یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
انابت و تسلیم
● انابت (بازگشت بهسوی خدا)
بدان که انابت بازگشت از هر چیزی غیر از خداست و رو آوردن به خدای تعالی در دل و در گفتار و کردار، تا پیوسته در فکر و ذکر و طاعت او باشد، و این آخرین درجات توبه و بالاترین مراتب آن است، زیرا توبه بازگشت از گناه بهسوی خداست، و انابت بازگشت است به سوی او - سبحانه - از مباحات نیز، پس آن مقامی عالی و جایگاهی بلند است. خدای سبحان میفرماید:
به سوی پروردگارتان بازگردید و او را گردن نهید.
(وَ اَنیبُوا اِلٰی رَبِّکُمْ وَ اَسْدِمُوا لَهُ ) (سورهٔ زمر، آیهٔ ۵۴)
و میفرماید:
و پند نمیگیرد مگر کسی که بهسوی خدا باز گردد.
(وَ مٰا یَتَذَکَّرُ اِلّٰا مَنْ یُنیبُ ) (سورهٔ مؤمن، آیهٔ ۱۳)
و میفرماید:
و بهشت برای پرهیزکاران نزدیک شود و دور نباشد، این است آنچه به کسانی که بهسوی خدا باز گردند و نگاهبان [فرمان خداوند]اند وعده داده میشود، هر که از خدای رحمان در نهان بترسد و با دلی گراینده بهسوی او آید، [به آنها گویند] به سلام و سلامت به بهشت درآئید، این است روزه پاینده و جاودانی، هر چه بخواهند آنان راست و نزد ما بیشتر هست.
(وَ اُزْلِفَتِ الْجَنَّهُٔ لِلْمُتْقینَ غَیْرَ بَعیدٍ، هٰذٰا مٰا تُوعَدُونَ لِکُلِّ اَوّابٍ حَفیظٍ، مَنْ خَشِیَ الرَّحْمٰنَ بِالْغَیْتِ وَ جاءَ بِقلْبٍ مُنیبٍ، ادْخُدُوهٰا بِسَلامٍ ذٰلِکَ یَوْمَ الْخُلُودِ، لَهُمْ مٰا یَشاؤُنَ فیها وَ لَدَیْنٰا مَزید) (ق، ۳۱-۳۵)
و بازگشت و انابهٔ بنده به سه چیز تمام میشود:
اول : اینکه با تمامی باطن خود به او توجّه کند تا دلش در فکر او غوطهور و شیفته گردد.
دوم: آنکه از یاد او و یاد نعمتها و دادههای او و یاد دوستان و نزدیکان او تهی و غافل نباشد.
سوم: آنکه بر طاعات و عبادات او با خلوص نیّت مواظبت نماید.
● تسلیم (گردن نهادن)
بدان که تسلیم، که تفویض (واگذاشتن) نیز نامیده میشود، به معنی رضا نزدیک است، بلکه فوق رضا و خشنودی است، زیرا عبارت از ترک خواهشها در اموری که بر او وارد میشود: و واگذاشتن همهٔ آنها به خدا، با قطع کلّی تعلّق خویش به آنها، بهاین معنی که طبع او به چیزی از آنها تعلّق نداشته باشد. پس آن بالاتر از رضاست، زیرا در مرتبهٔ رضا افعال خدا موافق طبع اوست، پس طبع ملحوظ و منظور است، و در مرتبهٔ تسلیم طبع و موافقت و مخالفت آن بکلّی بهخدای سبحان واگذار شده است، و بالاتر از مرتبهٔ توکّل نیز هست، زیرا توکل، چنانکه خواهد آمد، عبارت است از اعتماد در امور خویش بر خدا، و آن به منزلهٔ وکیل نمودن خداست در امور خود، و گوئی خدا را به مثابهٔ وکیل خود قرار داده است، پس تعلّق او به امور خود باقی است، ولی در مرتبهٔ تسلیم قطع کلّی علاقه از امور متعلّق به خویش است.
منبع : مطالب ارسال شده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست