جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

رادیاتور


تقریباً به شکل مکعب مستطیل است. وسط رادیاتور به صورت لوله‌های مسی پهن ساخته شده، در بالا و پایین رادیاتور دو مخزن آب وجود دارد. لوله‌ەای وسط رادیاتور از دو طرف به این دو مخزن مربوط می‌شوند.
رادیاتور دستگاهی است که سبب انتشار حرارت و خنک کردن آب موتور می‌شود. رادیاتور از تانک بالا بدنه مشبک و تانک پایین تشکیل شده است. در تانک بالا در رادیاتور قرار دارد و مجرای آب ریختن داخل رادیاتور است. یک لوله توخالی در تانک بالا موجود است که یک سرش بالای سطح آب و زیر در رادیاتور و سر دیگرش خارج کنار رادیاتور است. هرگاه بخار آب زیاد باشد از این لوله به خارج می‌رود تا از زیاد شدن فشار بخار آب در داخل رادیاتور که خطرناک است جلوگیری گردد. در برخی از رادیاتورها در ب فشار موجود است و دارای دو دریچه می‌باشد و عکس هم واقع شده‌اند یکی از آنها برای این است که اگر فشار آب زیاد شد به فنر دریچه فشار می‌آورد و دریچه را باز می‌کند و بخار خارج می‌شود و دریچه دومی کوچکتر می‌باشد و برای ورود آتمسفر است چون فشار داخل رادیاتور بر اثر پایین رفتن آب کم شود هوا از خارج بدین وسیله وارد می‌شود. شیلنگ بالا نیز آب گرم را به تانک بالا می‌آورد و به داخل تانک بالا پره‌هایی وصل شده که از موج زدن آب و به خارج ریختن جلوگیری می‌کند تانک مزبور به بدنهٔ مشبک لحیم شده و ممکن است در اثر حرارت لحیم آن را از بین ببرد و آن را جدا کند.
منبع : مطالب ارسال شده