چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
صبر، هدیه الهی به مؤمنان
یکی از برجستهترین خصیصه اهل ایمان در فرهنگ اسلامی که به مقامی ارزشی مبدل گشته است، مقام صبر و استواری است. ویژگی که خداوند در قرآن کریم، صاحبان آن را به بهترین پاداشها بشارت داده است » أُولَـئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌٔ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ «(۱).
صبر و شكیبایی از موضوعات مهمی است كه اسلام به آن دعوت می كند و آن را یكی از برجسته ترین وظایف دینداران قرار می دهد ، تا آنجا كه می گوید :
شكیبایی برای ایمان به منزله سر برای بدن است .(۲)
خواجه نصیر الدین طوسی (رحمه الله) در معنای صبر می فرماید : صبر ، بازداشتن نفس از بی تابی در برابر ناملایمات و مصایب است . صبر باطن را از اضطراب و زبان را از شكایت و اعضا و جوارح را از حركات غیرعادی بازمی دارد .
صبر بر عبادات و طاعات و بلاها و مصایب و گناهان و معاصی ، انسان را از افتادن در جاده انحراف و سرنگون شدن در چاه هلاكت و تسلیم شدن در برابر طاغوتها و شیطانها و از این كه دینش را از دست بگذارد در مصونیت و حفاظت می برد .
امام صادق (علیه السلام) می فرماید : آزاد ، در همه حالات آزاد است ; اگر حادثه ای به او برسد استقامت و شكیبایی میورزد ، و اگر مصایب شكننده بر او هجوم كنند او را نمی شكنند ، و اگر اسیر شود یا شكست بخورد یا آسانی اش به سختی تغییر یابد زیانی نمی بیند ; چنان كه یوسف صدیق امین به بردگی رفتن و شكست و اسارتش به آزادی اش زیان نرساند و تاریكی چاه و وحشت و آنچه به او رسید به او ضرر نزد ; و خدا جباری را كه بر او ستم ورزید ـ پس از آن كه ارباب بود ـ برده ی یوسف نمود ، پس او را به رسالت و پیامبری فرستاد و به وسیله ی او بر امتی رحم كرد . آری ، صبر این چنین است ، خیر و خوشی و خوبی به دنبال آن است ; پس صبر كنید و وجودتان را به صبر وادارید تا به پاداش و اجر و ثمرات صبر برسید(۳) .
حضرت باقر (علیه السلام) فرمود :
الجَنّهُٔ مَحفُوفهٌٔ بِالمَكارِهِ وَالصَّبرِ ; فَمَن صَبَرَ عَلیَ المَكارِهِ فِی الدُّنیَا دَخلَ الجَنّهَٔ . والجهنَّم محفُوفَهٌٔ بِاللَّذاتِ وَالشَّهواتِ ; فَمَن أعطَی نَفسَهُ لَذَّتَهَا وَشَهْوَتَها دَخَلَ النَّارَ(۴) .
بهشت پیچیده به ناگواری ها و صبر است ; پس كسی كه در دنیا بر ناگواری ها صبر كند وارد بهشت می شود . و دوزخ پیچیده به لذت ها و خواسته های نامعقول است ; پس كسی كه لذت ها و خواسته های نامعقول را به نفس خود دهد وارد آتش می شود .
شكیبایی و صبر در آنچه كه قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند ، مسأله ای الهی و اخلاقی و انسانی است ، و امری است محبوب حق ، و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم . صبر ، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بی میل شدن به حق و حقیقت ، و عامل تقویت روح و روان ، و حافظ انسان از افتادن در دام شیاطین جنی و انسی است .
انسان اگر در پیشامدها و حوادث تلخ و شیرین كه غارتگر دین و ایمان است ، و به هنگام طاعت و عبادت ، و به وقت گناه و معصیت صبر كند ، به این معنا كه حوادث را هماهنگ با قواعد الهی تحمل كند ، و برای نجات خود به دشمنان حق پناه نبرد ، و به وقت طاعت و عبادت خود را در گردونه بندگی قرار دهد و مقاومت كند ، و زمان آماده شدن زمینه معصیت و گناه ، تلخی گذشت از لذتها را به دوش جان بردارد ، به فرموده قرآن مجید مستحق صلوات و رحمت خداوند می شود .
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْص مِنَ الاَْمْوَالِ وَالاَْنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌٔ قَالُوا إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ * أُولئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌٔ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (۵)
ما شما را به چیزی از خوف از دشمن به وقت جنگ ، و گرسنگی و كم شدن از اموال و جانها و میوهها امتحان می كنیم و به این امور مبتلا می سازیم . (پیامبر من !) صابران (بر این پنج امتحان) را بشارت بده ، آنان كه چون مصیبتی به آنها وارد شد با دل و زبان گفتند : ما از خداییم و به او باز می گردیم ، از جانب خداوند بر اینان درود و رحمت است و اینان هدایت شدگانند .
. . . وَالْمَلائِكَهُٔ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِن كُلِّ بَاب * سَلامٌ عَلَیْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ (۶) .
فرشتگان از هر دری در قیامت به آنان(= بهشتیان) وارد می شوند و می گویند : سلام بر شما به خاطر اینكه در عبادت و طاعت ، و برای پاك ماندن از معصیت ، و در حوادث و آفات صبر كردید ، پس بهشت برای شما نیكو منزلگاهی است .
مَا عِندَكُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاق وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا یَعْمَلُونَ (۷) .
آنچه (از مال و منال و مقام دنیا) نزد شماست پایان می پذیرد و آنچه (از ثواب و اجر برای شما) نزد خداست باقی ماندنی و ابدی است ، هر آینه به آنان كه صبر كردند جزا می دهیم بهتر از آنچه در دنیا عمل كردند .
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند :
مَنْ یَتَصَبَّرْ یُصَبِّرْهُ اللهُ وَمَنْ یَسْتَعْفِفْ یُعِفَّهُ اللهُ وَمَنْ یَسْتَغْنِ یُغْنِهِ اللهُ وَما اُعْطِیَ عَبْدٌ عَطاءً هُوَ خَیْرٌ وَاَوْسَعُ مِنَ الصَّبْرِ(۸) .
كسی كه خود را در گردونه شكیبایی قرار دهد ، خداوند او را به شكیبایی وا می دارد ، و هركس خود را به عرصه گاه عفت و پارسایی بكشد ، خداوند او را به پارسایی بیندازد ، و هركس از خدا بی نیازی بخواهد ، خداوند او را بی نیاز كند . به هیچ بندهای بهتر و گسترده تر از صبر چیزی عطا نشده است.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند :
اَلْحَقُّ ثَقِیلٌ ، وَقَدْ یُخَفِّفُهُ اللهُ عَلی اَقْوام طَلَبُوا الْعاقِبَهَٔ فَصَبَرُوا نُفُوسَهُمْ ، وَوَثِقُوا بِصِدْقِ مَوْعُودِ اللهِ لِمَنْ صَبَرُوا ، اِحْتَسِبْ فَكُنْ مِنْهُمْ وَاسْتَعِنْ بِاللهِ(۹) .
حق سنگین است ، ولی خداوند آن را بر اقوامی كه به دنبال عاقبت به خیری هستند و خود را به صبر و شكیبایی وا می دارند سبك می نماید ، آری حق را برای آنان كه اعتماد به درستی وعده خدا برای صبر كنندگان دارند خفیف و آسان می گرداند . برای خداوند كار نیك انجام بده ، و واقعیات را به حساب بیاور ، در نتیجه از صابران باش و از خدا كمك بخواه .
و نیز آن حضرت فرمودند :
اِصْبِرْ عَلی مَرارَهِٔ الْحَقِّ ، وَاِیّاكَ اَنْ تَنْخَدِعَ بِحَلاوَهِٔ الْباطِلِ(۱۰) .
بر تلخی حق صبر كن ، و بر حذر باش از اینكه تن به فریب شیرینی باطل دهی .
مردی از اهل كوهستان از حضرت صادق (علیه السلام) نسبت به مسأله ای نظرخواهی كرد ، حضرت بر خلاف آنچه كه آن مرد دوست داشت نظر داد ، امام در چهره او كراهت و بی میلی دید ، به او فرمودند : ای مرد ! بر حق شكیبا باش ، همانا احدی برای حق صبر ننموده مگر اینكه خداوند به چیزی او را عوض داده كه برای او بهتر بوده .
از حضرت باقر (علیه السلام) روایت شده :
اَلصَّبْرُ صَبْرانِ : صَبْرٌ عَلَی الْبَلاءِ حَسَنٌ جَمیلٌ ، وَأَفْضَلُ الصَّبْرَیْنِ الْوَرَعُ عَنِ الْمَحارِمِ(۱۱) . صبر دو صبر است : صبر بر بلا و حادثه كه نیكو و زیباست ، و بهترین دو صبر ، خودداری از محرمات است .
راستی صبر در همه امور برای اینكه دین و ایمان و عمل و اخلاق انسان سالم بماند ، و عاقبت خوشی نصیب انسان شود ، چه زینت نیكویی و حال پرقیمتی برای آدمی است .
واجب است تائب از گناه با تمرین و ریاضت ، آراسته به صبر شود ، و بر پاك ماندن از گناه اصرار ورزد تا برای همیشه از شر هوای نفس و وساوس شیطانی و معصیت و آلودگی آسوده شود ، كه بدون صبر ساختمان توبه برجا نمی ماند ، و رحمت حق بر انسان تداوم نمی یابد .
صبر، سرّ موفقیتاسرار موفقیت بر دو نوع است :
▪ یكی محیط ، یعنی مقتضیات اوضاع و احوال .
▪ دوم، استقامت و پافشاری در كار كه شرط كمال است .
مبازه برای تغییر دادن عادات واخلاق و آداب و رسوم زندگی مرهون اصطكاك و برخوردهای جسمی و روحی است . زندگی مسلماً محرومیتها و موفقیتهایی دارد ، شخصی كه می خواهد از نردبان ترقی صعود كند تا از پله اول قطع علاقه نكند به مرحله دوم نمی رسد .
آری ، باید خستگی و فرسودگی را بر خود تحمل كند تا به اوج عزّت و فضیلت برسد و این است معنای صبر و استقامت .
كسی كه می خواهد مبارزه با فساد اخلاقی كند باید از عادات دیرینه تعلیمی خانوادگی اگر مخالف با شؤون انسانیت است بگذرد ، آنگاه به طریق صلاح و صواب رهسپار شود و از عادات زشت خودداری نماید تا به فضایل آشنایی و انس بگیرد ، بدون شك بهبود حال و تهذیب نفس سختی و ریاضت دارد ، در این راه باید مبارزه كرد و در راه مبارزه استقامت و شكیبایی به خرج داد ، و این است مفهوم واقعی صبر و شكیبایی .
لقمان حكیم میگوید: میوه شیرین ایمان در اجرای برنامه های عالی انسانی اراده ای قوی و آهنین داشت ، او در برابر حوادث طبیعی از قبیل مرگ عزیزان ، از دست رفتن مال خود را نمی باخت و شكیبایی پیشه می داشت ، و در برابر محرمات چون كوه از خود پایداری نشان می داد و در اتمام اعمال نیك بر نیروی صبر و اراده متكی بود ، از این رو نام مقدّسش را در صفحات تاریخ ثابت و ابدی می بینیم و زمان نیز برای نگاهداری یادش استقامت خواهد كرد .
۱ – بقره : ۱۵۷.
۲ - کافی:۲/۸۷.
۳ ـ كافی : ۲ / ۸۹ ، باب الصبر ، حدیث ۶ ; مشكاهٔ الانوار : ۲۱ ، الفصل الخامس ، فی الصبر .
۴ ـ كافی : ۲ / ۸۹ ، باب الصبر ، حدیث ۷ ; بحار الانوار : ۶۸ / ۷۲ ، باب ۶۲ ، حدیث ۴ .
۵ ـ بقره ( ۲ ) : ۱۵۵ ـ ۱۵۷ . ۶ ـ رعد ( ۱۳ ) : ۲۳ ـ ۲۴ . ۷ ـ نحل ( ۱۶ ) : ۹۶ . ۸ ـ كنز العمال : حدیث ۶۵۲۲ . ۹ ـ نهج البلاغه : ۶۹۹ ، نامه ی ۵۳ ; تحف العقول : ۱۴۲ ; بحار الأنوار : ۷۴ / ۲۵۹ ، باب ۱۰ ، حدیث ۱ . ۱۰ ـ غرر الحكم : ۷۰ ، الصبر علی الحق ، حدیث ۹۹۳ . ۱۱ ـ كافی : ۲ / ۹۱ ، باب الصبر ، حدیث ۱۴ ; وسائل الشیعه : ۱۵ / ۲۳۷ ، باب ۱۹ ، حدیث ۲۰۳۷۱ .
پایگاه استاد حسین انصاریان
۲ - کافی:۲/۸۷.
۳ ـ كافی : ۲ / ۸۹ ، باب الصبر ، حدیث ۶ ; مشكاهٔ الانوار : ۲۱ ، الفصل الخامس ، فی الصبر .
۴ ـ كافی : ۲ / ۸۹ ، باب الصبر ، حدیث ۷ ; بحار الانوار : ۶۸ / ۷۲ ، باب ۶۲ ، حدیث ۴ .
۵ ـ بقره ( ۲ ) : ۱۵۵ ـ ۱۵۷ . ۶ ـ رعد ( ۱۳ ) : ۲۳ ـ ۲۴ . ۷ ـ نحل ( ۱۶ ) : ۹۶ . ۸ ـ كنز العمال : حدیث ۶۵۲۲ . ۹ ـ نهج البلاغه : ۶۹۹ ، نامه ی ۵۳ ; تحف العقول : ۱۴۲ ; بحار الأنوار : ۷۴ / ۲۵۹ ، باب ۱۰ ، حدیث ۱ . ۱۰ ـ غرر الحكم : ۷۰ ، الصبر علی الحق ، حدیث ۹۹۳ . ۱۱ ـ كافی : ۲ / ۹۱ ، باب الصبر ، حدیث ۱۴ ; وسائل الشیعه : ۱۵ / ۲۳۷ ، باب ۱۹ ، حدیث ۲۰۳۷۱ .
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع : عرفان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست