دوشنبه, ۱۶ مهر, ۱۴۰۳ / 7 October, 2024
مجله ویستا
کمالالدین و تمام النعمهٔ
از جمله مهمترین مسائلی كه مذهب شیعه دوازدهامامی را از سایر مذاهب ممتاز میسازد، اعتقاد به دو ركن اساسی است:
ركن اول: امامت پس از پیامبر به نص ثابت میشود.
ركن دوم: زمین ، هیچ گاه خالی از حجت و امام نخواهد بود. امام دوازدهم زنده است و تا آن زمان كه دنیا برقرار است ، حجتخدا هم خواهد بود.
دانشمندان شیعه در كتب علمی خویش به تحلیل و تایید و اثبات این دو ركن پرداختهاند تا عصر امامتحضرت امام حسن عسكری(ع) همتبزرگان شیعه مصروف اثبات ركن اول گردید و پس از ایشان، اثبات ركن دوم نیز به ركن اول افزدوه شد. و به این ترتیب كتابها و رسالههای مختلفی در موضوع امام عصر (عج) و غیبت ایشان تالیف شد. از جمله كتابهایی كه در آن عصر به رشته تحریر درآمده، كتاب «كمال الدین و تمام النعمهٔ» شیخ صدوق است. با وجود این كه وی اولین كسی نیست كه در این موضوع دستبه تالیف زده است و لیكن كتاب وی از اولین كتابها و در عین حال مستندترین آنها در مساله غیبت است.
با آنكه مرحوم شیخ در زمان تالیف كتاب فقط۱۰۷ سال از غیبت امام عصر (عج) را پشتسر نهاده بود. اما ادله ثبوت انبیاء و اولیاء و اشخاصی را در طول تاریخ آورده است تا غیبت و طول عمر آن حضرت بعید از نظر ننماید.
نام كتاب
در مصادری كه فهرست تصنیفات شیعه در زمانی نزدیك به عصر شیخ صدوقاند، همچون فهرست «نجاشی» و فهرست «شیخ»نامی از این كتاب در مجموعه تالیفات شیخ نیامده و تنها رسالههای متعدد غیبت و مباحثات شیخ باركنالدوله در آنها ذكر شده است.
و در مصادر بعد از آن عصر، نام كتاب با عنوان «كمالالدین و تمام النعمهٔ» آمده است. وجه تسمیه این كتاب آن است كه امامت در نظر شیخ كمال دین و كمال نعمت است و مرحوم شیخ در آخرین باب كتاب كه «نوادر»نام گرفته است ، در توصیف امامت میگوید:
«بها كملالدین و تمت النعمهٔ»،
«با امامت دین كامل شد و نعمت را تمام گردید». (۱)
همو در روایتی از امام رضا(ع) نقل میكند كه ایشان فرمود:
«امر الامامهٔ من تمامالدین»
«امامت نشانه تمامیت دین است» (۲)
با توجه به گفتار حضرت رضا(ع) و عبارت شیخ صدوق ، همان عنوان «كمال الدین و تمام النعمهٔ» برای كتاب صحیح است. لكن كتابشناس بزرگ معاصر مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب پرارج «الذریعهٔ فی تصانیف الشیعه» نام این كتاب را «اكمال الدین و اتمام النعمهٔ» ذكر كرده است. (۳) مرحوم صفایی خوانساری نیز در كتاب خود «كشف الاستار عن وجوه الكتب و الاسفار» این كتاب را به همین عنوان آورده است. (۴) روشن است كه مرحوم خوانساری به كلام «الذریعهٔ» استناد كرده است. مرحوم شیخ آقا بزرگ در فهرست كتابهایی كه نام آنها با كاف شروع میشود نیز نام این كتاب را آورده و در پی آن میفرماید: «ظاهر آن است كه نام كتاب «اكمال الدین و اتمام النعمهٔ باشد»، (۵) و دلیل خاصی بر این مدعا ندارد.
مؤلف كتاب
نویسنده این كتاب ، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی ابن بابویه، مشهور به شیخ صدوق است. وی به دعای حضرت حجت (عج) به دنیا آمده است. مشایخ روایی قم چنین روایت میكنند كه پدر شیخ صدوق دختر عموی خود را در نكاح داشت و از او فرزندی نیاورده بود. وی نامهای به حسین بن روح (س)- نائب خاص امام عصر (عج) در غیبت صغری - نگاشت، تا از حضرتش درخواست كند برای او فرزندانی دانشمند از خدا بخواهد. پس از سه روز به وی خبر رسید كه آن حضرت برای علی بن حسین ، پدر شیخ صدوق دعا فرمودند و بزودی فرزندی مبارك برای وی متولد خواهد شد و از او اولاد متعدد خواهد بود. (۶)
مرحوم شیخ خود به این جریان مباهات و افتخار مینمود.
بطور دقیق تاریخ تولد مرحوم شیخ روشن نیست. اما به قرائنی میتوان گفت كه تولد وی پس از سال ۳۰۵ ق بوده است. بعضی این تاریخ را ۳۱۱ ق گفتهاند. اما تاریخ وفات وی بدون هیچ اختلافی ۳۸۱ ق نقل شده است.
وی از بزرگان و شیوخ روایت در عصر خویش و دارای تالیفات زیادی بوده است. بحث از وی و تاریخ حیات او، خود مقالی دیگر میطلبد.
سبب تالیف كتاب
شیخ صدوق خود در مورد سبب تالیف این كتاب میگوید:
«آنچه كه مرا به نگاشتن این كتاب واداشت این بود كه هنگامی كه سفر زیارت حضرت علیبن موسیالرضا(ع) را به انجام رساندم، به نیشابور بازگشتم و د رآن شهر اقامت نمودم. اكثر شیعیانی را كه با من رفت و آمد داشتند در موضوع غیبت امام عصر متحیر یافتم. در مورد قائم آل محمد بر ایشان شبهه رخنه كرده بود . آنها از راه تسلیم، به راه قیاس و رای عدول كرده بودند. پس تمام سعی خویش را در ارشاد آنها با اخبار رسیده از پیامبر و ائمه اطهار، به سوی راه حق و صواب مصروف داشتم.» سپس وی جریان برخوردش با محمد بن صلت قمی نقل میكند و میگوید: «وی روزی با من گفتگو میكرد كه كلام مردی از بزرگان فلسفه و منطق در مورد حدیث قائم (عج) به میان آمد. این امر موجب حیرت و شك وی در این موضوع شده بود. پس بحثهایی در اثبات وجود امام و روایات غیبت ایشان از پیامبر و ائمه نقل نمودم، كه موجب اطمینان نفس وی گردید. شك و شبههای كه در او رخنه كرده بود از قلب وی ناپدید گشت. اخبار صحیحی را كه بر او خواندم به گوش شنید و آنها را به اطاعت و قبول و تسلیم ، پذیرفت . همو از من خواست كه در این باره كتابی تصنیف كنم . پس درخواست او را اجابت نمودم و وعده كردم هر زمان كه توانستم به وطنم، ری بازگردم این كار را خواهم كرد.شبی خواب بر من غلبه كرد و چنین در خواب دیدم كه در مكه در حال طواف خانه خدا و در دور هفتم طواف كعبه در كنار حجرالاسود بودم بر آن دست میمالیدم و آن را میبوسیدم و میگفتم: «امانتم را رساندم و پیمانم را وفا كردم ، تو شاهد بر وفای من باش.»
ناگهان آقا صاحب الزمان (عج) را ایستاده بر درگاه كعبه یافتم. با فكری مشغول و خاطری پریشان به ایشان نزدیك شدم. او از حالت چهرهام ، نهان جانم را دانست. بر وی سلام كردم ، پس جواب فرمود. سپس به من فرمود: «چرا كتابی در غیبت نمینویسی تا تو را از این غم برهاند؟» «پس گفتم: ای فرزند رسول خدا! مطالبی در غیبت نوشتهام. پس فرمود: آنها بر روش منظور نیستند. تو را امر میكنم كه الان كتابی در موضوع غیبت تصنیف كنی و غیبتهای انبیاء خدا را در آن ذكر كنی. پس از آن حضرت گذشت و رفت . از خواب بیدار شدم و به دعا و گریه و زاری آن شب را به فجر رساندم ، صبح همان روز به قصد اطاعت امر ولی خدا و حجت وی ، شروع به تالیف این كتاب نمودم.» (۷)
شیخ صدوق در این كتاب بخوبی از عهده امتثال و اطاعت امر ، برآمده است و حق مطلب را بخوبی ادا نموده است.
تاریخ تالیف كتاب
ابن بابویه در سال ۳۵۲ ق قصد سفر از ری نمود. وی با كسب اجازه از ركنالدوله، امیر ری در رجب همان سال راهی مشهد گردید. (۸) در این مسیر، وی در ماهشعبان در نیشابور اقامت گزید. بر این اساس ، جمعی تالیف این كتاب را در آن سال دانستهاند. لكن مرحوم شیخ در سفر دیگری به سال۳۶۷ ق به ماوراء النهر و مشهد مسافرت نمود. وی در روزهای۱۷ و ۱۸ ذیحجهٔ آن سال در مشهد بود. پس از آن شیخ به نیشابور رفت و تا شعبان ۳۶۸ ق در آنجا اقامت گزید. (۹) وی در۱۹ شعبان همان سال عازم ماوراءالنهر گردید. با توجه به نقل بعضی از روایات كتاب كمالالدین، از مشایخ حدیث ماوراءالنهر، روشن میشود كه این كتاب پس از این سفر تالیف شده است. همچنین از مقدمه كتاب روشن میشود كه ابنبابویه در بازگشت از ماوراءالنهر برای زیارت مجدد وارد مشهد شد. پس ازاین سفر به نیشابور رفت و مدتی در آنجا سكنی كرد. شیخ صدوق در این زمان بود كه به تبلیغ اعتقاد شیعه در مورد غیبت پرداخت و حداقل بخشی از این كتاب را تالیف كرد.
نظر اجمالی به مطالب كتاب
مرحوم شیخ در مقدمه مفصل این كتاب به بحثهای مهم و جالبی پرداخته است: ۱- وی در این مقدمه با استشهاد به آیه شریفه:
«اذ قال ربك للملائكهٔ انی جاعل فیالارض خلیفهٔ» (۱۰)
مطالب زیادی در مورد خلافت و امامتبیان نموده است و آن را حجتبر غیبت امام عصر (عج) میشمارد.
پس از آن به رد مذاهبی كه غیبت امام مهدی (عج) را نپذیرفتهاند، میپردازد.
ابتدا بیان سید حمیری در رد بر «كیسانیهٔ» كه قائل به امامت و غیبت محمد بن حنفیهٔ ، فرزند امام علی(ع) را آورده است ، چه آنكه خود سید حمیری زمانی از این فرقه بوده است.
پس از آن «ناووسیه» را - كه قائل به غیبت امام صادق(ع) - و «واقفیه» را - كه قائل به غیبت امام كاظم(ع) یا امام عسكری(ع) هستند - با روایات وفات این امامان ، رد میكند.
وی رساله جوابیه «ابن قبه رازی» متكلم و شیخ طائفه امامیه در عصر خویش را در جواب شبهه بعضی «معتزله» ، بطور كامل در مقدمه گنجانیده است.
در مقام رد بر «زیدیه» نیز رساله دیگری از «ابن قبه» را آورده و خود نیز به پاسخ بعضی از شبهات ایشان به صورت مستقل پرداخته است.
وی پس از این مقدمه طولانی در ضمن ۵۸ باب مطالب كتاب را سامان داده است. مباحث این كتاب را - چنانكه خود شیخ هم در پایان مقدمه اشاره دارد - میتوان به پنج مطلب كلی دستهبندی كرد ، كه عبارتند از:
۱- اخبار انبیاء و اولیایی كه غیبت داشتهاند.
وی در ضمن۷ باب، به غیبت پیامبرانی چون ادریس و نوح و صالح و ابراهیم و یوسف و موسی (ع) و اوصیاء آنها پرداخته است. همو در۱۳ باب دیگر ، قضایای بشارت حضرت موسی و عیسی(ع) و پیروان ایشان به ظهور پیامبر اسلام را بیان میدارد. این روایات شاهد بر غیبت زمانی آن حضرت هستند. چه آنكه نام و یاد آن حضرت قرنها پیش از ایشان در دل مؤمنان بوده است. اما وجود شریف آن حضرت، پس از زمانی طولانی ظهور یافت.
۲- لزومامامت واثبات امامت دوازده معصوم(ع) وی در این قسمت نیاز به امام معصوم در هر عصر و اتصال وصایت از زمان حضرت آدم تا خاتم را در دو باب مستقل با روایات اثبات نموده است. و سپس در۱۹ باب مختلف به تصریح خداوند و پیامبر و یكایك معصومین(ع) بر امامتحضرت مهدی و غیبت آن حضرت پرداخته است. مرحوم شیخ در هر یك از این ابواب تمامی روایات - اعم از صحیح و سقیم - را ذكر كرده است. لكن تنها به روایات صحیح استدلال مینماید.
۳- ولادت حضرت مهدی (عج) و اخبار مربوط به آن حضرت .
شیخ در ۵ باب اخبار میلاد آن حضرت و والدین ایشان و اخبار كسانی را - كه به حضور ایشان تشرف یافتهاند - جمعآوری كرده است. ۴- نامههایی كه از ناحیه آن حضرت صادر شده است.
این نامهها كه اصطلاحا «توقیع» نامیده میشود، در زمان غیبت كوتاه مدت آن امام (۲۶۰ -۳۲۹) ه ق به توسط وكلاء خاص ایشان به اشخاص مختلفی رسیده است. مرحوم شیخ ۵۲ توقیع را از آن حضرت نقل میكند.
۵ - عمر طولانی حضرت حجت (عج) از جمله مواردی است كه توسط منكرین غیبت، به آن استشهاد میشود. استبعاد و خارقالعاده بودن عمر آن حضرت ، همواره یكی از موضوعات اشكال برانگیز بوده و هست. مرحوم شیخ در طی۹ باب ، احادیث مختلفی كه عمر طولانی بعضی از انبیاء و اولیاء گذشته را اثبات میكند جمعآورده كرده است. وی به این وسیله د رمقام رفع شبهه برآمده است. نكته قابل توجه آنكه با توجه به تاریخی كه برای تالیف كتاب ذكر شد، و ملاحظه آنكه غیبت كبری ازسال ۲۶۰ ق آغاز شده است. تنها۱۰۷ سال از غیبت آن حضرت میگذشته است كه مرحوم شیخ به دفع شبهه پرداخته است.
وی در این باب داستانهایی را نیز از عمر طولانی بعضی از انسانها آورده است. خود ایشان وجه ذكر این داستانها را چنین میگوید: «اینگونه اخبار تاریخی مستند ما در مساله غیبت و وقوع آن نیست . چه آنكه به روایات صحیح ، از پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) این مساله به اثبات رسیده است. اسلام و شریعت و احكام آن، همه با روایات ایشان قابل اثبات است». (۱۱)
سپس خود به بیان مقصود از نقل این قضایا میپردازد و میگوید:
«همه مردم به اینگونه اخبار تمایل دارند. با اطلاع به این داستانها ، تمایل بر اطلاع به سایرمطالب كتاب پیدا میكنند. و با خواندن كتاب ، مؤمن از آن بصیرت بیشتر مییابد و برمنكر ، حجتخداوند اثبات میشود . متحیران و شكاكان به بحث و بررسی در غیبتخوانده میشوند و چه بسا كه هدایتیابند». (۱۲)
در پایان كتاب ایشان، بابی را منعقد نموده و موضوع آن را «نوادر كتاب » نامیده است. باید دانستبطور معمول بابهایی را محدثان نوادر مینامند كه بخش الحاقی به كتاب ، پس از تالیف كتاب ، شمرده میشوند.
اما مقصود شیخ از نگارش این باب رد قول به «فترت» یعنی انقطاع موقت امامت است.
مرحوم شیخ ، پس ازنقل هر حدیث ، بیانی در نحوه استدلال به آن در نفی فترت دارد.
این كتاب دو مرتبه به صورت چاپ سنگی منتشر شده ، یكبار هم در نجف اشرف چاپ حروفی شد و بار دیگر در ایران با ترجمه چاپ شد. اما متاسفانه غلطهای بسیاری در این نسخهها یافت میشود.
چندی پیش جناب آقای «علی اكبر غفاری» به تصحیح این كتاب پرداختند و به همت ایشان مجددا طبع گردیده است ، مؤسسات مختلفی متن تصحیح شده توسط ایشان را چاپ و منتشر نمودهاند.
بجا است كه بحث دقیق و علمی در رابطه با اسناد این كتاب صورت گیرد . ان شاءالله
پی نوشتها
۱- كمالالدین و تمام النعمهٔ; ص ۶۵۸
۲- همان ماخذ; ص۶۷۶
۳- الذربعهٔ الی تصانیف الشیعه; ج ۲، ص ۱۸۵
۴- كشفالاستار عن وجوه الكتب و الاسفار; ج۳، ص۳۳۹
۵- الذریعهٔالیتصانیف الشیعه; ج ۱۸، ص۱۳۷
۶- كمالالدین و تمام النعمهٔ ; ۵۰۲ ح ۳۱ و كتاب الغیبهٔ ، شیخ طوسی: ۱۸۸ ، ۱۹۵ و رجال نجاشی: ۲۶۱
۷- همان; ۲،۳
۸ - عیون اخبارالرضا; ج ۲، ص ۲۴۸
۹- الامالی;۱۰۳ ،۱۰۶ ،۴۸۷
۱۰ - سوره بقره ; آیه ۳۰
۱۱- كمال الدین و تمام النعمهٔ; ۶۳۸
۱۲- همان ;۶۳۹
محمد كاظم رحمان ستایش
ركن اول: امامت پس از پیامبر به نص ثابت میشود.
ركن دوم: زمین ، هیچ گاه خالی از حجت و امام نخواهد بود. امام دوازدهم زنده است و تا آن زمان كه دنیا برقرار است ، حجتخدا هم خواهد بود.
دانشمندان شیعه در كتب علمی خویش به تحلیل و تایید و اثبات این دو ركن پرداختهاند تا عصر امامتحضرت امام حسن عسكری(ع) همتبزرگان شیعه مصروف اثبات ركن اول گردید و پس از ایشان، اثبات ركن دوم نیز به ركن اول افزدوه شد. و به این ترتیب كتابها و رسالههای مختلفی در موضوع امام عصر (عج) و غیبت ایشان تالیف شد. از جمله كتابهایی كه در آن عصر به رشته تحریر درآمده، كتاب «كمال الدین و تمام النعمهٔ» شیخ صدوق است. با وجود این كه وی اولین كسی نیست كه در این موضوع دستبه تالیف زده است و لیكن كتاب وی از اولین كتابها و در عین حال مستندترین آنها در مساله غیبت است.
با آنكه مرحوم شیخ در زمان تالیف كتاب فقط۱۰۷ سال از غیبت امام عصر (عج) را پشتسر نهاده بود. اما ادله ثبوت انبیاء و اولیاء و اشخاصی را در طول تاریخ آورده است تا غیبت و طول عمر آن حضرت بعید از نظر ننماید.
نام كتاب
در مصادری كه فهرست تصنیفات شیعه در زمانی نزدیك به عصر شیخ صدوقاند، همچون فهرست «نجاشی» و فهرست «شیخ»نامی از این كتاب در مجموعه تالیفات شیخ نیامده و تنها رسالههای متعدد غیبت و مباحثات شیخ باركنالدوله در آنها ذكر شده است.
و در مصادر بعد از آن عصر، نام كتاب با عنوان «كمالالدین و تمام النعمهٔ» آمده است. وجه تسمیه این كتاب آن است كه امامت در نظر شیخ كمال دین و كمال نعمت است و مرحوم شیخ در آخرین باب كتاب كه «نوادر»نام گرفته است ، در توصیف امامت میگوید:
«بها كملالدین و تمت النعمهٔ»،
«با امامت دین كامل شد و نعمت را تمام گردید». (۱)
همو در روایتی از امام رضا(ع) نقل میكند كه ایشان فرمود:
«امر الامامهٔ من تمامالدین»
«امامت نشانه تمامیت دین است» (۲)
با توجه به گفتار حضرت رضا(ع) و عبارت شیخ صدوق ، همان عنوان «كمال الدین و تمام النعمهٔ» برای كتاب صحیح است. لكن كتابشناس بزرگ معاصر مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب پرارج «الذریعهٔ فی تصانیف الشیعه» نام این كتاب را «اكمال الدین و اتمام النعمهٔ» ذكر كرده است. (۳) مرحوم صفایی خوانساری نیز در كتاب خود «كشف الاستار عن وجوه الكتب و الاسفار» این كتاب را به همین عنوان آورده است. (۴) روشن است كه مرحوم خوانساری به كلام «الذریعهٔ» استناد كرده است. مرحوم شیخ آقا بزرگ در فهرست كتابهایی كه نام آنها با كاف شروع میشود نیز نام این كتاب را آورده و در پی آن میفرماید: «ظاهر آن است كه نام كتاب «اكمال الدین و اتمام النعمهٔ باشد»، (۵) و دلیل خاصی بر این مدعا ندارد.
مؤلف كتاب
نویسنده این كتاب ، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی ابن بابویه، مشهور به شیخ صدوق است. وی به دعای حضرت حجت (عج) به دنیا آمده است. مشایخ روایی قم چنین روایت میكنند كه پدر شیخ صدوق دختر عموی خود را در نكاح داشت و از او فرزندی نیاورده بود. وی نامهای به حسین بن روح (س)- نائب خاص امام عصر (عج) در غیبت صغری - نگاشت، تا از حضرتش درخواست كند برای او فرزندانی دانشمند از خدا بخواهد. پس از سه روز به وی خبر رسید كه آن حضرت برای علی بن حسین ، پدر شیخ صدوق دعا فرمودند و بزودی فرزندی مبارك برای وی متولد خواهد شد و از او اولاد متعدد خواهد بود. (۶)
مرحوم شیخ خود به این جریان مباهات و افتخار مینمود.
بطور دقیق تاریخ تولد مرحوم شیخ روشن نیست. اما به قرائنی میتوان گفت كه تولد وی پس از سال ۳۰۵ ق بوده است. بعضی این تاریخ را ۳۱۱ ق گفتهاند. اما تاریخ وفات وی بدون هیچ اختلافی ۳۸۱ ق نقل شده است.
وی از بزرگان و شیوخ روایت در عصر خویش و دارای تالیفات زیادی بوده است. بحث از وی و تاریخ حیات او، خود مقالی دیگر میطلبد.
سبب تالیف كتاب
شیخ صدوق خود در مورد سبب تالیف این كتاب میگوید:
«آنچه كه مرا به نگاشتن این كتاب واداشت این بود كه هنگامی كه سفر زیارت حضرت علیبن موسیالرضا(ع) را به انجام رساندم، به نیشابور بازگشتم و د رآن شهر اقامت نمودم. اكثر شیعیانی را كه با من رفت و آمد داشتند در موضوع غیبت امام عصر متحیر یافتم. در مورد قائم آل محمد بر ایشان شبهه رخنه كرده بود . آنها از راه تسلیم، به راه قیاس و رای عدول كرده بودند. پس تمام سعی خویش را در ارشاد آنها با اخبار رسیده از پیامبر و ائمه اطهار، به سوی راه حق و صواب مصروف داشتم.» سپس وی جریان برخوردش با محمد بن صلت قمی نقل میكند و میگوید: «وی روزی با من گفتگو میكرد كه كلام مردی از بزرگان فلسفه و منطق در مورد حدیث قائم (عج) به میان آمد. این امر موجب حیرت و شك وی در این موضوع شده بود. پس بحثهایی در اثبات وجود امام و روایات غیبت ایشان از پیامبر و ائمه نقل نمودم، كه موجب اطمینان نفس وی گردید. شك و شبههای كه در او رخنه كرده بود از قلب وی ناپدید گشت. اخبار صحیحی را كه بر او خواندم به گوش شنید و آنها را به اطاعت و قبول و تسلیم ، پذیرفت . همو از من خواست كه در این باره كتابی تصنیف كنم . پس درخواست او را اجابت نمودم و وعده كردم هر زمان كه توانستم به وطنم، ری بازگردم این كار را خواهم كرد.شبی خواب بر من غلبه كرد و چنین در خواب دیدم كه در مكه در حال طواف خانه خدا و در دور هفتم طواف كعبه در كنار حجرالاسود بودم بر آن دست میمالیدم و آن را میبوسیدم و میگفتم: «امانتم را رساندم و پیمانم را وفا كردم ، تو شاهد بر وفای من باش.»
ناگهان آقا صاحب الزمان (عج) را ایستاده بر درگاه كعبه یافتم. با فكری مشغول و خاطری پریشان به ایشان نزدیك شدم. او از حالت چهرهام ، نهان جانم را دانست. بر وی سلام كردم ، پس جواب فرمود. سپس به من فرمود: «چرا كتابی در غیبت نمینویسی تا تو را از این غم برهاند؟» «پس گفتم: ای فرزند رسول خدا! مطالبی در غیبت نوشتهام. پس فرمود: آنها بر روش منظور نیستند. تو را امر میكنم كه الان كتابی در موضوع غیبت تصنیف كنی و غیبتهای انبیاء خدا را در آن ذكر كنی. پس از آن حضرت گذشت و رفت . از خواب بیدار شدم و به دعا و گریه و زاری آن شب را به فجر رساندم ، صبح همان روز به قصد اطاعت امر ولی خدا و حجت وی ، شروع به تالیف این كتاب نمودم.» (۷)
شیخ صدوق در این كتاب بخوبی از عهده امتثال و اطاعت امر ، برآمده است و حق مطلب را بخوبی ادا نموده است.
تاریخ تالیف كتاب
ابن بابویه در سال ۳۵۲ ق قصد سفر از ری نمود. وی با كسب اجازه از ركنالدوله، امیر ری در رجب همان سال راهی مشهد گردید. (۸) در این مسیر، وی در ماهشعبان در نیشابور اقامت گزید. بر این اساس ، جمعی تالیف این كتاب را در آن سال دانستهاند. لكن مرحوم شیخ در سفر دیگری به سال۳۶۷ ق به ماوراء النهر و مشهد مسافرت نمود. وی در روزهای۱۷ و ۱۸ ذیحجهٔ آن سال در مشهد بود. پس از آن شیخ به نیشابور رفت و تا شعبان ۳۶۸ ق در آنجا اقامت گزید. (۹) وی در۱۹ شعبان همان سال عازم ماوراءالنهر گردید. با توجه به نقل بعضی از روایات كتاب كمالالدین، از مشایخ حدیث ماوراءالنهر، روشن میشود كه این كتاب پس از این سفر تالیف شده است. همچنین از مقدمه كتاب روشن میشود كه ابنبابویه در بازگشت از ماوراءالنهر برای زیارت مجدد وارد مشهد شد. پس ازاین سفر به نیشابور رفت و مدتی در آنجا سكنی كرد. شیخ صدوق در این زمان بود كه به تبلیغ اعتقاد شیعه در مورد غیبت پرداخت و حداقل بخشی از این كتاب را تالیف كرد.
نظر اجمالی به مطالب كتاب
مرحوم شیخ در مقدمه مفصل این كتاب به بحثهای مهم و جالبی پرداخته است: ۱- وی در این مقدمه با استشهاد به آیه شریفه:
«اذ قال ربك للملائكهٔ انی جاعل فیالارض خلیفهٔ» (۱۰)
مطالب زیادی در مورد خلافت و امامتبیان نموده است و آن را حجتبر غیبت امام عصر (عج) میشمارد.
پس از آن به رد مذاهبی كه غیبت امام مهدی (عج) را نپذیرفتهاند، میپردازد.
ابتدا بیان سید حمیری در رد بر «كیسانیهٔ» كه قائل به امامت و غیبت محمد بن حنفیهٔ ، فرزند امام علی(ع) را آورده است ، چه آنكه خود سید حمیری زمانی از این فرقه بوده است.
پس از آن «ناووسیه» را - كه قائل به غیبت امام صادق(ع) - و «واقفیه» را - كه قائل به غیبت امام كاظم(ع) یا امام عسكری(ع) هستند - با روایات وفات این امامان ، رد میكند.
وی رساله جوابیه «ابن قبه رازی» متكلم و شیخ طائفه امامیه در عصر خویش را در جواب شبهه بعضی «معتزله» ، بطور كامل در مقدمه گنجانیده است.
در مقام رد بر «زیدیه» نیز رساله دیگری از «ابن قبه» را آورده و خود نیز به پاسخ بعضی از شبهات ایشان به صورت مستقل پرداخته است.
وی پس از این مقدمه طولانی در ضمن ۵۸ باب مطالب كتاب را سامان داده است. مباحث این كتاب را - چنانكه خود شیخ هم در پایان مقدمه اشاره دارد - میتوان به پنج مطلب كلی دستهبندی كرد ، كه عبارتند از:
۱- اخبار انبیاء و اولیایی كه غیبت داشتهاند.
وی در ضمن۷ باب، به غیبت پیامبرانی چون ادریس و نوح و صالح و ابراهیم و یوسف و موسی (ع) و اوصیاء آنها پرداخته است. همو در۱۳ باب دیگر ، قضایای بشارت حضرت موسی و عیسی(ع) و پیروان ایشان به ظهور پیامبر اسلام را بیان میدارد. این روایات شاهد بر غیبت زمانی آن حضرت هستند. چه آنكه نام و یاد آن حضرت قرنها پیش از ایشان در دل مؤمنان بوده است. اما وجود شریف آن حضرت، پس از زمانی طولانی ظهور یافت.
۲- لزومامامت واثبات امامت دوازده معصوم(ع) وی در این قسمت نیاز به امام معصوم در هر عصر و اتصال وصایت از زمان حضرت آدم تا خاتم را در دو باب مستقل با روایات اثبات نموده است. و سپس در۱۹ باب مختلف به تصریح خداوند و پیامبر و یكایك معصومین(ع) بر امامتحضرت مهدی و غیبت آن حضرت پرداخته است. مرحوم شیخ در هر یك از این ابواب تمامی روایات - اعم از صحیح و سقیم - را ذكر كرده است. لكن تنها به روایات صحیح استدلال مینماید.
۳- ولادت حضرت مهدی (عج) و اخبار مربوط به آن حضرت .
شیخ در ۵ باب اخبار میلاد آن حضرت و والدین ایشان و اخبار كسانی را - كه به حضور ایشان تشرف یافتهاند - جمعآوری كرده است. ۴- نامههایی كه از ناحیه آن حضرت صادر شده است.
این نامهها كه اصطلاحا «توقیع» نامیده میشود، در زمان غیبت كوتاه مدت آن امام (۲۶۰ -۳۲۹) ه ق به توسط وكلاء خاص ایشان به اشخاص مختلفی رسیده است. مرحوم شیخ ۵۲ توقیع را از آن حضرت نقل میكند.
۵ - عمر طولانی حضرت حجت (عج) از جمله مواردی است كه توسط منكرین غیبت، به آن استشهاد میشود. استبعاد و خارقالعاده بودن عمر آن حضرت ، همواره یكی از موضوعات اشكال برانگیز بوده و هست. مرحوم شیخ در طی۹ باب ، احادیث مختلفی كه عمر طولانی بعضی از انبیاء و اولیاء گذشته را اثبات میكند جمعآورده كرده است. وی به این وسیله د رمقام رفع شبهه برآمده است. نكته قابل توجه آنكه با توجه به تاریخی كه برای تالیف كتاب ذكر شد، و ملاحظه آنكه غیبت كبری ازسال ۲۶۰ ق آغاز شده است. تنها۱۰۷ سال از غیبت آن حضرت میگذشته است كه مرحوم شیخ به دفع شبهه پرداخته است.
وی در این باب داستانهایی را نیز از عمر طولانی بعضی از انسانها آورده است. خود ایشان وجه ذكر این داستانها را چنین میگوید: «اینگونه اخبار تاریخی مستند ما در مساله غیبت و وقوع آن نیست . چه آنكه به روایات صحیح ، از پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) این مساله به اثبات رسیده است. اسلام و شریعت و احكام آن، همه با روایات ایشان قابل اثبات است». (۱۱)
سپس خود به بیان مقصود از نقل این قضایا میپردازد و میگوید:
«همه مردم به اینگونه اخبار تمایل دارند. با اطلاع به این داستانها ، تمایل بر اطلاع به سایرمطالب كتاب پیدا میكنند. و با خواندن كتاب ، مؤمن از آن بصیرت بیشتر مییابد و برمنكر ، حجتخداوند اثبات میشود . متحیران و شكاكان به بحث و بررسی در غیبتخوانده میشوند و چه بسا كه هدایتیابند». (۱۲)
در پایان كتاب ایشان، بابی را منعقد نموده و موضوع آن را «نوادر كتاب » نامیده است. باید دانستبطور معمول بابهایی را محدثان نوادر مینامند كه بخش الحاقی به كتاب ، پس از تالیف كتاب ، شمرده میشوند.
اما مقصود شیخ از نگارش این باب رد قول به «فترت» یعنی انقطاع موقت امامت است.
مرحوم شیخ ، پس ازنقل هر حدیث ، بیانی در نحوه استدلال به آن در نفی فترت دارد.
این كتاب دو مرتبه به صورت چاپ سنگی منتشر شده ، یكبار هم در نجف اشرف چاپ حروفی شد و بار دیگر در ایران با ترجمه چاپ شد. اما متاسفانه غلطهای بسیاری در این نسخهها یافت میشود.
چندی پیش جناب آقای «علی اكبر غفاری» به تصحیح این كتاب پرداختند و به همت ایشان مجددا طبع گردیده است ، مؤسسات مختلفی متن تصحیح شده توسط ایشان را چاپ و منتشر نمودهاند.
بجا است كه بحث دقیق و علمی در رابطه با اسناد این كتاب صورت گیرد . ان شاءالله
پی نوشتها
۱- كمالالدین و تمام النعمهٔ; ص ۶۵۸
۲- همان ماخذ; ص۶۷۶
۳- الذربعهٔ الی تصانیف الشیعه; ج ۲، ص ۱۸۵
۴- كشفالاستار عن وجوه الكتب و الاسفار; ج۳، ص۳۳۹
۵- الذریعهٔالیتصانیف الشیعه; ج ۱۸، ص۱۳۷
۶- كمالالدین و تمام النعمهٔ ; ۵۰۲ ح ۳۱ و كتاب الغیبهٔ ، شیخ طوسی: ۱۸۸ ، ۱۹۵ و رجال نجاشی: ۲۶۱
۷- همان; ۲،۳
۸ - عیون اخبارالرضا; ج ۲، ص ۲۴۸
۹- الامالی;۱۰۳ ،۱۰۶ ،۴۸۷
۱۰ - سوره بقره ; آیه ۳۰
۱۱- كمال الدین و تمام النعمهٔ; ۶۳۸
۱۲- همان ;۶۳۹
محمد كاظم رحمان ستایش
منبع : بنياد انديشه اسلامي
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست