چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا


واردات خودروهای مونتاژ شده


سخن گفتن از ثبت رکورد تولید چندان هم خوشایند نیست. مهندس محسن شیخانی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو و دیزل که هنوز عمر مدیریت او به یک سال نرسیده، آنچنان در معرض شک و تردید رسانه‌ها قرار گرفته که ناگزیر است در روز جشن رکوردشکنی تولید در این شرکت، به دفاع از عملکرد ایران‌خودرو دیزل بپردازد.
حدود یک ماه و نیم پیش، یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان گمرک خبری مخابره کرد که بر مبنای آن، شرکت ایران‌خودرو دیزل با هماهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به واردات خودرو به‌صورت مونتاژ شده اقدام کرده است. کمی پس از انتشار این خبر، صدا و سیما نیز به آن پرداخت؛ اما موضوع به اینجا ختم نشود. گمرک، پروندهٔ مربوط به کشف محمولهٔ خودروهای وارداتی را تحویل مقامات قضائی داد. به این ترتیب دو وزارتخانهٔ صنایع و معادن و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ناخواسته درگیر پرونده‌ای شدند که به گمان مسئولان این دو وزارتخانه تنها سوءتفاهم و تخلف معمولی بوده است؛ به‌طوری‌که وزیر صنایع و معادن در این رابطه می‌گوید ”... تخلف صورت گرفته متوجه شرکت ایران‌خودرو دیزل نیست، بلکه در نوع قرارداد بسته شده بین وزارت دفاع و این شرکت نوعی تخلف رخ داده که رفع‌شدنی است“. به گفتهٔ مهندس جهانگیری، وزارت دفاع برای حمایت از تولید داخل به بستن قراردادی با ایران‌خودرو دیزل اقدام کرد که بر مبنای این قرارداد، قطعات بنز MB۱۴۰ به‌صورت CKD وارد کشور شده و پس از مونتاژ به وزارت دفاع تحویل داده می‌شد؛ اما در گزارش گمرک، خودروها به‌صورت نیمه‌آماده وارد شده است که برخلاف قرارداد منعقد شده، گزارش شد. گرچه براساس قانون، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای واردات کالاهای موردنیاز، معاف است اما به این دلیل که خودروها به سفارش شرکت ایران‌خودرو وارد شده، جای تردید برای مسئولان گمرک باقی گذاشته است. دفاع محکم مهندس جهانگیری از عملکرد شرکت ایران‌خودرو دیزل در مقابل گزارش‌های منفی که در رسانه‌های منتشر شد، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را به مقامات قضائی ارجاع داد. گرچه به‌نظر می‌رسد در نهایت حکم صادره بر این پرونده، به نفع ایران‌خودرو دیزل تمام می‌شود اما افت سهام این شرکت امروز مسئلهٔ مهمی است که در روزهای آینده، چالش سهامداران با هیئت‌مدیره این شرکت خواهد شد.
ثبت رکورد ۱۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه
هفتهٔ گذشته، ایران‌خودرو دیزل با ثبت رکورد ۱۱،۱۱۱ دستگاه خودروی سنگین، نیمه‌سنگین و کشنده، کارگران و کارکنان خود را به جشن این رکورد دعوت کرده بود. مهندس شیخانی مدیرعامل این شرکت در حالی که سعی داشت درستکاری و امانت‌داری پرسنل ایران‌خودرو دیزل را موضوعی بدون خدشه عنوان کند، در این مراسم گفت: ”ثبت این رقم بازگوکنندهٔ دیدگاه ما نیست، بلکه تنها نتیجهٔ چند ماه کار و تلاش است. تکیه بر درستکاری کارکنان این شرکت، نخستین عامل دستیابی به این هدف بوده؛ اما اخیراً در رسانه‌ها اعلام شده که این شرکت درگیر قاچاق خودرو است. من اطمینان می‌دهم که ایران‌خودرو دیزل همچون گذشته، اصول اخلاقی را مبنای کار خود قرار داده است. ما قرارداد روشن و شفافی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بسته‌ایم. وظیفهٔ ما در این قرارداد، پیمانکاری برای تولید ۱۳۳ هزار دستگاه خودروی MB۱۴۰ (چهارده نفره) به‌صوردت CKD بوده که کل رقم این قرارداد، ۱۳۳ دستگاه است. وی افزود: این تعداد خودرو، ارزشی به میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون در بر دارد که معادل ۳ ساعت فروش آزاد این شرکت است. امکان ندارد شرکتی که فروش محصول آن در عرض ۳ ساعت به اندازهٔ کل این رقم (پروندهٔ قاچاق) است، به چنین اقدامی دست زده باشد. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به اینکه حقوق وزارت دفاع برای واردات، محفوظ است؛ خاطرنشان کرد: اگر اشتباهی رخ داده قطعاً دامنگیر مدیران و کارمندان این شرکت نخواهد بود. البته ما امیدواریم با پیگیری قوهٔ قضائیه موضوع روشن شود.
کاهش بهرهٔ بانکی
ایران‌خودرو دیزل برنامهٔ رکورد تولید خود را برای سال آینده نیز دنبال خواهد کرد، تا پایان سال جاری تولیدات این شرکت، از مرز ۲۰ هزار دستگاه در روز خواهد گذشت. مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار داشت: ”برای نیل به اهداف افزایش تولید به شدت کار می‌کنیم. هر چند هم‌زمان تمهیدات لازم را نیز اندیشیده‌ایم. تلاش ما بر تولید کامیون‌های سنگین، متمرکز شده است. هم‌زمان تولید اتوبوس‌های گازسوز را نیز در دستور کار داریم. سال آینده براساس برنامهٔ زمان‌بندی شده، ۲۶ هزار دستگاه کامیون سبک، ۲۰ هزار دستگاه کامیون سنگین، نیمه‌سنگین و کشنده و ۶ هزار دستگاه ون، اتوبوس و مینی‌بوس تولید خواهیم کرد“. وی اضافه می‌کند: ”در حال حاضر، ۸۰ درصد بازار داخل یدر تولید اتوبوس در اختیار ماست، قصد داریم ظرف ۴ سال آینده، کل ناوگان اتوبوسرانی کشور را نوسازی کنیم“.
مهندس شیخانی، برنامهٔ افزایش تولید شرکت متبوع خود را همگام با برنامه‌های توسعه‌ای کشور عنوان می‌کند. به گفته وی، براساس این حرکت‌های توسعهٔ صنعتی، این شرکت برنامهٔ افزایش ظرفیت را با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان برای سال آینده به اجراء خواهد گذاشت. وی اضافه می‌کند: در این راه، مدیران ما در جستجوی اندیشه‌های برجسته و خلاق هستند. دیگر دیوان‌سالاری گسترده در کسب و کار امروز جایگاهی ندارد. ما تلاش می‌کنیم که در عرصهٔ عمل، شفاف باشیم. مهندس شیخانی به موضوع واردات کامیون اشاره می‌کند و می‌گوید: ”نیاز بازار ایران به کامیون‌های سنگین، هر روز افزایش می‌یابد. در کنار تلاش برای افزایش تولید، باید اجازه داده شود تا واردات کامیون سیر آسانتری طی کند“. مدیرعامل ایران‌خودرو سهم شرکت خود را در بازار عرضه و تقاضای کشور در رشته‌های مختلف این‌گونه تشریح می‌کند: ”در تولید کامیون سبک ۵۶ درصد بازار، در تولید کامیون سنگین ۷۵ درصد و در کل کشور ۲۰ درصد سهم بازار در اختیار ما است“. مشکلی که مشتریان خودروهای سنگین با آن مواجه هستند، اجاره به شرط تملیک یا شیوهٔ لیزینگ است. مهندس شیخانی در این رابطه گفت: اگر نرخ بهره‌های بانکی، کاهش یابد و تسهیلات آسانتر در اختیار مشتریان قرار گیرد تحویل کامیون به مشتریان سرعت بیشتری می‌گیرد، در حال حاضر به‌دلیل نبود بنگاه‌های تخصصی حمل و نقل، ۶۰ درصد از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کشور، فرسوده است و نیاز سالانهٔ کشور به کامیون در حال افزایش است، اگر تسهیلاتی که دولت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، وجود نداشته باشد، قطعاً نیاز بازار کاهش می‌یابد، به این دلیل که مشتری قدرت خرید ندارد“. وی خواستار کاهش بهرهٔ بانکی شد و گفت: با این اقدام، ترانزیت کالا افزایش می‌یابد و پروژه‌های عمرانی، سرعت بیشتری می‌گیرند. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، کاهش قیمت محصولات این شرکت را از برنامه‌های اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. وی اظهار داشت: تلاش ما این است که با عرضهٔ بیشتر و کیفیت بالاتر، قیمت‌ها را کاهش دهیم ولی مطالبق با اصول بازار قیمت از عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
بنز، بهمن‌ماه از راه می‌رسد
مهندس شیخانی از فعالیت گستردهٔ ایران‌خودرو دیزل برای صادرات محصولات خبر داد و گفت: با ایجاد خط تولید در خارج در ایران می‌توان به بازارهای بزرگتری دست یافت. در این راستا، نخستین قدم برای تولید سواری سمند با سوریه منعقد شده و تبه زودی قرارداد تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ون با ساحل عاج نیز به امضاء رسید. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل همچنین از افتتاح خط تولید سواری بنز در ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: پس از ۳ سال، مذاکره با شرکت بنز مقدمات تولید سواری بنز E و C به‌صورت CKD و مونتاژ آماده شده و امیدواریم به زودی تولیدات حاصل از این قرارداد را راهی بازار کنیم. وی افزود: با بهره‌برداری از این خط تولید، سالانه ۲۵۰۰ دستگاه نیز در آبشن‌های مختلف تولید خواهد شد. به گفتهٔ وی ظرفیت این خط تولید ۵ هزار دستگاه است.
منبع : خانواده سبز