شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
گل آقا در نگاه تاریخ
همهچیز با انتشار شماره ۵۶۴ هفتهنامه گلآقا در دوم آبان ماه ۱۳۸۱ شروع شد. شمارهای که مُهر آخرین شماره را بر خود داشت وعنوان سرمقاله آن «خداحافظ» بود. خبر برای هیچکس باورکردنی نبود، حتی خود طنزپردازان و همکاران گلآقا. بسیاری فکر میکردنداین هم یک نوع شوخی گلآقایی است، شوخی سیزده به مناسبت آغاز سیزدهمین سال انتشار. اینک مهمترین چیز، اطمینان به صحتخبر بود. تمام تلفنهای گلآقا بیوقفه اشغال شد. خوانندگان و خبرنگاران. صبح روز بعد خبر در همه جا انتشار یافت. انعکاسی که مثلهمه این سالها از صافی «جناحی» گذشته بود، این را از تفاوت سبک خبرها و تیترهای انتخابی میشد فهمید.
● پشت پرده چه خبر است؟
حال مهمترین سؤال این بود: گلآقا چرا تعطیل شد؟ گرچه علت این تعطیلی خودخواسته دلایل شخصی اعلام شد اما هرکس بهدنبال جوابی میگشت که باورهای خودش را تأیید کند و باب تحلیلها و اظهارنظرها گشوده شد. رادیو بیبیسی از مشکلات مالی گفتو یک روزنامه جناح راست از اُفت تیراژ خبر داد. سیدابراهیم نبوی گفت آن صندلی که بیست سال کیومرث صابری فومنی بر آن نشستو طنز نوشت، هرگز با برخاستن او توسط فرد دیگری اشغال نخواهد شد و نیکآهنگ کوثر دهه هفتاد را دهه گلآقا نامید. مسعود بهنوداصل حکایت را از تصمیمی برشمرد که شرایط موجود را برای طنز مساعد نمیبیند و با زبان بیزبانی میخواهد بگوید حرف حسابشنیده نمیشود و دکتر پورنجاتی نوشت اگر گلآقا واقعاً سوفاف بود پس اکنون وای به حال آشپز و دیگش!
حسین شهیدی پژوهشگر دانشگاه آکسفورد تداوم چاپ گلآقا طی ۱۲ سال را با در نظر گرفتن وضعیت مطبوعات ایران، توفیقیبزرگ خواند. یک دانشجوی علوم سیاسی اقدام گلآقا را رهاندن خود از اتهام تاریخ برشمرد و خوانندهای دیگر نوشت که گلآقا در آیندهبه عنوان معلم و پناهگاه نسل جدیدی از طنزنویسان ادیب و ادیبان طنزنویس شناخته خواهد شد.
روابط عمومی مؤسسه گلآقا در همان ایام با اعلام قطعی بودن تعطیلی هفتهنامه و رد دلایل مالی، متوسط تیراژ هفتهنامه گلآقا درسال جاری را ۳۷/۶۰۰ نسخه اعلام کرد و کیومرث صابری در جلسه خداحافظی با طنزپردازان هفتهنامه گفت: اجازه دهید روزه سکوتمرا نشکنم.
این آغاز راه است
اما هفتهنامه گلآقا چه بود؟ و چرا توقف انتشار آن تا این اندازه بحثانگیز شد؟
انتشار هفتهنامه گلآقا پیامد ایجاد ستون «دو کلمه حرف حساب» بود. ستون طنزی که از سال ۶۳ در صفحه ۳ روزنامه اطلاعات بهچاپ رسید، طنز سیاسی بعد از انقلاب را احیاء کرد و به سرعت محبوب و پرطرفدار گشت. شش سال بعد صابری با جمعآوریطنزپردازان قدیمی اولین نشریه طنز سیاسی بعد از انقلاب را منتشر کرد. نشریهای که در آن برای اولین بار کاریکاتور مسؤولان نظامکشیده شد. اما صابری در همان زمان هم اعلام کرد که خود را فرزند انقلاب و انتقاد را وظیفهاش میداند و با این کار قصد دارد که پیوندبین مسؤولان و مردم را محکمتر کند.
شاید بتوان چند ویژگی عمده را در ۱۲ سال انتشار این هفتهنامه برشمرد:
۱) ایجاد سبک در طنزنویسی: سبکی که به مرور سبک گلآقایی نام گرفت. در این نوع طنز ـ که مشخصههای آن به صورتیادداشتها و مقالاتی در سالنامههای گلآقا به چاپ رسید ـ، طنز قصد توهین و افتراء و ناسزا نداشت. بدون غرضورزی و منفعتطلبینوشته میشد. از تمسخر افراد یا کریه کشیدن چهرهشان خودداری میشد. به عبارتی چاقوی جراحی بود نه کارد سلاخی. صابری در مقامصاحبامتیاز، مدیرمسؤول و سردبیر هفتهنامه تکتک آثار را قبل از چاپ مشاهده میکرد و اجازه نمیداد مطلبی که در آن رگههایی ازتسویه حساب شخصی، برخورد کورکورانه و لحن زننده وجود داشت به چاپ برسد. آنجا که هیچکس را جرأت بیان مطلبی نبود باشگردی طنازانه حرف خود را میزد و زمانی که همه میکوبیدند، فتیله چراغ را پایین میکشید زیرا که میخواست این چراغ روشن وباقی بماند.
۲) وفاداری به زبان و ادبیات فارسی: نثرش پیراسته و درست بود و غلطهای رایج
مطبوعات را نداشت. تا جایی که به پاس این تلاش از فرهنگستان زبان و ادب فارسی لوح تقدیر دریافت کرد. دقت و وفاداری در اصولصحیح نگارش زبان باعث شد که حتی در تحریریه گلآقا جزوه ویرایش ویژه نشریات گلآقا تدوین گردد و مسؤولان آمایش نشریهموظف بودند ضمن مطالعه آن، دقت کافی را در ویرایش آثار مبذول کنند چه این اثر یک داستان طنز باشد و چه خبرِ یک کاریکاتور.صحیحنویسی یکی از دغدغههای صابری بود که همیشه حرفه اصلی خود را معلمی میخواند.
۳) تربیت نسل جدیدی از طنزنویسان و کاریکاتوریستها: در زمانی که میراث طنزپردازان کشور گروهی از افراد میانسالبودند، فضایی فراهم آورد تا جوانان علاقهمند به طنز و کاریکاتور بتوانند ضمن حضور در کنار پیشکسوتان و دریافت تجریبات آنها درصفحات هفتهنامه گلآقا آثارشان به چاپ برسد و مطرح شوند. آموزش را یکی از مهمترین وظایف خود میدانست و چه با برقراریکلاسهای مختلف و چه با روش سنتی انتقال تجربه این امر همت میگماشت حتی اگر این جوانان بعدها با سبک و سیاق دیگر و درجایی دیگر مشغول به کار میشدند زیرا به این نکته نظر داشت که هر جا بروند در هر حال زیر آسمان ایران کار میکنند.
۴) ساختارشکنی و ایجاد قالبها و پیامهای نو: هفتهنامه گلآقا با حضورش کلیشههای رایج را شکست و در هر دوره با توجه بهمقتضیات زمان فرمها و قالبهای جدیدی را ابداع کرد تا ضمن وفادار بودن به اصل طنز، فرزند زمانه خود باشد. ایجاد شعار «گلآقا بهشما اعتماد دارد» که قادر میساخت علاقهمندان به نشریه در هر ساعت شبانهروز با سفارش تلفنی، موارد درخواستی خود را دریافتکنند و سپس بهای آن را بپردازند با استقبال فراوان خوانندگانی که گاه فقط از روی کنجکاوی و امتحان این شعار تماس میگرفتند روبروشد و حس جدیدی از اعتماد و احترام را بین گلآقا و خوانندگانش ایجاد کرد.
۵) حضور در عرصههای مختلف فعالیتهای اجتماعی: طنزپردازان که در باور سنتی بسیاری از مردم به عنوان افرادی لوده وبیقید و هرهری مذهب بهشمار میآمدند در موقعیتی قرار گرفتند که با نام طنز در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی نه تنها سهیم باشندبلکه به اعتبار نامشان مردم نیز در آن فعالیتها سهیم گردند. در همه این سالها گلآقا کمکهای مالی مردمی را سامان داد که آنجا رامرکزی معتبر و مطمئن برای مشارکت در اقدامات انسانی میدانستند، امضای گروهی طنزنویسان بر پای بسیاری از بیانیههای اجتماعیقرار گرفت و بسیاری از ویژهنامههای هفتهنامه گلآقا در جهت تشویق مردم به شرکت در فعالیتهای اجتماعی و خداپسندانه از اهدایخون گرفته تا صرفهجویی در مصرف آب، منتشر شد.
۶) تکریم و تقدیر از پیشکسوتان: در کنار بهاء دادن به جوانان، گلآقا از سرمایههای عرصه طنز غفلت نکرد و با برگزاری مراسمتجلیل از طنزپردازان قدیمی رسم ادب را به جای آورد.
۷) توجه به مراکز درمانی، دانشگاهی و پژوهشی: شاید کمتر نشریهای را بتوان پیدا کرد که فهرست مشترکین رایگان آن به تعددهفتهنامه گلآقا بوده باشد. بسیاری از مراکز در فهرست مخصوص بخش اشتراک هفتهنامه گلآقا قرار داشتند. در این فهرست هم نامبسیاری از مؤسسات درمانی و بهزیستی به چشم میخورد که گفته بودند هفتهنامه گلآقا تنها مرهم تسکینبخش بیماران دیالیزی یاسالمندشان است و هم نام بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی که هفتهنامه گلآقا را به عنوان یکی از نشریات معتبر برای کتابخانهشان واستفاده مراجعان میخواستند.
۸) آگاهیبخشی سیاسی به زبان طنز: بسیاری از فرزندان نسل انقلاب از طریق نشریه گلآقا بود که با نام و چهره مسؤولانسیاسی کشورشان آشنا شدند. ایرانیان خارج از کشور گلآقا را منبع معتبری برای پیگیری اخبار کشورشان میدانستند و بسیاری از افرادداخل کشور اخبار روز جامعه را از طریق اخباری که در ستونها و قالبهای مختلف هفتهنامه داده میشد، کسب میکردند.
۹) پوشش گسترهای از مخاطبان وسیع و متفاوت: هفتهنامه گلآقا خیلی سریع
خوانندگان مختلفی را جذب کرد از قشر عادی مردم تا مسؤولان نظام، چهرههای فرهنگی و هنرمندان. گواه این حرف فهرست اشتراکخوانندگان این نشریه و اظهارنظرهایی است که در طول این سالها از افراد مختلف گردآوری شده است. امید است که روزی ایناظهارنظرها و نامههای خوانندگان گلآقا به تمامی منتشر شود تا میزان ارتباط و علاقه دوسویه گلآقا و خوانندگانش را آشکار کند.
۱۰) ایجاد فضای کاری مناسب: هنوز هم با وجود اقبالی که بعد از دوم خرداد نسبت به ستونهای طنز و کاریکاتور در مطبوعاتکشور به وجود آمده کمتر طنزپردازی است که از وضعیت پایداری در این نشریات برخوردار باشد اما در هفتهنامه گلآقا کمتر طنزنویسیا کاریکاتوریستی بود که از حقوق ثابت برخوردار نباشد. ایجاد فضایی مناسب و آرام برای طنزپردازان، احترام ویژهای بود که به هنرمندگذاشته میشد. بسیاری از بازدیدکنندگان مجموعه گلآقا و خبرنگاران خارجی که به کرّات برای تهیه گزارش به مؤسسه گلآقا میآمدند ازدیدن مجموعهای با این وسعت و امکانات در خدمت طنز شگفتزده میشدند. این عمارتی بود که سنگ اولیه آن را هفتهنامه گلآقا بناکرد.
۱۱) انتشار منظم و بیوقفه: در طی انتشار ۵۶۴ شماره هفتهنامه حتی یک شماره نبود که به دلایل محتوایی یا فنی منتشر نشود یاانتشار آن به تأخیر بیفتد. خوانندگان هفتهنامه گلآقا
آنقدر به انتشار منظم آن خو کرده بودند که اگر به عللی در بخش توزیع، هفتهنامه چند ساعتی دیرتر بر روی دکه مطبوعاتی قرار میگرفتبا تلفنهای مکرر خود زبان به اعتراض میگشودند. مشکلات کار منظم مطبوعاتی برای اهل فن این عرصه پوشیده نیست اما با همتمجموعه همکاران گلآقا و مدیریت صابری این نظم در روال کار هفتهنامه گلآقا برقرار شده بود.
همه آنچه گفتیم تنها در مورد هفتهنامه گلآقا بود. خود گلآقا به عنوان کیومرث صابری ماجرای جداگانهای دارد. همانطور که مجموعهگلآقا به عنوان یک مرکز طنز و کاریکاتور که هنوز با انتشار ماهنامه گلآقا و هفتهنامه بچهها...گلآقا و انتشار کتاب و برگزاری مسابقه بهفعالیت خود ادامه میدهد، حدیث دیگریست.
شاید به نظر بیاید که دربرشمردن ویژگیهای هفتهنامه گلآقا جانبدارانه سخن گفته یا آن را بیعیب و نقص توصیف کردهام. اینطورنیست. خود صابری همیشه و در مناسبتهای مختلف گفته بود که از آنچه به عنوان هفتهنامه گلآقا عرضه میشود تنها پنجاه درصدرضایت دارد. باب بحث و انتقاد همیشه در این زمینه گشوده بوده و اظهارنظرهای مختلفی هم مطرح شده است. عدهای از عدم جسارتگلآقا گفتهاند، بعضی دیگر از عدم نوآوری و تکرار روشهای قدیمی و گروهی حتی از شیوه مدیریت هنری که در مجموعه گلآقا بودانتقاد کردهاند. اما نگاه این مقاله از منظری متفاوت است. در مورد هفتهنامه گلآقا به عنوان یک نشریه میتوان مطالب مختلفی نوشت وآثار و شیوه کار آن را نقد و تحلیل کرد. این امر مهم ـ که باید انجام شود ـ کمکی در ادامه راه طنز و طنزپردازان است. اما از نگاهی دیگرهفتهنامه گلآقا تنها یک نشریه نبود و فقط به گلآقا یا مجموعه همکارانش تعلق نداشت. هفتهنامه گلآقا برای ملتش جز شادی وامیدواری و صلح نخواست و نشان داد که کار منسجم و منظم جمعی و امکانپذیر است. به آینده اندیشید و اگر این قول معروف رابپذیریم که خوانندگان طنز از سطح بینش و آگاهی بیشتری نسبت به خوانندگان معمولی برخوردارند، در ارتقاء سطح بینش و آگاهیمردمش کوشید. میزان انعطاف و انتقادپذیری مسؤولان را افزایش داد - هنوز صابری از انتقادات و برخوردهای گاه بسیار تندی که از طرفافراد مختلف به سمت گلآقا میآمد سخنی نگفته است - . هفتهنامه گلآقا با همه ضعفها و کاستیهایش در نگاه تاریخ یک جریانفرهنگی خواهد بود که تحلیلگران و پژوهشگران آینده به قضاوتش خواهند نشست و پیامش را خواهند شنید. جای خالی آن، تنها فقدانیک مطبوعه نیست. نگرانی از دست دادن چیزی است که من نام آن را لبخند امید و آرامش میگذارم.
منبع : بانک مقالات فارسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست