پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

دلالان موسیقی در بنگاه اینترنت


دلالان موسیقی در بنگاه اینترنت
نگاهی دقیق تر به اینترنت و بخش بسیار جذاب آن یعنی موسیقی های آنلاین و دیجیتالی نشان می دهد، بیش از هفت سال است که از آغاز بارگذاری دیجیتالی موسیقی های توسط نپستر می گذرد که در طول این دوران نسبتاً کوتاه، سایر سرویس های اشتراک فایل نیز سایه خطوط نبرد قدرتمند خود را برسر دنیای موسیقی آنلاین گسترده اند. با گذشت مدت کمی از زمان تولد موسیقی های آنلاین و اینترنتی، رویدادی در جهان موسیقی دیجیتال به وقوع پیوست؛ چیزی که موجب شده برای اولین بار جامعه صنعت صدانگاری آمریکا از اشخاصی که به صورت غیرمجاز موسیقی بارگذاری می کردند، شکایت قانونی کند که در برخی از موارد مبلغ ادعای خسارت ها به صدها هزار دلار می رسید.
شرکت های ضبط موسیقی می گویند که سایت های اشتراک فایل به آنها ضرر مالی می رسانند اما سرویس های جدیدی مانند iTunes شرکت اîپل و نپستر که قبلاً سرویس های اشتراک فایل مجانی بودند اکنون برنامه جدیدی دارند که این برنامه با پرداخت ماهانه در ازای بارگذاری نامحدود یا پرداخت در ازای بارگذاری هر آهنگ عملی می شود.
طبق آمارهای موجود کاربران در طول سال ۲۰۰۴ میلادی بیش از ۹۱ میلیون آهنگ دیجیتال خریداری کردند که این رقم نشان دهنده افزایشی ۳۷۶ درصدی نسبت به سال قبل بوده است.
در مقابل، رشد فروش آلبوم های CD در سال گذشته ۳/۲ درصد را در بر می گیرد . به گفته شرکت تحقیقات مصرف کننده فایل های صوتی آمریکا در این مدت بیش از ۳۵ درصد افراد ۱۲ سال به بالای آمریکا برای بارگذاری موسیقی پول پرداختند. برای افراد بین ۲۴ تا ۳۵ ساله این عدد به ۴۰ درصد می رسد و گفته می شود که از هر ۱۰ فرد بالغ آمریکایی، یک نفر صاحب دستگاه پخش موسیقی دیجیتال است.
شالینی ونتورلی مدیر و استادیار رشته ارتباطات بین الملل مدرسه خدمات بین الملل دانشگاه آمریکایی واشنگتن در این باره می گوید: «در سال های اخیر بیشتر مراکز تولیدکننده و عرضه کننده فایل های صوتی با اجرای قوانین کپی رایت سعی کرده اند که بارگذاری فایل های صوتی را تنها از طریق روش های مجاز و قانونی ممکن کنند. در این میان بعضی مواقع دیده می شود که برخی وب سایت ها بدون رعایت این قوانین موسیقی های دیجیتال را در اختیار کاربران می گذارند و آنها را در قالب فایل های متن باز عرضه می کنند.
بارگذاری فایل هایی که به صورت متن باز عرضه می شوند هیچ مشکلی ندارند، با این وجود اگر شما اقدام به دریافت فایلی که تحت قوانین کپی رایت روی اینترنت گذاشته شده، کنید عملی غیرقانونی را انجام داده اید اگر شما یک فایل صوتی را بدون پرداخت هزینه تعیین شده برای آن دریافت کنید تخلف انجام داده اید و به همین خاطر مسوولان امر می توانند با شما برخورد کنند.»
برخی مراکز آمریکایی نظیر NetPD از جانب مسوولان امر حمایت می شوند تا با فیلترکردن قانونمند اینترنت، ترافیک سایت های عرضه کننده خدمات موسیقی آنلاین را کاهش دهند و بتوانند امکان استفاده آسان تر از این سرویس ها را برای عموم کاربران فراهم کنند. این افراد توجه خود را به رعایت قانون کپی رایت منعطف کرده اند تا فایل ها کاملاً قانونمند بارگذاری شوند. زمانی که یک کاربر بدون اخذ مجوز اشتراک فایل موردنظر خود روی اینترنت این کار را انجام می دهد، NetPD وارد شده و از این کار جلوگیری می کند.
به اشتراک گذاری فایل ها روی اینترنت پتانسیل بالقوه ای را درون خود جا داده است که می تواند به وسیله آن کنترل شبکه گسترده موسیقی آنلاین را کنترل کند. وقتی ابزارهایی مثل Morpheus، Gnotella و کازا از اینترنت بارگذاری می شوند، می توانند به صورت خودکار ساختار کامپیوتر شخصی را تغییر داده و آن را برای اشتراک فایل صوتی روی اینترنت آماده کنند. این تغییر ساختار کامپیوتر را به یک سرور خانگی تبدیل می کند و با اتصال آن به شبکه جهانی، هرگونه امکاناتی را در اختیار کاربر
قرار می دهد.هر فردی که این برنامه ها را نصب کند و به اینترنت متصل شود، به عنوان بخشی از شبکه عظیم به اشتراک گذاری فایل های موسیقی محسوب خواهد شد که همین امر امکان تخلفات در این زمینه را بیشتر می کند.
اشتراک های فایل های صوتی روی اینترنت با ارسال و دریافت تعداد بیشماری پیام از طرف هریک از شرکت کننده ها دنبال خواهد شد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط مستقیم و دوسویه برقرار کنند. زمانی که برنامه های یاد شده تعداد زیادی فایل MP۳، تصویری و... را روی اینترنت می گذارند، این شبکه ممکن است با اختلال مواجه شود و نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. این همان اتفاقی است که تاکنون چندین بار تجربه شده و برخی کاربران سود جو به کمک آن فایل ها را با نقض قانون کپی رایت بارگذاری کرده اند.
از زمان آخرین به روز رسانی سیستم مرکزی به اشتراک گذاری فایل های صوتی آمریکا حدود دو یا سه سال می گذرد اما با وجود نوآوری ها و خلاقیت هایی که در برخی سیستم ها نظیر Morpheus به کار برده شده، کارشناسان هنوز نتوانسته اند خود را همگام با نیازهای مخاطبان جلو ببرند. حال اگر در این میان بخواهیم که سیستم مجزا و جداگانه ای را برای اقشار مختلف جامعه طراحی کنیم و کارشناسان مختلف را موظف کنیم تا به صورت مجزا به این بخش های تفکیک شده رسیدگی کنند، قطعاً از قافله عقب خواهیم ماند.
در حال حاضر کارشناسان مسوولان امر تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا بتوانند به هرگونه نیاز مخاطبان پاسخ دهند که البته در بسیاری از مواقع این تلاش ها به موفقیت ختم نشده است. حال اگر بخواهیم این قوای درونی را تفکیک کنیم و آن را به بخش های مختلف اختصاص دهیم به احتمال زیاد موفقیت چندانی نصیبمان نخواهد شد.
دنیای بارگذاری دیجیتال امروز بیش از هر زمان در حال تغییر است. همچنان که مبارزه عظیمی با بارگذاری غیرقانونی که ستون فقرات این مساله است آغاز شده، تمامی فعالان در این حوزه برای عرضه موسیقی خود به اینترنت هجوم می آوردند.
کارشناسان بر این باورند که از چند سال قبل، دوران استفاده از CD دیگر به پایان رسید. CD که برای سالیان سال محبوب ترین ابزار ذخیره موسیقی برای عموم کاربران در جهان به حساب می آمد، در جنگ های پی درپی اخیر با دشمنان نوظهور خود شکست خورد و سرانجام میدان را واگذار کرد. کارشناسان احتمال می دهند که برنده این نبرد صاحب غنائم جنگی جدید بارگذاری خواهد شد که این غنائم شامل میلیاردها دلار پول و حق تعیین چگونگی گوش دادن اکثریت مردم به موسیقی برای سال های آتی می شود اما این تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که دریافت غیرقانونی فایل های صوتی از اینترنت را بتوان متوقف کرد.
از دیدگاه شرکت های نشر موسیقی و بسیاری از هنرمندان، بارگذاری های غیرقانونی موسیقی دزدی محسوب شده و تفاوتی با سرقت CD از مغازه ها ندارد. به عقیده آنها، زحمت هنرمندان باید جبران شود.
صنعت صدانگاری جهانی مصمم شده است که بارگذاری های غیرقانونی را متوقف کند و اگر مجبور است هزاران شکایت علیه هزاران کاربر متخلف مطرح کند، این کار را هر چه سریع تر انجام دهد.
به هر حال باید توجه داشت، شکایت های حقوقی و ادعای خسارت موجب توقف مساله بارگذاری های غیرقانونی فایل های صوتی از اینترنت و به اشتراک نگذاشتن آنها بدون توجه به قانون کپی رایت نمی شود. برآورد می شود که در هر لحظه انتقال یک میلیارد فایل صوتی بین کاربران اینترنتی در جریان است. با استفاده از سرویس های اشتراک فایلی مانند «لایم وایر» کاربر می تواند هر آلبوم محبوب یا حتی آهنگ های گروهی که هیچ گاه معروف نشدند را بارگذاری کند. در خیابان ها و متروهای آمریکا، فروشنده هایی که به صورت غیرقانونی CD عرضه می کنند همواره حضور دارند. با همه این توضیحات اگر کالا با قیمت مناسب عرضه شود مردم آن را نمی دزدند و آن را می خرند.
میثم لطفی
منبع: Businessweek.com
منبع : روزنامه سرمایه