یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


قلب‌ این‌ سرزمین‌ در زیر خاک‌ می‌تپد


قلب‌ این‌ سرزمین‌ در زیر خاک‌ می‌تپد
ایران‌، یکی‌ از کهن‌ترین‌ سرزمین‌های‌ جهان‌ محسوب‌ می‌شود. وجود هزاران‌ آثار باستانی‌ و تاریخی‌ دلیل‌ این‌ ادعا است‌. اما چرا این‌ کشور مانند سرزمین‌های‌ دیگر برای‌ جهانیان‌ خصوصا گردشگران‌ خارجی‌ شناخته‌ شده‌ نیست‌؟
ایران‌ با توجه‌ به‌ موقعیت‌های‌ خاص‌ و داشتن‌ ویژگی‌های‌ طبیعی‌، هنری‌، فرهنگی‌ و تاریخی‌ می‌تواند به‌ رقابت‌ با کشورهای‌ مطرح‌ توریستی‌ جهان‌ بپردازد. این‌ کشور توانایی‌ این‌ را دارد که‌ با تقویت‌ عوامل‌ زیر بنایی‌ و ارکان‌ توسعه‌ صنعت‌ گردشگری‌ به‌ این‌ مهم‌ دست‌ یابد و به‌ یکی‌ از مطرح‌ ترین‌ کشورها در صنعت‌ گردشگری‌ تبدیل‌ شود و البته‌ این‌ در حالی‌ است‌ که‌ حتی‌ در ساختار قانونگذاری‌ کشور هنوز تکلیف‌ کشور در مورد جذب‌ و گسترش‌ صنعت‌ گردشگری‌ مشخص نیست‌. یکی‌ از مهمترین‌ مشکلات‌ مناطق‌ گردشگری‌، عدم‌ سرمایه‌گذاری‌ مناسب‌ از طرف‌ دولت‌ و بخش‌ خصوصی‌ است‌ همچنین‌ کمرنگ‌ بودن‌ همکاری‌ها و حمایت‌های‌ قانونگذاران‌ در مجلس‌ بر گسترش‌ این‌ مشکلات‌ می‌افزاید.
در بسیاری‌ از مناطق‌ جذاب‌ و دیدنی‌ گردشگری‌ نبود توجه‌ جدی‌ از سوی‌ سیاستگذاران‌، این‌ مناطق‌ مستعد را به‌ مکانی‌ خاک‌ گرفته‌ و فراموش‌ شده‌ تبدیل‌ ساخته‌ است‌.
در هر کشوری‌ دولت‌ به‌ تنهایی‌ نمی‌تواند پاسخگوی‌ نیازهای‌ مختلف‌ جامعه‌ باشد. در خصوص‌ گردشگری‌ هم‌ سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌تواند تنها توسط‌ دولت‌ صورت‌ گیرد و برای‌ موفقیت‌ و پیشرفت‌ در این‌ عرصه‌ نیازمند همکاری‌ بخش‌ خصوصی‌ است‌. رونق‌ گردشگری‌ تا حد زیادی‌ در گرو کاهش‌ تصدی‌گری‌ و دخالت‌ دولت‌ است‌. چرا که‌ متاسفانه‌ وجود افراد غیرمتخصص در حوزه‌های‌ مختلف‌ گردشگری‌ موجب‌ زیانهای‌ بسیاری‌ به‌ این‌ صنعت‌ شده‌ است‌. فردی‌ که‌ تخصا و انگیزه‌ کافی‌ در حوزه‌ گردشگری‌ ندارد موجب‌ اعمال‌ برخی‌ سیاست‌های‌ نادرست‌ هم‌ می‌شود. واگذاری‌ قسمتی‌ از این‌ حوزه‌ به‌ بخش‌ خصوصی‌ می‌تواند تا حدی‌ راهگشای‌ راه‌ها و فضاهایی‌ باشد که‌ تا امروز بسته‌ مانده‌اند. بخش‌ خصوصی‌ لااقل‌ برای‌ از بین‌ نرفتن‌ سرمایه‌ خود و سوددهی‌ بیشتر سعی‌ می‌کند از بهترین‌ افراد متخصا و امکانات‌ استفاده‌ کند.
به‌ هرحال‌ به‌ گمان‌ برخی‌ کارشناسان‌ تعریف‌ درست‌ و کاملی‌ از صنعت‌ گردشگری‌ در مجلس‌ وجود ندارد و هنوز مشخص نیست‌ که‌ ما توریست‌ می‌خواهیم‌ یا نه‌؟ این‌ سوالی‌ است‌ که‌ باید در قانونگذاری‌هایی‌ که‌ در بخش‌ گردشگری‌ می‌شود، به‌ آن‌ پاسخ‌ داده‌ شود. اولین‌ پایه‌های‌ تغییر و تحول‌ صنعت‌ گردشگری‌ از این‌ نهاد آغاز می‌شود.
بنابراین‌ لازم‌ است‌ که‌ نمایندگان‌ مجلس‌ تلاش‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ شناخت‌ و بررسی‌ ابعاد صنعت‌ گردشگری‌ انجام‌ دهند تا با آگاهی‌ کامل‌ در این‌ زمینه‌ قانونگذاری‌ صورت‌ گیرد. حتی‌ در خصوص‌ تخصیص بودجه‌ گردشگری‌، نمایندگان‌ با هوشیاری‌ و توجه‌، عمل‌ کنند و البته‌ قبل‌ از همه‌ اینها تکلیف‌ خود را با داشتن‌ یا نداشتن‌ صنعت‌ گردشگری‌ معلوم‌ سازند تا در صورت‌ خواستن‌ پیشرفت‌ در گردشگری‌، بتوانند گام‌های‌ محکم‌ واستواری‌ در این‌ عرصه‌ بردارند یا در صورت‌ عدم‌ تمایل‌ سعادت‌ کشور خود را نادیده‌ بگیرند و توسعه‌ گردشگری‌ را به‌ فراموشی‌ بسپارند. این‌ طوری‌ لااقل‌ خط‌ مشی‌ کشور در این‌ زمینه‌ روشن‌ می‌شود.
ایران‌ از لحاظ‌ جاذبه‌های‌ تاریخی‌ و گردشگری‌ جزو ۱۰ کشور اول‌ جهان‌ محسوب‌ می‌شود، اما امروزه‌ دیگر آؤار باستانی‌ به‌ تنهایی‌ مترادف‌ با جذب‌ توریست‌ نیست‌ و نیازمند وجود عوامل‌ دیگری‌ هم‌ است‌.
آمارها نشان‌ می‌دهد که‌ از ۳۶ میلیون‌ توریست‌ سالانه‌ لهستان‌، ۱۰ میلیون‌ توریست‌ طبیعت‌ هستند که‌ ۴ میلیون‌ آنها از طریق‌ سایت‌های‌ اینترنتی‌ و رسانه‌های‌ گروهی‌ جذب‌ شده‌اند، بنابراین‌ تبلیغات‌ و اطلاع‌رسانی‌، همچنین‌ تسهیل‌ امور برای‌ گردشگران‌ می‌تواند، جهانگردان‌ زیادی‌ را به‌ کشور دیدنی‌ ایران‌ جذب‌ کند.
حمایت‌ دولت‌، بخش‌ خصوصی‌ و مجلس‌ از صنعت‌ گردشگری‌ می‌تواند، ایران‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ موفقیت‌ نزدیک‌ کند. قلب‌ این‌ سرزمین‌ کهن‌ همچنان‌ در زیر خروارها خاک‌ می‌تپد، بی‌آنکه‌ توقع‌ و چشمداشتی‌ به‌ دست‌ آنان‌ که‌ از او استفاده‌ می‌ کنند، داشته‌ باشد. وجدان‌ بیدار کجاست؟

الهه‌ تقیه‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید