دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
درباره بخش ویدئویی جشنواره فیلم فجر
![درباره بخش ویدئویی جشنواره فیلم فجر](/mag/i/1/fgbrg.jpg)
هرچند وقتی به تماشای آثار نشستیم، دریافتیم در این میان تولیدات چند تن از استادان فن و فیلمسازان صاحبنام نیز حضور دارند که این خود بر میزان اهمیت کار میافزاید.
● اما چه دیدیم؟
طی نشستهایی که با همدلی و دقت نظر گروهی به تماشای آثار منتخب نشستیم، با طیف متنوع موضوعات از منحصر به فرد تا تکراری و ساختارها و شیوههای بیانی متناسب و گاه نامتناسب مواجه شدم، که بنابر میزان شناخت و لمس نویسنده و کارگردان، از آن خود بودن یا نبودن، وجود یا کمبود پشتوانههای تحقیقی، تحلیلی و فرهنگی لازم: موفق یا ناموفق بودند.
● واکنش درونی من به هنگام تماشا چه بود؟
گاه از مشاهده مضامین بکر که با زبان ایجاز و زیباییشناسی ویدئو در فضایی درخور و تاثیرگذار عینیت یافته بود به وجد میآمدم،گاه از سطحینگری، تقلیدی بودن و تکراری بودن کسل میشدم، و گاه از دیدن فکر خوب و قابلیت تلف شدهای که در مسیری نامناسب به ورطه پراکندگی، کشداری و نازیبایی افتاده بود سخت اندیشناک میشدم و به فکر چارهجویی بر میآمدم. امید آنکه به ویژه در شهرستانها، کارگاهها و دورههای آموزشی و مشاورهای مناسبی به منظور پژوهش هرچه نویدبخشتر استعدادهای جوان ایجاد گردد.
● آسیبشناسی
اطاله و عدم رعایت ایجاز آسیبمشترکی است که به بسیاری از فیلمها لطمه شدیدی وارد کرده، که در برخی موارد با یک مونتاژ دوباره و فشردهتر کردن فیلم این معضل به راحتی قابل حل است، و در برخی موارد یک آسیب جدی و مسئلهای پایهای است.
نکته مهم دیگر، مربوط به گفتوگو و کاربرد غیردراماتیک کلام به ویژه در تلهفیلمهاست که با توجه به مخاطبان تلویزیونی و اهمیت کلام و نوع خاص گفتوگویی که تلهفیلم میطلبد، به جز چند مورد، به نظر من اغلب تولیدات دچار مشکلات اساسی بودند. در این یادداشت کوتاه مسلما فرصت تحلیل بیشتر نیست ولی امیدوارم در فرصتی بهتر بتوانم مقلوله کم و بیش نوظهور تلهفیلم و ویژگیهای آن را جهت آشنایی بیشتر علاقهمندان از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهم.
● جمعبندی
در کل به نظر من برگزاری یک بخش مستقل برای آثار ویدئویی در جشنواره فیلم فجر فکر سازندهای است که با خود نوعی اعتبار و ارزش به همراه میآورد و میتواند در ارتقای اینگونه آثار تاثیرات مطلوبی داشته باشد. امید است آثار ویدئویی به دور از برخی شتابزدگیهای رایج، با تامل و پشتوانههای تحلیلی بیشتری تولید شوند و هنرمندان با حسن استفاده از ابزار و تکنیکهای پیشرفته نوین، با نگاهی نو، آثاری بدیع، اصیل چه از نظر موضوع و چه از نظر ساختار تولید کنند و از این طریق، نوعی جریانسازی در ارتقای سطح ذوق و سلیقه و فرهنگ تماشای مخاطبان به ویژه در مورد تلهفیلمها ایجاد کنند. برای همگی دستاندرکاران، به ویژه جوانترها، نگاهی جستجوگر و کشاف همراه با آفرینش آثاری خوشفکر، یگانه و ماندگار آرزو میکنم.
دکتر سهیلا نجم
داور بخش آثار ویدئویی بیستو هفتمین جشنواره فیلم فجر
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست