جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
آداب و رسوم اهالی تربت جام
![آداب و رسوم اهالی تربت جام](/mag/i/2/g9na4.jpg)
۱) گندم پاک کنی :اولین قسمت عروسی همین گندم پاک کنی است، خانواده داماد برای تهیه آرد مصرفی در مجلس عروسی مقداری گندم تهیه و با نواختن ساز و دهل آن را پاک نموده و با رقص و پای کوبی آن را به آسیاب برده، آرد می نمایند، در این قسمت از مجلس عروسی، مدعوین جهت صرف چای دعوت می شوند که هر یک باید همراه خود مقداری قند یا کشمش یا خرما برای گندم پاک کنی بیاورند .خانواده داماد عده أی از مدعوین را برای صرف نهار نگه می دارد و این قسمت از مجاس عروسی تمام می شود .
۲) هیزمی : خانواده داماد از اقوام و دوستان خود دعوت می کند که هر یک از آنها یک نفر و یک الاغ در اختیارش بگذارند تا برای مجلس عروسی از کوه یا دشت هیزم بیاورند ودر مو قع برگشت این افراد از کوه و ورود آنها به قلعه افرادی با ساز و دهل به استقبال آنها رفته هیزم را به مجلس عروسی یعنی منزلیکه عروسی در آن برگزار می شود می برند و خانواده عروس برای این افراد إذا تهیه کرده به هر یک یک دستمال می دهند .
۳) خنچه : معمولا" یک روز قبل از عروسی چهیزیه عروس را از منزل پدرش به منزل داماد می برند .این اثاثیه در داخل سینیهایی بزرگ که روی آن را دستمال بزرگ ریشه داری پوشانیده اند قرار گرفته و هر یک از آنها روی سر یکی از افراد داوطلب است و با ساز و دهل و رقص به منزل داماد می برند ، در آنجا به هر یک از حاملین خنچه ها یک دستمال دست، از طرف خانواده عروس داده می شود .
۴) عروسی بعد از مراسم فوق مجلسی برگزار می شود ،معموولا" در بیشتر مجالس عروسی مدعوین برای صرف شام و نهار روز بعد دعوت می شوند ودر بعضی امقات از دهات ونقاط دور دست هم به مجالس افراد سرشناس دعوت می شوند، تعداد مدعوین بعضی از این مجالس از زن ومرد گاهی ۱۵۰۰ نفر می شوند که پذیرایی آنها مخصوصا" در دهاتیکه وسایل کافی موجود نیست خیلی مشکل است . پس از آنکه مدعوین شام را صرف نمودند ،رقص های محلی توسط عده أی از آنها شروع می شود و نوازندگان هم همان مطرب های محلی هستند که ساز و دهل می نوازند ، چون معمولا" عروسی ها در فصل تابستان و یا مواقع گرمی هوا تشکیل می شود مجالس رقص در محوطه های وسیعی برگزار می شود که اطراف آ ن گنجایش تماشاگران را داشته باشد .رقص های محلی انواع مختلف دارد .
الف) هتم: در این نوع رقص افراد دایره أی درست می کنند و همانطور که به آهستگی به دور آن دایره می چرخند در فواصل معینی و به آهنگ ساز و دهل پاهای راست خود را یکمرتبه به زمین می کوبند . این نوع رقص به تدریج سریعتر شده ودر حالیکه می چرخند و دست می زنند با الا تفاق به عقب می روند و باز به جلو می آیند، به طوریکهدایره بزرگ و کوچک می شود .
ب) هپل بازی: این نوع رقص هم به صورت دایره أی است ودر حالیکه یک نفر به عنوان سر دسته است و حرکاتی انجام می دهد سایرین هم از او تبعیت کرده و می رقصند.
ج) چوب بازی: که شاید نمونه أی از شمشیر بازیهای قدیم ایرانیان باشد (نمایشی حماسی و تمرین جهت رویارویی با دشمن بدین صرت که همان دایره را تشکیل می دهند و هر یک از افراد دو چوب در دست دارند ودر حالیکه به آهنگ نوازندگان می رقصند چوب های دست خود را گاهی به چوب های حریف دست راست و گاهی به دست چپی می زنند و هر کس که چوبش شکسته شد از دایره بیرون می رود کسیکه باقی بماند برنده این رقص است. رقص های دیگری هم وجود دارد که اهمیت آنها به این سه نوع رقص ذکر شده نمی رسد. زنان نیز رقص های جداگانه أی دارند که به نام های دو چکه، دوره، سه چکه، حنایی و شلنگی معروف است. دو چکه رادو نفر در حالیکه روبروی هم ایستاده و جای خود را با یکدیگر عوض می کنند می رقصند و دوره توسط چندین زن به صورت دایره انجام می شود. پس از ختم رقص، نمایشی توسط نوازندگان محلی اجرا می شود و بعد از ختم نمایش مدعوین مجلس راترک می کنند و فقط عده أی برای حنا بندان باقی می مانند ، این عده به اتفاق نوازندگان کیسه های حنایی را که قبلا" از طرف خانواده داماد خریداری شده در همان شب به منزل عروس می آورند که عروس و عده أی از زنان دستها و کف پای خود را رنگ می کنند و پس از آن جلسه شب ختم می شود. صبح روز بعد عروس حما م می رود که تشریفاتی ندارد و فقط مقداری شیرینی و شربت ودر تابستان میوه برای همراهان عروس به حمام می برند. پس از صرف نهار داماد به حمام می رود لباس های نو ائو را با نواختن ساز و دهل به حمام برده ، رقص محلی تا موقع خروج عروس وداماد از حمام ادامه دارد. لباس های داماد را معمولا" یکی از بزرگان قوم با صلوات به تنش می کند، و برای همراهان شربت می آورند . پس از اتمام رقص های محلی و کشتی و نمایش، جمع آوری پول، معمولا" توسط یکی از نوازندگان شروع می شود ، رسم است که هر کس داماد شود، مدعوین به فراخور شخصیت محلی خانواده داماد مبلغی وجه نقد در خاتمه مجلس می پردازند که این وجوه و صورت ریز آن در اختیار خانواده داماد قرار می گیرد ، که به همان ترتیب در مجالس عروسی افرادی که این وجوه را پرداخته اند ، بپردازند . سپس این مجلس ختم و مدعوین در حالیکه داماد را همراهی می کنند برای بردن عروس به خانه داماد ، و به اصطلاح محلی دست به دست دادن ، به طرف منزل عروس حرکت می کنند. دراین بین پدر یا برادر عروس در حالیکه نانی به کمر عروس می بند (بستن نان به کمر عروس به عنوان برکت و میمنتی است که به خانه داماد فرستاده می شود) پدر از اینکه یکی از افراد خانواده خوئ را از دست می دهد به گریه می افتد و سایر افراد خانواده اش و عروس نیز همین حال را دارند و صدای ساز و دهل از داخل منزل عروس در حالیکه مدعوین و داماد منتظر خروج عروس از اطاق هستند ، شنیده می شود ،(گاهی داماد برای آوردن عروس داخل اطاق می شود.) در این میان داماد در حالیکه انار یا سیب و یا مقداری قند در دست دارد بطرف عروس حرکت می کند و قند را از روی سر عروس به عقب پرتاب می کند و قبل از آینکه در پهلوی عروس قرار گیرد ، پای خود را روی پای عروس گذاشته فشار می دهد (عده أی معتقدند که این عمل بعد ها در زندگی زناشویی باعث تفوق و برتری داماد بر عروس می شود و عروس نخواهد توانست در مقابل داماد مخالفت و یا عدم اطاعت نماید ). بعد از رسیدن به منزل داماد ، عروس و داماد به اطاق زنان برده و رقص زنها تا مدتی ادامه پیدا می کند ، سپس داماد نزد مدعوین مرد که در اطاق دیگر از آنها پذیرایی می شود آمده و از اینکه در مجلس او شرکت کرده و همراهی نموده اند تشگر کرده، مدعوین به او تبریک می گویند . پس از آن مجلس عروسی ختم و مدعوین به منازل خود مراجعت می کنند فقط عده أی از از افراد عروس وداماد شب و حتی نهار روز بعد را در منزل داماد می مانند. (معمولا در شب زفاف چند نفر زن از اقوام عروس در پشت در حجله می مانند و از اینکه دختر خود را با عصمت و عفت به خانه شوهر آورده اند افتخار می کنند). یک یا دو روز بعد از عروسی مجلس پا تختی تشکیل می شود که معمو لا" مختص زنان است و آنهائیکه درمجلس عروسی شرکت داشته اند برای صرف نهار دعوت می شوند .بعد از صرف غذ ا جمع آوری پول توسط یکی از افراد شروع می شود که مانند مجالس مردانه ریز آن نوشته و با پول جمع آوری شده به عروس می دهند ،این پول را در پا تختی های دیگر می پردازند. در زمان حال مجلس پا تختی ، اغلب در بعد از ظهر فردای شب عروسی برگزار می شود. به این ترتیب مجلس عروسی ختم و اقوام عرو س و داماد به خانه های خود می روند . پس از چندروزی عروس برای زنانی که در مجلس پا تختی شرکت کرده اند، به تناسب شخصیت مبلغ پولی را که در پاتختی داده اند، تعدادی البسه که قبلا" برای اینکار تهیه کرده اند برای هریک از آنها می فرستد .( حوله، پیراهن، جوراب ، بیژاما و…). اگر قرار بود عروسی را از دهی به ده دیگر ببرند ، عروس و داماد هریک سوار اسب شده و همراهان آنها نیز سوار اسب و الاغ می شوند. نزدیکی آبادی پهلوان ده جلوی عروس و داماد را می گرفت و از آنها مبارز یا انعام می خواست. داماد از میان ملتزمین خود پهلوانی معرفی می کرد که با وی کشتی بگیرد . اگر پهلوان زمین می خورد، داماد باید انعام می پرداخت ، اگر پهلوان ده زمین می خورد عروس و داماد آزادانه عبور می کردند. همچنین در منطقه جام در سال ۱۳۱۲و ۱۳۱۳ که عده أی از ترکمه ترکستان شوروی که به ایران پناهنده شده بودند در نواحی یحیی آباد ، رحمت آباد و موسی آباد و دو سنگ ساکن شدند ،آداب و رسوم عروسی آنها به شیوه أی خاص انجام می شده است به این ترتیب که بعد از مراسم عروسی و جشن و قربانی و غیره ، داماد ، دختر را از خانه پدرش قچر می نماید ( می دزدد ) و سوار بر اسب از مجلس عروسی خارج و به منزل خود می برد ، این رسم کماکان ادامه دارد . آنچه از آداب و رسوم در بالا ذکر شد مربوط به شیوه های سنتی و قدیمی بود که حداقل تا بیست سال پیش به تمامی در نقاط شهری قابل رویت بود . ودر حال حاضر فقط در روستا ها با مشخصات ذکر شده می توان رد پایی از گذشته فرهنگی جامعه را مشاهده کرد . آداب و رسوم اجتماعی در نقاط شهری با دیگر شهرها با توجه به گستردگی رسانه های گروهی خیلی تفاوت ندارد . سوگواریها سوگواریها بر دو قسم است :
۱) مذهبی
۲) فردی
▪ سوگواری مذهبی: عزاداریهای مذهبی در این منطقه به دو صورت انجام می شود . دسته اول آنهایی که پیرو مذهب تشیع هیستند ، عزاداری مهمشان همان ماه محرم است که سینه زده و روضه می خوانند و روز عاشورا هم حلیم یا آبگوشت به فقرا می دهند .دیگر روزهای ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) که خانواده ها حلیم بین خانه ها تقسیم کرده و در وفات سایر بزرگان دین ممکن است فقط روضه بخوانند . اهل تسنن عزادای مذهبی شان بیشتر به صورت مخارجی است که در روزهای وفات برای تغذیه فقرا صرف می کنند و آن روزها عبارتند از : ماه وفات پیامبر (ص ) که معمولا" در یکی از روزهای این ماه هر فردی که استطاعت مالی داشته باشد خوراکی تهیه و عده أی از اهالی را و فقرا را اطعام می کند . دیگر روز عاشورا است که تقریبا" بیشتر اهالی در مخارج آن سهیم هستند . قبل از صرف إذا سخنرانی هایی توسط علما درباره آداب دینی و وقایع عاشورا ایراد می شود در روز وفات حضرت علی ( ع) هم بعضی خانواده ها حلیم تقسیم می کنند و برای افطار کسانیکه در نماز جماعت مسجد شرکت کرده اند می فرستند . ضمنا" اهل تسنن در مقابل خشکسالی ویا هجوم آفات مختلف نضیر ملخ و کرم بر بر مزراع ،چند راس گاو و یا شتر و گوسفند قربانی و بصورت آبگوشت بین فقرا تقسیم کی کند تا در خواست آنها را اجابت کرده و برای کشتزار ها باران نازل کند ، این رسم تقریبا" همه ساله اجرا می شود .
▪ سوگوار ی فردی : عزاداری فردی در این منطقه به این صورت است که بعد از فوت فردی از یک خانواده ابتدا او را در اطاق یا منزل شسته و پس از آن جنازه را به قبرستان حمل ودر آنجا دفن می کنند در این موقع از طرف خانواده میت مقداری پول یا نخود و کشمش بین فقرا تقسیم می شود و سپس جمعیتی که با جنازه به قبرستان رفته اند برای گفتن تسلیت به بازماندگان آن شخص به منزلش برمی گردند وبه این طریق تعزیه شروع می شود . تعزیه رسمی مدت سه روز است ودر این مدت معمولا" اقوام و نزدیکان آن خانواده و عده أی از سایر اهالی برای صرف شام و یا نهار دعوت میشوند ، ولی خرج مهمی که داده می شود روز سوم و هفتم تعزیه است که تقریبا" از بیشتر طبقات برای صرف نهار دعوت می شود ودر هریک از این روزها سه جز ء از قرآن مجید توسط مدعوین ختم می شود .خرجهای دیگری که داده می شود یکی در روز چهلم و دیگری خرج سال است که همانطور عده أی را دعوت می کنند . البته در این مجلس فقرا را هم اطعام می کنند از کسانیکه برای گفتن تسلیت به مجلس تعزیه می آیند ، با قهوه و چای پذیرایی می شود .در ضمن بعضی از اقوام متوفی و عده أی از دوستان و آشنایان که از دهات اطراف به تعزیه می آیند یک روز یا بیشتر در آنجا می مانند و با خود مقداری خوار وبار از قبیل قند و یا برنج یا گوسفند برای خانواده متوفی می آورند و گاهی تا مدت یک سال از اطراف به تعزیه می آیند در بین اهل تسنن رسم است که در ماه شعبان برای شادی روح اموات خود یک وعده إذا می دهند که عده أی از اهالی و بیشتر فقرا برای صرف آن دعوت می شوند.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست