جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
فیلیپ کرازبی
كرازبی در سال ۱۹۲ بدنیا آمده و پس از اتمام خدمت سربازی در نیروی دریائی در دوران جنگ كره ، كارخود را ابتدا از سال ۱۹۵۲ در شركت خود آغاز كرد ، سپس به عنوان مدیر كیفیت در قسمت برنامه ساختموشك های پرشینگ ( نوع اول ) در شركت مارتین ماریانا مشغول فعالیت شد. در این زمان وی مفهوم نقصصفر یا تولید بدون ضایعات را مطرح ساخت.
سپس به مدت ۱۴ سال بعنوان دستیار و معاون كنترل كیفیت مدیرعامل شركت ITT آمریكا مشغول كار بود .وی در سال ۱۹۷۳ كتاب "كیفیت رایگان است" را منتشر كرد که پرفروشترین کتاب سال شد و در سال ۱۹۷۴ "کتاب کیفیت بدون عبو"را منتشر کرد که مجدداً پرفروشترینكتاب سال شد.
محور اندیشه های كرازبی مفهوم نقص صفر است. بدین معنی كه نباید انتظار و یا پذیرش اشتباه، خرابی ،نقص ، ضایعه و ... را در انجام كار و نتایج ان اجتناب ناپذیر دانست .
دكتر كرازبی كیفیت را مطابقت با مشخصات تعیین شده می داند نه به مفهوم گنگ خوب بودن . این مشخصاتقراردادی نیستند ، بلكه بایستی مطابق با نیازها و انتظارات مشتریها تعیین گردد. كرازبی شهرت خود را بیشتر برای ارایه مفاهیم "از اول كارها را درست انجام بده و ضایعات صفر " مدیون است .
او كنترل كیفیت سنتی ، حدود قابل قبول كیفیت و صرف نظر نكردن از محصولات زیر استاندارد را بیشتر نشانهشكست می داند تا تضمین موفقیت . كرازبی كیفیت را انطباق خواسته های مشتریان با محصولات شرکت میداند و عقیده دارد که چون بیشتر شرکت ها بخش هایی دارند كه كارشان با كار مطلوب مغایرت دارد ، بنابراین حدود ۲۰ درصد درآمد خود را برای انجام دادن كارهای غلط و دوباره كاری صرف می كنند . طبق نظركرازبی گاه این مبلغ تا ۳۵ درصد هزینه های عملیاتی شرکتهای خدماتی را به خود اختصاص می دهد. کرازبی معتقد است ، كارگران نباید مسئولیت اولیه بهبود كیفیت رابه عهده بگیرند ، زیرا این وظیفه مدیریت است كه عهدهدار این امر خطیر باشد . مدیریت باید تنظیمكننده جامعیت كیفیت باشد و كاركنان باید از آن الگوها پیروی كنند .ضمن آن كه كاركنان در مشكلات عملی درگیرند و مسائل و مشكلات خود را به مدیران گزارش می دهند ،مدیریت نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد . ضایعات صفر به این معنی است كه كارها را " از اول درست انجامبده " و این قضیه افراد را از ارتكاب خطا باز نمیدارد ، بلكه آنان را ترغیب می كند كه بطور مدام ارتقا یابند .
● فرایند بهبود كیفیت كرازبی بر اصول زیر مبتنی است :
۱ - كیفیت به معنی انطباق با خواسته هاست . اما به معنی خوبی یا زیبایی نیست
۲ - سیستمی كه سبب مرغوبیت می شود جلوگیری است ، نه ارزیابی و ممیزی
۳ - استاندارد عملكرد باید ضایعات صفر باشد ، نه این كه بگوییم به اندازهٔ كافی به مشخصات نزدیك است.
۴ - معیار كیفیت ، بهای عدم تطابق است ، نه شاخص ها
● در فلسفه كرازبی ، پنج اصل اساس مدیریت كیفیت جامع را بنیان نهاده اند.
۱ - كیفیت به معنی همخوانی با نیازها بوده و پاسخ به نیازها و مشخصههای طراحی شده میباشد
۲ - چیزی به نام " مشكل كیفیت " وجود ندارد.
۳ - چیزی به نام "هزینه كیفیت " وجود ندارد.
۴ - تنها ملاك اندازه گیری عملكرد، هزینه كیفیت است.
۵ - تنها استاندارد عملكرد، نقص صفر است.
در نظر كرازبی كوتاهی در دسترسی به كیفیت و ایجاد مشكل ، به خودی خود پیش نمی آید و به عنوانعنـصری مستقـل در فراینـد مدیریت وجود ندارد ، لذا مشكل از مدیریت نامناسب زاده می شود ، و مدیریتمیبایستی هدف اصلی خود را كیفیت و ارائه خدمت بیشتر انتخاب نماید و نسبت به اصلاح فرایند و رفع موانع ،اقدامات اصلاحی را انجام دهد. بدین ترتیب مدیران رهبری نهضت كیفیت گرائی را به عهده می گیرند.
● كرازبی برای دستیابی به كیفیت اصول چهاردهگانه خود را بشرح ذیل ارائه میكند:
۱ - تعهد مدیریت : وظیفه مدیریت مشخص نمودن وضعیت خود در مورد كیفیت است. بطوریكه كیفیت بهعنوان هدف اصلی و خط مشی سازمانی باشد.
۲ - تیم ارتقای كیفیت : ایجاد گروههای ارتقای كیفیت از بین كاركنان جهت اجرای برنامه بهبود كیفیت
۳ - سنجش كیفیت : بایستی متناسب با هر فعالیتی ابزارها و روشهایی جهت سنجش كیفیت تدوین و اندازهگیری لازم بعمل آید .
۴ - هزینه كیفیت : هزینه های كیفیت ، بایستی برای هر مورد مشخص گردد تا زمینه هایی كه ارتقای كیفیتسودآور است مشخص گردد.
۵ - آگاهی كاركنان : افزایش آگاهی كاركنان از طریق تشكیل جلسات ، چاپ و پخش پوستر ، كتب ، مجلات ،فیلم ، كتابچه راهنما و ... صورت پذیرد .
۶ - اقدام اصلاحی : پس از تعیین مسائل برای حل آنها باید اقدام كرد.
۷ - برنامه ریزی برای كار با نقص صفر : در برنامه های استراتژی شركت كمیته ویژه ای با عنوان كمیته فراورده نقص صفر تشكیل و نسبت به تهیه برنامه متناسب با مقتضیات اقدام نماید.
۸- آموزش كاركنان : تمامی كاركنان بویژه سرپرستان باید در مورد گرایش نوین كیفیت و درگیر شدن در فرایندها، آموزش لازم را ببیند.
۹ - تعیین روز نقص صفر : تعیین یك روز به منظور نشان دادن نتایج تغییرات بوجود آمده همراه با برپائیجشن بعنوان نقص صفر.
۱۰ - تعیین اهداف مشخص : تعیین هدفهای مشخص جهت انجام بهبود ، برای مدت زمان ۳۰ ، ۰ و یا ۹۰روزه همراه با ارائه مكانیزمهای لازم اجرایی و انتشار آثار و نتایج آن بصورت مكتوب جهت اطلاع همگان.
۱۱ - برطرف كردن علتهای ایجاد اشكال : از طریق تشویق كاركنان برای طرح مسائل و ارائه پیشنهادات و برنامه ها جهت حل مسائل امكانپذیر است .
۱۲ - قدردانی و تشویق : برقرار كردن نظام شناسایی و پاداش دهی غیر مادی از كاركنانی كه به هدفهای تعیینشده و بالاتر رسیده اند.
۱۳ - شورای كیفیت : تشكیل شورای كیفیت از كارشناسان ، سرپرستان تیمها جهت برگزاری نشستهایمنظم به منظور برنامه ریزی و هماهنگی
۱۴ - تكرار موارد یك تا سیزده به عنوان فرایند دائمی بهبود كیفیت
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب