یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آسیب‌شناسی مدارس غیر انتفاعی


آسیب‌شناسی مدارس غیر انتفاعی
نظام آموزشی توسعه یافته مهمترین شاخص توسعه در دنیای امروزی است‌. زیرا امروزه دیگر نمی‌توان براساس روش‌هاو سازوکارهای فرسوده آموزشی گذشته نیاز جوامع مدرن رامرتفع نمود.
آموزش صحیح نوعی سرمایه‌گذاری است که موجب حرکت جامعه به سوی اهداف کلان توسعه‌ای کشور می‌باشد چرا که زمان اندک است و فرصت چندانی برای آزمون وخطانداریم .
برای رسیدن به نظام آموزشی توسعه یافته ،مدارس غیر انتفاعی باهدف کاستن بار سنگین تعلیم و تربیت از بخش دولتی و باکمک بخش خصوصی شکل گرفت تا دانش‌آموزان مستعدی که از توان مادی نیز بهره‌مند هستند را تحت پوشش آموزش متناسب با جهان توسعه یافته قراردهد.
با توجه به رایگان بودن آموزش و پرورش در کشور تامین هزینه‌های آموزشی برخی دانش‌آموزان از سوی والدین آنها در مدارس غیرانتفاعی کمک به سیستم آموزش دولتی است که باعث می‌شود سرانه تخصیصی این دانش‌آموزان صرف افزایش سطح کیفیت آموزش در نظام دولتی شود و تاحدودی از دامن زدن به تبعیض طبقاتی پرهیز شود . ( درحال حاضر یک میلیون و یکصد هزار دانش‌آموز تحت پوشش مدارس غیرانتفاعی می‌باشند.)
وجود یک چنین چشم اندازی در فلسفه وجودی مدارس غیرانتفاعی درکنار مدارس دولتی این امیدواری را به خانواده‌ها می‌دهد که این سیستم آموزشی با دارا بودن کیفیت آموزشی،استاندارد تراکم کلاس‌ها ،معلمان باحوصله، میزونیمکت‌های سالم، آزمایشگاه‌های مجهز،وسایل کمک آموزشی، کلاس‌های فوق برنامه به معنی واقعی ،کتابخانه، کارگاه،‌رایانه‌های مدرن و... باید خروجی ‌هایش از سطح تحصیلات بالاتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار باشد.
نظام آموزش و پرورش و در راس آن دولت برای کاهش کارکرد پنهان آموزش و پرورش(حفظ نابرابری‌های اجتماعی) و نشر عدالت اجتماعی در جامعه با ارائه طرح رافع قدمی در راه ایجادفرصت بهره‌مندی از یک چنین نظام آموزشی برای افرادی که نمی‌توانند به دلایل مادی فرزندان با استعداد خود را به این گونه مدارس خاص بفرستند برداشته است. و در تعاملی که آموزش و پرورش با مدارس غیرانتفاعی داشته در قبال هر نیروی آموزش و پرورش سه دانش‌آموز بدون اخذ شهریه ویا شش دانش‌آموز با پنجاه درصد تخفیف شهریه در مدارس غیرانتفاعی مشغول تحصیل شوند.( باید دید آیا این طرح واقعا برای افراد مستعد بی‌بضاعت انجام می‌شود و یا اینکه کارمندان آموزش و پرورش این حق را به فرزندان خود اختصاص داده‌اند که نیاز به تحقیق وتفحص دارد.)
با کارشناسی نمودن عملکرد مدارس غیر انتفاعی که اساس روابط بازار در آنها حاکم گردیده این‌گونه مدارس نه تنها موفق نبوده‌اند بلکه آسیب‌هایی را نیز دربعضی موارد به همراه داشته‌انداز جمله برخی موسسان این‌گونه مدارس برای تامین هزینه‌های بالای خود بادریافت مبالغ کلان به اسم شهریه نمره می‌فروشند ، اعمال نظر در نمرات وامتحانات به خاطر مثبت جلوه دادن عملکرد خود، کاهش بازدهی فردی به دلیل بالا بودن ساعات درسی در کلاس، به دست نیاوردن امتیازات مناسب و در خور اهمیت درمسابقات علمی کشور و... در نهایت می‌توان گفت جامعه با تعدادی دانش‌آموز مدرک دار بی‌سواد رو به روگشته که از سطح توقع بالایی نیز برخوردار هستند. بنا به گفته کارشناسان مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی در کشور برتری نداشته و تفاوت چندانی در کیفیت آموزشی مشاهده نشده است.
اگر قرار بر این فرض باشد که کنکور در سال‌های آتی حذف شود ومعدل شرط ورود به دانشگاه‌ها باشد پس بهتر است از همین اینک به آسیب شناسی مدارس غیر انتفاعی بپردازیم .
با قبول اصول اساسی تشکیل مدارس غیر انتفاعی و جذب سرمایه‌های مالی وانسانی به سوی نظام تعلیم وتربیت، آموزش و پرورش که متولی این مهم است بایدصلاحیت ارزیابی‌های آ‌خر سال تحصیلی را از مدارس غیرانتفاعی گرفته وخود عهده‌دار شود تا علاوه بر جذب سرمایه‌ها مدارس غیر انتفاعی برای بقای خودتلاش مضاعف نمایند تا درآینده از نظام تعلیم وتربیت پیشرفته برخوردار باشیم چرا که نظام آموزش و پرورش کار آمد مدیران آینده را تربیت می‌نماید.
منبع : روزنامه رسالت