دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
چالشهای صنعت کشور به نقل از کنفدراسیون صنعت
تشکل صنعتی، معدنی و تولیدی ایران بنا به درخواست مسئولان صنعتی دولت دکتر احمدینژاد، در گزارشی ۲۴ صفحهای مسائل و مشکلات بخش تولید را تشریح کرد.
هرچند در سال گذشته با همکاری وزارت صنایع و معادن، کنفدراسیون صنعت ایران ماموریت یافت که ضمن استفاده از نظرات مدیران صنایع و تشکلهای صنعتی مشکلات عمده صنعتی جمعآوری و تنظیم و طی جلساتی با حضور وزیر صنایع، وزرا و مسئولان سازمانها در این زمینه راهکارهای اجرایی اعمال شود، اما این همکاری که میتوانست راهحلی اصولی برای شناسایی موانع تولید باشد، با روی کار آمدن دولت جدید سرانجام نیافت.
تا این که در تاریخ ۱۳۸۴/۸/۲۲ از کنفدراسیون صنعت ایران به صورت شفاهی خواسته شد تا اهم مسائل و مشکلات صنعت را به فوریت جمعآوری و ارائه کند که آن هم در کمترین فرصت ممکن گزارشی نسبی برای مشکلات اساسی بخش صنعت و معدن کشور تهیه کرده است. یکی از مقامات رسمی وزارت صنایع و معادن در مورد تهیه و ارائه این گزارش ۲۴ صفحهای تاکید کرده است که جزوه مشکلات صنعت ایران قرار است به زودی تقدیم هیات دولت شود.
اولین عاملی که صنعتگران آن را عامل رکود اقتصادی میدانند جابه جایی مقامات سیاسی و تغییر مدیریتها همراه با تغییر سلایق مدیران جدید است. آنها تاکید کردهاند که عدم دریافت صورت وضعیت کارهای اجرا شده، نبود اطمینان از اجرای پروژههای تصویبی قبلی نوعی بلاتکلیفی ایجاد کرده، به طوری که این امر باعث شده است اغلب شرکتها متجاوز از ۸ ماه مطالبات خود را دریافت نکنند که این مسئله اثرات شدیدی در سازماندهی امور در دست آنها دارد.
توقف و یا نیمه فعال بودن پروژههای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، پروژههای ساختمانی و آب و فاضلاب به عنوان معضل دوم و کنونی بخش صنعت بیان شده و کنفدراسیون یادآور شده که طی گزارش یکی از انجمنها، کارشناسان و متخصصان شرکتهای خصوصی یا در حال تغییر شغل هستند یا زمینه مهاجرت خود را فراهم میکنند که جبران چنین اقدامی در آینده به راحتی میسر نخواهد بود و برای کشور هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.
این گزارش تصریح میکند که با تغییراتی که توسط مسئولان بیان میشود اجرای کامل قانون برنامه چهارم توسعه با تردید همراه است زیرا اجرای این قانون همراه با سند چشمانداز در همه ابعاد آن مورد درخواست است که در غیر این صورت یک نوع بیبرنامگی به نهادهای اقتصادی تحمیل میشود.
خصوصیسازی و تثبیت قیمتها، اصلاح قانون کار، کمبود نقدینگی - سود بانکی - تورم، قانون تجمیع عوارض، قانون تامین اجتماعی، مسائل قانونی و تصمیمگیریهای دولتی ازجمله سایر مشکلات ۷۰ تشکل صنعتی، معدنی و تولیدی کشور عنوان شده است.
این گزارش در ادامه با تاکید بر این که دولت به هیچ عنوان نباید سرمایهگذاری جدیدی را برای بخش صنعت درنظر بگیرد به سالهای دهه ۶۰ میلادی اشاره کرده و عنوان میکند که در سالهای دهه ۶۰ میلادی و به خصوص از اواخر این دهه تجربه نشان داد که سیاستهای دخالتجویانه دولت در بازار برای تثبیت قیمتها موجب تشدید بیکاری، کاهش نرخ رشد اقتصادی و بروز رکود تورمی درکشورهای دولتهای محور شده است.
صنعتگران با یادآوری این که کشور ما در گروه کشورهایی دستهبندی میشود که حضور و مشارکت دولت در همه زمینهها به ویژه در امور اقتصادی بسیار پررنگ و مسلط ارزیابی میشود، خاطرنشان کردهاند که سهم بودجه کل کشور از تولید ناخالص داخلی و سهم دولت در صنعت و مالکیت صنعتی این ادعا را ثابت میکند.
در ادامه این گزارش آمده است: با درک این واقعیت که سیاستهای صنعتی طی چند سال گذشته در جهت گسترش صنعت در بخش خصوصی و با کمک کارآفرینان نبوده و اقدام موثری که بتواند به ازدیاد ثروت در واحدهای صنعتی خصوصی بینجامد موردنظر قرار نگرفته است لازم است با تجربیات به دست آمده دولت از این دستاوردها بهرهگیری کند که اولا به هیچ عنوان سرمایهگذاری جدیدی را برای سرمایهگذاری صنعتی مطمع نظر قرار ندهد و فقط به ایجاد زیربناها بپردازد. ثانیا خصوصیسازی را با ساز و کارهای جدیدی اجرا کند که کشورهای موفق آن را تجربه کردهاند و میتواند پشتوانه تصمیمگیری کشور ما قرار گیرد و ثالثا از یک یا چند مورد سوء رفتارها نتیجهگیری غلط نکند تا بحث خصوصیسازی وارد جریان سیاسی شده و مانع از پیشرفت آن شود.
کنفدراسیون صنعت در بخش اصلاح قانون کار اشاره میکند که این قانون اقتدار مدیریتی را سلب کرده و باعث کاهش راندمان تولید شده است.
در این گزارش با اشاره به این که اکنون هم کارفرما و هم کارگزار با اجرای مفاد این قانون متضرر شدهاند عنوان میکند که با وجودی که سالهاست همه کارشناسان و متخصصان تغییر این قانون را ضروری دانسته و معتقدند که این قانون باید بیطرفانه به مسائل روابط کار بپردازد و در قانون برنامه دوم، سوم و چهارم نیز تغییر آن لازم تشخیص داده شده است، هنوز تغییر آن در دستور کار دولت قرار نگرفته و در این باره هرچه بیشتر تعلل شود، زیان اقتصادی بیشتری به کارگران، تولید و اقتصاد کشور وارد میشود.از سویی دیگر وجود تورم، هزینههای تولید را مرتبا افزایش داده و سود بانکی که متناسب با تورم تعیین میشود نیز هزینه کالاهای تمام شده داخلی را بیشتر میکند. تشکلهای صنعتی در بخش کمبود نقدینگی - سود بانکی و تورم که از جمله مشکلات اساسی این تشکلها را تشکیل میدهد با عنوان این مطلب افزودهاند: تولیدکننده داخلی در برابر کالاهای خارجی که اغلب بدون در نظر گرفتن استانداردها و حتی به صورت قاچاق وارد بازار میشود و کمتر از قیمت تولید داخلی برای فروش عرضه میشود قدرت رقابت خود را از دست داده و امکان ادامه حیات برای بخش صنعت را با اشکال اساسی مواجه کرده است.
بانکها باید جوابگوی تامین نقدینگی برای صنعت کشور باشند، اما صنعتگران از این وجهه نیز در تنگنا قرار دارند. آنها اشاره میکنند که اگر بانکها جوابگوی تامین نقدینگی برای صنعت کشور نباشند، وضع کنونی باز هم بدتر خواهد شد لهذا برای آن که اقتصاد رونق یابد چند اقدام همزمان و مهم باید انجام گیرد. تشکلهای صنعتی در تبیین این اقدامات آوردهاند هزینههای جاری دولت باید کاهش یابد تا کسر بودجه از میان برداشته شود، سود بانکی متناسب با کاهش تورم پایین آید تا هزینه تولید مانند دیگر کشورها شود، بانکها که اغلب سپردههای خود را صرف پروژههای کم بازده دولتی میکنند فقط تا حد سرمایه خود مجاز به مشارکت در اینگونه پروژهها شوند و سپردههایی را که در اختیار دارند صرف دادن اعتبار به تولیدکنندگان داخلی با توجه بیشتر به بخش خصوصی و صنایع کوچک و متوسط کنند. همچنین تامین وثیقه و تضمین مورد تقاضای بانکها مشکل عمده صنعتگران مخصوصا صنایع کوچک و متوسط است علاوه بر این که ارزش وثائق را کارشناسان بانک بسیار کاهش میدهند که با قیمتهای واقعی بازار بسیار متفاوت است. بر اساس این ارزشگذاری ۷۰ درصد برای ساختمان و ۵۰ درصد برای ماشینآلات وام پرداخت میشود که تولیدکننده را دچار مشکل میکند.
صنعتگران در بخش دیگری از تبیین مسائل و مشکلات بخش صنعت معتقدند که قانون تجمیع عوارض باعث شده که تولیدکننده که قادر به دریافت عوارض از خریدار نیست خود پرداختکننده آن باشد. آنها عنوان کردهاند که در شرایطی که خریداران دسترسی به کالای ارزان و بدون کیفیت خارجی دارند که از طریق قاچاق و حتی به صورت دمپینگ وارد بازار میشود، تولیدکننده ناچار است حتی با قبول زیان ۳ درصد عوارض را خود پرداخت کند.
در بخش قانون تجمیع عوارض همچنین صنعتگران به دولت گوشزد کردهاند که طبق مقررات این قانون مقرر بود کالاهایی که مصرف نهایی دارد مشمول پرداخت ۳ درصد عوارض شود ولی اکنون در عمل شاهد آن هستیم که به صورت گستردهتر بسیاری از کالاها را دربرگرفته است بهطوری که:
۱) کمیسیون سه نفری به استدلالهای وزارت صنایع که فهرست کالاهای نهایی را تهیه میکند توجه نکرد و بسیاری از کالاها را مشمول آن کرده است که عملا پرداخت مضاعف ۳ درصد را به همراه دارد.
۲) خریداران دولتی مطلقا زیر بار پرداخت ۳ درصد عوارض نمیروند و تولیدکننده خود باید پرداختکننده آن باشد.
۳) شمول آن به واردات مواد اولیه و ماشینآلات سبب شده که واحدهای تولیدی را مواجه با اشکال اساسی کند.
در بخش قانون تامین اجتماعی تشکلهای صنعتی معتقدند که اکنون تولیدکننده داخلی ۲۰ درصد مزد و حقوق را بابت بازنشستگی و خدمات درمانی و ۳ درصد مزد و حقوق را بابت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میکند که بار هزینهای بسیار زیادی را به تولیدکننده تحمیل میکند. در ادامه مشکلات مربوط به قانون تامین اجتماعی اشاره شده دولت که قرار است ۳ درصد مزد و حقوق را به سازمان پرداخت کند از پرداخت به موقع آن ابا دارد ودر ازاء هر از چندی برای پرداخت بدهیهای خود شرکتهایی را به این سازمان واگذار میکند که بار هزینهای زیاد برای سازمان ایجاد میکند و عملا سازمان برای تامین نقدینگی موردنیاز خود به تولیدکنندگان فشار میآورد.
همچنین بانک رفاه که قرار بود منابع مالی این سازمان را مدیریت کند که او خود میتوانست تامینکننده نقدینگی برای واحدهای تولیدی باشد و سود مناسبی را برای سازمان تامین کند، عملا از این نقدینگی محروم مانده و سازمان تبدیل به یک شرکت سرمایهگذاری شده است که بار هزینهای به سازمان تحمیل میکند. مسائل قانونی و تصمیمگیری دولتی مشکل دیگر ۷۰ تشکل صنعتی کشورمان است که بارها به روشهای مختلف به گوش مسئولان رسیده است. صنعتگران معتقدند که آنچه مدیران صنایع و تشکلها را با مشکل مواجه کرده، تصمیمگیری دولت، مجلس و قوه قضاییه بدون کسب نظر از ذینفعان در تهیه، تدوین و اجرای قوانین و مقررات و بخشنامههاست. در یک فضای مناسب برای رشد و توسعه اگر ذینفعان در تصمیمگیریها دخالت داده نشوند، مشکلات نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار نمیگیرد و راهکارهای اجرایی قابلیت قبول و اجرای مناسب پیدا نمیکنند.
آنها عنوان میکنند بخشنامههایی که صادر میشود و مغایر قانون است و یا برداشت غیرمتعارفی از قانون در آن شده است اگر بخواهد به فرایند تصمیمگیری دیوان عدالت اداری و یا محاکم قضایی سپرده شود، کاری پرزحمت و طولانی خواهد بود که هیچگاه اثرات مخرب آن را حتی در صورت لغو نمیتوان جبران کرد.
در ادامه این گزارش آمده است که اغلب اتفاق میافتد که دو سازمان موثر در روند اقتصادی برداشتهای متفاوتی از مقررات پیدا میکنند که محلی برای رفع این مغایرتها وجود ندارد.
همچنین تعیین استراتژی در رشتههای مختلف صنعتی و همکاری صنعت و دانشگاه و توانمندسازی تشکلها از دیگر موارد درخواستی ۷۰ تشکل صنعتی از مسئولان بخش دولتی است.
مرجان شهریاری
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست