پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
مسجد مقدّس جمکران
● پرسش: مستند ساختمان مسجد جمکران چیست؟
پاسخ: مستند مسجد جمکران قضیهای است که مرحوم حاجی نوری در کتاب «نجمالثاقب» و«جنّة المأوی» و«الکلمة الطیّبة» ونیز میرزا محمّد تقی ارباب قمی در کتاب «تاریخ دارالایمان» ودیگران از کتاب «تاریخ قم» تألیف حسن بن محمد بن حسن قمی، به نقل از کتاب «مونسالحزین» محمّد بن بابویه معروف به شیخ صدوق نقل کردهاند.
این نقل مشتمل بر قضیّهای از حسن بن مثله جمکرانی؛ است که در آن اشاره به ملاقاتی شده که او در سال ۲۹۳ هجری در بیداری با امام زمان (ع) داشته است. در این دیدار حضرت به او دستور میدهد که با عالم جلیلالقدر سید ابیالحسن الرضا از علمای قم ارتباط پیدا کرده وبا کمک او مسجدی را در این مکان موجود بنا نماید... .( بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۲۳۰)
قابل توجه اینکه کتاب «انوار المشعشعین» از کتاب «تاریخ قم» واو نیز از کتاب «مونس الحزین» از امیرالمؤمنین (ع)، قضیه به اهتزاز در آمدن پرچم امام زمان (ع) از مسجد جمکران را نقل کرده است.
● پرسش: مدرک نماز خاصّ مستحبی در مسجد جمکران چیست؟
▪ پاسخ: در قضیّهای که حسن بن مثله جمکرانی نقل میکند، آمده است: حضرت فرمود: «...در این مکان هفت روز اقامت کن ودر آن چهار رکعت نماز گزار، دو رکعت نماز تحیّت مسجد، در هر رکعت یک بار سوره حمد وهفت بار سوره اخلاص، وتسبیح رکوع وسجود را نیز هفت بار تکرار کن. ودو رکعت نیز نماز به نیّت نماز صاحبالزمان به جای آور، در رکعت اوّل سوره حمد، وهنگامی که به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسیدی این جمله را صدبار تکرار کن، وبعد از اکمال سوره حمد، یک بار سوره اخلاص را میخوانی، آن گاه ذکر رکوع وسجود را هر کدام هفت بار میگویی، ودر رکعت دوم نیز همین عمل را تکرار میکنی.
بعد از اتمام نماز یک بار ذکر «لا إله الاّ اللَّه» میگویی وبعد از تسبیحات حضرت زهرا (ع) صد بار صلوات در سجده میفرستی. آن گاه فرمود: بر تو باد به مواظبت بر این نماز وهر کس در آن مسجد حاضر شود واین نماز را به جای آورد مثل آن است که در بیت العتیق (خانه خدا) نماز گزارده است».
● پرسش: آیا سند قضیه بنای مسجد جمکران معتبر است؟
▪ پاسخ: در مورد بنای مسجد مقدس جمکران وخواندن نماز در آن، احتیاج به بررسی سند این قضیه نیست، زیرا مطابق احادیث صحیحالسند که در مورد اعمال مستحب رسیده هرکس به گمان رسیدن به ثواب، عمل مستحبی را انجام دهد به او ثواب داده میشود گر چه آن حدیث واقعیت نداشته باشد.
کلینی به سند صحیح از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هر کس چیزی از ثواب بر عملی بشنود وآن را انجام دهد، به او پاداش داده خواهد شد گر چه مطابق آنچه به او رسیده نباشد».
برقی به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هرکس از پیامبر (ص) چیزی از ثواب به او برسد ومطابق آن عمل کند، پاداش آن به او داده میشود گر چه پیامبر آن را نفرموده باشد».
● پرسش: چرا در کتاب «تاریخ قم» که پنج باب دارد اثری از قضیه جمکران نیست؟
▪ پاسخ: کتاب «تاریخ قم» که الآن در دسترس محقّقین است یک چهارم اصل کتاب میباشد؛ زیرا مطابق آنچه در کتاب آمده این کتاب مشتمل بر بیست باب بوده که تنها پنج باب آن به دست رسیده وچاپ شده است. ولذا احتمال قوی است که قضیه جمکران در آن بخشی از «تاریخ قم» بوده که مفقود شده است. ومرحوم محدّث نوری ومشایخ او بر اصل کتاب دسترسی پیدا نکردهاند. ولذا او این قضیه را از سید نعمت اللَّه جزایری نقل کرده که اصل نسخه «تاریخ قم» در دسترس او بوده است.
● پرسش: از آنجا که کتاب «مونس الحزین» کتاب معروفی از صدوق نیست لذا چگونه میتوان قضیه را ثابت نمود؟
▪ پاسخ: ما نیز انتساب این کتاب را به شیخ صدوق؛ بعید میدانیم، ولی این، دلیل نمیشود که کتاب «مونس الحزین» وجود خارجی نداشته باشد، بلکه برای شخص دیگری است.
ابن شهر آشوب در «المناقب» این کتاب را به فتّال نیشابوری نسبت میدهد ومیگوید: فتّال نیشابوری در کتاب مونس الحزین به سندش از عیسی بن حسن از صادق (ع) ...، آن گاه با این سند معجزهای از معجزات امام حسن مجتبی (ع) را نقل میکند.( المناقب، ج ۴، ص ۸)
علامه مجلسی نیز این معجزه را از کتاب «المناقب» نقل کرده ودر انتساب این کتاب به فتّال نیشابوری اعتراضی نکرده است.( بحارالأنوار، ج ۳۳، ص ۳۲۷)
قبل از مرحوم مجلسی، سید محمد بن ابیطالب حسینی در کتاب «تسلیة المجالس» از کتاب «مونس الحزین» فتّال نیشابوری حدیث نقل کرده ودر انتساب کتاب به او هیچ گونه تردیدی نکرده است.
● پرسش: چرا کتاب مونس الحزین به شیخ صدوق نسبت داده شده است؟
▪ پاسخ: احتمال دارد که این قضیه به جهت تناسب با تاریخ قم در حاشیه این کتاب نوشته شده وسپس به مرور زمان از حاشیه داخل متن کتاب شده است. واز آنجا که فتّال نیشابوری در سال ۵۰۸ به شهادت رسیده ودو قرن بعد از نویسنده کتاب تاریخ قم بوده که معاصر شیخ صدوق است، لذا این کتاب به شیخ صدوق نسبت داده شده است.
این کار بسیار زیاد اتفاق افتاده است که صاحب «قاموس الرجال» نمونههایی از آن را نقل میکند. از آن جمله اینکه در کتاب «مقنعه» شیخ مفید؛ در مورد حدیث نماز استخاره ذاتالرقاع آمده است. «وهذه الروایة شاذة».( المقعنة، ص ۲۱۹)
ولی مرحوم مجلسی بعد از نقل کلام «مقنعه» میگوید: «سید بن طاووس میگوید: نزد من نسخهای قدیمی از کتاب «مقنعه» است که تاریخ آن منطبق بر عصر شیخ مفید است ودر آن این جمله: «وهذه الروایة شاذة» وجود ندارد. لذا ممکن است که برخی از حاشیهنویسان آن را در حاشیه کتاب نوشته ولیبه مرور زمان داخل در متن کتاب شده است.( بحارالأنوار، ج ۸۸، ص ۲۸۸)
مؤید این مطلب اینکه در زمان قدیم چاپ نبوده واز روی هر کتاب استنساخ (رونویسی) میکردهاند وافرادی بودند که حرفه آنها رونویسی بوده است هر چند خودشان عالم به مباحث آن کتاب نبودهاند.
● پرسش: مسجد جمکران از چه اهمیّت ویژهای برخوردار است؟
▪ پاسخ: این مسجد از اهمیّت خاص برخوردار است:
۱) مسجد، در مکانی بنا شده که مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانی از امام زمان (ع)، از مکانهایی است که خداوند متعال از قبل مورد توجه قرار داده است.
۲) مسجد به امر ودستور حضرت حجت (ع) بنا شده است، وهمین جهت در شرافت وقداست آن کافی است.
۳) ثواب خاصی که برای نماز در آن مسجد ذکر شده است، زیرا حضرت فرمود: «هر کس آن دو نماز را در این مکان بخواند به مانند آن است که در بیت العتیق نماز به جای آورده است».
۴) مسجد مقدس جمکران محلّ اجتماع عشّاق وموالیان اهل بیت: خصوصاً امام زمان (ع) است ولذا از جاذبه خاصّی برخوردار میباشد. چه بسا کسانی که هر هفته از راههای دور به عشق حضرت مهدی (ع) به این مکان آمده واز فیوضات حضرت بهرهمند میشوند. طبق آماری که داده شده برخی از شبها تا حدود یک میلیون نیز در این مکان مقدس از عشّاق امام زمان جمع شدهاند.
۵) این مکان از اماکن مقدس است که بسیاری از گرفتاران وبیماران صعبالعلاج بلکه کسانی که محال بوده از راه طبیعی علاج شوند در این مکان مقدّس شفا یافتهاند.
۶) این مکان مقدّس از جمله مکانهایی است که بسیاری از عشّاق وموالیان حضرت به لقای ایشان شرفیاب شدهاند.
۷) این مکان از چنان قداست واحترامی برخوردار است که بزرگان علما در طول تاریخ آن با پای پیاده یا سواره برای توسل به حضرت ونماز گزاردن در آن، از راههای دور ونزدیک، مشرّف شدهاند.
● پرسش : آیا چهل بار رفتن به جمکران برای قضای حاجت مدرکی دارد؟
▪ پاسخ : در مورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد بلکه از سه طریق میتوان مشروعیّت آن را به اثبات رسانید:
۱) سیره متشرّعه از علما وصلحا واتقیا بر مداومت رفتن چهل بار به مسجد جمکران است همان گونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام میشود.
۲) در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده که هرکس چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میگردد.( کافی، ج ۲، ص ۱۶ ؛ عیون اخبار الرضا (ع)، ص ۲۵۸)
۳) از مجموعه روایات استفاده میشود که عدد چهل در شکوفایی قابلیّتهای مادّی ومعنوی تأثیر بسزایی دارد، از آن جمله:
- تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم.
- تأثیر شراب خوردن در عدم قبولی نماز تا چهل روز.
- قبولی توبه بهلول نبّاش بعد از چهل روز.
- کنارهگیری پیامبر (ص) از خدیجه به جهت انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به مدّت چهل روز.
- چهل روز دعای عهد را خواندن باعث میشود که انسان از یاران امام زمان (ع) باشد.
- امام زمان (ع) هم چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
- طینت حضرت آدم (ع) در چهل روز خمیر شد.
- حضرت موسی (ع) تا چهل روز با خداوند در کوه طور ملاقات داشت.
- پیامبر اکرم (ص) بعد از چهل سالگی به نبوّت مبعوث شد.
- عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
- شهادت چهل مؤمن بر میّت موجب مغفرت او از جانب خداوند میشود.
- حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور میکند.
- حدّ همسایه تا چهل خانه است.
- حریم مسجد تا چهل خانه است.
وسایر موارد.
از این احادیث وموارد دیگر استفاده میشود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن ورساندن انسان به کمالات وشکوفا شدن او تأثیر بسزایی دارد، ولذا میتوانیم از این موارد الغای خصوصیّت کرده، عدد چهل وچلّهگیری را در تمام موارد کارهای خیر تعمیم دهیم.
سیّد بحرالعلوم میگوید: «ما بالعیان مشاهده کردهایم وبه بیان دانستهایم که برای این رقم از عدد «چهل» خاصیّت وتأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها وتکمیل ملکات انسانی در طیّ منازل وپیمودن مراحل است».( رساله سیر وسلوک، ص ۲۳)
● پرسش: آیا شب چهارشنبه به مسجد جمکران رفتن مدرکی دارد؟
▪ پاسخ: مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانی، که خدمت حضرت مشرّف شد، ملاقات در شب سهشنبه بوده است. حضرت به او دستور میدهد که در میان گله جعفر کاشانی بزی است، بر تو است که آن را خریده ودر این موضع ببری وآن را در شب آینده «شب چهارشنبه» ذبح کنی وگوشت آن را در روز چهارشنبه توزیع نمایی... .( بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۲۳۲)
از تعبیر ودستور امام (ع) که فرمود: شب چهارشنبه بز را ذبح کن استفاده شده که این شب از ارزش خاصّی برخوردار است، ولذا مخلصین حضرت در این شب مبارک دور هم جمع میشوند وبا استمداد از خداوند متعال وتوسل به آن حضرت درصدد ذبح نفس اماره خویش برآمده وحاجات خود را از آن حضرت طلب میکنند.
● پرسش: آیا اگر کسی چهل شب چهارشنبه به جمکران مشرّف شود به زیارت آقا نایل میگردد؟
▪ پاسخ: در مورد مسجد جمکران دلیل خاصّی نداریم که اگر کسی چهل شب چهارشنبه به مسجد جمکران برود به زیارت حضرت مهدی (ع) مشرّف میشود. ولی این مطلب را میتوان از راه دیگری به اثبات رسانید، وآن اینکه: مطابق برخی از روایات عدد چهل اثری تکوینی در بروز استعدادها وبه فعلیّت رسیدن آنها دارد. حال اگر کسی به نیّت تشرّف به محضر مبارک حضرت بقیة اللَّه الاعظم به این مکان مقدّس شرفیاب شود وجداً از خدا ملاقات را بخواهد. واز طرف دیگر خود را برای ملاقات با آن انسان کامل آماده کند وقابلیّت ملاقات را نیز با اعمال صالحه تحصیل نماید، امید است که به ملاقات آن حضرت شرفیاب گردد، همان گونه که افراد بسیاری به این نتیجه رسیدهاند.
● پرسش: اگر امام زمانعلیهالسلام به همه جا احاطه دارد، پس چرا به جمکران میرویم؟
▪ پاسخ: آری ما معتقدیم که امام زمان (ع) احاطه علمی دارد وهر کجا که مصلحت ببیند میرود، ولی مسجد جمکران از ویژگی خاصّی برخوردار است:
ـ اولاً: مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانی، این مکان مقدس به امر مبارک امام زمان (ع) ساخته شده وحضرت از مردم خواستهاند تا در این مکان حاضر شده وچهار رکعت نماز با طرز مخصوص آن بخوانند.
ـ ثانیاً: این مکان مقدس در طول قرنها محلّ اجتماع عشّاق ودلسوختگان حضرت است که از اطراف وبلاد مختلف به آن مکان میآیند، ولذا ما نیز میتوانیم از برکات آن مکان مقدس بهرهمند شده واز نفوس دیگران نیز استفاده نماییم. ولذا گفتهاند که دست خدا با جماعت است.
ـ ثالثاً: نفس حرکت به سوی محبوب از راه دور برای رسیدن به او آثار وبرکات عجیبی دارد. از یک طرف باعث توجّه بیشتر او به انسان شده واز طرف دیگر انسان را در توجّه بیشتر به آن حضرت ترغیب مینماید.
● پرسش: مسجد سهله چه ارتباطی با حضرت مهدیعلیهالسلام دارد؟
▪ پاسخ: مطابق برخی از روایات این مسجد اقامتگاه شخصی حضرت بقیة اللَّه -ارواحنا فداه- در دوران ظهور خواهد بود.
۱) روزی نزد امام صادق (ع) سخن از مسجد سهله به میان آمد، حضرت فرمود: «اما انّه منزل صاحبنا اذا قام بأهله»؛ «آگاه باشید! همانا آن مکان اقامتگاه صاحب ما است، هنگامی که با اهلش قیام کند.»( کافی، جلد ۳، ص ۴۹۵)
۲) و نیز از حضرت (ع) نقل شده که خطاب به ابوبصیر فرمود: «یا ابامحمّد! کأنّی اری نزول القائم (ع) فی مسجد السهلة بأهله وعیاله»؛ «ای ابامحمّد! گویا فرود آمدن قائم (ع) را با اهل و عیالش در مسجد سهله با چشم خود میبینم.»( بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۴۳۶)
● پرسش: در مورد حضور در مسجد سهله چه سفارشی شده است؟
▪ پاسخ: مطابق برخی از روایات، حضور در این مسجد و نماز به جای آوردن در آن سفارش بسیار شده است:
۱) امام صادق (ع) خطاب به علاء بن رزین فرمود: «در نزدیکی شما مسجدی هست که شما آن را «مسجد سهله» نامیده و ما آن را «مسجد شری» مینامیم. آیا در آن مسجد نماز به جا میآوری؟ علاء گفت: آری، جانم به فدایت، من در آن جا نماز میخوانم. آن گاه حضرت فرمود: «ائته، فانّه لم یأته مکروب الاّ فرّج اللَّه کربته - او قال: قضی اللَّه حاجته...»؛ «آن جا برو؛ زیرا هرگز اندوهناکی به آن جا نمیرود جز این که خداوند اندوهش را میزداید. -یا فرمود: حاجتش را برآورده میکند-...».( بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۴۳۷)
۲) و نیز از حضرت صادق (ع) نقل شده که فرمود: «ما من مکروب یأتی مسجد السهلة فیصلّی فیه رکعتین بین العشائین و یدعو اللَّه تعالی الاّ فرّج اللَّه کربه»؛ «هیچ غمزدهای نیست که به مسجد سهله برود و در آن دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء به جای آورد و خدا را بخواند، جز آن که خداوند غمهایش را زایل میگرداند.»( وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۶۶)
۳) و نیز فرمود: «اذا دخلت الکوفه، فأت مسجد السهلة، فصلّ فیه و اسأل اللَّه حاجتک لدینک و دیناک»؛ «هر گاه وارد کوفه شدی به مسجد سهله برو و در آن جا نماز بگذار، آن گاه حاجتهای مادّی و معنوی خود را از خداوند طلب کن.»( بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۴۳۴)
● پرسش: آیا در مورد حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه مدرکی وجود دارد؟
▪ پاسخ: در مورد حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه، مدرکی از ناحیه اهلبیت (ع) به دست ما نرسیده است، جز این که سید بن طاووس فرموده: «اگر خواستی به مسجد سهله بروی، آن را در میان مغرب و عشای شب چهارشنبه قرار بده که این وقت از دیگر وقتها برتر است».( مصباح الزائر، ص ۱۰۵)
محدّث نوری در این مورد میگوید: «امّا مستند چهل شب همان عمومات است».( النجم الثاقب، ص ۸۴۵)
مقصود ایشان از عمومات، روایاتی است که بر عدد چهل و عمل چلهگیری آثار مترتّب کرده است.
منبع : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست