پنجشنبه, ۱۲ مهر, ۱۴۰۳ / 3 October, 2024
مجله ویستا
سیمای خانواده و احکام آن در اسلام
تشکیل زندگی زناشوئی و تمایل بهمزیستی زن و مرد غریزه و کششی است که خداوند در تمام افراد بشر قرار داده استبه این معنی که غریزه و علاقه به جنس مخالف چنانکه در جنس ذکور است، در جنس اناث نیز وجود دارد، بلکه طبق روایات و کارشناسی ائمه اطهارعلیهم السلام در جنس اناث شدیدتر است.
اصبغ بن نباته میگوید:
حضرت علیعلیه السلام میفرمود: خداوند شهوت را ده جزء آفرید و نه جزء آن را در زنها و یک جزء آن را در مردان قرار داده و اگر نه این بود که خداوند به اندازه اجزاء شهوت آنها در آنان حیاء قرار داده است، برای هر مردی نه زن; خود را به او مرتبط میساخت.
رمز و حکمت وجود این غریزه در انسان گذشته از آن که منشا توالد و تکثر نسل است و از این طریق نسل بشر امتداد مییابد، علت محدثه زندگی مشترک و مبقیه آن هم خواهد بود یعنی اگر زن و مرد فاقد غریزه جنسی و تمایل به جنس مخالف بودند، قطعا تن زیربار ازدواج و پیآمدهای آن نمیدادند و نسل بشر متکثر نمیشد پس غریزه بهانه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است و برای این که در ازدواج افراد انسانی اهداف عالیهای در نظر است، خداوند گذشته از جعل غریزه که موجب تجاذب است، مودت و رحمت را هم مزید بر علت قرار داده است.
بیان قرآن در این رابطه این است که: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون» ..
«از دلائل و نشانههای بر علم و حکمت و قدرت خداوند این که از جنس و نوع و سنخ خود شما، برای شما جفتی آفرید تا مایه سکونت و آرامش شما گردد و پیوند مودت و رحمت را نیز وسیله تحکیم این وصلت قرار داد که البته در این فضل و رحمت آیات و نشانههائی دال بر علم و قدرت و حکمت الهی برای اندیشمندان نهفته است» .
بدیهی است که زندگی مطلقا نیاز به آرامش و امنیتخاطر دارد و قرآن ازدواج را مایه و منشا این آرامش معرفی کرده و مودت و رحمت را رابط پایداری ازدواج دانسته است.
● مودت و رحمت در زوجیت همتا
هرچند مودت و رحمتبه عنوان صفاآفرین میان زن و مرد از طرف خداوند عطا میگردد اما مطلق نیست، بلکه در زوجهای مناسب و همتا و کفو عرضه میشود و لذا اسلام توصیه میکند که در تشکیل زندگی مشترک و مزدوج از جفت مناسب و همسر همکفو انتخاب شود.
ناگفته نماند که در ازدواج انگیزههای مختلف و فراوانی برای زن و مرد وجود دارد انگیزه زیبائی; انگیزه شهرت خانوادگی; انگیزه ثروتمندی و دارائی آنها; انگیزه دینی و اخلاقی و منش خانوادگی.
تمامی این انگیزهها برای زن و مرد هر دو مطرح است و هرکدام به اقتضای آنها پا در میان گذارده و به خواستگاری رفته و دعوت به زوجیت و همزیستی مشترک مینمایند و اجمالا انگیزههای نامشروع و نامعقولی نمیباشند اما نگرش ژرفا و عمیق اسلام که تمام جوانب زندگی و سرنوشت زن و مرد را در نظر میگیرد، گرایش به این انگیزهها را تعدیل میکند و ضمن این که امام صادق علیه السلام میفرماید: «المراة الجمیلة تقطع البلغم» «زن زیبا خلط را از بدن دور میکند» . و حضرت رضا علیه السلام سلسله مراتب از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده است که فرمود: «اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه فان فعالهم احری ان یکون حسنا» . «خیر و خوبی را نزد خوبرویان جستجو کنید برای این که کارهای آنها سزاورتر است که زیبا باشد اما نباید تنها زیبائی و شهرت و مالداری انگیزه باشد» .
رسول خدا در یک خطابهای در همین رابطه فرمود:
«ایها الناس ایاکم و خضراء الدمن قیل یا رسول الله و ما خضراء الدمن قال: المراة الحسناء فی منبت السؤء» .
ای مردم برحذر باشید و دوری کنید از خضراء دمن. گفته شد یا رسول الله خضراء دمن کدام است؟ فرمود: زن زیباروئی که در خاستگاه بد بوده باشد. یعنی زنی که زیبا و پری چهره و خوشکل است، اما دین و اخلاق خانوادگی ندارد و خانواده او نااصل باشند» .
و در رابطه با انگیزه شهرتطلبی و کسب عنوان; پیامبر فرمود: «من نکح امراة حلالا بمال حلال غیر انه اراد به فخرا و ریاء و سمعة لم یزده الله بذالک الا ذلا و هوانا»
«کسی که با زنی بهطور مشروع با مال حلال ازدواج کند و منظور او از این ازدواج خودنمائی و ریاء و شهرت باشد، خداوند جز ذلت و خواری بر او نیافزاید» .
بنابراین هرچند انگیزههای مذکور در تشکیل خانواده نقش مهمی دارند، اما مهمتر از همه کفو بودن شرط است. امام صادقعلیه السلام کفو بودن را اینگونه بیان میکند که: «الکفو ان یکون عفیفا و عنده یسار» . «همتائی عبارت از آن است که همسر پاکدامن و با حیاء و متمکن باشد» .
ظاهر این عبارت اطلاق دارد یعنی هم میتواند ملاک مرد ایدهآل باشد و هم زن ایدهآل. اما از این که در ذیل کلام یسار و تمکن مالی را جزء همتائی معرفی کرده است، قرینهای است که ممکن است عنایتبه معرفی مرد کفو داشته باشد، زیرا تمکن و قدرت مالی به مرد مربوط است چنان که برخی از فقهاء مانند شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در خلاف و مبسوط و ابن ادریس و علامه در تذکره از جمله کفو بودن، قدرت مرد بر نفقه را ذکر کرده و به همین روایت هم استناد کردهاند.
رسول خداصلی الله علیه وآله در باره زن و مرد همکفو که با ازدواج میتوانند مورد مودت و رحمت الهی قرار بگیرند، اینگونه بیان میکند.
در مورد مرد، دین و اخلاق را ملاک قرار داده و فرمود: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه. انکم الا تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر» .
«هرگاه کسی که از دین و اخلاق او راضی بودید، برای خواستگاری پیش شما آمد، دختر خود را به او بدهید که اگر اجابت نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین واقع میشود» .
و درباره زن همتای مرد دیندار و خلیق چنین فرمود: «ما استفاد امرء مسلم فائدءة بعد الاسلام افضل من زوجة مسلمة تسره اذا نظر الیها و تطعه اذا امرها و تحفظه اذا غاب عنها فی نفسه و ماله» .
«مرد مسلمان بعد از اسلام فائده بهتر و برتر از زوجه و همسر مسلمانی به دست نیاورده که هنگامی که او را میبیند وی را خوشحال و شاد گرداند و هنگامی که دستوری به او میدهد، اطاعت نماید و در غیاب او خود و مال وی را مراقبت و محافظت نماید» .
بنابراین مودت و رحمت و آرامش که هدیه الهی است، و در زندگی مشترک میان زن و مرد ضروری و لازم است، در صورتی عرضه میشود که اساس انگیزه گزینش همسر، انگیخته دین و اخلاق باشد البته جمال و عنوان و تمکن مالی خود مزید بر علت است، و بود آنها باعث تقویت روابط آنها خواهد شد اما نباید اصل و اساس انتخاب قرار بگیرد.
ابی شیبه اصفهانی فردی است معاصر حضرت باقر علیه السلام و از پیروان آن حضرت میباشد نامهای مینویسد و از آن حضرت درباره ازدواج دخترهای خود استفسار میکند.
امام باقر علیه السلام در جواب او مرقوم داشت آنچه درباره دخترهای خود نوشته بودی، متوجه شدم اما تو هیچگاه فردی را مطابق میل خود پیدا نمیکنی «فان رسول الله صلی الله علیه وآله قال: ذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه انکم الا تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر».
«پیامبر خداعلیه السلام فرمود: هرگاه کسی که از دین و اخلاق او راضی بودید، برای خواستگاری آمد، به او زن بدهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی زمین را فرا میگیرد» .
از این پرسش و پاسخ استفاده میشود که سائل دنبال همتای مالی و عنوانی و اندامی و حسبی بوده و امام در جواب او فرمود تو نمیتوانی فردی را پیدا کنی که صددرصد دلبخواه و مطابق خواست تو باشد. و آنچه را تو داری و میخواهی داشته باشد، بلکه آنچه در کفو بودن مهم است، دین و اخلاق میباشد.
● خواستگاری و کیفیت آن
اولین گامی که در تشکیل زندگی مشترک و زوجیتبرداشته میشود، خواستگاری و درخواست همزیستی و تزوج است. تمایل بهمزیستی میان دختر و پسر مشترک میباشد و هر دو پس از بلوغ و رشد جنسی علاقمند به تزوج میباشند.
سئوالی که در این رابطه مطرح است، آن است که چه کسی و از کدام طرف باید پیشقدم شود؟ زن و خانواده او که عرضه کننده هستند باید به سراغ مرد و خانواده او بروند و پیشنهاد ازدواج بدهند. یا این که پسر و خانواده او که قابل و پذیرای این پدیده میباشند؟ اگر این سئوال از شرع و قانون بشود، هیچکدام تعیین تکلیف نکرده و آن را به عهده خود آنها و عرف و رسم محل واگذار کردهاند.
اما اگر از عرف و مردم پرسیده شود، در جوامع مختلف جز اندک مواردی اصولا خواستگاری و اقدام از ناحیه مرد و خانواده او بوده و هست در تاریخ اسلام تنها از «خدیجه کبری» علیها السلام خبر رسیده که با وجود ویژگیها و ارزشهایی که در وجود حضرت محمد بن عبداللهصلی الله علیه وآله سراغ داشت، خواستار ازدواج با او شد و در قبل از اسلام هم در میان خانوادههای سرشناس و باشخصیت جامعه مانند شعیب پیامبرعلیه السلام بوده که به موسیعلیه السلام پیشنهاد ازدواج با دختر خود را داد.
ابن قدامه از فقهاء حنبلی میگوید: «لا نعلم بین اهل العلم خلافا فی اباحة النظر الی المراة لمن اراد نکاحها» .
«در میان اهل علم سراغ ندارم کسی را که راجع به جواز نظر و نگاه به صورت زنی که میخواهد با او ازدواج کند مخالفت کرده باشد» .
بنابراین جواز دیدار پسر و دختری که بنای ازدواج دارند و میخواهند با یکدیگر وصلت نمایند، مورد اتفاق فقهاء شیعه و سنی میباشد و همگی به استناد سیره و سنت نبوی آن را جایز دانستهاند.
● متولی عقد ازدواج و قرارداد زندگی مشترک
گام دوم در راستای بنای خانواده و تشکیل زندگی مشترک مساله تصمیمگیری است که چه کسی اختیاردار این اقدام است و حرف اول را میزند؟
آیا تنها پدر یا پدر و مادر و یا فقط دختر یا پدر به اضافه دختر؟ اینها تصویراتی است که با توجه به مسائل حقوقی و ارتباطات نسبی و خانوادگی قابل طرح است و از نظر فقهاء مورد اختلاف است.
محقق در «شرایع» میگوید: «فهل تثبت ولایتهما علی البکر الرشیدة فیه روایات اظهرها سقوط الولایة عنها و ثبوت الولایة لنفسها فی الدائم والمنقطع».
«آیا ولایت پدر و جد پدری بر دختر باکره رشیده، ثابت استیا نه؟ در این رابطه روایاتی وجود دارد که روشنترین یا قویترین آنها آن است که ولایت پدر و جد پدری از دختر باکره رشیده ساقط است و در عقد دائم و موقت ولایت و اختیار از آن خود دختر خواهد بود.
صاحب جواهر در نقد و بررسی عبارات شرایع میگوید: «ان المشهور نقلا و تحصیلا بین القدماء و المتاخرین سقوط الولایة عنها بل عن المرتضی فی الانتصار و الناصریات الاجماع علیه» .
«همانا شهرت نقلی و تحصیلی در میان قدما و متاخرین از فقهاء آن است که ولایت پدر و جد پدری از دختر باکره رشیده ساقط استبلکه از سید مرتضی در دو کتاب انتصار و ناصریات نقل شده است که او ادعای اجماع علماء امامیه را نموده است» .
در روایت موسی بن بکر از زراره، او از امام باقرعلیه السلام نقل کرده است که : «قال اذا کانت المراة مالکة امرها تبیع و تشتری و تعتق و تشهد و تعطی من مالها ما شائت فان امرها جائز تزوج ان شائتبغیر اذن ولیها .
«امام فرمود: در صورتی که زنی مالک کار خود بود، یعنی میفروشد و میخرد آزاد میکند و شهادت میدهد و از مال خود هرچقدر خواست میبخشد، همانا کارهای او مجاز میباشد اگر خواست میتواند بدون اذن ولی خود ازدواج نماید اما اگر چنان نبود، «بالغه رشیده» ; ازدواج او جز به اذن ولی او جایز نیست» .
در این روایت دختری را که قادر به انجام کارهای خود بوده و هوش و شعور وی به گونهای متعارف است که از عهده خرید و فروش و انجام کارهای روزمره زندگی برمیآید، اختیار او دستخود وی میباشد. بنابراین در ازدواج طبق روایت و فتوای مشهور حرف اول را خود دختر و پسر جامعالشرائط میزنند.
سید هاشم بطحائی
پینوشتها:
۱) کتاب وافی: تالیف محمد محسن، مشهور به فیض کاشانی از انتشارات مکتبة امیرالمؤمنین اصفهان، ج۲۱، ص ۷۷.
۲) سوره روم: ۲۱.
۳) وسائل الشیعة: تالیف شخ حر عاملی از انتشارات اسلامیه تهران، ج۱۴، ص ۳۷.
۴) همان: ص ۲۹.
۵) وسائل الشیعة: ج۱۴، ص ۳۲.
۶) همان ماخذ: ج۱۴، ص ۵۲.
۷) جواهرالکلام، تالیف عالم بزرگوار شیخ محمد حسن نجفی: ج۳۰، ص ۱۰۳.
۸) وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی: ج۱۴، ص ۵۱.
۹) همان ماخذ: ص ۲۳.
۱۰) تهذیب الاحکام شیخ طوسی: ج۷، چاپ بیروت، ص ۳۵۴.
۱۱) مغنی ابن قدامه، تالیف عبدالله ابن قدامه: چاپ ریاض، ج۶، ص ۵۵۱ و ۵۵۲.
۱۲) شرایع الاسلام، تالیف جعفر بن حسن حلی معروف به علامه حلی چاپ نجف: ج۲، ص ۲۷۶.
۱۳) جواهرالکلام: ج۲۹، ص ۱۷۵.
۱۴) تهذیب الاحکام تالیف شیخ طوسی: چاپ بیروت، ج۷، ص ۳۴۰.
درسهایی ازمکتب اسلام-سال ۷۹-شماره۱۰
پینوشتها:
۱) کتاب وافی: تالیف محمد محسن، مشهور به فیض کاشانی از انتشارات مکتبة امیرالمؤمنین اصفهان، ج۲۱، ص ۷۷.
۲) سوره روم: ۲۱.
۳) وسائل الشیعة: تالیف شخ حر عاملی از انتشارات اسلامیه تهران، ج۱۴، ص ۳۷.
۴) همان: ص ۲۹.
۵) وسائل الشیعة: ج۱۴، ص ۳۲.
۶) همان ماخذ: ج۱۴، ص ۵۲.
۷) جواهرالکلام، تالیف عالم بزرگوار شیخ محمد حسن نجفی: ج۳۰، ص ۱۰۳.
۸) وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی: ج۱۴، ص ۵۱.
۹) همان ماخذ: ص ۲۳.
۱۰) تهذیب الاحکام شیخ طوسی: ج۷، چاپ بیروت، ص ۳۵۴.
۱۱) مغنی ابن قدامه، تالیف عبدالله ابن قدامه: چاپ ریاض، ج۶، ص ۵۵۱ و ۵۵۲.
۱۲) شرایع الاسلام، تالیف جعفر بن حسن حلی معروف به علامه حلی چاپ نجف: ج۲، ص ۲۷۶.
۱۳) جواهرالکلام: ج۲۹، ص ۱۷۵.
۱۴) تهذیب الاحکام تالیف شیخ طوسی: چاپ بیروت، ج۷، ص ۳۴۰.
درسهایی ازمکتب اسلام-سال ۷۹-شماره۱۰
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست