سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
آیا همه چیز فروشی است؟
همه ساله رسم بر آن است تا بنیادی خاص به درجهبندی دانشگاههای ایالات متحده بپردازد که البته این روال بر دیگر نظامها و نهادها و دیگر کشورهای جهان هم تسری یافته است. نویسنده این مقاله که خود از کارشناسان حوزه آموزش میباشد، ضمن انتقاد به این نحوه ارزشیابی، روششناسی این گونه طبقهبندیها را به زیر سؤال برده است.
در سال ۱۹۹۳، در فیلم «پیشنهاد بیشرمانه» شاهد آن بودیم که روبرت ردفورد توانست دی مور را اغوا کند تا یک شب را در ازای یک میلیون دلار با وی سپری کند. بیان این نکته در فیلم که «بله، هر چیزی فروشی است» در حقیقت نمایانگر روح زمانه حاکم بر فرهنگ ماست؛ روحی که بر نظام دانشگاهی ما هم حاکم شده است.
از سال ۱۹۸۳ تاکنون همه ساله سازمانی خاص در ایالات متحده به انتشار اسامی بهترین دانشگاههای این کشور میپردازد، اما این تنها جزیی از این قضیه است؛ قضیهای که حکایت از آن دارد که نظام آموزش دانشگاهی همانند کالایی، ارزیابی و قیمتگذاری میشود. در این رویکرد است که نظام آموزشی به کالایی چون اتومبیل و کامپیوتر میماند که مجلات آنها را قیمتگذاری مینمایند و دانشآموزان و والدین آنها به خرید آنها اقدام مینمایند.
هماکنون، برای انتخاب یک دانشگاه، بسیاری از دانشآموزان و والدین بدون تحقیق در مورد روششناسی تهیه این گزارشها، صرفاً به آمارها تکیه میکنند.
حال در اینجا به برخی مسایل قابل تأمل درباره روش این گونه گزارشها میپردازیم:
ـ همه این گزارشها بر پایه این فرض بنیان نهاده شده که کیفیت آموزش در اعداد و ارقام میگنجد، اما به راستی کیفیت بحثهایی که در کلاسهای درسی بین اساتید و دانشجویان شکل میگیرد، چگونه با اعداد و ارقام قابل ارائه است؟
ـ در تهیه این گزارشها، جایگاه دانشجویان جدیدالورود براساس شرایط و وضعیت دبیرستانهای آنها ۱۰% و نمرات آنها ۲۰% در نظر گرفته شده است، اما آیا همه دبیرستانهای آمریکا نظام ارزشیابی و طبقهبندی دارند که بر پایه آن این ده درصد محاسبه شود؟ در مورد کیفیت ارزیابی آنها چه؟
ـ به راستی تفاوت بین دبیرستانیهایی که نمره یک یا ده گرفتهاند، چیست؟ در این گزارشها، نکته خاص در این باره مطرح نشده است و تنها به نحوی درجهبندی شدهاند که نوعی اختلاف قابل توجه از شرایط آنها در ذهن خوانندگان ناآگاه شکل گیرد.
ـ چرا به معیارهایی چون میزان دسترسی دانشجویان به اساتید و کادر علمی، فضای اجتماعی، منابع مالی، کیفیت آزمایشگاهها و کتابخانهها و... و نیز کیفیت غذا و مسکن، برنامههای ورزشی و مسایلی چون رشد روحی و فکری دانشجویان توجه نشده است؟
با وجود چنین کاستیها و نقاط ضعفی است که نشریات و مجلات ما بایستی نسبت به انتشار چنین مطالبی هشیار باشند، چرا که این اطلاعات میتواند گمراهکننده و آسیب آفرین باشد.
چنین گزارشهایی در حقیقت تفسیری ناراحت کننده از اوضاع و احوال کنونی جامعه ماست؛ جامعهای که در آن بسیاری دلباخته و مفتون این گونه درجهبندیها و فهرست کردنها هستند. جدای از آن بایستی درباره هدف واقعی نظام آموزش حاکم بر دانشگاههایمان نیز به تأمل جدی بنشینیم.
حال با وجود چنین شرایطی، آیا تمایل دارید تا زندگی آینده خود را به دست چنین پیشنهادهایی بسپارید که بر پایه فرمولها و قواعدی بیاساس بنیان نهاده شده است؟
محسن داوری
دانیل هونگ
منبع: WWW.commondreams.org
منبع:ماهنامه سیاحت غرب،شماره ۴۰
دانیل هونگ
منبع: WWW.commondreams.org
منبع:ماهنامه سیاحت غرب،شماره ۴۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست