چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا
هنر به مثابه جنبش پیشرو

با پردازش درباره ساختارهای نهان معرفت در هر دورهای به خصوصیات ساختار دانایی (اپیستمه) هر عصر هنری می پردازیم. صورتبندی معرفت در هر عصری، مجموعهای ساختمند و ساختار نهانی است که شاکله مفصلبندی گفتمانهای مختلف علمی را از پیش تعیین میکند. میشل فوکو در آثار خود از دورههای مختلف معرفتی یاد میکند. او معتقد است نظام معرفتی عصر رنسانس، طبق ساختار دانایی آن، زبان و واژگان، سمبل اشیا یعنی عین اشیا بود. چرا که در جهان موجود اجرای تمام و کمال طرح خداوند محسوب میشدند و از این رو اشیا به عنوان واژگان دیده میشده و با آنها تشابه کامل داشتند. به عبارت دیگر زبان و واژگان، استقلالی خارج از اشیا نداشتند. بعد از آن دوره کلاسیک (قرن هفدهم و هجدهم) فرا میرسد. در عصر کلاسیک اپیستمه بازتاب و نمایش به جای اپیستمه شباهت مینشیند بدینمعنا که در ساختار معرفتی آن دوره واژگان، بازتاب اشیا محسوب میشدند یعنی با آنها تفاوت داشتند جهان کلمات، نمایشگر جهان اشیا گشت و بدینسان میان واژگان و اشیا فاصله افتاد و جهان اشیا توسط جهان کلمات جاری شده و به نمایش گذاشته شد. در این دوره میتوان به ایدهآلیسم دکارت که در قالب این اپیستمه جای میگیرد اشاره نمود. اما در دوره مدرن (قرن نوزدهم) جدایی مطلق بین اشیا و واژگان را شاهد هستیم بهطوری که پیوند میانشان گسسته شد. در اپیستمه مدرن زبان نه سمبل اشیا است (مثل اپیستمه عصر رنسانس) و نه نشانه و بازتاب اشیا (مثل اپیستمه دوره کلاسیک) بلکه با محوریت سوژه، زبان تنها بازتاب سوژه به خودش است.
تولد انسان خودمختار به عنوان سوژه مطلق و خودسامان در اپیستمه عصر مدرن پدیدار گردید و زبان، مکالمه سوژهشناسا با خودش گشت. در این دوره انسان به عنوان فاصلشناسا زبان را در خدمت گرفت تا از طریق آن ذهن خودش را بازتاب دهد نمونه بارز اپیستمه عصر مدرن را میتوان در فلسفه کانت مشاهده کرد. بعد از اپیستمه مدرن نوبت به عصر دیگری میرسد. معرفت بشری وارد دوره جدید به نام اپیستمه پسامدرن میگردد. در این دوره ناخودآگاه معرفت در زبان نهفته است و دیگر سوژه انسانی همانند اپیستمه مدرن از طریق زبان سخن نمیگوید بلکه زبان از طریق سوژه خود را جاری میسازد. بدینسان مرگ استقلال سوژه استعلایی به نام انسان فرا رسید و زبان جایگزین آن شد. به عبارت دیگر ظهور زبان به معنای افول سوژه انسانی شد. همانگونه که رفت، در عصر رنسانس، زبان سمبل اشیا بود، در دوره کلاسیک، زبان بازتاب اشیا محسوب میشد و در عصر مدرن زبان خودنمایی و یا بازتاب سوژه انسانی به شمار میرفت اما در گفتمان جدید و اپیستمه پسامدرن، زبان، نه سمبل اشیا نه نمایش و نشانه آن و نه بازتاب سوژه انسانی، بلکه فقط نمایشگر و عین خود زبان است. به عبارت دیگر محوریت مکتب اومانیست و انسانمدار بودن ساختار معرفت جای خود را به جریان ضد عقل و ضداومانیستی زبان و گفتمان میدهد.
و حال خصوصیات ساختار معرفتی هنر در دورههای مختلف را در ارتباط با اپیستمه دوره خاص خودش مورد بررسی قرار میدهیم.
● خصوصیت هنر در عصر پیشامدرن
در عصر پیشامدرن هنر برحسب غایت آن مورد توجه قرار میگرفت و کمتر از خلاقیت و نوآوری صحبت میشد و هیچگاه از تازگی و بداعت سخنی به میان نمیآمد. از عصر افلاطون <حقیقت> غایت علم محسوب میشد، از این رو هنر که وجهی از علم ادراکی و محسوس بود، از حقیقت که در ساحت معقول قرار داشت فاصله گرفت. در دوران پیشامدرن هنر و زیبایی امور عینی و برون ذات بود، بنابراین هنر حوزهای مستقل را تشکیل نمیداد و همانند زبان در دوره رنسانس فاقد استقلال ذاتی محسوب میشد.
● خصوصیت هنر در عصر مدرن
در هنر مدرن، زیبایی هنری بر زیبایی طبیعی تقدم دارد. از دوره رنسانس به بعد هنر پیش از آنکه خود را به مقایسه افلاطونی یعنی تقارن، تناسب، هماهنگی و کمال و نظایر آن محدود کند، به بیان طبیعت احساسات و حالات درونی آدمی میپرداخت. در هنر مدرن ذهنیت و مخاطب اثر هنری واجد اهمیت شمرده میشود در این دوره بیشتر با خلاقیت، تخیل و آفرینندگی سروکار داریم. اثر هنری در عصر جدید دارای خصلتی بیمانند و بدیع است. از دوران رنسانس به بعد هنر شکلی از بازی را به خود گرفت.در این عصر فعالیت هنری فراگرد شهودی محسوب میشود، واجد حقیقت خاص خویش است که از حقیقت علم جدا است. در عصر جدید هنر و زیبایی دارای منشی ذهنی و درونی تلقی شد. به همین دلیل بود که ذوق و قریحه مبنای اثر هنری به حساب آمد و تجربه زیباشناسانه که جنبه فردی داشت در کانون توجه قرار گرفت. از سده هفدهم به بعد هنر و زیبایی رفتهرفته در حوزه معرفتی مستقلی به نام زیباییشناسانه مورد بحث قرار گرفتند. از این زمان به قول کانت غایت هنر، امری درونی و مستقل محسوب شد و هنگامی که به زیبایی چیزی حکم میکنیم در واقع زیبایی را غایت و هدف قطعی معرفی میکنیم. هنر مدرن در واقع تجربه هنری را امری مستقل و خودپایدار میداند. به همین علت است که اوج نوآوری در هنر مدرن در برخورد انقلابی با فرم متجلی شد. درواقع مدرنیسم بر وحدت و استقلال اثر هنری تاکید دارد. هنر مدرن را میتوان نمود و نماد تحقق شهود کانتی دانست.
در این عصر (دوره مدرن) هنر خود را از اپیستمه بازتاب و نمایش خارج ساخته و اپیستمه جدیدی به نام مدرن که همانا اپیستمه بازتاب سوژه به خودش است را میآفریند. دراین دوره هنرمند تراوشات ذهن خود را با چاشنی خلاقیت ساطع میکند و در قالب هنری بدون توجه به فرمهای سنتی به خلق اثر همت میگمارد و خود را به عنوان تنها سوژه خالق معرفی میکند.
اما در هنر پسامدرن بر کثرتگرایی و نداشتن استقلال اثر تکیه میشود. یکی از ویژگیهای رویکرد پسامدرن به هنر این است که امور غیرهنری را مدنظر قرار میدهد و امور اجتماعی و سیاسی را در هنر بازتاب میدهد. بهنوعی ساختار دانایی، خود را از طریق هنرمند در آثار هنری جاری میسازد. در این دوره هنر نه خلقشده هنرمند بلکه فرآورده و محصول زبان و گفتمان است که از طریق هنرمند ظهور کرده است. به عبارت دیگر سوژهشناسای انسان در عصر مدرن خود مخلوق گفتمان و زبان است و فقط رابطی است که گفتمان یا اپیستمه عصر خود را بروز میدهد.
● فرجام سخن
به طور کلی نسبت بین گفتمان معرفتی یا اپیستمه دوران تاریخی با ساختار دانایی دورههایی مختلف هنری نشان میدهد که همیشه حوزه هنری در تغییر آهنگ گفتمان معرفتی که میتوان از آن به عنوان واگرایی گفتمانی در ساختار دانایی (اپیستمه) نام برد پیشگام و پیشاهنگ بودند.
بنابراین اگر نگوییم که تغییر و تحولی اپیستمه هنری مقدم بر ساختار دانایی معرفت کلی جامعه است میتوانیم بگوییم که گفتمان هنری اولین حوزه تغییر و تحول اساسی اپیستمه زبان و ساختار معرفتی جامعه محسوب میشود. به عبارت دیگر، واگرایی گفتمانی اپیستمه در هر عصری از دروازه حوزه هنری آن جامعه میگذرد.
جبار پورحسینی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست