یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا
چین به بندر انزلی میآید
اقتصاد چین هر روز با سرعت بیشتری رو به گسترش است. بهویژه پس از سال ۱۹۷۹ که اصلاح ساختار اقتصادی در جهت سیاست اقتصادی درهای باز در این کشور صورت گرفت، اوضاع اقتصادی آن، به طرز چشمگیری گسترش یافت. کشور چین کشوری است که در راه گسترش بازار اقتصادی خود، تغییر ساختار بازار اقتصاد را گام نخست خود قرار داد. در این راه، ساختار عملکرد شرکتهای مختلف در ۷۰ درصد کشور اصلاح و بازسازی شد. در حال حاضر، این کشور بسیاری از بازارهای دنیا را فتح کرده و موجب نگرانی گروه عظیمی از تولیدکنندگان و صنعتگران در اقصینقاط دنیا شده است.
کارشناسان، چین را یکی از بزرگترین صادرکنندهٔ کالاها میدانند که در آینده، بازارهای جهانی را بهدست خواهد گرفت. در چند سال گذشته، صادرات کالاهای ارزان این کشور به اروپا، آمریکا و حتی آسیا بازار رقابت جهان را دستخوش تغییرات کرده و بسیاری از کشورهای غربی بهویژه آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی دست به اعمال تعرفههای گمرکی علیه صادرات کالاهای چینی کردهاند. هرچند برخی تحلیلگران بر این عقیدهاند که تصمیم آمریکا برای کاهش واردات از چین، رفتاری تبعیضآمیز علیه صادرکنندگان آن کشور است اما آمریکا مدعی است برخی محصولات چین زیر قیمت بازارهای آمریکا میباشد. در حال حاضر، صادرات چین به آمریکا بالاتر از ۱۵۰ میلیارد دلار است که سه چهارم صادرات این کشور به آمریکا را تشکیل میدهد. بازارهای اروپائی نیز در تسخیر کالاهای چینی است. بیش از یک دوم اسباببازیهای موجود در بازار آلمان در کشور چین ساخته میشود و بیش از ۸۰۰ کارگر زن در یک کارخانه ساخت اسباببازی برای بازارهای سال نو مسیحی، بابانوئل تولید میکنند. امروزه کفش پوما، لباسهای فروشگاه زنجیرهای HM، نایکی، آدیداس، پیراهن مردانهٔ معروف Tony Hilfiger، مونیتور شنایدر و لوازم خانگی EKA در کشور چین ساخته و به بازار جهان فرستاده میشود. باید گفت هر چیزی در چین، کپی میشود بهطورمثال در یک کارگاه نقاشی در دهکدهای کوچک، روزانه ۴۰ تابلو نقاشی از اثر هنری معروف ونگوگ (گل آفتابگردان) کپی میشود.
همچنین بیش از نیمی از دوربینها و یکچهارم همهٔ یخچالهای جهان در چین تولید میشود. در بیست سالهٔ اخیر، اقتصاد چین سالانه ۱۰ درصد رشد داشته، و این مسئله باعث هراس کشورهای صنعتی شده است. امروز چین مرکز کارخانهٔ دنیا است. از هر ۶ دوچرخه، ۵ تا در چین ساخته میشود و ۷۰ درصد فندکهای جهان را چین تولید میکند. ۴ میلیون ایتالیائی بهطور روزانه بدون اینکه خود بدانند، ۲۰ درصد کچاپ اسپاگتی و پیتزای چینی استفاده میکنند بهدلیل دستمزد ناچیز و بازاری میلیاردی، سرمایههای آلمانی ترجیحاً به چین میرود. بهعنوان مثال بهجای ۲ هزار متخصص نرمافزار در آلمان میتوان ۱۲ هزار چینی را با دستمزد کمتر استخدام کرد.
چین در کمین بازارهای خاورمیانه
حضور چین در بازارهای آمریکا و اروپا نسبت به بازار آسیا گستردهتر است. این کشور برای فتح بازارهای خاورمیانه در حال برنامهریزی است. هرچند محصولات بیکیفیت و ارزانقیمت بیشتر به کشورهای در حال توسعه سرازیر میشود اما کشور چین به دنبال تغییر نگرش اینگونه کشورها از کالای چینی است. در حال حاضر بازار افغانستان مملو از اجناس ارزانقیمت چینی است که بهدلیل درآمد پائین مردم، با استقبال عمومی مواجه شده است. بازار کشور عراق نیز بهتدریج در سیطرهٔ کالاهای چینی قرار میگیرد. در ایران نیز با تسهیل قوانین و مقررات واردات، طی سالهای اخیر، شاهد ورود بیحساب و کتاب کالاهای چینی هستیم. کالاهائی که از کیفیت مرغوبی برخوردار نیستند. در همین حال، بسیاری از صنایع داخلی با واردات بیرویه و قاچاق کالاهای چینی اعلام کردند در آستانهٔ ورشکستگی هستند. مسئولان دولتی و بازرگانی کشور نیز به دنبال راهحل برای صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی در مقابل کالاهای چینی، حقوق ورودی و یا سود بازرگانی پایه تعیین کردند؛ اما تعیین نرخ پایه برای کالاهای چینی به زیان برخی از تولیدکنندگان داخلی شد، زیرا باعث افزایش مواد اولیهٔ موردنیاز و گرایش به اقتصاد زمینی و قاچاق میشد. از سوی دیگر، پیشنهاداتی مبنی بر ممنوعیت واردات کالای غیراستاندارد چینی به کشور از سوی اتاق ایران، چین و نمایندگان مجلس به گوش میرسید که تا امروز طرحی یا لایحهای برای مراجع قانونگذاری فرستاده نشده است.
شهر کوچک چین در دبی
چینیها خودشان دست بهکار شدند تا بدون واسطه محصولات با کیفیتی، به بازارهای آسیا روانه کنند. آنها دیگر نمیخواهند محصولات ارزانقیمت و نامرغوب بهدست مصرفکنندهٔ آسیائی برسد. از قرار معلوم نظر مسئولان ایرانی نیز جلوگیری از کالاهای نامرغوب چینی است وگرنه واردات کالاهای مرغوب چینی مورد اعتراض هیچیک از مسئولان نیست. دولت چین بنا دارد بهمنظور معرفی کالاهای مرغوب چینی و بازاریابی محصولات خود شهر کوچکی در دبی تأسیس کند. به همین منظور شرکت (China mexmart) که شرکت دولتی است زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور قرار است نمایشگاه دائمی در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هزار مترمربع در شهر دبی احداث کند. در این نمایشگاه۳۰۰ تا ۶۰۰ شرکت معروف چینی حضور فعال خواهند داشت. شرکتهای مذکور از جمله شرکتهائی خواهند بود که محصولات آنها به اروپا و امریکا صادر میشود. در نمایشگاه دبی ۲ هزار و ۵۰۰ غرفه وجود دارد که تا ۴ هزار غرفهٔ قابل افزایش است. ”لو“ رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در ایران در زمینهٔ احداث نمایشگاه دبی میگوید: این نمایشگاه بهمنظور عرضهٔ کالاهای با کیفیت چینی در سطح خاورمیانه، تأسیس شده است. وی معتقد است تجار ایرانی بهدلیل بازار خوب کالاهای ارزانقیمت در ایران، به دنبال اینگونه کالاها هستند. ”لو“ از تجار ایرانی خواست تا از نمایشگاه دبی بازدید کنند و با وارد کردن محصولات با کیفیت، دیدگاه ایرانیان را نسبت به کالاهای چینی تغییر دهند. چینیها در راستای برگزاری نمایشگاه دبی بهدنبال احداث نمایشگاه دائمی در یکی از مناطق آزاد ایران نیز آنها میخواهند دست دبی را از واسطهگری فروش کالاهای چینی به ایران کوتاه و واردات کالا از این کشور را قانونمند کنند. ”لو“ با اظهار نگرانی از عرضهٔ کالاهای نامرغوب چینی به ایران گفت: دولت چین با سفیر و وزیر بازرگانی ایران، تبادلنظر کرده است و این مسئله به زودی حل میشود. وی با اشاره به اینکه بحث قاچاق کالاهای چینی، به دولت چین ارتباطی پیدا نمیکند، اظهار داشت: کشور چین سعی در ارتقاء کیفی محصولات خود دارد اما با مقررات صادرات و واردات در این کشور، تولیدکنندگان حق دارند هر کالائی را صادر کنند. وی عنوان کرد بیشتر کالاهای نامرغوب چینی از دبی وارد ایران میشود. ”لو“ در پاسخ به کسانی که کالاهای چینی را بیکیفیت میخوانند تصریح کرد: صادرات چین به آمریکا بالاتر از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اگر کالاهای چینی، کیفیت ندارند، چرا به آمریکا و اروپا که خواهان محصولاتی با استاندارد بالا هستند، صادر میشود.
این مقام مسئول در سفارت چین افزود: وارد کردن کالای نامرغوب چینی به اعتبار تولیدکنندهٔ چینی نیز صدمه وارد میکند؛ اما تولیدکنندهٔ چینی میگوید: برخی از تجار به کیفیت اهمیت نمیدهند و تنها قیمت را مدنظر قرار میدهند. مهندس مجیدرضا حریری بازرس اصلی اتاق ایران و چین نیز در این زمینه گفت: در سال ۲۰۰۳ حجم صادرات چین به دبی معادل ۸/۲ میلیارد دلار و حجم واردات ایران به دبی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که این ارقام بیانگر آن است که نزدیک به ۲ میلیارد دلار کالاهای چینی از دبی، وارد ایران شده است. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات چینی در ایران گفت: هدف ما این است که دبی را بهعنوان واسطه حذف کنیم. وی ادامه داد: اگر کالائی از دبی وارد نشود، دولت چین و ایران استانداردهای مورد پذیرش را بهتر بررسی خواهند کرد. مهندس حریری از افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات چین در یکی از مناطق آزاد شمال کشور که به احتمال زیاد بندر انزلی خواهد بود خبر داد و گفت: اگر مبادلات تجاری ایران و چین بهصورت مستقیم انجام شود، دیگر محصولات بیکیفیت وارد ایران نخواهد شد. ”شو“ مدیر شرکت China mexmatr در دبی نیز هدف از برپائی نمایشگاه دائمی در دبی را استفادهٔ کشورهای آسیائی و خاورمیانه از فنآوری و کارآئی صنایع چین خواند و گفت: هدف این شرکت، تکمیل صنایع ایران است.
کارشناسان، چین را یکی از بزرگترین صادرکنندهٔ کالاها میدانند که در آینده، بازارهای جهانی را بهدست خواهد گرفت. در چند سال گذشته، صادرات کالاهای ارزان این کشور به اروپا، آمریکا و حتی آسیا بازار رقابت جهان را دستخوش تغییرات کرده و بسیاری از کشورهای غربی بهویژه آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی دست به اعمال تعرفههای گمرکی علیه صادرات کالاهای چینی کردهاند. هرچند برخی تحلیلگران بر این عقیدهاند که تصمیم آمریکا برای کاهش واردات از چین، رفتاری تبعیضآمیز علیه صادرکنندگان آن کشور است اما آمریکا مدعی است برخی محصولات چین زیر قیمت بازارهای آمریکا میباشد. در حال حاضر، صادرات چین به آمریکا بالاتر از ۱۵۰ میلیارد دلار است که سه چهارم صادرات این کشور به آمریکا را تشکیل میدهد. بازارهای اروپائی نیز در تسخیر کالاهای چینی است. بیش از یک دوم اسباببازیهای موجود در بازار آلمان در کشور چین ساخته میشود و بیش از ۸۰۰ کارگر زن در یک کارخانه ساخت اسباببازی برای بازارهای سال نو مسیحی، بابانوئل تولید میکنند. امروزه کفش پوما، لباسهای فروشگاه زنجیرهای HM، نایکی، آدیداس، پیراهن مردانهٔ معروف Tony Hilfiger، مونیتور شنایدر و لوازم خانگی EKA در کشور چین ساخته و به بازار جهان فرستاده میشود. باید گفت هر چیزی در چین، کپی میشود بهطورمثال در یک کارگاه نقاشی در دهکدهای کوچک، روزانه ۴۰ تابلو نقاشی از اثر هنری معروف ونگوگ (گل آفتابگردان) کپی میشود.
همچنین بیش از نیمی از دوربینها و یکچهارم همهٔ یخچالهای جهان در چین تولید میشود. در بیست سالهٔ اخیر، اقتصاد چین سالانه ۱۰ درصد رشد داشته، و این مسئله باعث هراس کشورهای صنعتی شده است. امروز چین مرکز کارخانهٔ دنیا است. از هر ۶ دوچرخه، ۵ تا در چین ساخته میشود و ۷۰ درصد فندکهای جهان را چین تولید میکند. ۴ میلیون ایتالیائی بهطور روزانه بدون اینکه خود بدانند، ۲۰ درصد کچاپ اسپاگتی و پیتزای چینی استفاده میکنند بهدلیل دستمزد ناچیز و بازاری میلیاردی، سرمایههای آلمانی ترجیحاً به چین میرود. بهعنوان مثال بهجای ۲ هزار متخصص نرمافزار در آلمان میتوان ۱۲ هزار چینی را با دستمزد کمتر استخدام کرد.
چین در کمین بازارهای خاورمیانه
حضور چین در بازارهای آمریکا و اروپا نسبت به بازار آسیا گستردهتر است. این کشور برای فتح بازارهای خاورمیانه در حال برنامهریزی است. هرچند محصولات بیکیفیت و ارزانقیمت بیشتر به کشورهای در حال توسعه سرازیر میشود اما کشور چین به دنبال تغییر نگرش اینگونه کشورها از کالای چینی است. در حال حاضر بازار افغانستان مملو از اجناس ارزانقیمت چینی است که بهدلیل درآمد پائین مردم، با استقبال عمومی مواجه شده است. بازار کشور عراق نیز بهتدریج در سیطرهٔ کالاهای چینی قرار میگیرد. در ایران نیز با تسهیل قوانین و مقررات واردات، طی سالهای اخیر، شاهد ورود بیحساب و کتاب کالاهای چینی هستیم. کالاهائی که از کیفیت مرغوبی برخوردار نیستند. در همین حال، بسیاری از صنایع داخلی با واردات بیرویه و قاچاق کالاهای چینی اعلام کردند در آستانهٔ ورشکستگی هستند. مسئولان دولتی و بازرگانی کشور نیز به دنبال راهحل برای صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی در مقابل کالاهای چینی، حقوق ورودی و یا سود بازرگانی پایه تعیین کردند؛ اما تعیین نرخ پایه برای کالاهای چینی به زیان برخی از تولیدکنندگان داخلی شد، زیرا باعث افزایش مواد اولیهٔ موردنیاز و گرایش به اقتصاد زمینی و قاچاق میشد. از سوی دیگر، پیشنهاداتی مبنی بر ممنوعیت واردات کالای غیراستاندارد چینی به کشور از سوی اتاق ایران، چین و نمایندگان مجلس به گوش میرسید که تا امروز طرحی یا لایحهای برای مراجع قانونگذاری فرستاده نشده است.
شهر کوچک چین در دبی
چینیها خودشان دست بهکار شدند تا بدون واسطه محصولات با کیفیتی، به بازارهای آسیا روانه کنند. آنها دیگر نمیخواهند محصولات ارزانقیمت و نامرغوب بهدست مصرفکنندهٔ آسیائی برسد. از قرار معلوم نظر مسئولان ایرانی نیز جلوگیری از کالاهای نامرغوب چینی است وگرنه واردات کالاهای مرغوب چینی مورد اعتراض هیچیک از مسئولان نیست. دولت چین بنا دارد بهمنظور معرفی کالاهای مرغوب چینی و بازاریابی محصولات خود شهر کوچکی در دبی تأسیس کند. به همین منظور شرکت (China mexmart) که شرکت دولتی است زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور قرار است نمایشگاه دائمی در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هزار مترمربع در شهر دبی احداث کند. در این نمایشگاه۳۰۰ تا ۶۰۰ شرکت معروف چینی حضور فعال خواهند داشت. شرکتهای مذکور از جمله شرکتهائی خواهند بود که محصولات آنها به اروپا و امریکا صادر میشود. در نمایشگاه دبی ۲ هزار و ۵۰۰ غرفه وجود دارد که تا ۴ هزار غرفهٔ قابل افزایش است. ”لو“ رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در ایران در زمینهٔ احداث نمایشگاه دبی میگوید: این نمایشگاه بهمنظور عرضهٔ کالاهای با کیفیت چینی در سطح خاورمیانه، تأسیس شده است. وی معتقد است تجار ایرانی بهدلیل بازار خوب کالاهای ارزانقیمت در ایران، به دنبال اینگونه کالاها هستند. ”لو“ از تجار ایرانی خواست تا از نمایشگاه دبی بازدید کنند و با وارد کردن محصولات با کیفیت، دیدگاه ایرانیان را نسبت به کالاهای چینی تغییر دهند. چینیها در راستای برگزاری نمایشگاه دبی بهدنبال احداث نمایشگاه دائمی در یکی از مناطق آزاد ایران نیز آنها میخواهند دست دبی را از واسطهگری فروش کالاهای چینی به ایران کوتاه و واردات کالا از این کشور را قانونمند کنند. ”لو“ با اظهار نگرانی از عرضهٔ کالاهای نامرغوب چینی به ایران گفت: دولت چین با سفیر و وزیر بازرگانی ایران، تبادلنظر کرده است و این مسئله به زودی حل میشود. وی با اشاره به اینکه بحث قاچاق کالاهای چینی، به دولت چین ارتباطی پیدا نمیکند، اظهار داشت: کشور چین سعی در ارتقاء کیفی محصولات خود دارد اما با مقررات صادرات و واردات در این کشور، تولیدکنندگان حق دارند هر کالائی را صادر کنند. وی عنوان کرد بیشتر کالاهای نامرغوب چینی از دبی وارد ایران میشود. ”لو“ در پاسخ به کسانی که کالاهای چینی را بیکیفیت میخوانند تصریح کرد: صادرات چین به آمریکا بالاتر از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اگر کالاهای چینی، کیفیت ندارند، چرا به آمریکا و اروپا که خواهان محصولاتی با استاندارد بالا هستند، صادر میشود.
این مقام مسئول در سفارت چین افزود: وارد کردن کالای نامرغوب چینی به اعتبار تولیدکنندهٔ چینی نیز صدمه وارد میکند؛ اما تولیدکنندهٔ چینی میگوید: برخی از تجار به کیفیت اهمیت نمیدهند و تنها قیمت را مدنظر قرار میدهند. مهندس مجیدرضا حریری بازرس اصلی اتاق ایران و چین نیز در این زمینه گفت: در سال ۲۰۰۳ حجم صادرات چین به دبی معادل ۸/۲ میلیارد دلار و حجم واردات ایران به دبی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که این ارقام بیانگر آن است که نزدیک به ۲ میلیارد دلار کالاهای چینی از دبی، وارد ایران شده است. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات چینی در ایران گفت: هدف ما این است که دبی را بهعنوان واسطه حذف کنیم. وی ادامه داد: اگر کالائی از دبی وارد نشود، دولت چین و ایران استانداردهای مورد پذیرش را بهتر بررسی خواهند کرد. مهندس حریری از افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات چین در یکی از مناطق آزاد شمال کشور که به احتمال زیاد بندر انزلی خواهد بود خبر داد و گفت: اگر مبادلات تجاری ایران و چین بهصورت مستقیم انجام شود، دیگر محصولات بیکیفیت وارد ایران نخواهد شد. ”شو“ مدیر شرکت China mexmatr در دبی نیز هدف از برپائی نمایشگاه دائمی در دبی را استفادهٔ کشورهای آسیائی و خاورمیانه از فنآوری و کارآئی صنایع چین خواند و گفت: هدف این شرکت، تکمیل صنایع ایران است.
منبع : خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست