دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
زیبای آمریکائی - AMERICAN BEAUTY
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دان جینکس و بروس کوئن
کارگردان : سام مندس
فیلمنامهنویس : آلن بال
فیلمبردار : کانراد ل.هال
آهنگساز(موسیقی متن) : توماس نیومن
هنرپیشگان : کوین اسپیسی، آنت بنینگ، تورا برچ، وس بنتلی، منا سوواری، کریس کوپر، پیتر گالاگر، آلیسن جانی، اسکات باکولا و سام روباردز
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه
̎لستر برنهام̎ (اسپیسی) مردی حدوداً چهل و پنج ساله و اسیر دوران گریزناپذیر بحران در زندگی است. او بدبین و بدگمان بار آمده و دلیلی برای ادامهٔ زندگی نمییابد. رابطهٔ او با همسرش، ̎کارولین̎ (بنینگ) نیز گرم و صمیمانه نیست. ̎کارولین̎ هم بهرغم آن که وانمود میکند نبض زندگی را کاملاً در اختیار دارد، در درون احساس پوچی و سرخوردگی میکند. ̎جین̎ (برچ)، دختر نوجوان آنان، همیشه دلمرده و افسرده است، اعتماد به نفس ندارد و به این نتیجه رسیده که از حداقل زیبائی هم برخوردار نیست. بهترین دوست ̎جین̎، ̎آنجلا̎ (سووای)، بهعنوان یک مدل از زیبائی کامل بهره دارد و معتقد است زیبائی اصل بسیار مهمی است. ̎جین̎ تنها کسی نیست که به ̎زیبا̎ بودن ̎آنجلا̎ ایمان راسخ دارد؛ ̎لستر̎ هم شیفتهٔ زیبائی او است و علاقهٔ کنترل ناپذیری نسبت به او پیدا کرده، تا آن حد که قصد دارد تغییری اساسی در وضعیت جسمانی خود بدهد و تحولی در زندگیاش به وجود آورد. همزمان، ̎سرهنگ فیتس̎ (کوپر)، همسایهٔ آنان، که عمری را به خدمت در نیروی دریائی گذرانده و هیچ شیوهٔ دیگری را در زندگی برنمیتابد، با پایبندی به زندگی خشک و منضبط، روزگار را برای پسرش، ̎ریکی̎ (بنتلی)، تلخ و غیرقابل تحمل کرده است. ̎ریکی̎ فیلمسازی آماتور و با استعداد است که زیبائی در هر شکل و نوعی که باشد، او را مفتون و بیاختیار میکند...
● بیشک مندس یکی از استثناهای هالیوودِ دههٔ ۱۹۹۰ است. کارگردان مطرح تئاتری که از انگلستان به آمریکا آمد و در نخستین کارش موفق شد نظر مثبت تماشاگران و منتقدان را بهدست آورد. اقبالی که او را به سمت دریافت اسکار هم رهنمون ساخت. زیبای آمریکائی یک طنز تلخ به مفهوم مطلق است. فیلمی که پایه و اساسش بر کنایه استوار شده؛ این نگاه را میتوان از نام فیلم تا تک تک اجزای اثر دنبال کرد. پایه و اساس فیلم بر نگاه منتقدانه به یک زندگی از نوع آمریکائی استوار است. یک زندگی به ظاهر زیبا اما بحرانزده، و فیلم سعی میکند در زمانی که دارد، بی آنکه دچار آشفتگی و سردرگمی شود، بخشی از زندگی آدمهای این خانواده و حتی آدمهای مرتبط با آنان را کاوش کند. حرکت به سمت بحران البته سبب میشود هر لحظه بر تلخی و سیاهی طنز حاکم بر اثر افزوده شود و تماشاگر را برای فاجعهٔ نهائی آماده کند. آنچه به این روایت تشخص میبخشد، تأکید مندس بر جزئیات و زوایای پنهانی است که بخشهای مختلف این زندگیها را به هم متصل میکند. از موفقیت بازیها هم در رسیدن فیلم به اوج نمیتوان گذشت. اسپیسی البته مثل همیشه فوقالعاده است اما آنچه جلب توجه میکند بازیهای دیگران ـ مثل بنینگ و سوواری ـ است که یکدست با شخصیتهای اصلی، حال و هوائی خاص به فیلم بخشیدهاند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست