دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
مجله ویستا
بازارهای "دو سویه"
![بازارهای "دو سویه"](/mag/i/2/cn2z5.jpg)
در ابتدا بهتر است مثال مایکروسافت را بررسی کنیم. شرکت عظیم نرمافزاری مایکروسافت برای فروش گسترده نسخههای ویندوز خود، از یک طرف برنامهنویسان سراسر جهان را به نوشتن برنامههای مختلف برای این سیستم عامل ترغیب کرده و از سوی دیگر، برنامهنویسان خود شرکت به توسعه نسخههای جدید ویندوز مبادرت میورزند. بدین ترتیب، مایکروسافت خود هم فروشنده و هم مشتری سیستم عامل ویندوز است. در حقیقت، ایجاد این وابستگی به این غول نرمافزاری جهان کمک میکند تا از یک سو با هزینه کردن بر روی تولید نسخههای جدید ویندوز، مصرفکنندگان را طوری با محصول خود درگیر نماید که نوعی رابطه دوسویه مستحکم میان تولیدکننده و مصرفکننده به وجود آید.
مثال کانالهای تلویزیونی نیز همین حالت را دارد: صاحبان این کانالها از یک طرف امکانات تبلیغی گستردهای در اختیار سفارشدهندگان تبلیغات تلویزیونی گذاشته و از سوی دیگر، با تولید برنامههای جذاب و دیدنی و کشاندن بینندگان فراوان از سراسر جهان به پای این برنامهها به بهای نمایش ارزان و تقریباً مجانی برنامههای تلویزیونی، هزینههای تولید را از جیب سفارشدهندگان تبلیغات تلویزیونی تأمین میکنند. طی چند سال اخیر، اقتصاددانان در مورد این نوع کسب و کارها تحقیقات خود را آغاز کردهاند که در این میان، تحقیقات جین - چارلز راشت و جین تیرول، از دانشگاه تولوز فرانسه، برجستهتر از بقیه میباشد. جالب است بدانید که برخلاف این نوع بازارها، در کسبوکارهای یک سویه که بازار رقابتی است، شرکتها قیمت خود را برابر هزینه تولید یک واحد جدید قرار داده و سودآوری خود را به حداکثر میرسانند. در مقابل، یک واحد انحصاری قیمت را برابر هزینه به علاوه حاشیه سود قرار میدهد. اما این اصول در صنایع دوسویه کاربرد چندانی ندارند، زیرا در صنایع یک سویه افزایش هزینههای تولید یا بالا بردن نرخ سود کالا و خدمات ارایه شده، هیچگونه تنش یا نوسان خاصی در سوی دیگر بازار مصرف یا تولید به وجود نمیآورد، در حالی که این وضعیت در مورد صنایع دوسویه برعکس است.
برای روشنتر شدن این قیاس، مثال کلوپهای شبانه غربی را در نظر بگیرید که در آنها کلوپداران برای جلب و جذب هرچه بیشتر مشتریان مرد، زنان را به صورت مجانی پذیرایی میکنند، در حالی که هزینه پذیرایی از آنها تقریباً مشابه و به اندازه هزینه پذیرایی از مردان است. مثال روشن دیگر در این زمینه، به صنعت بازیهای رایانهای مربوط میشود که گردانندگان این صنعت پلیاستیشنها و کنسولهای ویژه بازیهای رایانهای را به بهای ارزان به بازار مصرف عرضه میکنند، در حالی که سود خود را از بازیهای نرمافزاری طراحی شده به دست میآورند. در این مورد هم مشاهده میشود که فروش ارزان یک کالا برای دستیابی به سودآوری بیشتر از فروش یک کالای دیگر صورت میپذیرد. همان طور که در ابتدا نیز ذکر شد، اقتصاددانان هنوز در اول راه تحقیقات در زمینه صنایع دوسویه هستند و با وجود تلاش فراوان، آنها هنوز موفق به کشف روشهای مختلف قیمتگذاری و سودآوری این نوع کسبوکارها نشدهاند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف محمدباقر قالیباف مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403
قتل تهران آموزش و پرورش هواشناسی شهرداری تهران بازنشستگان فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی سیل بارش باران محیط زیست
دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو دولت سیزدهم قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس قیمت سکه بانک مرکزی بازار سرمایه
تلویزیون سینما تخت جمشید سینمای ایران علیرضا قربانی دفاع مقدس رسانه ملی کتاب موسیقی بازیگر شهید سریال
هوش مصنوعی وزیر علوم ماهواره باتری تراشه
رژیم صهیونیستی ترکیه جو بایدن اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان ترامپ
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی آلمان نقل و انتقالات سپاهان
الکامپ نمایشگاه الکامپ نخبگان ربات موبایل فناوری وزیر ارتباطات عیسی زارع پور فیبر نوری گوگل اپل
تغذیه چای ورزش سرطان سکته مغزی ویتامین قند خون فشار خون