چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
پیامبر اکرم (ص) از نگاه امام صادق علیه السلام
پیامبر اکرم (ص): وقتی می خواهی عیوب دیگران را یاد کنی ، عیوب خویش را به یاد آور . (کنز العمال ، ج ۳ ، ص ۵۸۶)
در طول تاریخ بشریت ، کمتر انسانی وجود دارد که مانند پیامبر اسلام (ص) تمام خصوصیات زندگی اش به طور واضح و روشن بیان و ثبت شده باشد.
خداوند متعال در قرآن با زیباترین عبارات و کامل ترین بیانات ، آن حضرت را معرفی نموده و با عالی ترین صفات ستوده است و می فرماید: « و اِنّک لَعلی خُلق عَظیم» ؛ ( قلم/۴) " ای پیامبر! تو بر اخلاقی عظیم استوار هستی. "
نیز می فرماید: « محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم. » (فتح/۲۹) محمد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفار سر سخت و در میان خود مهربانند.
محققان ، تاریخ نویسان و دانشمندان در ابعاد گوناگون زندگی حضرت محمد (ص) سخن گفته اند.
اما ائمه علیهم السلام با نگاهی ژرف و دقیق ، سیمای آن شخصیت بینظیر و درُّ یکتای عالم خلقت را به تماشا نشسته و به معرفی زندگی، مبارزات و آموزههای آن حضرت پرداختند.
در این نوشتار بر آنیم تا گوشه هایی از زندگی و شخصیت پیامبر اکرم (ص) را از نگاه امام صادق علیه السلام به تماشا بنشینیم.
● تولد نور
امام صادق (ع) به نقل از سلمان فارسی فرمود: پیامبر اکرم (ص) فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگی نور خودش آفرید (۱) . همچنین امام صادق (ع) فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اکرم (ص) فرمود: «ای محمد! قبل از این که آسمانها ، زمین ، عرش و دریا را خلق کنم، نور تو و علی را آفریدم...».(۲)
ثقه الاسلام کلینی (ره) مینویسد: امام صادق (ع) فرمود: « هنگام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) فاطمه بنت اسد نزد آمنه (مادر گرامی پیامبر) بود. یکی از آن دو به دیگری گفت: آیا میبینی آنچه را من میبینم؟ دیگری گفت: چه میبینی؟ او گفت: این نور ساطع که مشرق و مغرب را فرا گرفته است! در همین حال ، ابوطالب (ع) وارد شد و به آنها گفت: چرا در شگفتید؟ فاطمه بنت اسد ماجرا را گفت. ابوطالب به او گفت: میخواهی بشارتی به تو بدهم؟ او گفت: آری. ابوطالب گفت:
از تو فرزندی به وجود خواهد آمد که وصی این نوزاد خواهد بود (۳)
● نامهای پیامبر
کلبی ، از نسب شناسان بزرگ عرب میگوید: امام صادق (ع) از منپرسید: در قرآن چند نام از نامهای پیامبر خاتم (ص) ذکر شده است؟
گفتم: دو یا سه نام.
امام صادق (ع) فرمود: ده نام از نامهای پیامبر اکرم در قرآن آمده است: "محمد ، احمد ، عبدالله، طه، یس ، نون ، مزمل ، مدثر ، رسول و ذکر."
سپس آن حضرت برای هر اسمی آیهای تلاوت فرمود و فرمودند:
«ذکر» یکی از نامهای محمد (ص) است و ما (اهلبیت س) «اهل ذکر» هستیم. کلبی! هر چه میخواهی از ما سؤال کن.
کلبی میگوید: از ابهت صادق آل محمد (ع) به خدا سوگند! تمام قرآن را فراموش کردم و یک حرف به یادم نیامد تا سؤال کنم. (۴)
● عظمت نام محمد صلی الله علیه و آله
جلوه نام محمد (ص) برای امام صادق (ع) به گونه ای بود که هر گاه نام مبارک حضرت محمد (ص) به میان میآمد ، عظمت و کمال رسول خدا (ص) چنان در وی تاثیر میگذاشت ، که رنگ چهره اش دگرگون میشد ، به طوری که آن حضرت در آن حال، برای دوستان نیز ناآشنا مینمود. (۵)
امام صادق (ع) گاهی بعد از شنیدن نام پیامبر (ص) میفرمود: جانم به فدایش. اباهارون میگوید: روزی به حضور امام صادق (ع) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزی است که تو را ندیده ام. عرض کردم: خداوند متعال به من پسری عطا فرمود. آن حضرت فرمود: خدا او را برای تو مبارک گرداند چه نامی برای او انتخاب کرده ای؟ گفتم: او را محمد نامیده ام. امام صادق (ع) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورت مبارکش را به طرف زمین خم کرد ، نزدیک بود گونه های مبارکش به زمین بخورد.
آن حضرت زیرلب گفت: محمد ، محمد ، محمد. سپس فرمود: جان خودم ، فرزندانم ، پدرم و جمیع اهل زمین فدای رسول خدا (ص) باد! او را دشنام مده! کتک نزن ، بدی به او نرسان ، بدان! در روی زمین خانه ای نیست که در آن نام محمد وجود داشته باشد ، مگر این که آن خانه در تمام ایام مبارک خواهد بود. (۶)
● سیمای پیامبر اکرم (ص)
امام جعفر صادق (ع) فرمود: امام حسن (ع) از دائیاش ، «هند بن ابیهاله» (۷) که در توصیف چهره پیامبر (ص) مهارت داشت ، درخواست نمود تا سیمای دل آرای خاتم پیامبران (ص) را برای وی توصیف نماید. هند بن ابی هاله در پاسخ گفت: « رسول خدا (ص) در دیده ها با عظمت مینمود و در سینه ها محبتش وجود داشت . قامتش رسا ، مویشنه پیچیده و نه افتاده ، رنگش سفید و روشن ، پیشانیش گشاده ، ابروانش پرمو و کمانی و از هم گشاده ، در وسط بینی برآمدگی داشت ، ریشش انبوه ، سیاهی چشمش شدید ، گونه هایش نرم و کم گوشت ، دندان هایش باریک و اندامش معتدل بود. آن حضرت هنگام راه رفتن با وقار حرکت میکرد. وقتی به چیزی توجه میکرد ، به طور عمیق به آن مینگریست ، به مردم خیره نمیشد ، به هر کس میرسید سلام میکرد ، همواره هادی و راهنمای مردم بود. برای از دست دادن امور دنیایی خشمگین نمیشد. اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود ، برترین مردم نزد وی کسی بود که ، بیشتر مواسات و احسان و یاری مردم نماید...» (۸)
● اوصاف پیامبر در تورات و انجیل
خداوند متعال در وصف پیامبر (ص) فرمود:« الذین ءاتینهم الکتب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم و ان فریقاً منهم لیکتمون الحق و هم یعلمون.» (۱۴)
کسانی که کتاب آسمانی به آنان دادیم ، او را همچون فرزندان خود میشناسند ؛ (ولی) جمعی از آنان ، حق را آگاهانه کتمان میکنند.
امام صادق (ع) فرمود:« یعرفونه کما یعرفون ابناءهم.»
زیرا خداوند متعال در تورات و انجیل و زبور ، حضرت محمد (ص) ، بعثت ، مهاجرت ، و اصحابش را چنین توصیف نمود:« محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم...»( فتح/۲۹)
محمد (ص) فرستاده خداست ؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی ، در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را طلبند. نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است. این ، توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است... .
امام صادق (ع) فرمود: این ، صفت رسول خدا (ص) و اصحابش در تورات و انجیل است. زمانی که خداوند پیامبر خاتم (ص) را به رسالت مبعوث نمود ، اهل کتاب (یهود و نصاری) او را شناختند ؛ اما نسبت به او کفر ورزیدند ، همان گونه که خداوند متعال فرمود: « فلما جاءهم ما عرفوا کفروا به...»
( بقره /۸۹) هنگامی که این پیامبر نزد آنها آمد که (از قبل) او را شناخته بودند ، به او کافر شدند. (۹)
خداوند متعال در قرآن کریم ، در وصف پیامبر (ص) می فرماید: « و ما ارسلناک الا رحمهٔ للعالمین.»
( انبیاء/۱۰۷) ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. قرآن نیز می فرماید: « " اشداء علی الکفار رحماء بینهم.»
در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. این دو چگونه با هم جمع میشوند؟
● برترین مخلوق
حسین بن عبدالله میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: آیا رسول خدا (ص) سرور فرزندان آدم بود؟ آن حضرت فرمود: قسم به خدا ، اوسرور همه مخلوقات خداوند بود. خدا هیچ مخلوقی را بهتر از محمد (ص) نیافرید (۱۰)
امام صادق (ع) در حدیث دیگری فرمود: چون رسول خدا (ص) را به معراج بردند جبرئیل تا مکانی با وی همراه بود و از آن به بعد او را همراهی نمیکرد. پیامبر (ص) فرمود: جبرئیل ، در چنین حالی مرا تنها میگذاری؟! جبرئیل گفت: تو برو. سوگند به خدا در جایی قدم گذاشتهای که هیچ بشری قدم نگذاشته و پیش از تو بشری به آنجا راه نیافته است (۱۱)
معمر بن راشد میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: یک نفر یهودی خدمت رسول خدا (ص) رسید و به دقت او را نگریست.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: ای یهودی! چه حاجتی داری؟ یهودی گفت:
آیا تو برتری یا موسی بن عمران ؛ آن پیامبری که خدا با او تکلم کرد و تورات را بر او نازل نمود و به وسیله عصایش دریا را برای او شکافت و به وسیله ابر بر او سایه افکند؟
پیامبر (ص) فرمود: خوش آیند نیست که بنده خود ستایی کند ، ولکن (در جوابت) میگویم که حضرت آدم (ع) وقتی خواست از خطای خود توبه کند، گفت: « اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد لما غفرت لی » ، خدایا! به حق محمد و آل محمد از تو میخواهم که مرا عفو نمایی.
خداوند نیز توبه اش را پذیرفت. حضرت نوح (ع) وقتی از غرق شدن در دریا ترسید گفت « اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد لما انجیتنی من الغرق» خدایا به حق محمد و آل محمد از تو در خواست میکنم. مرا از غرق شدن نجات بدهی. خداوند نیز او را نجات داد.
حضرت ابراهیم(ع) در داخل آتش گفت:« اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد لما انجیتنی منها. »; خدایا! به حق محمد و آل محمد از تو میخواهم که مرا از آتش نجات دهی. خداوند نیز آتش را برای اوسرد و گوارا نمود.
حضرت موسی(ع) وقتی عصایش را به زمین انداخت و در خود احساس ترس نمود گفت: « اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد لما انجیتنی » ؛ خدایا! به حق محمد و آل محمد از تو در خواست می نمایم که مرا ایمن گردانی. خداوند متعال به او فرمود:« قلنا لا تخف انک انت الاعلی » ( طه /۶۸) نترس. مسلما تو برتری.
ای یهودی ، اگر موسی(ع) امروز حضور داشت و مرا درک میکرد و به من و نبوت من ایمان نمیآورد ، ایمان و نبوتش هیچ نفعی به حال اونداشت.
ای یهودی! از ذریه من شخصی ظهور خواهد کرد به نام مهدی (ع) که در زمان خروجش ، عیسی بن مریم برای یاری او فرود میآید و پشت سر اونماز میخواند. (۱۲)
● سیاستمداری پیامبر(ص)
در عرف جهانی امروز « سیاست » را به معنای نیرنگ و دروغ برای کسب قدرت و سلطه بر مردم تعریف می کنند، اما «سیاست» در لغت ، به معنای « اداره کردن امور مملکت و حکومت کردن است ». خداوند متعال پیامبر خاتم (ص) و جانشینان بر حق ایشان ، ائمه معصومین را از بهترین سیاستمداران شمرده است . در زیارت جامعه، در وصف ائمه علیهم السلام که پرورش یافتگان مکتب نبوتند ، آمده است: « وساسه العباد».
فضیل بن یسار میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که به بعضی از اصحاب خویش فرمود: خداوند عزوجل پیغمبرش را تربیت کرد و نیکو تربیت فرمود. چون تربیت او را تکمیل نمود، فرمود:
« انک لعی خلق عظیم. » ، تو بر اخلاق عظیمی استواری. سپس امر دین و امت را به او واگذار نمود تا سیاست و اداره بندگانش را به عهده بگیرد ، سپس فرمود: « ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا » (حشر/۷)، آنچه را رسول خدا برای شما آورد ، بگیرید ، (و اجرا کنید) و از آنچه نهی کرد ، خود داری نمایید. رسول خدا (ص) استوار ، موفق و موید به روح القدس بود و نسبت به سیاستو تدبیر خلق ، هیچ گونه لغزش و خطایی نداشت و به آداب خدا تربیت شده بود... . (۱۳)
● زهد و وارستگی
حضرت محمد (ص) هرگز نسبت به دنیا و لذایذ زودگذر آن میلی نشان نداد ، به آن توجهی نکرد. امام صادق (ع) میفرماید: روزی رسول خدا (ص) در حالی که محزون بود از منزل خارج شد فرشته ای بر او نازل شد ، در حالی که کلید گنجهای زمین را به همراه داشت. فرشته گفت: ای محمد (ص)، این کلیدهای گنجهای زمین است. پروردگارت میفرماید: این کلیدها رابگیر و در گنجهای زمین را باز کن و آنچه میخواهی از آن استفاده نما. بدون این که نزد من ذرهای از آنها کم شود.
پیامبر (ص) فرمود:« دنیا خانه کسی است که خانه (واقعی) ندارد. کسانی دور آن جمع میشوند که عقل ندارند.» (۱۴)
ابن سنان میگوید: امام صادق (ع) فرمود: مردی نزد پیامبر (ص) آمد ، درحالی که آن حضرت روی حصیری نشسته بود که زبری آن بر بدن آن حضرت اثر گذاشته بود ، و بر بالشی از لیف خرما تکیه نموده بود ، که بر گونه های گلگونه اش نفوذ کرده بود. آن مرد در حالی که جاهای اثر کرده را مسح مینمود ، گفت: کسری و قیصر (پادشاهانایران و روم) هرگز چنین راضی نمیشوند و بر حریر و دیبا میخوابند و تو (که سرور مخلوقات خدایی) بر این حصیر!
پیامبر (ص) فرمود: به خدا من از آنها برتر و گرامی تر هستم. منکجا و دنیا کجا! مثال زودگذر بودن دنیا ، مثال شخصی است که بر درختی سایه دار عبور میکند ، لحظه هایی از سایه درخت استفاده میکند و وقتی سایه تمام شد ، از آن جا کوچ میکند و درخت را رها میکند. (۱۵)
به عنوان حسن ختام ، به ذکر خطبه ای از آن حضرت در توصیف پیامبر (ص) اکتفا میکنیم.
● خطبه امام صادق(ع) در وصف حضرت محمد(ص)
« برد باری ، وقار و مهربانی خدا سبب شد تا گناهان بزرگ و کارهای زشت مردم، مانع نشود که دوست ترین و شریف ترین پیغمبرانش ، یعنی محمد بن عبدالله(ص) را برای مردم برگزیند.
محمد بن عبدالله(ص) در حریم عزت تولد یافت: در خاندان شرافت اقامت گزید، حسب و نسبش آلوده نگشت، صفاتش را دانشمندان بیان کردند و حکیمان در وصفش اندیشه نمودند. او پاکدامنی بی نظیر،هاشمی نسبی بی مانند و بی مانندی از اهل مکه بود.
حیا صفت او بود و سخاوت طبیعتش ، به متانتها و اخلاق نبوت سرشته شده بود. اوصاف خویشتن داریهای رسالت بر او مهر شده بود تا آن گاه که مقدرات و قضا و قدر الهی عمر او را به پایان رسانید و حکم حتمی پروردگار او را به سرانجامش منتهی ساخت. هر امتی ، امت پس از خود را به آمدنش مژده داد. نسل به نسل از حضرت آدم تا پدر بزرگوارش ، عبدالله ، پدری او را به پدر دیگر تحویل داد. ولادتش در بهترین طایفه ، گرامیترین نواده (بنیهاشم) ، شریف ترین قبیله (فاطمه مخزومیه) و محفوظ ترین شکم باردار (آمنه دختر وهب) و امانت دارترین دامن بود.
خدا او را برگزید ، پسندید و انتخاب کرد ، سپس کلیدهای دانش و سرچشمه های حکمت را به او داد. او را مبعوث نمود تا رحمت بربندگان و بهار جهانیان باشد.
خداوند کتابی را بر او نازل کرد ، که بیان و توضیح هر چیزی در آن است و آن را به لغت عربی ، بدون هیچ انحرافی قرار داد ، به امید این که مردم پرهیزکار شوند. آن را برای مردم بیان کرد و معارف آن را روشن ساخت و با آن ، دینش را آشکار ساخت . واجباتی را لازم شمرد ، حدودی را برای مردم وضع نمود و بیان کرد و مردم را آگاه ساخت. آن حضرت در آنامور ، راهنمایی به سوی نجات و نشانه های هدایت به سوی خدا است.
رسول خدا (ص) رسالتش را تبلیغ کرد ، ماموریتش را آشکار ساخت ، بارهای سنگین نبوت را که به عهده گرفته بود ، به منزل رسانید و به خاطر پرورگارش صبر کرد و در راهش جهاد نمود.
با برنامه ها و انگیزهه ایی که برای مردم پی ریزی نمود و منارهه ایی که نشانه های آن را بر افراشت ، برای امتش خیر خواهی کرد و آنها را به سوی نجات و رستگاری فرا خواند و به یاد خدا تشویق و به راه هدایت دلالت کرد ، تا مردم پس از او گمراه نشوند. آن حضرت نسبت به مردم دلسوز و مهربان بود.»(۱۶)
پی نوشتها:
۱- مصباح الشریعه، ترجمه زین العابدین کاظمی، ص۱۲۶.«خلقتنی الله من صفوه نوره...»
۲- جلاء العیون. ص ۱۱.
۳- همان، ص۳۶.
۴- بحار الانوار، ج۱۶، ص۱۰۱.
۵- سفینه البحار، ج ۱، ص۴۳۳.
۶- بحار الانوار، ج۱۷، ص ۳۰.
۷- هند بن ابی هاله، فرزند حضرت خدیجه(س) از شوهر قبلی اش بودکه در خانه پیامبر اسلام رشد و نمو نمود.
۸- بحار الانوار، ج۱۶، صص ۱۴۷، ۱۴۸.
۹- تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸ و ج ۵، ص۷۷.
۱۰- اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج ۲، ص ۳۲۵.
۱۱- همان، ص ۳۲۱.
۱۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص۳۶۶، به نقل از جامع الاخبار،ص ۹۸.
۱۳- اصول کافی،ج ۲ صص ۵ و ۶.
۱۴- بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۶۶.
۱۵- بحارالانوار،ج ۱۶ صص ۲۸۲ و ۲۸۳.
۱۶- اصول کافی ج۲ ، صص۳۳۲ و ۳۳۳.
۱- مصباح الشریعه، ترجمه زین العابدین کاظمی، ص۱۲۶.«خلقتنی الله من صفوه نوره...»
۲- جلاء العیون. ص ۱۱.
۳- همان، ص۳۶.
۴- بحار الانوار، ج۱۶، ص۱۰۱.
۵- سفینه البحار، ج ۱، ص۴۳۳.
۶- بحار الانوار، ج۱۷، ص ۳۰.
۷- هند بن ابی هاله، فرزند حضرت خدیجه(س) از شوهر قبلی اش بودکه در خانه پیامبر اسلام رشد و نمو نمود.
۸- بحار الانوار، ج۱۶، صص ۱۴۷، ۱۴۸.
۹- تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸ و ج ۵، ص۷۷.
۱۰- اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج ۲، ص ۳۲۵.
۱۱- همان، ص ۳۲۱.
۱۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص۳۶۶، به نقل از جامع الاخبار،ص ۹۸.
۱۳- اصول کافی،ج ۲ صص ۵ و ۶.
۱۴- بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۶۶.
۱۵- بحارالانوار،ج ۱۶ صص ۲۸۲ و ۲۸۳.
۱۶- اصول کافی ج۲ ، صص۳۳۲ و ۳۳۳.
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست