شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
حضرت فاطمه علیهاالسلام و ولایت کبرا
ولایت كبرای حضرت زهرا علیهاالسلام در امتداد ولایت مطلق خداوند قرار دارد، به گونهای كه ایشان به اذن الهی، حق دخل و تصرف در امور عالم را دارد و میتواند نفوس انسانهای مستعد را شناخته، به سرمنزل مقصود رهنمون سازد. آیاتی در باب اثبات عصمت و طهارت و علم وهبی و لدنّی ایشان بخصوصه یا در جمله اهل بیت علیهمالسلام نازل گردیده و روایاتی نیز به طور عام یا خاص درباره حضرت زهرا علیهاالسلام صادر شدهاند كه از این میان، چهل منقبت درباره آن حضرت استخراج گردیده كه همگی بیانگر آنند كه ایشان در عالم آفرینش ركن میباشد.
نكته مسلّم آن است كه این روایات مبتنی بر آیات بوده و با سندهای محكم و متقن در میان منابع و مراجع فقهی و روایی ما بیان شدهاند و حجّیت خود را حفظ كردهاند.
عدهای بر این باورند كه حضرت فاطمه علیهاالسلام از آنرو كه دخت گرامی رسول والامقام صلیاللهعلیهوآله میباشد، دارای منقبت و فضایلی خاص است، اما آنچه باید بدان توجه نمود این است كه حضرت فاطمه علیهاالسلام صاحب ولایت كبراست؛ یعنی همانگونه كه باید به ولایت رسول گرامی، امیرمؤمنان علی و حسنین علیهمالسلام ایمان و اعتقاد قطعی داشت، باید به ولایت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز اذعان و اعتراف نمود.
پیش از ورود به بحث اصلی، لازم است مطالبی در زمینه ولایت بیان شوند تا اثبات چنین امری از طریق آیات و روایات قابل بررسی و تحقیق باشد.
● «ولایت» در لغت و اصطلاح
«ولایت» به معنای قرب، محبوبیت، تصرّف، ربوبیت و نیابت، دارای مراتبی است كه برخی از مراتب آن اوسع و اتمّ از دیگر مراتبند. باطن ذات ولایت، كنز مخفی است و به حسب ظهور، دارای شدت و ضعف و كمال و نقص میباشد.
«ولایت» در اصطلاح اهل معرفت، حقیقت كلّیهای است كه شأنی از شئون ذاتی حق میباشد و علم ظهور حقایق خلقی است. مبدأ ولایت، حضرت احدیت است و انتهای آن عالم ملك و شهادت.
● اقسام ولایت
ولایت به اعتبار مفهوم، به دو بخش «مطلق» و «مقیّد» تقسیم میشود.(۲) اما به اعتبار مصداق، ولایت به «عامّه» و «خاصه» تقسیم میگردد. ولایت از آن اعتبار كه صفتی از صفات الهی است، «مطلق»، و به اعتبار استناد به انبیا و اولیا علیهمالسلام «مقیّد» میشود؛ در واقع، مقیّد، مرتبه نازله مطلق است.
از آنرو كه ولایت شامل جمیع اهل ایمان میشود، آن را «ولایت عامّه» گویند. «ولایت خاصه» نیز به اهل سلوك و شهود اختصاص دارد كه به اعتبار فنای آنها در حق و بقا به وجود مطلق، به این مقام میرسند.(۳)
چون دایره ولایت به حسب حیطه و شمول، بزرگتر از نبوّت است و نبوّت جهت ظاهری ولایت و ولایت جهت باطنی نبوّت است، از اینرو، انبیا در حیطه مقام ولایت واقع شدهاند. انبیا به اعتبار جهت ولایت، فانی در حق و متصل به علم ربّ مطلق میباشند و به مصالح و مفاسد اجتماعی آگاهی پیدا میكنند.(۴)
ابتدای ولایت، انتهای سفر اول سالك الی اللّه میباشد و وجودش حقانی میگردد.(۵)
مقام «ولایت مطلقه» مقام حصول جمیع كمالات وجودی و صفات كمالی و مجمع مظاهر و مراتب است. این وجود جمعی كامل تمام محمّدی فانی در حق و باقی به اوست(۶) و محیط بر جمیع مراتب وجودی میباشد. بر همین اساس، ائمّه اطهار علیهمالسلام معارف حقیقی و احكام الهی را از مأخذی كه خاتم رسل اخذ مینموده است، دریافت مینمایند. این مأخذ برای پیامبر صلیاللهعلیهوآله بالاصاله و برای ائمّه اطهار علیهمالسلام به تبع وجود خاتم است. به همین دلیل، اجماع شیعه بر آن است كه علم ائمّه اطهار علیهمالسلام لدنّی و وهبی است.(۷)
● ولایت كبرای حضرت زهرا علیهاالسلام در آیات و روایات
پس از بیان این مقدّمه، باید اذعان كرد كه حضرت فاطمه علیهاالسلام گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی است و آن حضرت انسیه حورا و عصمت كبرای الهی است.(۸) این مهم در آیات و روایات به خوبی مشهود است.
الف) آیات
▪ «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرا» (احزاب: ۳۳)؛ خداوند چنین اراده فرموده است كه ناپاكی را فقط از شما اهل بیت بِبَرد و شما را پاك و منزّه گرداند.
▪ «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَعْنَهَٔ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ» (آل عمران: ۶۱)؛ بگو (ای پیامبر): بیایید، بخوانیم ما فرزندانمان و شما فرزندانتان را، و ما زنانمان و شما زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را، سپس به مباهله برخیزیم تا دروغگویان را به لعن خدا گرفتار سازیم.
▪ «فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْه» (بقره: ۳۷)؛ پس آدم از خداوند كلماتی فراگرفت و آن كلمات را وسیله توبه خویش قرار داد.
▪ «وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُن» (بقره: ۱۲۴)؛ هنگامی كه ابراهیم را پروردگارش با كلماتی امتحان نمود، پس آن كلمات را تمام كرد.
▪ «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرا إِلَّا الْمَوَدَّهَٔ فِی الْقُرْبَی» (شوری: ۲۳)؛ بگو ای پیامبر، من بر آن (انجام رسالتم) پاداشی از شما نمیخواهم، مگر مودّت با خویشان نزدیكم.
▪ «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیًما وَأَسِیرا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورا» (دهر: ۸ـ۹)؛ آنانكه در راه دوستی خدا طعام خود را به فقیر و یتیم و اسیر میدهند؛ (میگویند:) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام میدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمیطلبیم.
▪ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَٔ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (احزاب: ۷۲)؛ ما امانت را به آسمانها و زمین و كوهها عرضه كردیم، آنها نپذیرفتند و ترسیدند كه آن را حمل كنند، در حالی كه انسان این امانت را پذیرفت؛ كه او بسیار ستمكار و نادان است.
هر یك از این هفت آیه به نوعی، بیانگر ولایت حضرت صدیقه علیهاالسلام میباشند.
درباره آیه اول، كه به آیه «تطهیر» معروف است، روایات متواتری در شأن نزول آن نقل میكنند كه این آیه در خانه امّ سلمه نازل شد، زمانی كه اهلبیت (پنج تن) علیهمالسلام در زیر عبا قرار گرفته بودند و امّ سلمه نیز از آمدن در زیر عبا نهی شد. غیر از جماعتی از صحابه، قریب ۳۰۰ تن دیگر نیز این روایت را به همین شكل نقل كردهاند كه نام آنها در كتاب الغدیر آمده است.
این آیه بیانگر عصمت اهل بیت علیهمالسلام و از جمله حضرت زهرا علیهاالسلام میباشد عصمت از جمله شئون منصب ولایت است و غیر از معصومان علیهمالسلام كسی را سراغ نداریم كه ولایت كبرا داشته باشد.(۹)
آیه دوم به آیه «مباهله» معروف است. در ماجرای مباهله، حضرت زهرا علیهاالسلام نیز شركت داشتند؛ چرا كه «ابنائنا» در آیه، حسنین علیهماالسلام هستند و منظور از «انفسنا» پیامبر و حضرت علی علیهماالسلام میباشند و از حضرت زهرا علیهاالسلام ، كه بانوی معصوم میباشد، با لفظ «نسائنا» تعبیر شده است. چون امر مباهله یك امر عادی نیست و تنها از افراد شایسته و مقدّس برمیآید، حضرت زهرا علیهاالسلام یكی از شخصیتهایی است كه مشمول آیه میباشد و این از مسلّمات است.(۱۰)
درباره آیه سوم، روایاتی نقل شدهاند كه نشان میدهند همانگونه كه رسول اكرم و حضرت علی و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام سبب خلقتند، حضرت زهرا علیهاالسلام نیز یكی از اسباب آفرینش جهان است، و معقول نیست كسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد. در این روایات، كلماتی را كه حضرت آدم علیهالسلام از حق تعالی فرا گرفت و به وسیله آنها، توبهاش مورد قبول واقع شد، نامهای مبارك اهل بیت علیهمالسلام میباشند. در بخشی دیگر از روایات، خداوند در پاسخ حضرت آدم علیهالسلام كه عرض كرد: آیا نزد تو مخلوقی محبوبتر از من هست؟ خداوند فرمود: بلی، مخلوقاتی از تو محبوبتر دارم كه اگر آنها نبودند، تو را نیز نمیآفریدم، و سپس نام اهل بیت و فرزندان ایشان علیهمالسلام برده میشود.(۱۱)
درباره آیه چهارم، همانند آیه سوم منظور از «كلمات» طبق روایتی كه مفضّل بن عمر ـ از بزرگان صحابه امام صادق علیهالسلام ـ نقل میكند، «اهل بیت علیهمالسلام » میباشند و منظور از «اَتَمَهُنَّ» نُه امام دیگر از اولاد امام حسین علیهمالسلام میباشند. امام صادق علیهالسلام همچنین طبق روایتی میفرماید: «نحن الكلماتُ»؛ ما آن كلماتی هستیم كه خداوند در قرآن به آنها اشاره میفرماید.(۱۲)
حال چگونه ممكن است كه اشخاصی در منطق وحی «كلمات الهی» نامیده شوند و انبیا به آنان متوسّل گردند، ولی خودشان عاری از ولایت باشند؟! حضرت زهرا علیهاالسلام از این كلمات میباشد. درباره آیه پنجم نیز روایات بسیاری میان شیعه و سنّی مطرحند كه منظور از «مودّت قربی» محبت اهل بیت علیهمالسلام میباشد. این مودّت همسنگ و هموزن اجر رسالت محمّدی است. به دنبال نازل شدن این آیه، حافظ ابوعبداللّه ملاّ روایتی را در سیرهاش نقل میكند: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «خدای تعالی مزد رسالتم را، كه بر عهده شماست، مودّت خویشان و نزدیكانم قرار داده است و من در روز قیامت، نسبت به این مودّت از شما بازخواست خواهم كرد.»(۱۳)با توجه به این روایت، آنچه در روز قیامت همه در مقابل آن مسئولیم ولایت چهارده معصوم علیهمالسلام است كه از جمله آنها ولایت حضرت زهرا علیهاالسلام میباشد.
درباره شأن نزول سوره «اهل اتی»، از مسلّمات شیعه و سنّی است كه حضرت زهرا علیهاالسلام یكی از اشخاصی است كه این سوره در شأن آنها نازل شده.(۱۴)
در آیه ششم، فضایل اهل بیت علیهمالسلام را بیان نموده كه حضرت صدیقه علیهاالسلام نیز یكی از آنان است. چنین فضایلی تنها از آن كسانی هستند كه ولایت آنها از جانب خداوند تأیید شده باشد.
اما درباره آیه هفتم، كه خداوند امانتی را به آسمانها و زمین و كوهها عرضه كرد و آنها زیر بار پذیرش آن نرفتند، امام صادق علیهالسلام میفرماید: منظور از «امانت»، «ولایت» است كه اهلبیت علیهمالسلام بار آن را بر دوش خود حمل میكنند.(۱۵)
مفضّل بن عمر طبق روایتی از امام صادق علیهالسلام درباره این آیه، نقل میفرماید كه اگر این چهارده تن نبودند، آدم و همسرش آفریده نمیشدند، و اینان خزانهداران علم الهی و امینان اسرار حق میباشند. حضرت فاطمه علیهاالسلام یكی از گنجوران دانش و امانتداران اسرار خدایی است.
ب) روایات
اما احادیثی كه در منقبت حضرت زهرا علیهاالسلام وارد شدهاند به دو بخش تقسیم میشوند: بخش اول، روایاتی كه در ذیل آیات بیان شدهاند و بخش دوم روایاتی كه در شأن حضرت آمدهاند و با آیه ویژهای مرتبط نیستند. روایات بخش دوم نیز به دو دسته تقسیم میشوند: یك دسته روایات اشتراكیاند كه در منقبت اهل بیت علیهمالسلام بیان شدهاند كه حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در آن مناقب اشتراك دارند و دسته دوم احادیث اختصاصیاند كه تنها به مدح و فضایل حضرت صدیقه علیهاالسلام میپردازند.
قابل توجه آنكه روایات اشتراكی در پانزده موضوع ردهبندی شده و عبارتند از:
۱) اهل بیت علیهمالسلام ؛ علت آفرینش؛
۲) معرفی شدن اهل بیت علیهمالسلام به همه فرشتگان؛
۳) منوّر بودن بهشت با تصویر اهل بیت علیهمالسلام ؛
۴) اهتدا و اقتدا و تمسّك به ایشان از جانب مردم؛
۵) تولا و تبرّای مردم نسبت به دوستان و دشمنان ایشان؛
۶) اشتراك در مقام ولایت؛
۷) ركن بودن حضرت فاطمه و پیامبر علیهماالسلام نسبت به حضرت علی علیهالسلام ؛
۸) جواز (استثنایی) ورود و توقّف اهل بیت علیهمالسلام در مسجد النبی صلیاللهعلیهوآله در جمیع حالات؛
۹) اشتراك اهل بیت علیهمالسلام در شنیدن سخن فرشتگان (محدَّثه بودن)؛
۱۰) مژده بهشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله به شیعیان حضرت علی علیهالسلام و شیعیان حضرت زهرا علیهاالسلام (به صورت مشترك)؛
۱۱) اشتراك در مبدأ خلقت بودن، در خوی و سرشت و در شئون دیگر آفرینش؛
۱۲) اشتراك اهل بیت علیهمالسلام در كیفیت خلقت یكسان ایجاب میكند كه در تمام شئون ولایت در ردیف یكدیگر باشند.
۱۳) اشتراك اهل بیت علیهمالسلام در مقامات و درجاتی كه منحصر به پنج تن است و برای هیچ بشری به آن درجات راهی نیست.
۱۴) مقام ركوب (سواره بودن) اهل بیت علیهمالسلام در روز قیامت، در بهشت و در هنگام سیر در مواقف آخرت.
۱۵) اشتراك اهل بیت علیهمالسلام در صلوات بر ایشان و كیفیت زیارت ایشان.
نتیجه پانزده موضوع مزبور چهل منقبت میباشند كه بسیاری از آنها از شئون ولایت و از خصوصیات ولیاللّه هستند و حضرت زهرا علیهاالسلام در این مناقب با پیامبر و دیگر معصومان علیهمالسلام سهیم میباشد و این حاكی از مقام والای ولیّهٔاللهی آن حضرت است. این چهل منقبت عبارتند از:(۱۶)
۱) آفرینش حضرت زهرا علیهاالسلام پیش از خلقت دیگران: «خِلْقَتُها قَبلَ النّاسِ شأن اَبیها و بَعلِها و بنیها، و هُم انوارٌ یُسبّحونَ اللّهَ و یُقَدِسّونَه و یُهلّلونه و یكبّرونه.»
۲) آفرینش حضرت زهرا علیهاالسلام از نور عظمت حضرت حق: «خَلْقُها مِن نورِ عظمهٔ الله ـ تبارك و تعالی ـ و هی ثُلثُ النورِ المقسومِ بینها و بینَ ابیها و بَعلِها.»
۳) سبب و علت آفرینش آسمانها و زمین: «عِلّتُها فِی خِلقهِٔ السماءِ والارضِ والجنّهِٔ والنّارِ والعرشِ و الكُرسیِ والملائِكهِٔ والانسِ والجنِّ.»
۴) نامگذاری حضرت زهرا علیهاالسلام از سوی خدای متعال: «تَسمیتُها مِن عندِ رَبِّ العزّهِٔ.»
۵) مشتق شدن نام فاطمه علیهاالسلام از اسماء خدای تبارك و تعالی: «اشتقاقُ اسمُها مِن اسماءِ اللّهِ ـ تبارك و تعالی.»
۶) توسّل انبیا به حضرت فاطمه علیهاالسلام : «توسّلُ الانبیاءِ بِها و باسمائِها.»
۷) نوشته شدن نام حضرت فاطمه علیهاالسلام بر ساق عرش و درهای بهشت: «كِتابَهُٔ اسمِها علی ساقِ العرشِ و ابوابِ الجنّهِٔ لدهٔ ابیها و بَعلها و بَنیها.»(۱۷)
۸) تصویر حضرت زهرا علیهاالسلام در بهشت: «كَوْنُها شَبَحا عن یُمنَهِٔ العرشِ و صورهًٔ فِی الجَنّه.»(۱۸)
۹) هدایت و پیشوایی حضرت فاطمه علیهاالسلام : «اشتراكها فِی الاهتداءِ و الاقتداءِ والتمَسُّكِ بِها رِدْفَ اَبیها و بَعْلها و بنیها.»
۱۰) عصمت و طهارت: «اشتراكُها فِی العصمهِٔ و دُخولُها فی آیهِٔ التّطهیرِ.»(۱۹)
۱۱) امانتداری ولایت الهی: «كونُها مِنَ الامانهِٔ المعروضهِٔ عَلیَ السمواتِ والارضِ والجبالِ.»
۱۲) دارای مقام ركن نسبت به حضرت علی علیهالسلام : «اِشتراكُها مَعَ رسولِ اللّهِ فِی الرّكنیهِٔ لِعَلی بن ابیطالب.»
۱۳) جواز ورود به مسجد النبی در هر زمان: «اِشتراكُها فی تَطْهیر مَسجِدِ رسولِ اللّهِ نظیرَ ابیها و بَعْلِها و بنیها.»
۱۴) محدّثه بودن حضرت زهرا علیهاالسلام : «كَوْنُها محدثّهًٔ كالائمهِٔ امیرالمؤمنین و اولاده.»(۲۰)
۱۵) مژده نجات و رستگاری به شیعیان حضرت زهرا علیهاالسلام : «اِشتِراكُها معَ امیرِالمؤمنینَ و اولادِه فِی التَّبشیر بِشیعَتِها و مُحبّیها.»(۲۱)
۱۶) سواره محشور شدن حضرت زهرا علیهاالسلام در روز قیامت: «ركوبُها یومَ القامهِٔ كاَبیها و بَعلِها و بَنیها.»
۱۷) دست به دامان پیامبر بودن در قیامت؛
۱۸) سخن گفتن حضرت زهرا علیهاالسلام با مادرش در رحم: «كانَتْ تُحدِّثُ اُمَّها و هی فی بَطنِها و تُصَبِّرُها.»(۲۲)
۱۹) بیان شهادتین در هنگام ولادت: «تُكلُّمها بالشّهادَتینِ حینَ الولادهِٔ.»(۲۳)
۲۰) عالِم به گذشته و آینده: «اِشتراكُها مَعَ ابَیها و بَعلِها و بَنیها فِی العلمِ بما كانَ و ما یَكونُ و ما لم یكُنْ اِلی یَومِ القیامهِٔ.»(۲۴)
۲۱) پاك و طاهر از مادر متولّد شدن: «ولادتُها طاهرهًٔ مطهّرهًٔ زكیّهًٔ میمونهًٔ تقیّهًٔ.»(۲۵)
۲۲) رشد حضرت زهرا علیهاالسلام در هر ماه به اندازه یك سال: «نُمُوُّها فِی الیومِ والشهرِ مثل ما جاءَ فی نُموِّ الائمّهٔ الاطهار.»(۲۶)
۲۳) نورافشانی وجود حضرت زهرا علیهاالسلام هنگام ولادت بر تمام خانههای مكه و شرق و غرب عالم: «دُخول نورِها حینَ وُلِدَتْ بیوتاتِ مكّهَٔ كولادهِٔ ابیها.»(۲۷)
۲۴) بشارت فرشتگان به یكدیگر هنگام ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام : «تبشیرُ اهلِ السماءِ بَعضُهُم بعضا.»(۲۸)
۲۵) وجوب محبت حضرت فاطمه علیهاالسلام بر همگان: «فی وجوبِ حُبّها كحُبِّ بَعلها و بَنیها اَجرا للرِسالهِٔ الخاتِمهٔ.»
۲۶) حضور در قبّهٔ الوسیله یا درجهٔ الوسیله بهشت: «اشتراكُها مَع اَبیها و بعلها و بنیها فی درجهِٔ الوسیلهِٔ فِی الجنهِٔ.»
۲۷) حضور در قبّه زیر عرش: «اشتراكُها مَع اَبیها و بَعلها و بَنیها یَومَ القیامهِٔ فی قُبّهٍٔ تحتَ العرشِ.»
۲۸) نخستین كسی كه وارد بهشت میشود: «فِی الدخولِ الی الجنّهِٔ قبلَ الناسِ.»(۲۹)
۲۹) نام حضرت فاطمه علیهاالسلام یكی از كلماتی بود كه حضرت آدم علیهالسلام فرا گرفت: «فی اَنّها مِن الكلماتِ الّتی تَلقّیها آدمُ و ابتلی بِها ابراهیمَ ربُّه.»
۳۰) حضور حضرت صدیقه علیهاالسلام در مباهله در میان «ابناءنا» و «انفسنا»: «دُخولُها فی آیهِٔ المباهلهِٔ بینَ ابنائنا و انفسنا.»
۳۱) حضرت زهرا علیهاالسلام ؛ مشمول حكم تولاّ و تبرّا و حب و بغض و صلح و جنگ همراه با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله : «وَحْدَتُها مَعَ رسولِ الله و علیٍ و بنیهِ فی حكمِ الحبِّ والبغضِ و الولاءِ والعِداءِ و فی حكمِ السلمِ و الحَربِ و فی حكمِ السّبِّ والاذی.»(۳۰)
۳۲) همتا بودن در صفات و ارزشهای معنوی با حضرت علی علیهالسلام : «فی كفّوَیتها مَع علیٍّ فِی المَلَكات و النفسانیاتِ، ولَوْ لم یُخْلَق علیٌ لم یكن لها كفوٌ من آدم و من دونِهِ.»(۳۱)
۳۳) دشمنی با حضرت فاطمه علیهاالسلام ؛ موجب كفر: «كُفرُ مَنْ اَبْغَضَ فاطمهَٔ.»
۳۴) حضرت فاطمه علیهاالسلام ؛ ملجأ و مرجع توسّل انبیا: «فی الامرِ بالتوسّلِ الیها كَاَبیها و بَعْلِها و بَنیها فی الحوائجِ و عندَ كلِّ مسألهٍٔ والاَمرِ بحُبّها و الصَّلاهِٔ عَلَیها و زیارتِها.»
۳۵) حضرت صدیقه علیهاالسلام ؛ مورد شأن نزول سوره «هل اَتی»: «دُخولُها فی فَضْلِ سورهِٔ "هَلْ اَتی" مع بَعْلِها و بَنیها.»
۳۶) آشنا بودن با حورالعین در هنگام ولادت: «عِرفانُها رُسُلَ رَبِّها الیها عندَ ولادتِها والتَّسلیمِ علیها بِاَسمائها.»
۳۷) برگزیده خداوند تبارك و تعالی در میان جمیع زنان عالم: «اطلاعُ اللّهِ علیَ الارضِ و اختیارُها علی نساءِ العالمینَ.»
۳۸) بزرگترین شفیع شیعیان و دوستداران خود در روز قیامت: «كَونُها شفیعهًٔ كُبری یومَ القیامهِٔ لِشیعَتها و مُحبّها.»
۳۹) شناساندن مقام حضرت زهرا علیهاالسلام به اهل محشر از سوی خداوند: «یُعَرِّفُ اللّهُ قَدَرها كَما یُعَرِّفُ قَدْرَ اَبیها و بَعلها و بَنیها یومَ القیامهِٔ.»
۴۰) افضلیت حضرت زهرا علیهاالسلام بر جمیع مخلوقات بنا بر روایات معتبر منصوص و مسلّم: «فی اَفْضَلّیتها عَلیَ الملائكهِٔ والجنِّ والانسِ.»(۳۲)
● نتیجه
نتیجهای كه از این بحث به دست میآید آن است كه اولاً، حضرت زهرا علیهاالسلام معصوم است و ثانیا، معصوم مطلق میباشد. بنابراین، قول و فعل و تقریر او، سنّت اسلامی محسوب میشود. ثالثا، سنّت ایشان حجت است. پس فرقی در حجّیت سنّت حضرت زهرا علیهاالسلام با سایر ائمّه اطهار علیهمالسلام نیست. و این تنها در مقام داشتن ولایت قابل طرح و بررسی میباشد؛ چرا كه «سنّت» به این معنای وسیع، منبع فقه اسلامی بوده و معیار آن هم تنها عصمت است و در نتیجه، حضرت زهرا علیهاالسلام به خاطر عصمت و ولایت، یكی از منابع فقه اسلامی میباشد.(۳۳)
معصومه ذبیحی(۱)
۱. دكترای عرفان اسلامی، مدرّس حوزه و دانشگاه.
۲. محمدرضا قمشهای، رساله خلافت كبری، ترجمه و شرح علی زمانی قمشهای، اصفهان، كانون پژوهش، ۱۳۷۸، ص ۱۹۰.
۳. جلالالدین آشتیانی، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحكم، امیركبیر، ۱۳۷۰، ص ۸۶۴ـ۸۶۵.
۴. همان، ص ۸۷۱.
۵. همان، ص ۸۷۲.
۶. همان، ص ۸۹۰.
۷. همان، ص ۹۰۶.
۸. حسن حسنزاده آملی، شرح فصّ حكمهٔ عصمتیهٔ فی كلمهٍٔ فاطمیهٔ، ص ۱۵۳.
۹. سیّدمحمدحسن طباطبایی، المیزان، ترجمه سیدمحمّدباقر موسوی همدانی،محمّدی،۱۳۷۰،ج۳۲،ص۱۸۱.
۱۰. عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۴۷.
۱۱. این روایات را سیوطی در الدُّر المنثور، بدخشانی از حافظ كبیر، دارقطنی از ابن النجار، و ابن مغازلی در مناقبش با ذكر سند نقل كردهاند.
۱۲. سیدمحمّدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱، ص ۲۷۵، به نقل از: محمّد بن یعقوب كلینی، الكافی، ترجمه و شرح سیدهاشم رسولی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهمالسلام ، ج ۲، ص ۱۱۷.
۱۳. ابراهیم امینی، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، ص ۲۶.
۱۴. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، قم، مطبعهٔ العلمیه، ج ۳، ص ۳۷۳ـ۳۷۵.
۱۵. عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، پیشین، ذیل سوره احزاب، آیه ۷۲.
۱۶. به نقل از: عبدالحسین امینی، فاطمهٔالزهراء علیهاالسلام ، به كوشش حبیب چایچیان، امیركبیر، ۱۳۶۳، ص ۱۰۷ـ۱۱۸.
۱۷. احمد خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج ۱، ص ۲۵۹ / ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، تهران، اسلامیه، ج ۷ ص ۱۷۱.
۱۸. ذبیحاللّه محلاتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۱۴.
۱۹. همان، ج ۱، ص ۱۶۲.
۲۰. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۳۷.
۲۱. همان، ج ۱، ص ۲۲۵.
۲۲. محمد الحسون، اعلام النساء، اسوه، ۱۴۱۱ ق، ص ۵۳۶.
۲۳. همان، ص ۵۳۶ / ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۶۴.
۲۴. ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۸۵
۲۵. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۶. همان، ج ۱، ص ۷۴.
۲۷. همان، ج ۱، ص ۶۴.
۲۸. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۹. علاءالدین علی المتقی، كنز العمّال، ج ۶، ص ۲۱۹.
۳۰. محمّد الحسون، پیشین، ص ۵۴۳.
۳۱. محمّد بن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۲، ص ۳۶۰، «كتاب الحجهٔ».
۳۲. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۴۸.
۳۳. عبداللّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۰، ص ۳۹۱.
۱. دكترای عرفان اسلامی، مدرّس حوزه و دانشگاه.
۲. محمدرضا قمشهای، رساله خلافت كبری، ترجمه و شرح علی زمانی قمشهای، اصفهان، كانون پژوهش، ۱۳۷۸، ص ۱۹۰.
۳. جلالالدین آشتیانی، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحكم، امیركبیر، ۱۳۷۰، ص ۸۶۴ـ۸۶۵.
۴. همان، ص ۸۷۱.
۵. همان، ص ۸۷۲.
۶. همان، ص ۸۹۰.
۷. همان، ص ۹۰۶.
۸. حسن حسنزاده آملی، شرح فصّ حكمهٔ عصمتیهٔ فی كلمهٍٔ فاطمیهٔ، ص ۱۵۳.
۹. سیّدمحمدحسن طباطبایی، المیزان، ترجمه سیدمحمّدباقر موسوی همدانی،محمّدی،۱۳۷۰،ج۳۲،ص۱۸۱.
۱۰. عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۴۷.
۱۱. این روایات را سیوطی در الدُّر المنثور، بدخشانی از حافظ كبیر، دارقطنی از ابن النجار، و ابن مغازلی در مناقبش با ذكر سند نقل كردهاند.
۱۲. سیدمحمّدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱، ص ۲۷۵، به نقل از: محمّد بن یعقوب كلینی، الكافی، ترجمه و شرح سیدهاشم رسولی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهمالسلام ، ج ۲، ص ۱۱۷.
۱۳. ابراهیم امینی، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، ص ۲۶.
۱۴. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، قم، مطبعهٔ العلمیه، ج ۳، ص ۳۷۳ـ۳۷۵.
۱۵. عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، پیشین، ذیل سوره احزاب، آیه ۷۲.
۱۶. به نقل از: عبدالحسین امینی، فاطمهٔالزهراء علیهاالسلام ، به كوشش حبیب چایچیان، امیركبیر، ۱۳۶۳، ص ۱۰۷ـ۱۱۸.
۱۷. احمد خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج ۱، ص ۲۵۹ / ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، تهران، اسلامیه، ج ۷ ص ۱۷۱.
۱۸. ذبیحاللّه محلاتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۱۴.
۱۹. همان، ج ۱، ص ۱۶۲.
۲۰. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۳۷.
۲۱. همان، ج ۱، ص ۲۲۵.
۲۲. محمد الحسون، اعلام النساء، اسوه، ۱۴۱۱ ق، ص ۵۳۶.
۲۳. همان، ص ۵۳۶ / ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۶۴.
۲۴. ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۸۵
۲۵. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۶. همان، ج ۱، ص ۷۴.
۲۷. همان، ج ۱، ص ۶۴.
۲۸. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۹. علاءالدین علی المتقی، كنز العمّال، ج ۶، ص ۲۱۹.
۳۰. محمّد الحسون، پیشین، ص ۵۴۳.
۳۱. محمّد بن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۲، ص ۳۶۰، «كتاب الحجهٔ».
۳۲. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۴۸.
۳۳. عبداللّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۰، ص ۳۹۱.
منبع : مجله بانوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست