دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
آیندهنگاری: سنت حاکم بر آیندهپژوهی
![آیندهنگاری: سنت حاکم بر آیندهپژوهی](/mag/i/2/frcdx.jpg)
با وجود اینکه امروزه پیشبینی، همچنان یکی از حوزههای مهم و کلیدی آیندهپژوهی است اما از دههی ۷۰ میلادی آیندهنگاری به سنت حاکم بر آیندهپژوهی تبدیل شد. آیندهنگاری از پیشبینی محض فراتر میرود، و به طراحی و معماری آیندهی مطلوب معطوف است. در اینجا آیندهپژوهان به دنبال تغییر در آینده و برپایی هوشمندانه و تاحدی دلخواه آینده هستند. طبق تعریف، آیندهنگاری فرایندی است مبتنی بر گفتمانهای اجتماعی معطوف به آینده، با حضور گروههای زیادی از خبرگان رشتههای مختلف و نمایندگان همهی ذینفعان یک موضوع و به منظور خلق چشماندازهای همهجانبه و بلندمدت از آینده. نتایج آیندهنگاری مبنای برنامهریزی راهبردی را تشکیل میدهند. در آیندهنگاری مشارکت گستردهی افراد و سازمانها در فرایند انجام آن، علاوه بر آنکه سبب میشود آینده از منظرهای گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... بررسی شده و راهکارهای معماری آینده ارایه میشود، انگیزه و باور عمومی را برای شکلبخشیدن به آیندهی مطلوب را در سطح وسیعی ایجاد میکند. امروزه میزان مشارکت گسترده در آیندهنگاری شاخصی از مردمسالاری دولتها در حوزهی سیاستگزاری عمومی به شمار میرود.
از سال ۱۹۹۰ برنامههای آیندهنگاری بخشی، منطقهای و ملی در سازمانهای دولتی و خصوصی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. حوزههای فعالیت آیندهنگاری علم، فناوری، فرهنگ، محیطزیست و... بوده است، اما درسالهای اخیر بیشتر برنامهها بر حوزههای علم و فناوری تمرکز داشته اند. اکنون آیندهنگاری علم و فناوری، بهعنوان یک ابزار تصمیمگیری دولتها در فرایندهای سیاستگزاری علم و فناوری عمل میکند. و در بسیاری از موار سبب پاسخگویی به پرسشهای راهبردی جامعه، در یک چشمانداز بلندمدت شده است. فعالیتهایی باعنوان آیندهنگاری علم و فناوری، با سرعت بیسابقهای در بیشتر کشورهای در حال توسعه، در حال پیگیری و اجرا است.
آیندهنگاری ابزاری برای درک آیندههای محتمل، آمادگی بهتر برای رویارویی با آینده و تصمیمسازی برای نیل به آیندهای مطلوب است. آیندهنگاری شامل تلاشی نظاممند برای بررسی و خلق آیندهی درازمدت علم، فناوری، اقتصاد، محیط و جامعه بهمنظور شناسایی فناوریهای عام نوظهور، حوزههای پرمنفعت اقتصادی و سایر حوزههای زیربنایی راهبردی است که به احتمال فراوان، بیشترین منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را خواهند داشت. آیندهنگاری نوعی مدیریت و مهندسی جامع آینده و ایجاد فرصت برای ساختن آیندهی مطلوب است.
در بسیاری از موارد آیندهنگاری با سایر فعالیتهای مشابه، مانند پیشبینی و برنامهریزی راهبردی اشتباه گرفته میشود. آیندهنگاری نباید با پیشبینی که دارای پیشفرضهایی ثابت در مورد چگونگی شکلگیری آینده است، اشتباه گرفته شود. آیندهنگاری به دنبال پیشگویی نیست، بلکه فرایندی است که با تمرکز بر خلق آینده در پی خلق چشماندازهای مشترک از آینده است، چشماندازهایی که سازمانها را بر آن میدارد که فعالیتهای امروز خود را با آنها منطبق سازند. آیندهنگاری جایگزین پیشبینی، آیندهاندیشی و برنامهریزی راهبردی نمیشود. هر یک از این فعالیتها در فرایند آیندهنگاری نقش خود را ایفا میکنند، و در بسیاری از موارد، بهطور متقابل یکدیگر را حمایت میکنند.
آیندهنگاری کار خود را با شناسایی آیندهی بدیل آغاز میکند و با بررسی آنها، امکان وقوع و اثربخشی هر انتخاب را مشخص میکند. بعد از این مرحله نوبت به انتخاب گزینهی مطلوب براساس معیارهای امکان و اثربخشی میرسد (در واقع خروجی این مرحله لیستی از اولویتهای برتر از تصاویر آینده میباشد).
پس از این انتخاب و مقایسه با وضعیت حال، برای رسیدن به گزینهی انتخاب شده راهکارهای لازم ارایه میشود. از این مرحله، کار به فرایند برنامهریزی راهبردی ارتباط داده میشود که از وظایف آیندهنگاری نیست. آیندهنگاری در شناسایی مقصد یا هدف تلاش میکند.
آیندهنگاری فراتر از مجموعهای از روشها، فرایندی از مشاوره و تعامل بین جامعهی علمی، ذینفعان دستاوردهای تحقیقاتی و سیاستگذاران است. این فرایند منظم و مستمر در پی خلق آیندهای مطلوب در افق ده تا سی سال و با دو هدف زیر است:
ـ شناسایی سریع فناوریهای عام نوظهور؛ فناوریهایی که استفاده از آنها منافعی برای جامعه دارد. اینگونه فناوریها هنوز در مرحله پیشرقابتی قرار دارند و میتوانند برای سرمایهگذاری انتخاب شوند
ـ شناسایی حوزههای تحقیقات راهبردی؛ این تحقیقات پیشزمینهای برای حل مسیل علمی شناختهشدهی فعلی یا آتی خواهند بود.
در برنامههای مختلف آیندهنگاری اهداف گوناگونی برای آیندهنگاری در نظر گرفته شده است. این طیف از فراهم نمودن قابلیت هشدار زودهنگام تا ایجاد وفاق عمومی متغییر بوده است. برخی از برنامههای آیندهنگاری بر پشتیبانی برنامهریزی و برخی بر آموزش تاکید بیشتری داشتهاند. عدهای از برنامهها بر تلاش، جهت انگیزش مردم تأکید میکردند. در حالی که باقی بر تلاش برای فهم بهتر روندهای جامعه تأکید میکردند. این اهداف در ظاهر بیارتباط بهنظر میرسند، اما میتوان آنها را در قالب سه موضوع اصلی تقسیمبندی کرد:
۱) ساختن اطلاعاتی که به روند تصمیمگیری کمک کند.
۲) زمینهسازی و ایجاد مدلهای ذهنی مبتنی بر آیندهنگاری
۳) تشکیل یک چشمانداز گروهی برای آینده و دستیابی به وفاق عمومی
مهمترین هدف آیندهنگاری تصویرسازی، خلق و ترسیم چشمانداز (آینده مطلوب) است. چرا که تعریف هدف ماهیت ارتباط با فرایند تصمیمگیری را مشخص میسازد. پیامدهای اصلی آیندهنگاری عبارتند از
ـ کشف فرصتهای آتی جهت تعیین اولویتهای سرمایهگذاری در زمینهی فعالیتهای علم و نوآوری.
ـ جهتدهی نظام علم و نوآوری.
ـ وارد کردن بازیگران جدید به حوزههای راهبردی.
ـ ایجاد شبکهها و پیوندهای جدید در سطوح گوناگون جامعه
● فرایند انجام هر برنامهی آیندهنگاری شامل چهار فاز است:
▪ فاز یک: تعیین چارچوب و الگوی مفهومی
هدف این فاز سازماندهی و استقرار پایههای برنامه است. این مرحله که شامل تعیین هدف، روششناسی و انتخاب کارشناسان برنامه آیندهنگاری است.
▪ فاز دو: تعیین پارامترهای کلیدی
با استفاده از گروههای متنوع کارشناسان و اطلاعات جمعآوری شده، متغیرهای کلیدی برنامه مشخص میشوند.
این فاز نیز خود شامل دو گام شناسایی و انتخاب گزینه میباشد.
۱) شناسایی
ـ شناسایی کارشناسان، دستاندرکاران و افراد تاثیرگذار در فرایند
ـ شناسایی مؤلفههای مربوط و زیربخشهای موردنظر
ـ درک و تبیین رسالت برنامه
۲) انتخاب
ـ دستهبندی افراد مرتبط با برنامه
ـ انتخاب کارشناسان
ـ ایجاد چارچوب مفهومی کلی که یک مدل مرجع برای فهم سیستم و پایهای برای تصمیمگیری است.
▪ فاز سه: تهیه سناریو
در این فاز برهم کنش بین متغیرهای کلیدی تحلیل میشود و از این طریق تعدادی سناریو طراحی میشود.
▪ فاز چهار: اشاعهی نتایج و تدوین راهبردهای پیشنهادی
اشاعهی نتایج و تدوین راهبردهای پیشنهادی اهمیت برابری دارند که بر حسب نوع و اهداف برنامه آیندهنگاری تغییر میکنند.
● موردکاوی: آیندهنگاری فناوری در ایالات متحده
وزارت دفاع ایالات متحده، تاکنون مسوولیت برخی از مهمترین و نظاممندترین برنامههای آیندهنگاری را بر عهده داشته است. یکی از روشهای اصلی این برنامهها، بازبینیهای حوزههای رشتههای علمی است. در دههی ۱۹۶۰ و اوایل دههی ۱۹۷۰، چندین پیمایش میدانی صورت گرفت. پیمایشهای دیگری نیز در دههی ۱۹۸۰ و۱۹۹۰ توسط شورای تحقیقات ملی [۲] انجام شد. در تمامی این پیمایشها، روشهای مشابهی بهکار گرفته شده بودند و قسمت بزرگی از کار توسط کمیتهی از اندیشهورزان برجسته و برخی از کارشناسان صنعت انجام گرفت. هر یک گزارشهای بهدست آمده، فرصتهای علمی جالبی در هر حوزهی علمی را معرفی میکرد. و اولویتهای هر حوزه را معرفی میکرد. هر برنامه کشش تقاضا را بررسی میکرد و با افزایش تقاضا، از دولت فدرال میخواست در طی چند سال آینده بودجهی آن حوزهی علمی را دو برابر کند.
پیش از سال ۱۹۹۰، باور اصلی در ایالات متحده این بود که دولت فدرال نیازی به سیاست فناوری صریح و آشکار ندارد؛ کشور به اندازه کافی جهت رهبری در تمام زمینههای علم و فناوری توانمند است. با این حال در اواخر دههی ۱۹۸۰، افزایش رقابت پذیری، به خصوص در مقایسه با ژاپن، نشاندهندهی نیاز ایالات متحده به سیاست فناوری منسجم است، که این امر سبب افزایش ناگهانی توجه دولت به برنامههای گوناگون آیندهنگاری در اوایل دههی ۱۹۹۰ شد.
در این برهه، شیوهی مورد توجه برای آیندهنگاری، تهیهی لیستی از فناوریهای کلیدی بود (یعنی آنچه که برای آیندهی اقتصاد یا امنیت ملی آمریکا حیاتی بهشمار میآمدند). وزارت دفاع تنها برخی از این فعالیتها را انجام میداد، در حالی که سایر فعالیتها توسط وزارت بازرگانی، شورای رقابتپذیری[۳] و دفتر سیاست علم و فناوری هدایت میشدند
[۱] Expert based
[۲] National Research Council
[۳] Council on Competitiveness
نوشتهی: عبدالرحیم پدرام
[۲] National Research Council
[۳] Council on Competitiveness
نوشتهی: عبدالرحیم پدرام
منبع : کشف آینده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست