چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
گیشه یا قرارداد، هر دو شدنی است
تئاتر، هنری است که با تماشاگر معنا پیدا میکند. اگر تئاتر را به سه وجه تقسیمبندی کنیم یک بخش آن تشکیلات سختافزاری (سـاختمان، بخشهای فنی و اداری)، بخش دوم تشکیلات نرمافزاری (گروه هنرمندان) است و بخش دیگر مردم هستند که با رفتن به تئاتر باعث استقرار و تداوم این هنر میشوند.
گروه هنرمندان با صرف هزینهها و گرفتن بودجه، یک اثر هنری را آماده اجرای عمومی میسازند.
ساختمان و مدیریت تئاتر با حمایت مادی و معنوی از این گروهها و تبلیغات از گروه هنرمندان دعوت به کار میکند تا با ارائه یک اثر هنری ضمن آنکه باعث لذت و مسرت مردم شوند، به گونهای فعال و مؤثر در فرهنگسازی یک جامعه رو به پیشرفت و تعالی نقش داشته باشند.
مردم، مصرف کننده اصلی هنر تئاتر هستند، حالا اگر تئاتری نباشد و تشکیلاتی، مردم هم اصلاً به بود و نبود این هنر فکر نمیکنند. اگر چنین چیزی هست دولتها و یا ملتها بنابر میل درونی و ارتزاق روحی و روانی خود به داشتن و بودن هنرهای متعدد اصرار میورزند.
در یونان باستان با استقرار حکومت دموکراتیک میریکلس و آزادی بیان فلاسفه، هنر تئاتر نیز یک ضرورت اجتماعی به شمار آمد.
این هنر از دل آیینهای مذهبی بیرون آمده تا در آن مسایل فلسفی بشری و روزمرهاش در دو قالب تراژدی و کمدی بیان شود. ما به تئاتر میرسیم که سقوط تراژیک بزرگان بشر را ببینیم و یا در کمدی، زندگی روزمره و اشتباهات رایج در آن را به اصلاح و بازنگری و تجدیدنظر فرامیخوانیم.در قرون وسطی و استقرار حاکمیت کلیسا، تئاتر، ابزاری در خدمت مسیحیت است تا از این راه مردم با مفاهیم و مناسک مسیحیت آشنا شوند.
رنسانس صنعتی و انسان محوری این زمانه، یک بار دیگر از تئاتر به عنوان یک ابزار فرهنگساز و انسانساز به کار گرفته میشود. چنانچه با رواج مکتب واقعگرایانه، بر حضور مردم در اجتماع فارغ از طبقهبندیهای رایج، تأکید بسیار میشود. این مکتب به دنبال آزادی و عدالت اجتماعی و در پی پایین کشیدن نظام ارباب و رعیتی است. این مکتب به بزرگان و رعیت و کارگر، آموزش و آگاهی میدهد که این فاصله طبقاتی را که نتیجهاش استثمار همگان است، از بین ببرند. در اینجا دیگر تئاتر مردمیتر میشود، هر چند نوع فاخر و بورژوایی آن نیز همچنان شکل و شمایل خود را محفوظ میدارد.
● تئاتر مستقل در ایران
در ایران تا پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تئاتر روشنفکری به طور مستقل و آزاد، روی پای خود میگردید، اما پس از این موعد با آتشسوزی تئاترهای روشنفکری، نوعی تئاتر بلواری با اضافه کردن آتراکسیون بر ضد انواع تئاترهای روشنفکری در تالارهای مستقل مستقر شد. هدف از این نوع تئاتر، سرگرم کردن صرف مردم بود و نمایشهای جلف و خندهآمیز به همراه رقص، آکروبات، شعبدهبازی و غیره اجرا میشد.
● تئاتر دولتی
پس از این موعد با ایجاد اداره هنرهای زیبا و پس از تأسیس اداره هنرهای دراماتیک و بعدها اداره تئاتر، مسیر دولتی شدن تئاتر، شکل رسمیتری به خود گرفت. تالار سنگلج در سال ۴۴ با چنین هدفی تأسیس و راهاندازی شد و در آنجا کارمندان دولت روشنفکرترین آثار به اصطلاح چپی و سوسیالیستی را اجرا میکردند. البته آثار غیرچپی هم در آنجا اجرا میشد و هنوز سانسور و خود سانسوری کمتر در آنجا احساس میشد. گویی دولت با کنترل خود، این فضا را در اختیار این هنرمندان گذاشته بود تا جدیترین آثار را اجرا کنند.
این محل هم مخاطب خاص خود را داشت. در آنجا نام غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، بهرام بیضایی، نصرت نویدی، عباس جوانمرد، علی نصیریان، جعفر والی، محمدعلی جعفری، داوود رشیدی و رکنالدین خسروی به عنوان فعالترین نمایشنامهنویسان و کارگردانان ثبت شده است. "آی با کلاه، آی بیکلاه"، "دیکته و زاویه"، "بهترین بابای دنیا"، "پهلوان اکبر میمیرد"، "افول"، "از پشت شیشهها" و "لبخند باشکوه آقای گیل" از جمله آثار روشنفکر ایرانی است که در آن سالها در این تالار کار شده است.
● کارگاه نمایش
همچنین از اواخر دهه ۴۰ با راهاندازی کارگاه نمایش، گروهی از روشنفکران به اصطلاح راست و یا روشنفکران غیرسیاستزده، آثار تجربی و نوین خود را در این کارگاه تولید کردند که پس از راهاندازی تئاترشهر در دهه ۵۰ در آنجا و تالار چهارسو این گروه مستقر شدند. عباس نعلبندیان، اسماعیل خلج، خجسته کیا، مهین تجدد، شهرو خردمند، ایرج انور، آربی آوانسیان، آشور بانی پال بابلا و بیژن مفید از جمله نویسندگان و کارگردانان نامآور کارگاه نمایش بودند.
این افراد متعلق به تلویزیون ملی ایران بودند و باز هم حمایتهای دولتی، این طیف نوگرا و به احتمال قوی غربزده را حمایت میکرد. این بخش پس از انقلاب تحت عنوان تئاتر تجربی هنوز پیگیری میشوند و قابل ذکر است که تئاتر تجربی نیاز مبرم به حمایتهای دولتی دارد، چون این نوع تئاتر اصلاً برای مخاطبان تئاتر تولید نمیشود، بلکه مخاطبان آن اهل تئاتر هستند.
همین حمایتها و سیستم دولتی تئاتر پس از انقلاب هم تعمیمپذیر شد. البته در قبل از انقلاب هم دو جریان دیگر در کشور فعال بودند. یک گروه استادان دانشگاه بودند که در ابتدا با توسل به انجمنهای فرهنگی ایران و آمریکا، ایران و فرانسه و ایران و ایتالیا و غیره آثار خود را اجرا میکردند و سپس این افراد در تالار مولوی مستقر شدند. یک جریان نسبتاً مستقل هم بود که در گروه تئاتر آناهیتا و تالار نمایش این مؤسسه فرهنگی، در یوسف آباد مستقر بودند.
● پس از انقلاب
پس از انقلاب، مرکز هنرهای نمایشی در کنار اداره تئاتر، متولی تئاتر کشور و تهران شد. روزگاری این تئاتر، آزاد و پرهیاهو مینمود تا جنگ تحمیلی آغاز شد و دولت کنترل شدیدتری بر آثار نمایشی کرد و تا حد زیادی از تولید آثار روشنفکری جلوگیری میشد. پس از جنگ ، یک نقطه عطف در تئاتر ایران به وقوع پیوست و علی منتظری از همه اهل تئاتر دعوت به کار کرد.
هدف این بود که مردم پس از جنگ یک بار دیگر در عرصههای مختلف هنری و فرهنگی جذب شوند و از آن حال و هوای راکد و بسته و یکنواخت دوران جنگ بیرون بیایند. در این دورههای چهار پنج ساله، تئاتر ایران رونق دوبارهای گرفت و در سراسر کشور، گروهها فعال و مردم جذب تالارها و نمایشها شدند.باز یک دوره رکود چهار پنج ساله در تئاتر دیده میشود اما پس ازآغاز ریاست جمهوری خاتمی، رونق دوبارهای در تئاتر کشور دیده شد.
حتی در این دوره، جشنواره تئاتر فجر به صورت بینالمللی برگزار شده و ارتباطات بینالمللی برای رد و بدل شدن آثار ایرانی و خارجی گستردهتر میشود. این مسیر هنوز هم ادامه دارد و پس از انتخاب احمدی نژاد در سمت رئیس جمهور، این نگاه به تئاتر و شعار "تئاتر برای همه" پیگیری شده است. البته به مضامین مذهبی و ملی و میهنی بیشتر از گذشته پرداخته شده است.
کارگردانهایی مانند حسین مسافرآستانه، محمود فرهنگ و جواد هاشمی در این رابطه نمایشهای متعددی را به صحنه آوردهاند. هدف این نوع آثار، دعوت از عموم مردم برای دیدن نمایشهای مذهبی و مناسبتی است و به همین دلیل خرید و فروش بلیت چندان با ذوق و قریحه این نوع آثار متناسب نیست. آثار مذهبی در هر جایی تماشاگر خاص خود را پیدا میکند. بنابراین چندان هم ضرورتی ندارد که مثلاً در تالار وحدت، سنگلج یا تئاترشهر اجرا شود، بلکه این آثار در تالار وزارت کشور، ورزشگاه شهید افراسیابی، فرهنگسرای بهمن و هر نقطهای از تهران یا شهرستانها با استقبال شدید مردم روبهرو شدهاند. ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر، دهه فاطمیه و غیره فرصت مناسبی برای ارائه این آثار است.در حال حاضر تئاتر روشنفکری و دانشگاهی و مذهبی با حمایت ارگانهای دولتی و وزارت ارشاد در تالارهای تابعه مرکز هنرهای نمایشی، تالار مولوی، تالار محراب و فرهنگسراهای شهر تهران اجرا میشوند.
● تئاتر آزاد در تهران
همچنین تئاتر آزاد در تالارهای دماوند، گلریز، پارس (لاله زار)، شهید چمران (بولینگ عبدو) و سینما-تئاتر پیام مستقر است و در این تالارها عموماً نمایشهای کمدی و بلواری اجرا میشود. نظارت بر این تالارها توسط نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی صورت میگیرد.
اما آنها به طور مستقل اداره میشوند. آنها با فروش بلیت و استقبال عموم بر تداوم راه و کار خود تأکید میکنند. اگر روزی مردم از این نوع تئاتر رویگردان شوند دیگر بازار این نوع آثار هم کساد خواهد شد. چنانچه در لاله زار، تئاتر نصر با ورشکستگی مواجه شد.
منبع : روزنامه آفتاب یزد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست