جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
روش شناسی و ضرورت آن در اصلاحات
![روش شناسی و ضرورت آن در اصلاحات](/mag/i/2/g09xz.jpg)
با اندکی توجه به وضعیت امروز جامعه و حکومت نابسامانیهای نسبتا زیادی را مشاهده مینماییم که لازم است اصلاح گردند که فسادهای مالی، اداری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قضایی از جمله آنهاست. البته نباید فراموش کرد که شاید برخی بخواهند فزون خواهیها و یا عقدهگشاییها و همچنین تمایلات فردی خویش را به عنوان اصلاح در جامعه به اجرا درآورند که در اینجا هوشیاری و قدرتِ درک و تفکّر بالای مردم و گروههای سیاسی خودی میتواند راهگشا باشد به طوری که با اتخاذ موضعی درست و قاطع در برابر آن بدون اینکه به حرکت اصلاحی ضربهای وارد آید آن را در مجرای صحیح هدایت نماییم.
آنچه در پی میآید اندک کوششی است در جهت بیان ویژگیهای یک حرکت اصلاحی صحیح و سالم و شناسایی بایستهها و آفات آن، که با تکیه بر سخنان مقام معظّم رهبری(مدّظله) تدوین شده است.
● چیستی اصلاحات
اصلاح در لغت به معنای آراستن و سامان بخشیدن است که در مقابل افسادو نابسامانی بکار میرود، اصلاح و افساد به تعبیر استاد مطهری(ره) از زوجهای متضاد قرآنند که مکرّر در قرآن مطرح شده است از قبیل: «توحید و شرک» و «ایمان و کفر» و... که برخی از این زوجهای متضاد از آن جهت در کنار همدیگر مطرح میشوند که یکی باید نفی و طرد شود تا دیگری جامه تحقق بپوشد، اصلاح و افساد از این قبیل است.۱
بنابراین اصلاح جامعه را چنین میتوان تعریف کرد؛ «رفع نقص و زدودن کاستیها از جامعه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... براساس الگوی منسجم».
● پیشینه اصلاحات
با مراجعه به متون دینی و اسلامی درمییابیم که اصلاحات از مقولات مهمی است که همیشه مورد نظر پیشوایان دینی بوده است و آنان پیوسته در جهت اصلاح جامعه خویش تلاش مینمودند به طوری که قرآن کریم در مجموع آیات خویش از پیامبران، با عنوان مصلح نام میبرد و از زبان حضرت شعیب(ع) میفرماید: «ان ارید الاّ الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا باللّه علیه توکّلت و الیه انیب»۲ جز اصلاح تا آخرین حد توانایی منظوری ندارم، موفقیتم جز بدست خدا نیست تنها ذات مقدس او توکل میکنم و تنها به سوی او باز خواهم گشت.
ظهور اسلام را نیز در جامعه بدوی عربستان، یک حرکت اصلاحی باید قلمداد نمود که بواسطه تلاشهای رسول اکرم(ص)، از آن مردم بادیه نشین جامعهای بوجود آورد که طلیعهدار تمدّن در جهان گشته و تا مدتها پیشگام تمدن و فرهنگ در عرصه جهانی بود.
امامان بزرگوار شیعه(ع) نیز در طول حیات شریفشان، سعی در اصلاح جامعه داشتند لذا امیرالمؤمنین علی(ع) زمانی که جامعه نبوی با رحلت پیامبر اکرم(ص) دچار انحراف عظیمی گشت تلاش زیادی در جهت اصلاح امت رسول اکرم(ص) به انحاء مختلف نموده و هنگامی که حکومت را عهدهدار شدند تمام تلاش خویش را برای اصلاح فسادهای گذشته و بازگرداندن جامعه به مسیر اصلی خویش قرار داد، و هدفی جز اصلاح نداشتند، چنانچه میفرمایند: «اللهمّ انّک تعلم انّه لم یکن الذی کان منّا منافسة فی سلطان و لا التماس شیء من فضول الحطام، ولکن لنردّ المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک فیأمن المظلومون من عبادک و تقام المعطلة من حدودک»۳ خدایا میدانی که آنچه (از مبارزات و درگیریها) اتفاق افتاد، برای همچشمی و سلطه جویی یا خواستن چیزی از متاع فانی این جهان نبود، بلکه بدان جهت بود که نشانه های دینت را بازگردانیم و در شهرهای تو دست به اصلاحات زنیم تا بندگان ستم دیدهات ایمن شوند و احکام متروک دین تو دوباره به جریان افتد.۴
و امام حسین(ع) نیز هنگامی که ظلم وستم اموی را مشاهده کردند و شریعت محمدی(ص) را در معرض نابودی دیدند، قیام نموده و در وصیت نامه خویش به برادرشان محمدبن حنفیّه، هدف از نهضتشان را اصلاح امت جدّشان(ص) بیان نمودند: «انّی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انّما خرجتُ لطلب الاصلاح فی أمّة جدّی...»۵ من از سر شادی و سرمستی و تباهکاری قیام نکردم بلکه برای دستیابی به اصلاح درا مت جدّم بپاخاستم.
و بر همین اساس که هر مسلمان پیرو چنین مکتبی خود را یا اصلاحطلب یا طرفدار اصلاح طلبی میبیند چرا که اساسا به تعبیر استاد مطهری(ره) اصلاح طلبی یک روحیه اسلامی است و لذا هر مسلمانی به حکم اینکه مسلمان است خود اصلاحطلب است و یا لااقل طرفدار اصلاح طلبی است، زیرا اصلاحطلبی، هم به عنوان شأن پیامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که از ارکان تعلیمات اجتماعی اسلام است.۶
انقلاب اسلامی ایران نیز که نشأت گرفته از تعالیم والای اسلامی میباشد، با این دید به پیروزی رسید و از ابتدای پیروزی تاکنون بر پایه و محور اصلاحات قرار داشته است و اصلاح جامعه و مبارزه با فساد و تباهی را همیشه مدّنظر داشته است چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری(مدّظله) «اصلاحات جزء ذات و هویّت انقلابی ماست، اگر اصلاح به صورت نو به نو انجام نگیرد، نظام فاسد خواهد شد، و به بیراهه خواهد رفت و اصلاحات یک فریضه است».۷
● باید های اصلاحات
▪ ضرورت تعریف
یکی از عللی که باعث سوء استفاده دشمن و گمراهی برخی از مردم میشود عدم تعریف معیّن از هر واژهای است چرا که امروزه شاهدیم عدم ارائه تعریف مشخص از برخی واژههایی چون آزادی، جامعه مدنی، اصلاحات و... چگونه باعث سردرگمی مردم و سوء استفاده دشمنان و حتی برخی از احزاب داخلی گردیده است، و اینجاست که مقام معظم رهبری (مدّظله)، ضرورت تعریف اصلاحات را تأکید و خطاب به مسؤولین فرمودند: «اصلاحات باید تعریف شود، اولاً برای خودمان که میخواهیم اصلاحات کنیم تعریف بشود و مشخص بشود که میخواهیم چه کار کنیم، ثانیا برای مردم تعریف بشود که منظور از اصلاحات چیست؟ تا هر کسی نتواند بر میل خود اصلاحات را معنی کند.»۸
آنچه از کلام رهبر انقلاب میتوان دریافت این است که تعریف و تبیین اصلاحات راهی برای جلوگیری از تفسیرهای مبتنی بر امیال فردی و جناحی از این واژه میباشد، چرا که امروزه یکی از مشکلاتی که اصلاحات را تهدید میکند این است که برخی از اشخاص و گروههای سیاسی در گوشه و کنار کشور ندای اصلاحات سر میدهند امّا هنگامی که به سخنان آنان مینگریم، درمییابیم که این سخنان نه تنها سنخیتی با اصلاحات اسلامی و انقلابی ندارد، بلکه اساسا اصلاحاتی امریکایی و در راستای اهداف استکبار جهانی میباشد که توسط این افراد بنام اصلاح طلبی تبلیغ یا ترویج میشود! و بیشک یکی از علل مؤثر و مهمی که باعث سوء استفاده از این واژه مقدّس شده است، غفلت و کوتاهی در ارائه تعریف و تبیین این واژه میباشد و لذا بر همه کسانی که خالصانه و صادقانه در جهت اعتلای نظام مقدس اسلامی تلاش مینمایند فرض است که به تبیین و تعریف صحیح از اصلاحات اسلامی پرداخته و بدین طریق راه سوء استفاده از این واژه را برای دشمنان مسدود نمایند.
▪ ضرورت هدایت و رهبری
یکی از سؤالاتی که در خصوص اصلاحات مطرح میباشد این است که اساسا هدایت و رهبری اصلاحات به عهده کیست؟ آیا مردم عهدهدار این مهم میباشند یا حکومت و یا هر دو در این مهم دارای نقش میباشند؟
در پاسخ به این پرسش آنچه لازم است بدان توجه شود، این است که باید از اظهار نظرهای یکسویه و سیاسی خودداری ورزید و اینکه بعضی حکومت را متولی اصلاحات دانسته و مردم را تابع محض حکومت میدانند و برخی دیگر اصلاحات را بر عهده مردم نهاده و حکومت را از این وظیفه تبرئه میکنند، مسألهای ناصواب است چرا که اساسا در نظام اسلامی ما تقابلی بین مردم و حکومت وجود ندارد چون مسؤولان از میان مردم برخاسته، و در واقع حکومت منتسب و منتخب مردم میباشد و بر همین اساس نوعی وحدت دیدگاه و رویّه میان ایندو حاکم است، امّا با این حال این سؤال باقی است که چه کسی نقش هدایت و رهبری اصلاحات را به عهده دارد؟
در پاسخ به این سؤال آنچه به نظر میرسد این است که تنها نخبگان برخاسته از مردماند که شایستگی رهبری اصلاحات را دارا میباشند چرا که آنها با توجه به تواناییهای درونی خویش و امکانات بیرونی موجود به شناسایی نقصها و چالشهای جامعه پرداخته و در جهت رفع و برطرف کردن آنها و نیل جامعه به سوی جامعه آرمانی اسلامی تلاش مینمایند، و لذا عدم هدایت اصلاحات از سوی نخبگان، و به تعبیر مقام معظّم رهبری(مدّظله)؛ مرکز هوشمند و هدایتگرا باعث چند دستگی، پیچیدگی و چه بسا انحراف در امر اصلاحات میگردد که این آفتی بزرگ در مسیر اصلاحات است.۹
▪ ضرورت محوریّت قانون اساسی
یکی از مسائل مهمی که در اصلاحات باید بدان توجّه شود این است که اصلاحات باید در مدار قانن اساسی بوده و ساختار این قانون در مسیر اصلاحات محفوظ بماند، و رهبر انقلاب در این خصوص در دیدار با مسؤولان با صراحت فرمودند: «ساختار قانون اساسی بطور کامل بایستی در اصلاحات حفظ بشود»۱۰ و در جای دیگر بر این نکته تأکید کردند که: «در قانون اساسی بیشتر از همه چیز نقش اسلام و منبأیت اسلام برای قوانین و ساختارها و گزینشها مطرح است»۱۱ و یا میفرمایند: «اسلام ـ که همه چیز ما از اسلام است ـ در قانون اساسی تجسّم و تبلور پیدا کرده است.»۱۲
بنابراین از این سخنان مقام معظّم رهبری (مدّظله) چند نکته قابل استفاده است:
مطلب اول ـ چنانچه میدانیم قانون اساسی موجود، سدّی محکم در مقابل دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها میباشد، و دشمنان خارجی از اول انقلاب اسلامی تاکنون به مخالفت با آن برخاستهاند و بسیاری از اصول آن را مخالف حقوق بشر و اصول دمکراسی غربی دانستهاند، در این میان عوامل داخلی آنها سیاست دوگانهای را ایفاء نمودهاند اینکه رهبر معظم انقلاب بر حفظ و صیانت از ساختار قانون اساسی تأکید مینمایند اشاره بر این مطلب دارد که امروزه دشمنان انقلاب و فریب خوردگان آنان در قبال قانون اساسی استراتژی جدیدی را در پیش گرفتهاند بدین معنا که برخی از اصول آن را تأیید وبرخی دیگر را نفی میکنند و با این عمل در جهت نیل به اهداف شیطانی خویش و ایجاد شبهه در ساختار قانون اساسی و در نهایت بستر سازی برای تغییر قانون اساسی تلاش مینمایند و بر همین اساس است که امروزه در گوشه و کنار، برخی زمزمههای شیطانی مبنی بر نفی یا کم رنگ کردن برخی اصول قانون اساسی شده، و یکی از نمودهای اصلاحات را همین امر قلمداد مینمایند!! اینجاست که رهبری نقش خود را ایفا نموده و با هشدار به مسؤولان، اصلاحات را زمانی قابل تصور دانستند که بر پایه اصول قانون اساسی و حفظ ساختار آن باشد و لذا رئیسجمهور محترم نیز بحث از تغییر قانون اساسی را خیانت به نظام اسلامی و ملّت ایران دانستند.۱۳
مطلب مهم دیگری که مقام معظم رهبری (مدّظله) بدان اشاره نمودند محوریّت «اسلام» در قانون اساسی است چنانکه در قانون اساسی نیز به این مهم توجه شده است و در اصل چهارم قانون اساسی آمده است که «کلیه قوانین و مقررات مدنی و جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی، سیاسی و غیر آنها باید براساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر اطلاق و عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر به عهده فقهای شورای نگهبان است.» لذا چنانچه در این اصل از قانون و کلام رهبری مشهود است همه قوانین باید بطور کامل و دقیق با موازین و تعالیم اسلام انطباق داشته باشد تا به مرحله اجرا درآید و در غیر این صورت تعارض هر قانون و اصلاحی با قانون اساسی فاقد ارزش و اعتبار میباشد.
بنابر آنچه گذشت درمییابیم که وقتی محور اصلاحات را قانون اساسی قرار دهیم و بر حفظ ساختار آن تأکید ورزیم اولاً توطئه دشمنان که سعی در سوء استفاده از قانون اساسی داشته و در مقام نفی و اثبات برخی از اصول آن هستند خنثی میشود و ثانیا اصل حاکمیت اسلام بر تمام اصول قانون اساسی و عموم قوانین در همه ابعاد اعمّ از مدنی، جزایی، اداری، اقتصادی، فرهنگی... محقق میشود و اصلاحات حقیقی زمانی محقق میشود که در همه شؤون و ابعاد قانون اجرا شود و با تعالیم و موازین اسلامی انطباق داشته باشد.
▪ ضرورت مقابله با سوء استفاده از آن
از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان خارجی وداخلی، به طرق مختلف از قبیل جنگ، تحریم اقتصادی و... سعی در به شکست کشاندن این نظام و انقلاب را داشتهاند، و هنگامی که عدم موفقیت خویش را از این طریق مشاهده نمودند تغییر روش داده و با ابزار فرهنگی به مقابله با این نظام مقدّس برخاستهاند.
آنچه در سالهای اخیر تحت عنوان تهاجم فکری و فرهنگی در کشور رخ داده بیشک به منظور بستر سازی فکری، جهت ناکارآمد نشان دادن حکومت اسلامی بوده است و چنین تلقّی میکنند که حکومت دینی شکست خورده و راهی جز جدا کردن دین از صحنه سیاست وجود ندارد و بدین طریق تلاش مینمایند که انقلاب اسلامی را به زوال کشانده و به امیال شیطانی خویش دست یابند، و نگاهی گذرا بر وقایعی که در برخی از مطبوعات در چند سال اخیر رخ داد تأییدی بر کلام ماست که چطور برخی از مقدّسات و اصول قانون اساسی مورد حمله واقع شده است که در ذیل به برخی از محورهایی که مورد تهاجم واقع شده به صورت مختصه اشاره مینماییم:
الف) زیر سؤال بردن مقدّسات
از آنجایی که اساس و بنیان نظام مقدس اسلامی را مبانی و اعتقادات و تعالیم اصیل اسلام تشکیل داده و هدف نهضت اسلامی استقرار حکومت دینی و اجرای احکام و قوانین اسلامی بوده است لذا امری طبیعی است که دشمنان سعی در شکستن قداست و محوریت تعالیم الهی را داشته و مقدسات دینی را زیر سؤال برند، تا بدین وسیله با گذشت زمان ارزش و اعتبار و نقش زیربنایی آن در اذهان و اندیشه و عمل مردم فرو ریزد و امکان تزلزل در ارکان انقلاب را به وجود آورند.
در این خصوص نقش برخی از مطبوعات بسیار مشهود است، به طوری که هنگامی که راه را برای خویش باز یافتند به شبههافکنی پرداختند و در اوج جسارت و گستاخی چنین نگاشتند:
«اعتقاد به عصمت مدعایی معیوب و مخدوش است»۱۴، «پیامبر و ائمه فقط در برههای از زمان صلاحیت مرجعیت را داشتهاند»۱۵، «ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است»۱۶، «مجموعه احادیث موجود در حوزههای علمیه حاوی همان مبانی فکری و دیدگاههای است که طالبان به اجرا درآوردهاند»۱۷، «مظاهر دینی نماد عقب افتادگی است»۱۸ و «عقیده به فطری بودن دین منشأ خشونت است»۱۹.
ب) حمله به فلسفه وجودی حکومت در اسلام
بیشک آنچه باعث ایجاد نگرش در ملّت ایران برای تشکیل حکومت اسلامی در سال ۵۷ گردید، استقبال عمومی و اصرار بر تقاضای اجرای احکام الهی در تمام شؤون زندگی سیاسی، اجتماعی وفرهنگی و... میباشد ولی این انگیزه مقدّس بود که باعث ایثارگریها و شهادت طلبیها و... گشته و سبب شده که مردم تاکنون مشکلات ناشی از جنگ، تحریم اقتصادی و... را پذیرا باشند و تحمّل نمایند، چرا که هدف والایی که آنها در پی تحقق آن بودند و در این راه تلاش فراوان مینمودند، اجرای احکام اسلامی بود که اجرای آن به صورت کامل و صحیح تنها در قالب حکومت اسلامی میسّر بود، امّا متأسفانه برخی بدون توجّه به خواست و هدف والای مردم در تشکیل نظام اسلامی و با توجه به درخواست اربابان خویش به مبارزه با احکام الهی برخاسته و به عبارت دیگر فلسفه وجودی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دادهاند!! و چنین اراجیفی بر زبان و قلم راندهاند:
«انقلاب ما دنبال اجرای احکام شرعی نبوده است»۲۰، «در تعارض تکالیف الهی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است»۲۱، و «ذخایر فقه شیعه به انتها رسیده است»۲۲.
ج) حمله به اصل ولایت فقیه
در راستای اسلام زدایی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، یکی از محورهای مهمی که مورد توجه دشمنان داخلی و خارجی نظام بوده است اصل ولایت فقیه میباشد، چرا که آنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به حقیقت دریافتهاند که با وجود چنین رکن و بنیان مرصوصی در این کشور، راهی از پیش نخواهند برد، لذا به انحاء مختلف به مخالفت با آن برخاسته و با طرح شبهاتی در خصوص اصل و دائره اختیارات ولی فقیه و... سعی در سست کردن این اصل مقدّس را دارند و در پارهای موارد آوردهاند که:
«ولایت فقیه، یعنی حکومت توتالبتر و ضدّ مردمی»۲۳، «ولایت فقیه یعنی خودکامگی و توسعه سیاسی نفی خودکامگی است»۲۴، «نظریه عینیت سیاست و دیانت زاییده افکار عامیانه قدیمی است»۲۵.
● نتیجه
از آنچه گذشت درمییابیم برای جلوگیری سوء استفاده از واژه «اصلاحات» تعریف و تبیین آن امری گریز ناپذیر است، تا بدینطریق، مسیر و راهکارهای اصلاحات مشخص گشته و با هدایت، مدیریت و مرکزیت نظام، یعنی ولایت مطلقه فقیه و همراهی مردم و مسؤولان نظام، در حرکتی هم نوا، ضمن رفع کاستیها و نقصها جامعه را به سوی جامعه آرمانی رهنمون سازیم که این مستلزم این است که ما به تعبیر مقام معظم رهبری (مدّظله) اصلاحات را به عنوان یک فریضه و تکلیف شرعی فرض نماییم و در آن مسیر حرکت کنیم
۱۰ . همان.
۱۲ . رئیس جمهوری در دیدار با دانشجویان، ۱۶/۹/۷۹.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۱. همان.
۱۴ . راه نو، ۳/۵/۷۷، سال اول، شماره۱۲، ص۱۸.
۱۱ . همان.
۱۷ . جامعه سالم، تیر۷۷، سال هشتم، شماره۳۹، ص۶۹.
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۶ . جامعه، ۷/۳/۷۷، سال اول، شماره۷۷، ص۷.
۱۷ . جامعه سالم، تیر۷۷، سال هشتم، شماره۳۹، ص۶۹.
۱۸ . ایران، ۱/۷/۷۷، ص۱۰.
۱۸ . ایران، ۱/۷/۷۷، ص۱۰.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
۱ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۶.
۱۴ . راه نو، ۳/۵/۷۷، سال اول، شماره۱۲، ص۱۸.
۱۶ . جامعه، ۷/۳/۷۷، سال اول، شماره۷۷، ص۷.
۱۰. همان.
۱ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۶.
۱۲ . رئیس جمهوری در دیدار با دانشجویان، ۱۶/۹/۷۹.
۱۳ . توانا، ۲۲/۶/۷۷ ، سال دوم، شماره۲۸، ص۱۱.
۱۳ . توانا، ۲۲/۶/۷۷ ، سال دوم، شماره۲۸، ص۱۱.
۲۴ . همان، ۲۱ / ۶ / ۷۷، سال اول، ص۵.
۲۳ . آبان، ۱۰/۵/۷۷، سال اول، ص۶.
۲۱ . کیان، بهمن و اسفند۷۷، سال ۸، شماره۴۵، ص۳۲ ـ ۳۱.
۲ . سوره هود، آیه ۸۸.
۲۱ . کیان، بهمن و اسفند۷۷، سال ۸، شماره۴۵، ص۳۲ ـ ۳۱.
۲۳ . آبان، ۱۰/۵/۷۷، سال اول، ص۶.
۲۲ . همشهری، ۱۹/۶/۷۷ ، سال ششم، ص۶.
۲۰ . همان، شهریور ۷۸.
۲۴ . همان، ۲۱ / ۶ / ۷۷، سال اول، ص۵.
۲۰ . همان، شهریور ۷۸.
۲۲ . همشهری، ۱۹/۶/۷۷ ، سال ششم، ص۶.
۲ . سوره هود، آیه ۸۸.
۳ . الحیاة، حکیمی، ج۲، ص۳۲۱.
۳ . الحیاة، حکیمی، ج۲، ص۳۲۱.
۴ . بحار، مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹.
۴ . بحار، مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹.
۵ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۷.
۵ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۷.
۶ . مقام معظم رهبری، در دیدار مسؤولان نظام با ایشان، ۱۹/۴/۷۹.
۶ . مقام معظم رهبری، در دیدار مسؤولان نظام با ایشان، ۱۹/۴/۷۹.
۷ . همان.
۷ . همان.
۸. همان.
۸ . همان.
۹ . همان.
۹ . همان.
منابع:
نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
۱۲ . رئیس جمهوری در دیدار با دانشجویان، ۱۶/۹/۷۹.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۱. همان.
۱۴ . راه نو، ۳/۵/۷۷، سال اول، شماره۱۲، ص۱۸.
۱۱ . همان.
۱۷ . جامعه سالم، تیر۷۷، سال هشتم، شماره۳۹، ص۶۹.
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۶ . جامعه، ۷/۳/۷۷، سال اول، شماره۷۷، ص۷.
۱۷ . جامعه سالم، تیر۷۷، سال هشتم، شماره۳۹، ص۶۹.
۱۸ . ایران، ۱/۷/۷۷، ص۱۰.
۱۸ . ایران، ۱/۷/۷۷، ص۱۰.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
۱ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۶.
۱۴ . راه نو، ۳/۵/۷۷، سال اول، شماره۱۲، ص۱۸.
۱۶ . جامعه، ۷/۳/۷۷، سال اول، شماره۷۷، ص۷.
۱۰. همان.
۱ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۶.
۱۲ . رئیس جمهوری در دیدار با دانشجویان، ۱۶/۹/۷۹.
۱۳ . توانا، ۲۲/۶/۷۷ ، سال دوم، شماره۲۸، ص۱۱.
۱۳ . توانا، ۲۲/۶/۷۷ ، سال دوم، شماره۲۸، ص۱۱.
۲۴ . همان، ۲۱ / ۶ / ۷۷، سال اول، ص۵.
۲۳ . آبان، ۱۰/۵/۷۷، سال اول، ص۶.
۲۱ . کیان، بهمن و اسفند۷۷، سال ۸، شماره۴۵، ص۳۲ ـ ۳۱.
۲ . سوره هود، آیه ۸۸.
۲۱ . کیان، بهمن و اسفند۷۷، سال ۸، شماره۴۵، ص۳۲ ـ ۳۱.
۲۳ . آبان، ۱۰/۵/۷۷، سال اول، ص۶.
۲۲ . همشهری، ۱۹/۶/۷۷ ، سال ششم، ص۶.
۲۰ . همان، شهریور ۷۸.
۲۴ . همان، ۲۱ / ۶ / ۷۷، سال اول، ص۵.
۲۰ . همان، شهریور ۷۸.
۲۲ . همشهری، ۱۹/۶/۷۷ ، سال ششم، ص۶.
۲ . سوره هود، آیه ۸۸.
۳ . الحیاة، حکیمی، ج۲، ص۳۲۱.
۳ . الحیاة، حکیمی، ج۲، ص۳۲۱.
۴ . بحار، مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹.
۴ . بحار، مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹.
۵ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۷.
۵ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص۷.
۶ . مقام معظم رهبری، در دیدار مسؤولان نظام با ایشان، ۱۹/۴/۷۹.
۶ . مقام معظم رهبری، در دیدار مسؤولان نظام با ایشان، ۱۹/۴/۷۹.
۷ . همان.
۷ . همان.
۸. همان.
۸ . همان.
۹ . همان.
۹ . همان.
منابع:
نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، مرتضی مطهری
۱۵ . کیان، بهمن و اسفند ۷۷، سال۸، شماره۴۵.
۱۹ . صبح امروز، ۲۵ فروردین ۷۸.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست