جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


طراحی ملی در انتخاب مردم


طراحی ملی در انتخاب مردم
انتخاب، یک حرکت ملی در هر جامعه برای خواسته های مدنی و برآورده کردن ایده آل های جامعه برای رسیدن به رفاه عمومی است.
در پی این انتخابات، تصاویر گفتارها و منش ها و خط فکری شرکت کنندگان در محیط اطلاع رسانی قرار می گیرد که نقش مهم و حیاتی را برای جلب مخاطبین (مردم) ایفا می کند.
در این بین در سال هایی که انتخابات برگزار شد نوع نگرش کاندیداها به مقوله اطلاع رسانی، شکل ها و شمایل های ویژه ای به خود گرفت و به واسطه گسترش رسانه های جدید سمت و سوی حرکتی نو به خود گرفت که همه سال با سال های پیش آن غیر قابل قیاس است. رشد فکری جامعه همراه با رشد تکنولوژی های جدید و درخواست های مخاطبین عمومی و تخصصی نگرش های جدیدی را طلب کرد به صورتی که نقش رسانه های مختلف در تشکیل اجماع افکار عمومی به جزء جدا ناپذیر یک مجموعه اطلاع رسانی تبدیل شد.
در این بین عده ای با اعتقاد به این موضوع روش مستقیم و انتخاب یک مدیر هنری را برای مجموعه ستادی خود برگزیدند که اگر چه در مقایسه با یک دهه و یا نیم دهه پیش رشد کاملاً هوشمندانه ای یافته بود ولی هنوز نقصان در آن هویدا بود.
ترکیب نوع نگرش و جدا کردن افراد جامعه برای تبلیغات انتخاباتی امری ضروری و قطعی به نظر رسید.به گونه ای که هر یک از افراد جامعه با نگرش و استنادهای شخصی محوری از انواع اطلاع رسانی را که در ارتباط با آنها است به صورت داوطلبانه ای انتخاب کردند و نمایه های عقیدتی و اصولی خود را در آنها می یافتند.
نوع به کارگیری الفاظ- تصاویر و علایم اختصاری هر یک از نمایندگان را می توان حاکی از انتخاب کردن اقشار مختلف مردم برای کاربرد و جلب نظر آرای مردم به صندوق ها قلمداد کرد.
اگرچه این روش به واسطه نوع جامعه و خاستگاه های نامعلوم تبلیغاتی و نشانه ای آن مهجور مانده است ولی با این حال همیشه جامعه پذیرای اهداف و نشانه های نو است و این امری کاملاً طبیعی است. استفاده از امکانات محیطی ساختار همگون، روشهای یک کمپین تبلیغاتی موفق برای جلب نظر آرای مردم هنگامی نمود واقعی می یابد که به صورت هدفمند و منطقی پی ریزی شده باشد.
این جستار بر آن است تا نکته های یک موفقیت تبلیغاتی را خاطر نشان کند و روش و مبانی یک روش ایده آل برای جذب تصویری و اطلاع رسانی را برای مخاطبین (مردم) هموار سازد.
۱) استفاده از عکس
همیشه در تمام نقاط دنیا، هنگامی که افراد خود را نماینده افکار عمومی می بینند و خود را در معرض رأی مردم می گذارند اولین چیزی که به صورت اتوماتیک در ذهن هر فرد قرار می گیرد، استفاده از تصویر او ست.
نکته مهم اینجاست که چه نوع عکس و با چه پوششی قرار است نشانگر چه قشری از جامعه باشد و چه دیدگاهی را ارائه دهد. آیا استفاده این عکس ها برای هنرمندان، مردم عادی و قشر فرهیخته جامعه باید یکسان باشد
در این نوع نگرش ذکر این نکته ضروری است که نوع برخورد تمامی افراد جامعه با هم متفاوت است- پس نیاز به تنوع تصاویر فرد کاندیدا امری کاملاً ضروری و کلیدی است.
نوع نگاه- نورپردازی و... دیگر موارد در حوزه عکس است
۲) انتخاب کادر
انتخاب کادر از مهمترین و تأثیر گذارترین بخش اولیه یک قالب تصویر است که می تواند در تمامی کمپین لحاظ شود. این کادر اعتبار شخصیت، ایستادگی و گفتاری را با خود حمل می کند که می تواند شاخص دید اولیه مخاطب باشد.
استفاده از کادرهای عمودی و افقی، گفتارها و رفتارهای متفاوتی را دارد. به صورتی که اگر کادرهای عمودی دارای زمان، مکان و اطلاع رسانی موقت باشد در حالت مکث قابل اطلاع رسانی دقیق هستند و انتقال پیام را به سرعت در همان حالت به صورت تأکیدی و امری بیان می کنند. معمولاً اگر نخواهیم به مکث توجه کنیم کادر عمودی را پهن تر و اطلاعات را با وضوح بیشتر و از تکثر در آن پرهیز می کنیم. برخلاف کادر عمودی کادر افقی دارای شخصیت روایتگری است و اطلاعات خود را به صورت آهسته بیان می کند، البته در این حالت گفتار به آرامی و به وضوح بیان می شود و عادت های تصویری اکشن روایتی نرم به خود می گیرد.
توصیف در این کادر بیشتر است و انتقال پیام به صورت آهسته و سلیس ارائه می شود.
۳) شعار و نام
از دیگر موارد تأثیر گذار قرارگیری نام و احیاناً شعار است. به گونه ای که همیشه در تمامی حالت های اطلاع رسانی نام کاندیدا با فونت درشت تر و با حاشیه و دور خط های ضخیم علائمی بر تأکید برنامه های اوست که کاملاً در هیاهوی تبلیغات انتخاباتی دیگر ستادهای نمایندگان که همگی به صورت عادت در گذشته همین کار را انجام می دهند، شکلی متفاوت و بیانی دیگر به خود می گیرد. استفاده از نام ها و شعارها با یک آرایش تصویری می تواند پیام را به صورت سالم در مخاطب ارائه کند و انتقال درست پیام که دارد مبانی تصویری را رعایت کرده باشد از اصول اولیه یک اطلاع رسانی سالم است.
انتخاب شعار باید به صورت همه گیر در تمامی مواد تبلیغی باید مورد استفاده قرار گیرد. شعار با همه محوریتی که دارد باید همه گیر، جامع ، سلیس، کوتاه و جذاب باشد که در انتخاب این نام باید با دقت و حساسیت عمل شود و در ضمن ضرب و وزن مناسب را نیز همراه داشته باشد.
۴) انتخاب رنگ
شاید از مواردی که همه از آن به راحتی می گذرند انتخاب رنگ باشد، رنگ به واسطه نبود عینی آن در جامعه در صورت استفاده هدفمند می تواند یکی از بردهای یک کمپین موفق باشد.
در این بین انتخاب رنگ اصلی و فرعی حالت های سیاه و سفید در موارد خاص می تواند نقش محوری به خود بگیرد.
رنگ هایی که گویش های محلی و منطقه ای تصویری خود را دارد به طور مثال در جنوب کشور رنگ هایی که زرد یا نارنجی هستند به چشم نمی آید ولی همین رنگ ها در شمال که سرسبز است و مردمان این اقلیم از رنگ های سبز اشباع شده اند کاملاً موفق است و به همان صورت بالعکس. پس لزوم استفاده از رنگ در محیط و اقلیم خاص هر منطقه از دیگر نکات یک کمپین موفق است که با توجه به پارامترهای این بخش می تواند تا اندازه زیادی تصویر این کاندیدا را در ذهن حفظ کند.
۵) انتخاب پرچم
در تمامی انتخابات های سال های اخیر برخلاف دیگر کشورهای خاورمیانه انتخاب پرچم همیشه امری کاملاً مهجور بوده است. پرچم می تواند نماد یک مجموعه در قالب آن قرار گیرد (نمادهای رنگی، شعاری) و هویت مکانی و اعتقادی به آن مکان دهد. (گرافیک محیطی) از نکات مهم در اطلاع رسانی محیطی است. این پرچم ها که می تواند بر روی اتومبیل ها و مخاطبان نوجوان و جوان قرار گیرد می تواند با یک بار دیدن برای مخاطبان بار دوم و دیگر یادآور کاندید ای مورد نظر باشد که این نوع اطلاع رسانی به صورت عمومی و پراکنده در سطح محیط قرار می گیرد.
جذابیت پرچم در آن است که همیشه مخاطبان به دنبال قرار دادن آن در مکانی هستند که مورد بازدید قرار گیرد و سیال باشد و این خود نوع غیرمتمرکزی از ارتباط تصویری با مخاطبین است.
۶) تبلیغات نشانه ای
در این نوع تبلیغات که به صورت لیست و یا پوسترهایی است که تعداد زیادی سر در آن یافت می شود، همانند موارد ذکر شده قبلی اگر از یک اسلوب برخوردار باشد می تواند با تعداد تکثر تصاویر آن گویش متفاوت تصویری خود را داشته باشد. در این نوع اطلاع رسانی نقش «نشانه» رسالتی مهم است و این نشانه حزب، گروه و یا ائتلاف است که حرف اول را می زند و بعد اسامی و برگزیدگان این فهرست.
این نوع روش اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد طیف وسیعی را می تواند در بر گیرد به صورتی که در تمامی کشورها حزب ها، گروه ها وشاخه های سیاسی و یا اجتماعی یک نشانه دارند که این نشانه فرصت همبستگی افکار این گروه ها را نمایان و مشخص می سازد. اگر به صورت سیال در تمام طول سال به آن موضوع ها پرداخته شود و نظم تصویری پیدا کند این انضباط تصویری در مواقعی همانند بیان یک دیدگاه، تعیین یک لیست انتخاباتی، آن دسته یا حزب و یا ... باشد.
در این نوع طراحی نشانه معمولاً از عناصر ساده و تعیین رنگ های پرکنتراست استفاده می کنند که عناصر طراحی شده در نشانه را می توان به نقوش انسانی، گیاهی، مذهبی، معماری و جانوری اشاره کرد که هر کدام از این نقوش با استفاده از نوع نامه و کاربری آن دسته که حوزه های اجتماعی و سیاسی، فرهنگی و ورزشی را در بر می گیرد می تواند متغیر و تغییر پذیر باشد.
نقش نشانه در همه جا همیشه تأثیر گذار و ماندگار است و این قدمت ماندگاری نشانه کار طراحی را نیز دشوار می سازد و لازمه آن جستار درست در تولید یک نشانه حزبی یا گروهی است.
نوع رنگ نیز در طراحی این گونه نشانه ها نقش محوری را ایفا می کند و قدرت و ضعف رنگ می تواند بر روی مخاطب تأثیرگذار باشد و اجازه گذر به راحتی مخاطب را از طرح ندهد و انتقال ارتباط را به درستی و بدون وقفه انجام دهد. ذکر این نکته ضروری است که در طراحی نشانه های سیاسی از جزئی نگری در طراحی طرح پرهیز می شود و نگاه بدون ظریف کاری در طرح لحاظ می شود و خلاصه گویی جزو جدا ناپذیر طراحی این گونه نشانه است.
۷) رسانه های جدید
این رسانه ها همانند SMS و تلویزیون های شهری از موارد جدید اطلاع رسانی به حساب می آید. انتخاب یک ساختار (یونیفرم) در پیامک ها و خلاصه گویی به صورتی که در ابتدای خواندن پیامک قابل دسترس باشد و مخاطب اجباری به صرف وقت اضافی برای خواندن آن نداشته باشد که می توان به استفاده از عناصر بصری در متن کلیدهای پیامک ها اشاره کرد.
در تلویزیون های شهری صامت نیز استفاده از یک استاندارد تصویری امری بدیهی است که با توجه به استفاده از تصاویر متحرک می تواند شاهد یک ترکیب ایده آل بعد از طراحی باشیم. یک کمپین تبلیغی موفق در کنار یک مدیر هنری پروژه قابل دسترس و موفقی خواهد بود به صورتی که تمامی موارد تصویری اعم از پیش بینی شده و پیش بینی نشده تا حد امکان قابل دسترسی باشد تا از احتمالات منفی جلوگیری شود. در این بین نمایندگان با پرهیز از مداخله در امور هنری می توانند شاهد حرکتی موفق باشند که البته در شرایط ویژه تسامح و تعامل نمایند تا طراح با توجه به داشته ها بتواند سمت و سوی یک کمپین موفق را هدایت کند.
واقعیت یک تبلیغات انتخاباتی خوب، هماهنگی عوامل اجرایی و عوامل فرمایشی است که اگر این دو در مسیر موازی با هم و با فاصله ای اندک حرکت کنند فرصت تعامل بیشتری پیدا می شود و طراحی با توجه به نوع داشته های دریافتی و ایجاد نگرش های متفکرانه در خلق اثری بدیع می تواند در پیروزی سفارش دهنده خود، خود را نیز پیروز بنامد.
این پرونده کوچکی برای یک طراح نیست و تأکیدی است بر برگ های موفق یک طراح حرفه ای.
سیاوش فانی
کارشناس ارشد ارتباط تصویری
منبع : روزنامه ایران