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، ص ۳۴.
۱۰. همان، ص ۳۳۸؛ فرهنگ آفتاب، ج ۸، ص ۴۴۴۴.
۱۱. شرح نهجالبلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص ۸۳ و ۸۵؛ قاموس الرّجال، محمّدتقی تستری، جامعه مدرّسین، قم، ج ۹، ص ۴۳۸.
۱۲. قاموس الرّجال، تستری، نشر الكتاب، تهران، ج ۹، ص ۷.
۱۳. همان، ص ۲۲۰.
۱۴. هر «دینار» معادل ده درهم بوده و این مبلغ در آن روزگار برای خرید خانههای گلی كوفه مبلغ گزافی به شمار میآمد.
۱۵. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۱، ص ۶۰۲؛ عبقریهٔ الامام، ص ۱۶۹ ـ ۱۶۰.
۱۶. نهج البلاغه، ترجمه فیضالاسلام، نامه ۴۰، ص ۹۵۵.
۱۷. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۱، ص ۲۲۴.
۱۸. بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۱۰۵ و ج ۱۰۴، ص ۲۷۵.
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۵۹
پینوشتها:
۱. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، محمّدباقر محمودی، دارالتعاریف، بیروت، ۱۳۹۶ق، ج ۱، ص ۱۹۸.
۲. نهج البلاغه، خطبه ۱۵.
۳. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۴، ص ۳۱.
۴. همان، ج ۱، ص ۲۲۴.
۵. همان، ص ۲۲۴ و ۲۲۵.
۶. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص ۱۰۲.
۷. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۴۶ و ۱۴۷.
۸. نهج البلاغه، خطبه شقشقیه. در مورد سوء استفاده عثمان از بیتالمال، ر. ك: مروج الذّهب، ج ۲، ص ۳۵۰؛ الغدیر، ج ۸، ص ۲۸۷ ـ ۷۵ و شرح نهجالبلاغه، ابن میثم، ج ۱، ص ۱۶۷.
۹. هجالبلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، ص ۳۴.
۱۰. همان، ص ۳۳۸؛ فرهنگ آفتاب، ج ۸، ص ۴۴۴۴.
۱۱. شرح نهجالبلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص ۸۳ و ۸۵؛ قاموس الرّجال، محمّدتقی تستری، جامعه مدرّسین، قم، ج ۹، ص ۴۳۸.
۱۲. قاموس الرّجال، تستری، نشر الكتاب، تهران، ج ۹، ص ۷.
۱۳. همان، ص ۲۲۰.
۱۴. هر «دینار» معادل ده درهم بوده و این مبلغ در آن روزگار برای خرید خانههای گلی كوفه مبلغ گزافی به شمار میآمد.
۱۵. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۱، ص ۶۰۲؛ عبقریهٔ الامام، ص ۱۶۹ ـ ۱۶۰.
۱۶. نهج البلاغه، ترجمه فیضالاسلام، نامه ۴۰، ص ۹۵۵.
۱۷. نهج السّعادهٔ فی مستدرك نهج البلاغه، ج ۱، ص ۲۲۴.
۱۸. بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۱۰۵ و ج ۱۰۴، ص ۲۷۵.
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۵۹
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست