سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
گزیدهی مجموعهی اسناد ملی توسعه برنامه چهارم؛ سند ملی توسعه بخشی آموزش و پرورش عمومی

تعلیم و تربیت در ا یران، قدمت و پیشینهی طولانی داشته و سابقهی آن به قرنها قبل بازمیگردد. وزارت آموزش و پرورش به موجب مفاد مصرحه در قوانین مختلف اعم از قانون اساسی، قوانین موضوعه و عمومی، عهدهدار وظایف مختلف در زمینهی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است.
مهمترین اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش عبارتند از:
ـ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانشآموزان
ـ فراهم ساختن وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همهی ملت تا پایان دورهی متوسطه
ـ شناسایی و شکوفا کردن و پرورش استعدادهای دانشآموزان و تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فرهنگی و اسلامی
ـ استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته جوامع بشری و تلاش در پیشبرد آنها
ساختار نظام آموزشی بخش آموزش و پرورش کشور شامل دورههای زیر میباشد:
الف) پیشدبستانی (برای تحت پوشش قرار دادن کودکان ۵-۴ ساله)
ب) دورهی ابتدایی (برای تحت پوشش قرار دادن افراد لازمالتعلیم ۱۰-۶ ساله)
ج) دوره راهنمایی تحصیلی (برای تحت پوشش قرار دادن افراد لازمالتعلیم ۱۳-۱۱ ساله)
د) دوره متوسطه نظری، فنی و حرفهای و کاردانش (برای تحت پوشش قرار دادن افراد ۱۶-۱۴ ساله)
هـ) دورهی پیشدانشگاهی (برای تحت پوشش قرار دادن افراد لازمالتعلیم ۱۷ ساله)
● تحلیل عملکرد بخش آموزش و پرورش عمومی در برنامه سوم توسعه
در این قسمت عملکرد ۵ سال گذشته و وضع موجود آموزش و پرورش در قالب مهمترین شاخصهای موجود مورد بررسی و تبیین قرار گرفته و میزان توفیق در دستیابی به اهداف و سیاستهای راهبردی برنامه ۵ ساله سوم توسعه بخش و انجام ماموریتهای مورد انتظار، ارایه میشود.
▪ توسعه آموزش و پرورش و کاهش نابرابریها
ـ به طور کلی، تعداد کل دانشآموزان در بخش آموزش و پرورش عمومی طی برنامه سوم توسعه از روندی نزولی برخوردار بوده است، به طوری که از ۱۷۰۹۸ هزار نفر در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸، به ۱۴۴۵۶ هزار نفر در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ کاهش یافته است، با این وجود سهم دورههای پیشدبستانی، متوسطه و پیشدانشگاهی از کل دانشآموزان دارای افزایش بوده است.
ـ افزایش سهم دانشآموزان دختر از کل دانشآموزان در دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و پیشدانشگاهی به ترتیب از ۵/۴۷، ۳/۴۵ و ۸/۴۵ درصد در سالهای ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۲/۴۸، ۴/۴۶ و ۵/۵۳ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ بیانگر کاهش فاصله جنسیتی در دستیابی به فرصتهای برابر آموزشی طی برنامه سوم بوده است.
ـ شاخص پوشش تحصیلی در کلیهی دورهها طی برنامه سوم توسعه، روندی صعودی داشته است به طوریکه شاخص پوشش تحصیلی ظاهری دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی به ترتیب از ۸/۱۰۶، ۲/۹۶، ۴/۷۲ و ۷/۲۳ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۵/۱۱۰، ۲/۱۱۲، ۸۳ و ۷/۳۵ درصد در سال ۱۳۸۳-۱۳۸۴ رسیده است (که البته توسعه مدارس شبانهروزی سهم بهسزایی در این امر داشته است).
▪ روند شاخصها در زمینهی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش عمومی
ـ همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تراکم دانشآموز در کلاس در هر ۳ دورهی تحصیلی روندی نزولی داشته است.
ـ ضریب بهرهبرداری از کلاس برای دورهی راهنمایی تحصیلی طی دورهی برنامه سوم توسعه، بیش از سایر دورهها بوده است، به طوری که از ۱۴۳ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۱۶۱ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ رسیده است، ولی ضریب بهرهبرداری از کلاس در دورههای ابتدایی و متوسطه و پیشدانشگاهی به ترتیب از ۱۳۹ و ۱۴۳ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۱۲۶ و ۱۴۰ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ رسیده است.
ـ نرخ قبولی در هر ۳ دورهی تحصیلی روندی صعودی داشته است به طوری که این نرخ در ۳ دوره به ترتیب از ۳/۹۵، ۱/۸۷ و ۹/۶۸ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۲/۹۷، ۹/۹۰ و ۰/۷۳ درصد در سال ۱۳۸۲-۱۳۸۱ رسیده است.
▪ روند تحولات شاخصهای ساماندهی و کارآیی نیروی انسانی
ـ تعداد معلمان و کلاسهای دایر در دورهی ابتدایی و راهنمایی کاهش داشته است (تعداد معلمان دورههای ابتدایی و راهنمایی به ترتیب از ۳۱۲ و ۱۸۵ هزار نفر در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۲۸۵ و ۱۸۵ هزار نفر در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ رسیده است) ولی تعداد معلمان در دورهی متوسطه و پیشدانشگاهی از ۱۴۹ هزار نفر در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۱۸۶ هزار نفر در سال ۸۴-۱۳۸۳ افزایش یافته است.
ـ نسبت دانشآموز به معلم در کلیهی دورههای تحصیلی از ۴۴/۲۶ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۲۲ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ کاهش یافته است. همچنین نسبت معلم به کلاس دایر در کلیهی دورههای تحصیلی از عدد ۱ در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۹۶/۰ در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ کاهش داشته است (بهبود وضعیت).
ـ در طی سالهای برنامه سوم، سهم کارکنان اصلی از کل کارکنان آموزش و پرورش از ۴۶/۷۸ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۸۰ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳ افزایش یافته است که این امر حاکی از بهبود و اصلاح ترکیب و ساختار نیروی انسانی آموزش و پرورش طی سالهای برنامه میباشد.
ـ سهم معلمان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر طی برنامه سوم توسعه همواره رو به افزایش بوده است (از ۰۷/۳۱ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۲/۴۹ درصد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳)، در عوض سهم معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر کاهش قابل ملاحظهای داشته است (از ۷۱/۳۰ درصد در سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ به ۹/۲۰ در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۳).
▪ روند تحولات شاخصهای توسعه مشارکت
ـ سهم دانشآموزان غیردولتی از کل دانشآموزان از ۶۸/۴ درصد در ابتدای برنامه به ۷۳/۶ درصد در سال پایانی برنامه افزایش یافته است. (بیشترین سهم دانشآموزان غیردولتی در دورهی متوسط و پیشدانشگاهی بوده است).
ـ مشارکت مردمی در احداث پروژههای عمرانی روندی رو به رشد داشته است و هر ساله به طور متوسط ، بیش از ۳۰ درصد از پروژههای اجرا شده با مشارکت مردم احداث شده است.
ـ درآمد اختصاصی حاصل از کمکهای مردمی در طول برنامه سوم از ۱۶۶ میلیارد ریال به ۳۲۷ میلیارد ریال افزایش داشته است.
▪ روند تحولات شاخصهای بهبود مدیریت منابع و تجهیز منابع مالی جدید
ـ بررسی قوانین بودجه سنواتی نشاندهنده این امر است که سهم امور اجتماعی از کل بودجه دولت طی برنامه سوم کاهش یافته است. همچنین سهم اعتبارات بخش آموزش و پرورش از اعتبارات فصل امور اجتماعی نیز طی برنامه کاهش داشته است.
ـ سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت طی سالهای برنامه سوم توسعه به طور متوسط حدود ۲/۱۶ درصد بوده است.
ـ سهم بودجهی عمرانی آموزش و پرورش از بودجهی عمومی عمرانی دولت از ۸/۴ درصد در سال ۱۳۷۸ به ۵/۳ درصد در سال ۱۳۸۳ کاهش یافته است، و متوسط این سهم در طول برنامه سوم حدود ۱/۴ درصد میباشد.
ـ نسبت عملکرد اعتبارات آموزش و پرورش به مصوب، بیانگر وجود متوسط کسری ۱۹ درصدی آموزش و پرورش در طی سالهای برنامه سوم توسعه است.
ـ سهم هزینههای غیرپرسنلی سازمان آموزش و پرورش استانها در طی سالهای برنامه سوم به طور متوسط حدود ۸/۷ درصد بوده، که با توجه به تنوع و حجم گسترده فعالیتهای آموزشی، این رقم بسیار ناچیز است.
● وضعیت بخش آموزش و پرورش عمومی در رابطه با سند چشمانداز، سیاستهای کلی و مضامین دوازدهگانه
جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز توسعهی بیست ساله خود با ایجاد فرصتهای برابر یادگیری و دسترسی به آموزش و پرورش برای همه، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان و توسعه مشارکت بخشهای غیردولتی در امر آموزش و پرورش، موجبات دستیابی به جامعهای متکی بر سرمایه انسانی را فراهم میآورد.
● امکانات، قابلیتها، محدودیتها و تنگناهای بخش آموزش و پرورش عمومی
الف) قابلیتها (نقاط قوت)
ـ وجود سازمانها و نهادهای غیردولتی و اقبال و حساسیت عامه مردم برای تعلیم و تربیت شایسته و بهینه فرزندان خود و پیشگامی آنان در کارهای خیر و اقدامات عامالمنفعه
ـ امکان فرهنگسازی و تحقق اهداف و برنامههای فرهنگی از طریق آموزش و پرورش به عنوان گستردهترین و موثرترین بستر ارتباطی با خانوادهها و نهادهای اجتماعی
ـ دسترسی به فناوری نسبتا مناسب برای مبادله اطلاعات در فرآیند آموزش
ـ برخورداری آموزش و پرورش از بیش از ۱۰۰ مرکز آموزش عالی مصوب و دانشکدهها و دانشگاههای مستقل قابل بهرهبرداری در زمینهی ارتقای علمی منابع انسانی * برخورداری آموزش و پرورش از نیروی انسانی با میانگین سطح تحصیلات نسبتا مطلوب و واجد انگیزه برای ادامه تحصیل و ارتقای تحصیلات
ب) محدودیتها و تنگناها (نقاط ضعف)
ـ عدم گسترش دامنه آموختن به حیطههای آموزش برای زیستن و آموزش شهروندی
ـ عدم انعطاف در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی
ـ کاهش تدریجی انگیزه ادامه تحصیل در دورههای بالاتر به سبب شرایط خاص اقتصادی جامعه
ـ تاثیر منفی شیوهی گزینش دانشجو در دانشگاهها بر فرآیند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش
ـ عدم تناسب مهارتهای حرفهای و سطح تحصیلات معلمان با نیازهای شغلی آنان
ـ کاهش انگیزه لازم در معلمان برای خدمات مورد انتظار
ـ تاثیرپذیری بیش از حد آموزش و پرورش از قوانین، مصوبات و مقررات عمومی
ـ عدم تناسب ساختار بخش با اندازه آن، تمرکز بیش از حد در تصمیمگیری و فقدان اختیار کافی مدیران آموزشی
ـ محدودیت منابع برای پاسخگویی به تقاضای اجتماعی به آموزش و پرورش با کیفیت مورد نظر
ـ وجود شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر نابرابری در دستیابی به فرصتهای آموزشی
ـ تاثیر تغییر و تحولات جمعیت دانشآموزی بر نیاز به سایر عوامل آموزشی و عدم تناسب منابع و امکانات موجود با این تغییرات
● نقش و جایگاه بخش آموزش و پرورش عمومی در تحقق اهداف چشمانداز
جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز ۲۰ ساله، جامعهای برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری ترسیم شده است و با ایجاد زمینه برای فرصتهای برابر یادگیری و دسترسی به آموزش و پرورش برای همه، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان و توسعهی مشارکت بخش غیردولتی در امر آموزش و پرورش، موجبات دستیابی به جامعهای متکی بر سرمایه انسانی را فراهم میآورد.
وزارت آموزش و پرورش به موجب مفاد مصرح در قوانین مختلف از جمله قانون اساسی و قوانین موضوعه و عمومی، وظیفهی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را بر عهده داشته و در این زمینه قدمت و پیشینهی طولانی دارد و در این میان بخش آموزش و پرورش عمومی در جهت تحقق اهداف و ماموریتهای وزارت آموزش و پرورش با اقداماتی همچون گسترش دانش و مهارت و ارتقای بهرهوری سرمایههای انسانی، توسعهی کمی و کیفی آموزش عمومی و بهبود شاخصهای آموزشی، تلاش در جهت تبیین و استحکام مبانی مردمسالاری دینی و نهادینه کردن آزادیهای مشروع، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی و نیز افزایش هرچه بیشتر مشارکتهای مردمی و تامین منابع مالی و تجهیز منابع جدید، در راستای تحقق اهداف چشمانداز ۲۰ ساله کشور انجام وظیفه مینماید.
● اهداف کلی و راهبردهای کلان توسعه بخش آموزش و پرورش عمومی در تحقق چشمانداز بلندمدت توسعه
وزارت آموزش و پرورش طی برنامههای میان مدت توسعه با هدف ایجاد فرصتهای برابر یادگیری برای همه، ارتقای کیفیت آموزشی، تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان و توسعهی مشارکت بخشهای غیردولتی، موجبات دستیابی به جامعهای متکی بر سرمایه انسانی و تحقق اهداف چشمانداز را فراهم میآورد.
از جمله مهمترین اهداف کلی آموزش و پرورش در برنامه چهارم به صورت زیر میباشد:
ـ توسعهی علمی آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت برنامههای آموزش و پرورش برای تربیت و رشد همهجانبه و متعادل دانشآموزان
ـ توسعهی خلاقیت، نوآوری و فرهنگ کارآفرینی در میان دانشآموزان
ـ آموزش مهارتهای زندگی در دورههای تحصیلی
ـ توسعه شیوههای آموزش دانشآموزمدار
ـ توجه ویژه به آموزش ریاضی، علوم و زبان انگلیسی
ـ توسعه آموزشهای پیشدبستانی بهویژه در مناطق روستایی و دو زبانه
ـ استانداردسازی منابع انسانی و فرآیندهای اداری و آموزشی
ـ اصلاح ساختار، تمرکززدایی و ایجاد تحول در نظام اداری بر مبنای رویکرد مدرسه محوری
ـ توسعه فناوری اطلاعات (IT) در فرآیندهای آموزشی و اداری، بهرهگیری از آموزش الکترونیکی (EL) و تهیه برنامههای درسی متناسب با این رویکرد
● اهداف کمی و سیاستهای اجرایی بخش آموزش و پرورش عمومی
▪ اهداف کمی
مهمترین اهداف کمی بخش آموزش و پرورش عمومی در برنامه چهارم توسعه در جداول پیوست ذکر شده است.
▪ استراتژیها
ـ بهبود مدیریت و توسعه منابع انسانی
ـ اتخاذ رویکرد پژوهش محوری
ـ توسعه علمی آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی
ـ استفاده از امکانات و شیوههای متنوع و منعطف در ارایهی خدمات آموزشی
▪ سیاستهای اجرایی
ـ بهبود مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری و تقویت نقش هیاتهای امنا در اداره مدرسه
ـ توسعه فعالیتهای پژوهشی و همکاری با دانشگاهها
ـ پژوهشمدارشدن تصمیمگیریهای اصلی آموزش و پرورش در کلیهی سطوح
ـ ارتقای بهرهوری منابع و افزایش سرمایهگذاری دولتی برای تامین امکانات آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی
ـ توسعه و بهبود وضعیت آموزش و پرورش عمومی و دوره پیشدبستانی بر اساس سند برنامه ملی آموزش برای همه
ـ تقویت فضایل اخلاقی و روحیهی ایثار و امید به آینده در دانشآموزان
ـ تقویت فرهنگ و انگیزهی خلاقیت در دانشآموزان
● اقدامات مهم و اساسی
ـ استقرار نظام راهنمایی و مشاوره در کلیهی دورههای تحصیلی
ـ منعطف ساختن ساعات در برنامههای درسی برای ایجاد زمینهی تقویت و توسعهی تربیت بدنی و مهارتهای زندگی در برنامههای فرهنگی و هنری
ـ ارتقای سطح تحصیلات کادر آموزشی و پرورشی با سابقهی کمتر از ۱۵ سال به کارشناسی
ـ ایجاد مراکز سنجش صلاحیت حرفهای معلمان
ـ توسعه و حمایت از تشکلهای علمی و آموزشی معلمان
ـ تربیت معلمان چند رشتهای برای مناطق نیازمند
ـ توسعهی سوادآموزی و کامل شدن باسوادی افراد زیر ۳۰ سال با رویکرد کاربردی کردن سوادآموزی
ـ اصلاح نظام گزینش دانشجو با توجه به سوابق تحصیلی در سنوات دورهی متوسطه
ـ استانداردسازی و بهبود کیفیت ارزشیابی تحصیلی
ـ حمایت حقوقی و قضایی کارکنان
ـ بهبود نظام انتخاب، آموزش و ارزشیابی مدیران
ـ توسعه تربیت بدنی، ورزش و سلامت دانشآموزان
ـ توسعه مشارکتهای بین بخشی و خرید خدمات آموزشی از بخشهای غیردولتی
ـ توسعه مدارس مشارکتی بر مبنای (قیمت تمام شده) و هیات امنایی
ـ توسعه فناوری اطلاعات در بخشهای اداری و آموزشی
ـ تهیه برنامه درسی ملی
ـ اجرای شیوهی چند تالیفی و روش تلفیق دروس در برنامهریزی درسی
ـ نوسازی فضاهای خطرآفرین و مقاومسازی ۵۰ درصد ساختمانهای غیرمقاوم موجود
ـ افزایش سرانه فضاهای آموزشی با تاکید بر بانشاط سازی مدارس
ـ اجرای آموزشهای تلفیقی و فراگیر برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
ـ حمایت از تشکلها و انجمنهای علمی، فرهنگی و اجتماعی
ـ ارایهی تسهیلات ارزان قیمت و حمایت مالی از سرمایهگذاری بخشهای غیردولتی در آموزش و پرورش
ـ توسعهی آموزش از راه دور و آموزشگاههای روستا مرکزی، شبانهروزی و نمونه دولتی و خوابگاههای مرکزی
ـ طراحی و اجرای نظام مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) و مدیریت کنترل جامع (T.C.M)
ـ توسعه و حمایت از برنامههای قرآنی در دوره ابتدایی و پیشدبستانی
ـ فراهم نمودن امکانات آموزشی در تمام کانونهای جمعیتی از روستا تا مرکز استان با توجه به کشش جمعیتی و حوزهی عملکردی آنها از دبستان تا مراکز تربیت معلم
ـ ایجاد مراکز آموزشی با عملکرد محلی و ناحیهای با هدف تربیت نیروی ماهر مورد نیاز بازار کار استان و شهرستانهای تابعه تا سطح کاردانی
ـ توزیع مناسب منابع انسانی در سطح کشور برای دستیابی به عدالت آموزشی
ـ ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی، ورزشی در تمام کانونهای جمعیتی برای ایجاد فرصتهای آموزشی برابر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته
▪ سازوکارهای اجرایی
الف) تامین و تجهیز منابع مالی جدید
ـ افزایش سهم بخش آموزش و پرورش از بودجهی عمومی دولت
ـ افزایش سهم اعتبارات غیرپرسنلی آموزش و پرورش به میزان سالانه ۲ درصد
ـ فراهم شدن اعتبار لازم برای رسیدن به سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد
ـ وضع عوارض و مالیاتهای خاص برای آموزش و پرورش
ـ افزایش تسهیلات حمایتی به منظور تشویق بخشهای غیردولتی برای سرمایهگذاری بیشتر در آموزش و پرورش
ب) تامین و تربیت نیروی انسانی
ـ اجرای دورههای آموزشی بلندمدت معلمان تا سطح کارشناسی در مراکز تربیت معلم
ـ مشخص و قانونمند نمودن نحوه رفع کمبودهای آموزش و پرورش در زمینهی منابع انسانی با توجه به خروجی نیروی انسانی آموزش و پرورش
ـ اختصاص ۲۵ درصد ظرفیت دانشکدههای مرتبط با تعلیم و تربیت و رشتههای مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاههای دولتی برای ادامه تحصیل فرهنگیان
ـ فراهم آوردن زمینههای لازم برای اجرای نظام جامع رفاهی فرهنگیان با تاکید بر رفع مشکلات آنان در زمینهی مسکن، مصرف و درمان
ج) تدوین و اصلاح قوانین و مقررات
ـ تسریع در روند تدوین اصلاحیه و تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی
ـ یکپارچه نمودن قوانین و مقررات و آییننامههای گسترش مشارکتهای مردمی
ـ تسریع در روند تصویب قانون مدارس غیرانتفاعی در مجلس شورای اسلامی
ـ تدوین قوانین و مقررات لازم برای اجرایی شدن سیاستهای مندرج در سند ملی برنامه آموزش برای همه با تاکید ویژه بر توسعه کمی و کیفی دوره آمادگی و اجباری شدن اساسنامه مصوب شورای عالی
ـ تصویب لایحه نیروی انسانی آموزش و پرورش و اصلاح نظام جذب معلمان
ـ رفع موانع پذیرش مدارک معادل کارشناسی و کارشناس ارشد فرهنگیان برای ادامه تحصیل در مراکز تربیت معلم و دانشگاهها
ـ بازنگری ضوابط درجهبندی و تشکیلات مدارس استثنایی، متناسب با نیازهای واقعی دانشآموزان
ـ تدوین و اصلاح قوانین و مقررات آموزشی و اداری در جهت منعطف نمودن نظام آموزش و پرورش استثنایی
ـ نظاممند نمودن مشارکتهای مردمی و سازمانهای غیردولتی
ـ تدوین قوانین و مقررات حمایتی برای تاسیس و فعالیت هنرستانهای مشارکتی
ـ تدوین قوانین و مقررات لازم برای اجباری شدن آموزش تا پایان دوره راهنمایی
ـ اصلاح نظام پرداخت حقوق، متناسب با میزان بهرهوری و کیفیت خدمات معلمان با رویکرد افزایش انگیزه شغلی و تامین جایگاه و منزلت حرفهای آنان
ـ تدوین نظام سنجش صلاحیت علمی و رتبهبندی معلمان با رویکرد ارتقای کیفی سطح آموزش آنان
ـ وضع قوانین و مقررات لازم برای تامین، جذب و نگهداشت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق کمتر توسعه یافته کشور
د) زمینهسازی فرهنگی و اصلاح نگرشها
ـ فرهنگسازی جهت ایجاد عزم ملی برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش
ـ ایجاد نگرش سرمایهای به بخش آموزش و پرورش با استفاده از رسانهها و وسایل ارتباط جمعی
هـ) پیشبینی و استقرار نظام نظارتی اجرای برنامه
ـ فعال شدن «کمیته نظارت و ارزیابی برنامهها»، پیشبینی شده در نظام برنامهریزی آموزش و پرورش
ـ بهرهمندی از سیستمهای نظام جامع انفورماتیک
ـ تشکیل کمیتههای کاری (کارشناسی) نظارتی، ارزشیابی و ارزیابی عملکرد در سطح استانها
ـ ایجاد واحد نظارت و ارزیابی عملکرد در سطح مناطق آموزشی
ـ تعیین مبانی، شاخصها، ضوابط و موارد ارزیابی و تعیین سیستم پاداشدهی برای مجریان
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست